Har en fundering jag grubblat på ett tag och vänder mig till forumet för tankar och perspektiv
Jag är 26 år och har ett intresse för privatekonomi, vilket är en stor anledning till att jag hänger här. Jag driver eget AB som konsult och har sparat mycket genom åren. Mitt privata sparande är på ca 1.3 miljoner och bolaget kommer göra en vinst på ca 500k i år.
Min sambo är också 26 år och läser till lärare. Hon tar examen till sommaren. Hon är skötsam med pengar och inte särskilt intresserad av privatekonomi. Hon har gått på fullt CSN under studietiden och har ett mer traditionellt synsätt på arbete och inkomst. Hon har inget intresse/förståelse för företagande. Att jag kan styra lön och sparande (till en gräns såklart) samt mina arbetstider till vardags är annorlunda för henne.
Vi bor i hyresrätt och har inga konkreta planer just nu på bostadsköp, bil eller liknande. I vardagen betalar jag mer än henne av våra gemensamma utgifter och står för en del aktiviteter och mat. Det är inget hon förväntar sig, men hon är tydligt tacksam. Vi har varit tillsammans i 3 år.
Vi pratar väldigt lite om ekonomi. En del i det är att hon inte vet hur mycket pengar jag har totalt. Hon vet vilken lön jag tar ut i dag, men inte hur mitt sparande ser ut eller vad som finns i bakgrunden. Samtidigt sparar jag mycket med ett långsiktigt perspektiv där mycket handlar om framtida gemensamma saker: kontantinsats, barn, bil, trygghet. Jag har sagt ganska ofta genom åren att jag tjänar ganska bra, att vi har möjlighet att köpa en lägenhet om vi vill mm.
Det gör att jag brottas med två frågor:
Bör jag berätta hur mycket pengar jag har, trots att hon aldrig frågat?
Jag vill inte skapa obalans, press eller att pengar blir en grej i relationen. Samtidigt känns det märkligt att spara för en framtid tillsammans utan att vara transparent.
Hur kan jag stötta henne i hennes privatekonomi när hon börjar jobba? Vill att hon förstår och gör egna val, men vill såklart stötta och hjälpa så gott jag kan.
Hon vill spara och vara ansvarsfull, men jag känner mig inte bekväm i rollen som ”lärare”. Känner en oro att hon får andra tips från exempelvis hennes pappa. Vill inte skapa någon krock. Samtidigt vill jag att vi på sikt har en gemensam förståelse för ekonomi, även om intresset och kunskapen aldrig kommer vara på samma nivå.
Jag är nyfiken på hur andra har tänkt eller gjort i relationer där synen på pengar och intresset för privatekonomi skiljer sig åt
Det viktigaste är att tänka “Vilken busshållplats står hon vid?” och hämta henne där. Ofta försöker vi hämta folk på ett ställe där de inte står eller är intresserade. Ett bra sätt att börja prata om pengar och ekonomi är att inte prata om pengar och ekonomi utan t.ex. framtiden utifrån frågor såsom:
Hur skulle du vilja att vårt liv såg ut framgent?
Vad är viktigt för dig?
Om inte pengar vore ett problem, hur skulle du vilja leva då? Vad skulle du vilja göra mer av? Vad skulle du eventuellt göra mindre av?
Finns det några ställen du skulle vilja resa till? Bo på? Uppleva?
etc.
Det andra är att är: “Be the shining light of example”. Det vill säga inspirera genom att dela med dig av hur du gör, hur du tänker, vad du vill, vad du lärt dig och vad du misslyckats med. Genom att konstant lägga ut brödsmulor och inbjudningar så kommer du förr eller senare få frågan, först då blir fönstret öppet. Fram tills dess blir det ofta motreaktioner iform av motstånd etc för det kan ligga 100 saker under ytan som t.ex. skam, dåligt samvete, att man inte vill visa att man inte kan och så vidare.
Innan ni har barn tillsammans - nej. Innan dess är hon i princip ett ligg du bor tillsammans med om man hårdrar det. Helt onödig information för henne.
Om ni väljer att ta det steget är det viktigt att du ser till att hon får någorlunda förståelse och intresse, så att hon klarar av att sköta både löpande ekonomi och portföljer ensam om du faller bort.
När jag började intresserad mig för ekonomi för några år sen så matade jag RikaTillsammans och andra ekonomi-videos på YouTube på tv:n hemma, så maken blev tvingad att sekundär-titta/lyssna på dessa. Efter ett tag så blev det ganska naturligt att börja diskutera innehållet också, och därifrån gick även dialogen över till vår egen vardag och hur vi själva tänker kring olika frågor. Underlättade kanske att han redan hade ett intresse för börsen sedan tidigare, men detta fick oss att börja prata ekonomi i ett bredare perspektiv, så det var en väg framåt för oss!
Fokusera samtalet - vid lämpligt tillfälle - på framtiden och hur ni vill den ska se ut. Då kommer man ofta in på det ekonomiska så det blir en naturlig koppling.
Det är ju helt ok att hon inte är jätteintresserad eftersom hon ju sköter sin ekonomi på ett bra sätt ändå. Företagandet får du väl stå för. Det är ok.
Du får vara ekonomi nörden i förhållandet precis som @janbolmeson är, som jag är, som så många här är.
Viktiga är att man har en dialog då och då om den stora bilden, var ni är, vad som behövs, vad målen är.
Jag lyckas ofta fånga frun en gång om året för ett längre samtal typ 1-2 timmar för att gå igenom året. Sen sköter hon det dagliga och jag sparandet på längre sikt. Men jag är väldigt trygg i att hon skulle sköta det bra även om jag tuppa av imorn.
Generellt sett är jag 100% för transparens även med ekonomi. Men samtidigt måste det ju komma upp på ett naturligt sätt. Så fattar din problematik.
Man glider in i olika roller i ett förhållande. Har hon inte intresset så kommer det bli din roll att ha koll på finanserna. Man kan alltid motivera sparande och investeringar med t.ex. kommande behov av kontantinsats och pension. Se till att hon startar ett ISK på Lysa eller Avanza så hennes sparpengar inte bara hamnar på bankkonto. Gör det enkelt för henne så kan du själv ägna dig åt finliret! Du behöver inte prata om dina investeringar, för hon är antagligen inte särskilt intresserad.
Jag har egentligen aldrig varit intresserad av ekonomi, eller kanske trott att det är väldigt svårt och inte för mig, som är en alldeles vanlig medelsvensson. Sen ändrades mitt liv radikalt, med stor sorg och plötslig ökad inkomst under några år. När jag förstod att jag skulle kunna lägga undan 15.000 i månaden och så ränta på det, så blev jag tvungen att bli intresserad. På så sätt hittade jag Rika Tillsammans… Så mitt förslag är att prata sparande, och hur mycket ni kan spara ihop, använda ränta-på-ränta-kalkylatorn och vilka möjligheter som öppnas med de pengar ni sparar!
När hon börjar jobba kan det väl vara läge att ta upp “det här med sparande” säga att om ni ska satsa på familj är det ju bra om det finns en samlad slant. Eftersom ni inte är gifta så är ju sparandet vars och ens personliga egendom. Fråga om hon vill att du hjälper henne och berättar om olika former eller om hon vill ta in kunskapen på egen hand och att ni ju alltid kan diskutera strategier och avvägningar. Var öppen med för- och nackdelar dem de två vägarna och var man kan hitta kunskap.
Eftersom jag inte själv vill ha någon som är beroende av min kunskap för sina beslut har jag skickat flera döttrar till kompisar till NordNets Female Network - inte för att de har svaret på allt men är ganska bra på första “hållplatsen”
Du behöver inte ta upp exakt hur mycket du har för det handlar inte om några ören utan det ni strävar efter är gemensamma mål som i mångt och mycket handlar om en gemensam mentalitet kring sparande och det är viktigt! Ni kan exempelvis börja prata om hur ni vill spara istället för att prata om summor brukar jag och min partner prata om att lägga en viss andel av sin lön i börsen etc.
Tycker det är superviktigt att prata om ekonomi i en relation, speciellt om man varit tillsammans ett tag och ser en framtid tillsammans med personen. Vill ni tex köpa boende ihop så är det ett gemensamt ekonomiskt beslut där du inte ska förväntas lägga in 100%. Har ni ett mål att köpa bostad mm behöver ni diskutera hur ni gemensamt tar er dit. Diskutera vad ni har för mål och drömmar ihop, och vad ni värdesätter i livet och vill lägga pengar på. Lika bra att börja prata om sånt här tidigt så man vet att man är tillsammans med någon som värdesätter saker och vill utvecklas på samma sätt som en själv.
Har din sambo tex aldrig sparat innan eller inte är så insatt i ekonomi så är det en liten tröskel att komma över, men där kan du vara en inspiration och en källa för kunskap. Börsen kan kännas skrämmande om man aldrig varit där Så börja lite enkelt och fråga henne om hon sparar idag och vad hon sparar i. Ge tips och råd kring hur hon kan förbättra sitt sparande och sin ekonomi, speciellt sen när hon börjar jobba. Man brukar få lite mer intresse när man väl börjar se att ens pengar växer och även börjar förstå hur börsen fungerar.
Sen nu tex när det orangea kuvertet precis har kommit, öppna det tillsammans och kolla hur pensionen ser ut och prata om vilka aktiva val man kan göra för sin pension. Se över hela ekonomin ihop.
Du kan tipsa henne att gå med i Economista på Facebook! Har själv lärt mig mkt kring ekonomi och vissa juridiska frågor från många kunniga kvinnor där
Jag var inte heller intresserad när jag var i den positionen i livet men nu när jag jobbar och är det annorlunda. Privatekonomi utöver “skötsam” var inte särskilt viktigt för mig eller mina kompisar under studietiden.
Jag tycker att du ska ha överseende med att ett intresse ofta behöver någon anledning till att börja gro. När sambon börjat jobba och det plötsligt är tusenlappar kvar på lönekontet när månaden är slut, är intresset fortfarande lika lågt?
Ni borde sätta er ned och prata om er ekonomi och se över den. Hon kanske lägger undan några hundralappar i månaden på ett bankkonto och antar att du gör likadant, i hennes ögon kanske er ekonomi är helt perfekt om så är fallet.
Du måste ge en person förutsättningarna för att lyckas. Jag tror att majoriteten av alla människor som inte satsar på FIRE är människor som inte förstår att det ens är möjligt, har stått på extremt många personer som sagt till mig att " 1 000 000 på kontot, det kommer man aldrig upp i "
Om du har den inställningen så kommer du aldrig nå FIRE eller någon annan stabil ekonomisk situation heller. Oavsett vad era mål är så behöver båda vet förutsättningarna (startpunkten) och målet, hur skall ni annars kunna staka ut vägen?
Jag håller tyvärr inte med ordsmeden / den hopplösa romantikern i detta.
Ni behöver veta vilken typ av ekonomi ni vill ha innan ni skaffar barn, hon kanske vill dricka kaffe för pengarna och handla på TEMU utan att spara. Om hon vill det är det hennes val och det är OK, men det är inte nödvändigtvis något du vill. Det är mycket lättare att kurskorrigera innan man får barn.
I den bästa av världar så tänds hennes intresse för ekonomi när du visar vad som är möjligt.
Mitt råd är att göra det i små doser under någon månads tid, få människor tycker det är kul att lägga en lördag - söndag på att gå igenom sin privatekonomi från topp till tå (Även om jag gärna gör det)
Prata om mål som är gemensamma och kom på en gemensam plan för att nå den. En där båda är delaktiga och ansvariga för att nå målet. Blir väldigt svårt att dra åt samma håll om man inte först kommer överens om vart man är på väg och vilken väg man tar dit.
Tydlighet är det som håller i längden, är man inte tydlig och eniga så kommer det skava för någon på vägen. Hur mycket skav varierar och är beroende på personen och livet just då.
Att försöka göra någon intresserad av något hjälper inte, finns inte intresset för ämnet så kan man nyttja intresset för målet för att uppnå samma resultat.
Innan vi gifte oss lade jag mig inte i min frus ekonomi (hon sparade på bankkonto), och efter att vi gift oss har jag tagit hand om det gemensamma sparandet. Min enskilda egendom var hon fortfarande ingen insyn i, och när vi funderar på framtiden gör vi alltså det utifrån det gemensamma sparandet. Vi lever i harmoni, så olikheter behöver inte vara ett problem, så länge kompatibilitet finns.
Berätta om att du brottas med en hel frågor kring ekonomi, som du gjort här, men utan att gå in i detalj. Säg att det känns viktigt för er relationen och er framtid tillsammans. Fråga sedan om det känns okej att ni sätter er ner och pratar någon kväll. Kanske efter en god middag när ni båda är utvilade etc. Hon kommer förhoppningsvis bara se det positiva i det, känna att du vill väl och tänker på henne och er framtid tillsammans
Att lära din partner att investera är den bästa investeringen du kan göra!
Min partner var duktig på att få pengarna att räcka och hade en liten buffert när vi träffades under plugget. Jag var redan en bra bit in på min investeringsresa och pratade rätt mycket med min partner om mina framtida mål, men även hur hon såg på att jobba till riktålder (70..), hur hon ville bo i framtiden osv. Genom att prata om framtida mål så blev det också naturligt att prata om hur vi skulle kunna göra för att nå målen.
Nu har min partner blivit min sambo i ett gemensamt ägt boende, vilket vi inte hade kunnat köpa ihop om hon inte också hade involverade sig i sparandet. Hon har också blivit en grym investerare som månadssparar varje månad i index
När din sambo börjar jobba kan du fråga henne vad hon tänkt göra ekonomiskt för att nå sina/era mål nu när hon helt plötsligt får betydligt större inkomst än CSN.
Jag brukar gå runt här hemma och lyssna på ekonomipoddar och YT-klipp, prata om globala indexfonder, hur börsen kraschat en viss dag eller om men jag får inga reaktioner och inga svar alls.
Vet inte vad jag ska ta mig till. Börjar misstänka starkt att det kan vara pga att jag bor själv.