Jag och min partner har delad ekonomi (vi delar alla räkningar rakt av och resterande del vi har kvar gör vi vad vi vill för.)
Både jag och min partner sparar och investerar, dock har jag en högre sparkvot än honom.
Jag har nu kommit över miljonen medan min sambo ligger en bra bit bakom det (ca 150 000) i sparande.
Har har ingen insyn i mitt sparande och jag har av någon anledning inte delgett honom hur det gått för mig.
Är detta något jag borde dela med mig av eller kan få behålla som min egen hemlighet?
Vad tycker ni?
Är ni gifta så äger ni allt gemensamt ändå. Aldrig förstått varför man vill ha varsin ekonomi när man lever ihop.
Så enkelt är det inte. Man äger det man själv äger, även som gift. Men vid en bodelning kommer dessa pengar ingå i giftorättsgods och delas.
Det borde inte vara olagligt att undanhålla sina egna pengar, eller förvalta/förbruka dom som man vill. Men om du gör det under en bodelning är det en helt annan sak.
Jag tycker att det är lite märkligt att gömma pengar för den man lever sitt liv med. Men jag känner inte dig och kan inte avgöra om det är rätt eller fel för dig, det kan bara du.
Därför man inte gifter sig och/eller har delad ekonomi. Det är så grymt skönt att själv få bestämma vad man gör med sina pengar! Rekommenderas starkt till er alla som funderar om hur ni ska göra ekonomiskt med er partner.
Jag tycker du kan hålla det för dig själv. Varför inte liksom? Vad är uppsidan i att berätta?
Det avgör ert förhållande i övrigt,
-Hur mycket hemligheter vill ni ha för varandra?
Ekonomi är ett starkt incitament för att förhållanden raserar.
Din man kanske är ekonomiskt ointresserad?
Du behöver ta upp detta och hjälpa honom spara mer/tänka efter. Man hjälper varandra, Min fru gör mig till en bättre version av mig själv.
Jag har haft ett par kolleger som berättat att de löneväxlar i smyg, dvs utan att berätta det för sina fruar som de har gemenam ekonomi med. Det kan jag tycka är lite fräckt då utgångspunkten i deras ekonomi är just att allt ska vara gemensamt. Det påverkar ju fruarnas möjlighet till sparande om del av potten hamnar direkt i mannen tjänstepension utan att dom kommit överens om det.
I ert fall tycker jag det är annorlunda då ni uttryckligen har egna separata sparanden. Jag har faktiskt rätt liten insyn i hur min man förvaltar sina pengar och hur stora belopp det rör sig om. Jag tjänar betydligt mer än honom men han är snålare än mig. Om vi separerar så delas alla pengar ändå lika eftersom vi inte har något äktenskapsförord som säger annat.
Den som slösat mest drar helt klart vinstlotten vid en separation men frågan är om och hur du tänkt gömma undan pengarna för din man i en sådan situatuation?
När jag och sambon bodde i hyresrätt visste vi inte hur mycket sparat den andra hade, men när vi köpte hus tillsammans la vi korten på bordet.
Jag ser ingen anledning till att du självmant måste berätta hur mycket du har sparat. Får du en rak, ärlig och intresserad fråga kan det dock vara på sin plats att berätta, kan jag tycka.
Hennes egna pengar tills någon vill skilja sig. Nu har jag inte statistik på hur vanligt det är att kvinnan initierat skilsmässan i Sverige, men utomlands är det i 3/4 av fallen. Får hon någon känning om en skilsmässa på g så är det bara att föra över till en släkting.
Jag vet inte om jag skulle dra det så långt som att säga åt min partner vad hen behöver göra.
Jag och min sambo har inte alls samma intresse av privatekonomi men jag kan bara försöka att berätta vad jag har lärt mig det senaste året om just våran ekonomi. Om sen min sambo inte har intresse av att sätta sig in i ekonomin så mycket som jag gjort (med kalkylark, Resultat & Balansräkning, sparkvoter m.m.) kan inte jag bestämma.
Med det sagt så försöker jag uppdatera sambon om läget på de gemensamma sparmål som vi ändå har och nämner ungefär hur det ser ut på dom övriga kontona ibland.
Hade jag sparat så mycket att det skulle vara samma skillnad som i TS fall så hade jag, iallafall försökt, mer än en gång att prata om vad jag sparar till och om vi skulle ändra om våran sparplan till något mer gemensamt? Alternativt kanske dra ner väldigt mycket på sparandet och använda pengar till t.ex upplevelser där min partner självklart skulle få följa med/vara med och bestämma om vad för upplevelser det skulle vara. Vi är ju vi för att vi vill umgås och spendera tiden tillsammans.
Jag tror dock att detta ske typ 2-3 år före ansökan om skilsmässan för att inte pengarna ska hamna i bodelning förutsatt att ens ex nu kan bevisa att pengarna funnits?
Annars lär det ju vara lungt
Så det gäller att planera länge
Något lagrum du kan hänvisa till? Oavsett hur det skulle ligga till med den saken så finns iaf möjligheten om hon inte berättar, annars är ju den dörren helt stängd om hon inte ska fejka ett spelberoende eller liknande.
Jag har berättat för min sambo hur min ekonomi ser ut, vad sparandet är till för och hjälpt henne kom igång med sitt sparande och bygga en egen buffert. Så mycket lättare med gemensamma mål och ambitioner om man är ärlig och litar på sin partner tänker jag.
Jag tänker att det är ett argument för att inte berätta, att man bygger upp något tillsammans istället.
“Huvudregeln är att makar får förfoga över sina egna tillgångar och att en bodelning ska göras utifrån hur egendomsförhållandena såg ut den dag när ni ansökte om skilsmässa.[1] Ett undantag från huvudregeln är om en make minskat sitt giftorättsgods i nära anslutning till att talan om äktenskapsskillnad väcktes. Om du fört över pengar till någon annan i form av en gåva ska värdet av gåvan ändå beaktas i bodelningen. Din andel av giftorättsgodset ska därmed minskas med motsvarande del. Detta gäller under förutsättning att du fört över pengarna inom 3 år innan ni skilde er, att det gjorts utan samtycke från din make och att giftorättsgodset har minskat i en inte obetydlig omfattning.[2] Samma sak gäller om man har använt sitt giftorättsgods till att öka eventuell enskild egendom”
9 kap. 2 § ÄktB
11 kap. 4 § ÄktB
Men ja, fejka ett spelberoende är en enkel lösning. Kanske?
Känner inte partnern till att man någonsin hade pengar så finns ju inte ens problemet
Nu har vi lämnat TS ämne
Inga hemligheter i relationen är mitt motto.
Och när väl jag och min sambo slår ihop våra ekonomier så kommer vi antingen överens, eller så blir det någon familjejurist som kommer och skriver något papper antar jag. Så man kan ha ett separat sparande🤷
Om situationen vore omvänd, skulle du vilja att din partner berättade för dig?
En del juridiska diskussioner pågår och det kan jag inget om.
Men jag tycker att det låter helt knäppt att ha hemligheter kring sin ekonomi inför sin partner. ![]()
Jag förstår men samtidigt. Det kan man ju göra ändå? Jag personligen hade inte sett framemot diskussionen när jag efter 30 år ska börja spendera mitt hemliga sparande. ![]()
Man har nysparandet tillsammans och sen en egen portfölj som ligger och puttrar, absolut.
Om ni är tillsammans om 30 år ja ![]()