392. "Våra samtal om pengar är ju sjukt trista!" | Tre tips för roligare pengasamtal från Ramit Sethi

Hur går pengamötena hemma till? Ler vi, ger vi varandra komplimanger och high-fives på mötena? Vilka signaler om pengar sänder vi till barnen? Är vi på väg mot vårt rika liv? Det är frågor som vi diskuterar utifrån Ramit Sethis senaste bok “Money for couples”. För oss blev det … intressant. :joy:

I veckans avsnitt får du våra höjdpunkterna från Ramits bok som vi båda tyckte var jättebra. Istället för att recensera den kapitel för kapitel, så valde vi att göra några av övningarna och “testen” som var lite av Veckorevyn-typ: “Vilken pengapersonlighet är du?” eller “Hur går era ekonomimöten till?”

Man kan skratta lite åt det, men för oss var det värdefullt. En av de stora behållningarna för mig (jan) var att våra ekonomimöten i hushållet är trista. Lite som Ramit frågar; på det senaste mötet ni hade: log ni? gav ni varandra en komplimang? high-fivade? rörde ni vid varandra? skrattade ni? firade ni?

Svaret för oss är nej, nej, nej, och nej. Sjukt trist. För det första har vi dem inte särskilt regelbundet eftersom det är ju ett område “som fungerar”. I den mån vi har det så är det mest att inkludera varandra på nivån “vem lämnar barnen i veckan” och det är långt ifrån den bilden som i alla fall jag fick utifrån Ramits bok. Att det skulle kunna vara något att se fram emot, något inspirerande och att se fram emot. Nu är det så vuxet att hälften kunde vara nog.

Vi pratar även om de fyra pengapersonligheterna drömmaren, undvikaren, optimeraren och oroaren. För Caroline var det nog en insikt eftersom jag såg henne som en personlighet hon inte såg sig själv som. Personligheten blev väldigt illustrativ när vi diskuterar hennes julklapp i min mening.

Därutöver gör vi flera andra övningar såsom att börja utforska en aspekt av ett rikt liv, vilka pengasignaler vi sänder och vill sända till barnen och vi fastnar på övningen “Vad skulle göra det kommande decenniet riktigt minnesvärt?

Avslutningsvis, som vanligt med oss blir det lite rörigt, väldigt live och vi framstår säkert som lite puckade som inte ser vad som pågår. Men å andra sidan så tänker jag att det är väl så det är lite för oss alla från tid till annan. Vi har inte koll på det vi inte har koll på. Därav att det ska bli spännande att se vad du och andra ser och hör i avsnittet. :heart:

Hälsningar,
Jan och Caroline

PS1. En och en halv timme in insåg vi att vi har typ tre övningar kvar. Dessa kommer således i ett separat premium-avsnitt i slutet av veckan för dig i vår Patreon-community. Kan cliff-hanga att Caroline har kommit en bra bit på vägen i den sista uppgiften från att “måla keramik”… :joy:

PS2. Vi kan absolut rekommendera boken och övningarna som vi kommer fylla på här under veckan i form av bildkaruseller. Samtidigt, i och för sig som part i målet, så tycker jag att RikaTillsammans-programmet nu i mars är ett mer strukturerat avstamp för att göra livet rikare. Läs mer om RikaTillsammans-programmet här.

Läs, titta eller lyssna på avsnittet

Som vanligt kan du titta på avsnittet via Youtube:

Eller lyssna på det som podcast, finns där poddar finns som avsnitt 391.

Du kan även läsa transkriberingen I nästa inlägg.

Relaterade länkar

Innehållsförteckning

Nedan följer en grov innehållsförteckning som hänger ihop med avsnittet:

11 gillningar

Transkribering av intervjun

Nedan följer en automagisk transkribering av intervjun gjord med hjälp av AI. Det innebär att den inte är ordagrann och kan innehålla fel.

Visa hela transkriberingen

Jan: Välkommen till RikaTillsammans och dagens avsnitt som är ett typiskt såhär rikedom bortom pengar avsnitt där jag och Caroline gör ett, jag tror tre, fyra stycken olika parövningar inom ekonomi som kommer från den amerikanska coachen Ramit Sethis bok Money for Couples. Så detta är ett typiskt sånt här avsnitt, hur tar man ekonomin i sitt förhållande till nästa nivå?

Jan: Jag och Caroline får en hel del insikter kring vår egen relation till pengar och hur vi förhåller oss till pengar i vårt förhållande. Det blir lite så här ovetenskapligt diagnostiskt test, det blir lite olika så här pengapersonligheter, det blir vilka pengasignaler sänder vi ut till barnen, det blir också början på en så här litet Rikare liv för oss och vad har vi för önskemål för de kommande tio åren framåt och liknande så att detta är ett ganska roligt avsnitt tyckte vi, det blir lite personligt där du får hänga med bakom kulisserna också och det är ju typiskt sånt här vi också gör i RikaTillsammans programmet som är verkligen såhär hur gör man livet rikare vad är poängen med att Där rikas på kyrkogården, hur använder vi pengar i vårt förhållande till exempel för att göra livet rikare.

Jan: Så att jag och Caroline hoppas att du gillar detta avsnittet och så ses vi gärna i kommentarerna därefter och du får gärna säga vad du ser och hör kring vår relation helt enkelt. Så här kommer Caroline.

Caroline: Varmt välkommen till RikaTillsammans kanalen som handlar om allt som är roligt med privatekonomi och livet.

Caroline: Varje vecka delar vi med oss av våra erfarenheter, vår livsresa våra framgångar och våra misstag så att du ska kunna göra din ekonomi och ditt sparande och ditt liv lite rikare. Vi som driver denna kanal heter Caroline och Jan Bolmeson.

Jan: Yes men då var det lite tillbaka till grunden. Du, jag, Caroline och en bok.

Jan: Idag så har vi Ramit Sethis senaste bok, Money for Couples. Jag tänker att han har ändå varit lite av en av våra favoriter.

Caroline: Ja, absolut. Men han är så avslappnad kring pengar men samtidigt så gillar han att göra system. Det tycker jag också om.

Jan: Ja, och så skrev han ju den här boken för många år sedan, I will teach you to be rich.

Jan: Och så har han haft, jag tror, en egen Netflix-serie också, med typ samma namn. Men jag tänker att detta är inte bokreception om boken, utan jag tänker mer att jag har plockat ut några av höjdpunkterna i den. Jag har plockat fram några av övningarna i den. Och detta är inte ett avsnitt som är så här Hur bygger jag en bättre portfölj Hur sparar jag bättre indexfonder?

Jan: Utan detta är ju mer Hur får man ett rikt liv? Lite som han faktiskt också skriver på första sidan No more stress, no more fights. Just a ten step plan to create your rich life together. Och då är han så här You had me at hello.

RikaTillsammans-programmet 2025

Jan: Typ men jag tänker, och sen så tänker jag också att man kan ju typ alltså det bästa är naturligtvis att köpa boken men man kan också göra övningarna som typ man kan pausa och göra dem när vi gör dem men sen så vill jag ju också göra lite reklam för RikaTillsammans-programmet som är, det är inte boken utan det handlar om lite så här målet är samma, hur gör man livet rikare hur använder man sina pengar för att göra livet rikt för sig själv och sin partner, eller sina barn eller man gör det tillsammans med sin syskon eller med sina vänner och där finns länk i beskrivningen men det är typ så här sju kvällar varannan vecka, eller nytt för 2025 är att vi gör två heldagar, typ två lördagar i rad, tänker jag bra, men jag tänker också att vi ska hoppa rakt in i det.

De flesta bråk handlar INTE om pengar

Jan: Så börjar han ju boken med en studie en riktig studie.

Caroline: Ja, det är bra.

Jan: Från 2009 av Lauren Pupp och Mark Cummings. Där han säger att det finns mycket myter om att pengar är den största orsaken till skilsmässa. Men då är han så här, nej det är det inte. De flesta bråk handlar inte om pengar till skillnad av vad många tror. Utan de flesta bråk handlar kring barn.

Jan: De handlar kring saker man gör hemma eller inte gör hemma. Jag vet inte vad det heter på engelska chores.

Caroline: Ja, sysslor kanske.

Jan: Sysslor ja. Och kommunikation. Eller liksom brist på kommunikation.

Caroline: Ja. Det låter vettigt ju.

Jan: Och jag tror att du visade mig en sån här, var det inte en sån TikTok-video?

Caroline: Ja, men det var en sexolog, en svensk sexolog som jag inte kommer ihåg namnet på nu, att han hade pratat med en massa olika par om deras kommunikation.

Caroline: Och det som framkom då var att många pratade om logistik och vad man ska äta till middag eller sådana saker i vardagen, men inte särskilt mycket mer djupgående. Hur mår du?

Jan: Och så var det också att pengarkonflikter är mycket mer intensiva, de är mycket mer signifikanta, att män liksom visar eller så att man i konflikter visar upp mer depressivt beteende, typ rädsla, sorg, man går iväg, fysisk obekvämlighet. Män var då specifikt argare, både då verbalt och non-verbal hostility.

Jan: Alltså jag vet inte vad man ska säga, fienskap. Men kan det vara

Caroline: så att man vänder ryggen eller man bara slår ut med armarna? Ja, vet inte.

Jan: går i försvar, defensiveness, personal insult, fysisk aggression, hot och anger, jämfört med andra bråk. Så det var liksom mer av det. I pengarbråk medan då ofta partner eller kvinnor ofta visar då greater depressive behavior.

Caroline:

Ramits reflektioner på par

Jan: att de var såhär okej pengarbråk är allvarligare och de uppkommer sällan för man pratar inte och ofta blir de då allvarliga och sen så fortsätter då Ramit med saker då som han har insett från då det här programmet han gjorde på Netflix och från sin, han gör ju mycket podd med Kpar, som jag ibland har tänkt att vi borde göra och sen ibland tänker jag nej palatet.

Caroline: Men han gör det bra med det, alltså jag vet inte, jag tycker att han

Jan: gör det jättebra men då säger han såhär 50% vet inte vad hushållsinkomsten är. Alltså så att de vet inte vad de tjänar. 90% vet inte vilka skulder hushållet har. 100% av dem med kreditkortsskulder har svårt att säga nej till sina barn.

Jan: Personer som tjänar mycket pengar har svårt att använda och spendera pengarna. Och sen skriver han så här, till och med när deras partner är på väg att skilja sig från dem med motiveringen att de är snåla. Så inte ens då liksom, jag tänker detta har vi ju pratat om liksom så här sparfällan. Att det är många som liksom så här gillar att lägga pengarna på hög. Och jag är så här, ja fast vad är poängen med att dö rikast på kyrkogården kanske?

Jan: Liksom att vi ibland glömmer bort att då har det kostat livsenergi att faktiskt tjäna in pengarna. Sen så var det så här att den som tjänar minst i förhållandet är nästan alltid fokuserad på bidrag eller då contribution och undrar om deras icke-monetära bidrag är lika mycket värt eller lika värdefulla som pengar som är mycket mer liksom mätbara eller uppskattade eller det som man pratar om i vår omvärld. Sen säger han så här, förvånansvärt många par med kreditskortsskulder gjort specifika köp såsom Apple Watch och iPads.

Jan: Män kallar sig The Provider och kvinnor lär sig ha ett hemligt sparkonto för säkerhetsskull.

Caroline: Va? Vad har de det till?

Jan: Ja, och många bråkar om att handla på M&S. Jag vet inte vad M&S är, det gissar Marks & Spencer. Men det handlar sällan om Marks & Spencer utan det handlar om att många spenderar mer än 65% av sina pengar på fasta kostnader.

Jan: Och sen också detta håller jag med om också. Utan alla personer som hamnar i ekonomiskt bekymmer handlar det nästan alltid om boendet och bilen. Förutom det är något annat som spelskuld eller missbruksbetygande. Ja kostnader kanske, boende och bilen. Och sen så fortsätter han också detta, jag tyckte också det var spännande att han säger så här att i 90% av alla par så är det en person som är the money person och liksom som sköter finanserna eller har större och bättre koll och att detta många gånger är liksom ett feltänk eftersom pengar skär igenom hela livet i allt från vad du äter till vad du gör till vem du är och att vi liksom vi delar ju sällan upp så här, ja men du är liksom förälderpersonen och liksom utan då gör man ju det tillsammans.

Jan: Men då blir ju liksom detta… Det att båda personerna är inblandade i pengarna eller finanserna och att många går igenom livet och bråkar om pengarna när problemet är egentligen att en person har abdikerat. Vad tänker du?

Caroline: Ja men det är väldigt intressant och jag börjar tänka så här, kan jag tillämpa detta på mig själv, är det så med oss?

Caroline: Ja men är det så med oss? Ja men det har varit så med oss att du har varit the money person, pengapersonen och jag har typ abdikerat för att jag kan aldrig liksom ha lika bra koll som du eller dra in lika mycket pengar som du eller, ja men du vet så har det känts för mig men det är inte riktigt så längre.

Caroline: Att du är the money person till 90%. Kanske 65%. Men jag har nog inte ablikerat. Jag har kommit tillbaka.

Jan: Och då säger han så här. Det är också viktigt för att om man dör. Och den ena personen dör först. Vilket obvisst kan hända. Och så skriver han också så här. Ja, och jag gissar i vårt förhållande så kommer det vara ja.

Jan: Skriver han. Och då bör ju den andra då. Cassandra, hans fru, vet vad som ska hända med pengarna. Och hur pengarna ska placeras. Och så skriver han så här. Det finns många hajar där ute. Och jag kommer sitta i himlen och käka popcorn och visa där Cassandra ger dem fingret.

Caroline: Jaja, som ringen enkar och bara vill du placera hos oss?

Caroline: Ja eller så

Jan: här, bankerna säger, nu borde du komma in här och så kommer han vara så här, hon kommer veta vad hon ska göra med pengarna och kommer ge dem fingret. Hon kommer få

Caroline: kanske veta det i vilket fall, men de har nog haft många diskussioner, han och Cassandra.

Jan: Så att han säger så här, båda ska vara duktiga på pengar så att man kan ta hand om pengarna tillsammans ungefär som en trädgård och att det är roligare att hantera sina pengar tillsammans eftersom då man planerar och pratar om vad man vill lägga, liksom hur vill man ha livet.

Vanliga återkommande problem

Jan: Och sen så innan vi kommer in på övningarna eller så har diagnostiskt test ska vi göra, så säger han några vanliga återkommande problem är att så här och detta är så här “preaching to the choir”, budget är inte en lösning. Det är en taktisk lösning på ett psykologiskt problem, liksom säger han nej men att liksom budget handlar liksom, det funkar inte bara så att dra ner på den där, liksom en kaffe mindre om dagen, utan det handlar om så här alltså är det brist på gemensam vision är det brist på att man inte vet hur mycket pengar man har, alltså att det handlar om så här att det är bara ett symptom, att istället för att bota symptomet så går på men tycker han då att

Caroline: man kan ha budget tillsammans om man har en gemensam vision?

Jan: Nej han pratar ju inte om budget, han gillar ju precis som jag inte budget utan han gillar det conscious spending plan som vi ska prata om att liksom så här fördela dina pengar i pott och det blir, och då kan vissa argumentera för, ja men det är ju en budget nej en budget är ju många gånger liksom snarare att Att han pratar om klä framtiden lite som jag och Charlie hade ett bonusavsnitt på Patreon men att det är mycket budget kan man göra, ett framåtrikt att klä din framtid i siffror snarare än att titta såhär vad har vi, vad kan vi dra ner på, vilket är så som många gör budget.

Jan: Bra. Och sen säger han såhär, min partner är ointresserad. Det är ganska vanligt och då säger han också så här, ja men vad är alternativen om din partner är ointresserad. Ska du ge upp? Ska du fortsätta göra så som du alltid gjort? Men att du också kan komma 80% av vägen själv och att det handlar också, han ger ju också så här konkret.

Jan: Sätta liksom tips på, ja men så här, men börja här, så här kan man ha ett pengamöte och förvånansvärt mycket av boken är, skulle jag säga, parpsykologi alltså så här, börja ett möte med en komplimang, börja med att ge en intention, nästan det saknade tipset som jag själv brukar ibland ge som vi, vi var duktiga på det ett tag, men det är den här non-verbal communication som är så här, men sätta i en bil och så kör runt, för då är båda i bilen, man tittar inte på varandra, men man är där, där är inte så mycket annat att göra, och så skapa liksom förutsättningar för det där.

Jan: Jag fick faktiskt ett tips av en kompis, David Sinkvist, som var så här, ja men du vet så här, man kan lägga pussel, det är ungefär också samma sak, man är där, man är på samma ställe, man lägger pussel, man behöver liksom inte prata om många av de här frågorna som kommer att komma upp sen i övningarna, tänkte jag.

Caroline: tanken där var att man skulle komma mjukt in på pengar om man ville diskutera det med varandra?

Jan: Ja, men exakt. Att det behöver inte vara jobbigt att prata om pengar utan som han säger så här, vi kommer ha privilegiet och möjligheten att ha många samtal om pengar, om hur vi vill använda våra pengar för att göra livet rikare och vi kommer ha möjligheten att prata om det här resten av livet.

Jan: att det är ett privilegium och att i början är det ovant att använda stödhjul, provprat och säga så här, jag känner mig nervös. Så jag tror att detta hade gjort skillnad för oss. Jag vill att vi ska hitta på roliga saker tillsammans och inte börja liksom istället såhär du vad är detta för ett kvitto eller du nu behöver jag prata om dig jag vet inte hur vi ska ha råd man kommer

Caroline: in på det allvarligt direkt.

Jan: Ja exakt, alltså till exempel att ställa en sån här fråga alltså nu hittar jag på, nu är det inte från boken men såhär, vad kan jag göra för att det skulle vara enklare att prata om pengar vad skulle behöva finnas för att vi skulle kunna ha ett positivt samtal om pengar eller liksom såhär, okej hur kan vi prata om drömmar vilka värderingar vilka ekonomiska värderingar vill vi ge till våra barn liksom alltså.

Caroline: jag tycker det låter jättefint vi ska ju egentligen inte hålla på och recensera boken så mycket, men jag tänker också att det kan vara kanske svårt Beroende på vilka personer som är tillsammans och hur länge man har haft problem.

Caroline: Den ena har gjort sig och den andra har gjort så. Om man inte har haft en gemensam vision är du med att det kanske kan vara så att någon bara går från pusslet. Hur hanterar man det? Det kanske är en långsam process, jag vet inte. Men det första

Jan: mötet som han skulle kunna vara så här. Gör det enkelt, så bara såhär nu ska vi ha ett möte, detta mötet kommer att vara grymt, vi kommer att ha jätteroligt och såhär, och så säger jag såhär okej hur känner jag kring pengar såhär känner jag kring pengar och sen kan den andra, sen kan man fråga den andra hur känner du kring pengar kanske

Caroline: först ska fråga den som brukar gå iväg från pusslet, nej man börjar prata först.

Caroline: okej man börjar prata själv först…

Jan: ja man börjar prata först och sen skulle man säga såhär och jag skulle vilja känna såhär kring pengar, hur skulle du vilja känna kring pengar och sen, färdigt.

Caroline: Okej och sen är mötet slut.

Jan: Sen är mötet slut.

Caroline: Jag fattar, jag fattar.

Jan: Och där kan ju vi liksom så här, som han säger, har ni ett stående möte kring ekonomi varje månad? Ja det har ju inte vi.

Caroline: Nej det har inte vi.

Jan: Nej.

Caroline: Och inte hans sådana poddpar heller?

Diagnostiskt test för par och ekonomi

Jan: Nej. Men då har han liksom en fråga, detta är egentligen inte första. Vi testade det diagnostiska testet.

Jan: Då säger han så här, under vårt senaste samtal om pengar, så. Okej Startade vi med en komplimang?

Caroline: Jag vet inte, när hade vi det senaste samtalet om pengar? Jag tror det var igår. När du frågade så här, hur många månader har vi lagt in i Spirecta det här balansverktyget?

Jan: Så startade vi med en komplimang?

Caroline: Nej vi startade inte med en komplimang.

Jan: Log vi…

Caroline: Nej. Jag vet inte.

Jan: Var inte så jävla snygg. Skrattade vi?

Caroline: Nej.

Jan: Rörde vi vi varandra? Nej. High fivade vi? Nej. Deltog båda? Båda deltog. Ja, ish. Höjde rösten? Nej. Nej. Blev arga men hängde kvar? Nej. Skammade varandra?

Jan: Anklagade varandra? Nej. Firade en vinst?

Jan: Nej. Vi är helt värdelösa.

Caroline: Vi är inte helt värdelösa. Vi har inte skammat varandra i alla fall.

Jan: Okej Vad beskriver ert förhållningssätt till pengar som par?

Caroline: Mm.

Jan: Icke existerande? Nej. Nej, det tycker jag inte heller så här. Obalanserat?

Caroline: Jag vet inte. Vad finns det fler för sådana?

Jan: Ja, fast jag skulle ändå säga att i vissa avseenden absolut ansträngt, skulle jag ändå säga. Hur

Caroline: då tänker du att det är ansträngt?

Jan: Ja men vi har väldigt olika syn på vissa saker. Ja, det kanske det

Caroline: kan vara så, men det är inte…

Jan: Har vi koll?

Caroline: Ibland.

Jan: Ja jag skulle nog säga att vi har koll. Vad sa vi där på obalanserat då?

Jan: En person tar hela ansvaret, eller tar större ansvaret?

Caroline: Nej vi kanske tar större ansvar, men inte hela ansvaret. Alltså vi försöker ju hjälpas åt och ha koll.

Jan: Okej Så vi ska ta här, alltid, ibland eller aldrig är svarsalternativen här. Prata proaktivt om pengar.

Caroline: Aldrig eller? Va? Nej. Vi pratar ibland om pengar men då är det oftast framåtriktat och proaktivt. Ja

Jan: så att jag skulle säga så här.

Caroline: Jag bara testade, jag bara provade, jag bara provade om det var aldrig.

Jan: Ignorera pengarproblem tills de exploderar?

Jan: Nej aldrig. Lär våra barn aktivt av pengar?

Caroline: Ja.

Jan: Alltid ja. Diskuterar vem vi kan se som förebilder inom pengar?

Caroline: Nej, aldrig.

Jan: Aldrig. Associerar pengar med stress?

Caroline: Ibland kanske.

Jan: Ja men ibland absolut. Jag gör ju det ibland. Men det är min företagarsida där liksom. Följer löpande upp utgifter och kostnader.

Caroline: Ibland?

Jan: Ja, för det mesta. Låter våra barndomsupplevelser påverka hur vi känner kring pengar?

Jan: Ja, jo okej.

Caroline: Du kan väl inte säga aldrig?

Jan: Ja men gett något exempel?

Caroline: Inte lika mycket för mig som förr. Förr var jag verkligen så ångestfylld kring pengar. Och det har jag ju ändå kunnat jobba bort. Men ibland kan jag ändå känna så. Åh vad mycket jag spenderar nu. Det kanske inte var så bra. Så då kommer det ett sånt mönster tillbaka. Att man ska vara sparsam och snål. Det är ju ett mönster liksom.

Jan: Jag tycker så här, det dyker upp. Jag agerar inte så mycket. Jag är fortfarande ibland på den där. Jag menar så här, åh dyrt i delikatessen. Men nu är jag så här, jag kan ändå stå i delikatessen och prata med tjejen där. Så bara, åh kan jag få den salamin och den salamin och sånt. Gör kort- och långsiktiga planer.

Jan: Alltid ibland eller aldrig?

Jan: Ibland, ja. Ja ja jo. Automatiserat stora delar av vår ekonomi.

Caroline: Jag vet inte vad det betyder. Vi har ju automatiserat vårt sparande, alltså investerande.

Jan: Ja, jag skulle säga absolut. Jag har automatiserat här räkningar, sparandet placeringar, ombalansering, you name it. Hela fondrobot-grejen är ju en automatisering.

Caroline: Men jag tänker räkningarna måste jag ändå godkänna. Det är inte bara som att dras.

Jan: Ja men det är för att det inte går. Men det jag tycker ändå. Om jag ska lopa tillbaka. Jag tycker ändå att det är ganska trist. Under vårt senaste samtal så startade vi med en komplimang. Nej, log, nej, skrattade, nej. Rörde vid varandra, nej. Highfivade, nej, båda deltog ja. Höjde rösten, nej. Alltså det var inget dramatiskt samtal. Vi är inte så att vi blev arga. Och gick iväg. Eller anklagade varandra. Vi gör inte de negativa grejerna. Vi skammar inte varandra. Och vi blev inte arga och hängde iväg. Eller gick iväg. Men jag tycker ändå att det ganska trist att vi inte startar med en komplimang. Vi ler inte, vi skrattar inte. Vi rör inte vid varandra, vi highfivar inte.

Caroline: Jag tänker så att nu kanske det är tydligt för oss. Att vi kan göra det.

Pengarrelaterade saker jag är tacksam för hos min partner

Jan: Okej tre pengarrelaterade saker. Jag är tacksam för hos min partner?

Caroline: Det är att du är så intresserad av pengar från början. Och jag har också blivit intresserad då. Ehm, att du är ganska så, vad ska man säga, jag tycker ändå att du är ganska lugn med pengar.

Jan: Ja.

Caroline: Det tycker jag, och att du inte är snål. Mm.

Jan: Så går vi vidare. Nej jag bara skojar. Nej, men jag gillar det, jag gillar tre pengarelaterade grejer jag är tacksam för hos min partner. Nej, men du är klok med pengar, absolut. Och du är inte såhär, åh nu ska vi såhär heminredning, åh där är pengar på kontot. Du är inte sån…

Jan: Du är ändå såhär väldigt genomtänkt.

Caroline: Jag kan säga såhär att heminredningen sker ju inte därför att jag är rädd för att det ska vara dyrt så jag skulle ju vilja men det är för mycket ångest kring att det blir dyrt och just heminredning också om jag bara ska ta den lilla parentesen här det är ju mycket att testa innan man fattar vad som blir bra och

Caroline: jag bara, kan man skicka tillbaks den där soffan är du med? Så vi är inte där!

Jan: och sen så gillar jag ändå såhär att du vill lägga pengar på hög och vi har ändå det kan du

Caroline: ibland vara såhär. Varför vill du det?

Jan: Ja men för att ibland så upplever jag att du inte är så balanserad kring det. Men, och sen upplever jag också så här att du har ändå hängt med mig med alla sådana onoterade och konstiga grejer vi har gjort under året.

Caroline: Ja ja men jag har hängt med, ja. Men nu har jag ju sagt så, nu är det slut på dem. Vi har ju allvarliga samtal som vi inte börjar tyvärr med en komplimang. Där jag har sagt så, vadå, ska vi lägga in mer pengar i det här? Och du bara, ja, så annars kommer vi bli utspädda och bla bla bla.

Caroline: Och då har jag ju inte känt någon superglädje liksom över det.

Jan: Så att jag fattar att det varje månad behöver inte gå plus. Så att det är mest. Alltså det är inte så mycket privat. Ja men och sen är det så här. Liksom. Nej det mesta annat har jag fixat. Om något skulle hända så tänker jag att vi har bra försäkringar.

Jan: Nej det är det här. Gå plus på månaden. Så jag fattar att jag kommer att ha problem sen när det ska vara så här. Nej, men nu kommer inte månaden. Gå plus. Alltså du menar

Caroline: när du pensionerar dig?

Jan: Ja, eller något. Stort

Caroline: antal år. Men ligger du inte vaken och tänker på hur vi ska klara det här med bil och sånt?

Jan: Vadå bil?

Caroline: Ja, men vi är ju bilösa egentligen.

Jan: Jaså nej. Nej, det har vi gått förbi. Det kommer väl i ett nytt avsnitt. Vi ska spela in ett nytt avsnitt med Erik. Men den stora insikten där är ju att vi hade inte behövt bil om det inte var för barnen. Och sen är det också lätt att skylla på barnen. Men det återkommer vi till i ett annat avsnitt.

Jan: Med

Caroline: bilexperten Erik

Jan: Vilka av följande påstående gäller dina pengarkonversationer? Likgiltighet? Ja, nej. Undvikande? Nej. Eh, samsyn?

Caroline: Ja, eller jag vet inte. Samsyn med dig alltså? Ja det är väl hyfsat samsyn?

Jan: Ja, vad skulle du säga i procent? 30 procent. 30 procent samsyn? Mm. Har vi 70 procent osamsyn? Det kan vara.

Jan: Va? Då har man ju inte samsyn, det är ju mindre än hälften. Har vi mer samsyn. Ja det är

Caroline: väl nog de här investeringarna ibland. Kanske.

Caroline: tycker att huset är för dyrt

Caroline: Ja men alltså jag tycker ju att huset är lite för dyrt så. Och du tycker så, ja men det är okej. Nej till exempel. Då har vi inte samsyn.

Jan: Jo, absolut. Men betyder det liksom, vilka andra saker är det då vi inte har samsyn? För jag tror ju nämligen inte att en flytt till en lägenhet om vi räknar på allting, kommer bli billigare än huset.

Caroline: Nej, jag förstår det, men det är nog ja, jag vet inte. Det är mitt huvud i alla fall.

Jan: Ja. Det är jobbigt. Ja, alltså så här. Vilka följande påsen gäller det? Det är jobbigt.

Jan: Frustration.

Caroline: Men frustration kring vår ekonomi. Ja, men alltså det kan ju vara… Nej men om jag då har tänkt såhär, okej nu ska jag vara lite såhär på ICA så ska jag inte handla dyraste grejerna, så har jag själv mitt eget huvud gjort en sån här, vi ska leva lite billigare nu och så har jag inte kommunicerat det med dig naturligtvis.

Caroline: Ja, och sen så går du till Ica och så köper du det som du vill ha. Och blir det så här, va? Men alltså, jag visste ju, jag har ju inte sagt det till Jan att vi skulle leva lite billigare. Okej. Så då kommer frustrationen inte på dig utan så här, för att jag liksom är dålig på att kommunicera till dig. Och jag vet att jag är dålig på att kommunicera just detta för du är så här, nej men alltså det behöver vi inte.

Jan: När

Caroline: jag är så här, men vi kan göra sådana här kikartsgrytar och sådana saker. Och du är så här, nej det behöver vi inte.

Caroline: Och du då?

Jan: Nej men ibland frustration för att jag upplever att du argumenterar tjänstemässigt. Kring vissa saker.

Caroline: Som vadå till exempel?

Jan: Det har blivit bättre, absolut. Men jag upplever fortfarande att du inte skiljer på resultat och balansräkning.

Caroline: Jaja, jag har absolut en mental bokföring. Och jag vill ha den. För jag vill inte tänka på pengarna som vi har ligandes i globala indexfonder. För de är liksom där för att växa. Mm. Så då tänker jag att det som är på kontot är det vi har. Och så tycker du så att det är fel tänk liksom?

Jan: Ja, i vissa avseenden så ja. Så det upplever jag. Och sen så upplever jag vissa att du håller fast vid vissa sådana här käpphästar som jag är såhär, men bara räkna på det.

Caroline: Vadå för käpphästar?

Jan: Ja men som den här lägenhetsbiten. Alltså vi kommer till det i en övning sen. Om tio år så bor vi. Och jag har faktiskt inte så att vi bor i hus. Utan jag har faktiskt vårt läge. Så jag är absolut med på tåget med att byta boende. Men när jag räknar på det så får jag inte ihop det just nu till att bli billigare. Vilket du heter, åh du vet vi kan flytta till en lägenhet och så blir det så kommer vi spara så mycket pengar nej vi kommer inte spara ett skit tvärtom kommer vi ta risk så ska vi bo i någon bostadsrättsförening.

Caroline: Jag hade inte tänkt bo i någon bostadsrättsförening jag tänkte hyresrätt faktiskt där man inte behöver lägga 1,2 miljoner på en tioårsperiod på renovering bara i huset och sen kostar det också trädgården en massa pengar nu höll jag på att riskera livet i vårt aprikosträd för att jag skulle klippa det själv ja men vi kan diskutera det jag får väl räkna på det jag tycker att ska räkna på det jag tycker att du ska räkna på det, absolut.

Jan: bra, ilska?

Caroline: Ja, det kan det vara. När man blir arg av att du inte förstår att det är bättre att bo i lägenhet.

Jan: Okej. Vad är ett exempel de senaste 30-60 dagarna där du och din partner inte var samspelta kring pengar? Vad hände?

Caroline: Det är nog det här med huskostnaden.

Jan: Okej bra. Om du och ditt partner skulle bli synkade kring pengar hur skulle det kännas och se ut?

Caroline: Jo, men det skulle vara skönt ju.

Jan: Spänning?

Jan: Beslutsfattande?

Jan: Prokrastinering?

Caroline: Ja. Men det är ju att jag prokrastinerar ibland och lägger in inkomster och utgifter i vårt verktyg Spiretta. Det går ju ändå ganska snabbt men ändå ska man prokrastinera. Ja,

Jan: spinning, alltså att prata om annat.

Caroline: Vad sa du? Spinning? Ja,

Jan: jag vet inte hur han kallar det för spinning. Vi blir avbrytna, barnen kommer till exempel. Tacksamhet?

Caroline: Nej, inte just då, nej.

Jan: Åstadkommanden?

Jan: Förvirring?

Jan: Spänt?

Caroline: Ja, men du får också svara på detta om du har något annat svar.

Vi får shit done, men det är ju inget kul

Jan: Nej, men jag är tillbaka där. Jag tycker så här, vi får shit done. Så känner jag. Men det är ju inget roligt. Alltså det är ju inte teamwork, det är inte entusiasm, det är inte liksom tacksamhet. Alltså det är inte, det kommer inte från något roligt ställe är väl min insikt. Liksom att det är inte så att bara, oh nu har vi nått detta målet eller oh nu är det så här mycket pengar på kontot eller oh nu gör vi det här utan…

Jan: Jag vet inte, det handlar väl mest om så här, det förväntas. Det förväntas att det ska vara där.

Caroline: Jag tänker också att man kan skifta fokus och säga så, nu har vi de här målen. Och sista söndagen i månaden så ska vi titta på det. Alltså att man får skifta, aktivt skifta fokus och säga så, vi ska titta på det och fira.

Caroline: Och gör man inte det så kan det nog vara så att det bara ska förväntas.

Vilka signaler sänder vi till barnen?

Jan: När det gäller barnen, vilka pengarsignaler sänder vi?

Caroline: Ja, det är nu lite olika.

Jan: Pengar är något stressigt?

Jan: Vi är komfortabla med våra pengar våra finanser? Ja,

Caroline: det tror jag.

Jan: Vi pratar inte om pengar? Nej. Vi jobbar hårt och vi förtjänar att ha lite kul.

Caroline: Jag tror inte heller att vi har det. Nej jag

Jan: tror inte det heller. Pengar är bara något som mamma snedstreck pappa, håller på med.

Caroline: Nej hur bra samtidigt så är det ju det men jag vet inte, vad tänker du där?

Jan: nej jag. Jag tror nog jag pratar nog mer pengar med barnen än vad du gör. Du var ju uppe här om dagen när Elsa kom att hon skulle ha Swish 60 kronor till sitt konto.

Caroline: Jo men det var för att jag tyckte hon skulle ta ut en diskmaskin och då skulle hon få Swish. Jag är ju mer så att vi gör det tillsammans så Swish kan man få för andra grejer. Men… Jag pratar också pengar med barnen. Fast väldigt så low key liksom. Om jag har en bot till biblioteket.

Jan: Har du böter till biblioteket?

**Caroline:**Jag har tio spänn i bot till biblioteket.

Caroline: Så säger jag så här, Elsa här ska vi gå och betala den boten. Vadå för bot? Hon tycker det är jättespännande med den här böterna. Och så berättar jag hur det går till att de inte kommer i tid med böckerna. Alltså det är bara sådana grejer, små grejer liksom i vardagen. Och hon tycker det är jättekul med böter alltså.

Caroline: När man tittar på bilar och säger så här, de har fått en bot.

Jan: Okej det hade jag ingen aning om.

Caroline: Och så kan man berätta så här, ja då får man betala för att man stod fel. Och då går de pengarna till bla bla bla. Delvis till det parkeringsföretaget och så delvis till kommunen antar jag. Alltså jag gillar att prata om pengar som att så funkar det i världen liksom.

Caroline: Jaja, okej bra.

Jan: Pengar lika med bråk? Nej. Vi hittar alltid sätt att få det att fungera.

Jan: Ja, jag tolkar ju så att man trollar med knäna. Vi trollar ju inte så mycket med knäna.

Caroline: Nej, nej.

Jan: Det finns aldrig tillräckligt med pengar?

Caroline: Nej, jag vet inte om vi signalerar det till våra barn. Nej det tror

Jan: jag inte heller. Utan tvärtom skulle jag vara så att det finns alltid pengar. Det finns alltid pengar för utbildning. Jag vet inte riktigt varför denna kom med, det kändes väldigt specifikt.

Caroline: För utbildning men för att ha mitt sätt är det väldigt så noga med att man ska sätta av pengar varje år för sin egen utveckling och utbildning om man går kurs kanske eller så.

Jan: Ja. För mig är det så här det finns nästan alltid pengar för det mesta förutom den enda diskussionen som jag hade här med Freja häromveckan var ju så här att hon är ju väldigt engagerad nu i vår bilkonversation liksom att hon har vissa åsikter och då hade hon tittat på bil och hon har ju tydligen snöat in på sådana här sportbilar…

Caroline: Det är liksom tonåringar.

Jan: Och så var jag såhär nej jag är inte beredd att köpa en Porsche så hade vi diskussion varför det och så var hon så här för att vi inte har råd och jag bara jo vi har råd med en Porsche men jag är inte beredd att lägga de timmarna i livsenergi som det krävs för att ha en Porsche att det är för mycket liksom som inte är det är för många timmar jobb för att det ska vara värt det och så är jag här men då hade jag lika gärna kunnat köpa den nya Range Rover som jag tycker är jättesnygg.

Jan: Så hade vi ett samtal om det. Men den är såhär 3,2 miljoner.

Caroline: Jag har också pratat med henne om Porsche faktiskt. Och då har jag sagt såhär, man får väldigt lite pengar för grund grundnivån liksom. Att man måste lägga till massa pengar för att få extra kollisionsstöd i baksätet och sånt. Det är inte okej med.

Jan: Rumpvärme bak kostar väl såhär 7000. Ja.

Bäst att vi inte frågar våra föräldrar om något?

Jan: Ibland behöver vi inte spendera mycket pengar för att ha roligt?

Caroline: Du vet ju inte ifall vi signalerar faktiskt.

Caroline: Det vill jag gärna signalera, att saker kan vara gratis liksom.

Jan: Ja. Människor som vi kommer alltid ha skulder?

Jan: Det är vårt ansvar att hjälpa andra och med tex välgörenhet?

Jan: Signalerar vi det?

Caroline: Ja, vi kanske inte pratar så mycket. Nej, vi signalerar kanske inte med det. Vi håller på med det men vi signalerar nog inte med det.

Jan: Nej. Pengar är något för vuxna inte för barn?

Jan: Vi är kreativa vi löser det alltid på något sätt?

Jan: Nej, inte heller. Man behöver inte ha ett fancy liv för att vara lycklig?

Caroline: Det försöker jag signalera.

Vi spenderar extravagant på det som är viktigt

Jan: Ja. Pengar är något vi pratar öppet om. Mm. Ja. Vi spenderar extravagant på det som är viktigt och signalerar med det som inte är det.

Caroline: Men jag lever inte så.

Jan: Nej. Vadå då?

Caroline: Jag gör det inte så ju. Eftersom jag är i ett ekonomi där någon annan vill spendera extravagant på något. Och så vill inte jag det. Och så har man liksom den obalansen. Är du med? Nej är inte alls

Jan: så. Du förstår att du får vara konkret. Nej kanske

Caroline: är mer som att jag går och tänker på det men inte pratar så mycket om det.

Jan: Ja men du får konkretisera det. Jag fattar inte.

Caroline: Ja men som jag skulle vilja ha en lägenhet. Jag skulle vilja ha norrgavelmöbler där. Jag skulle vilja ha fin belysning. Kanske till och med hjälp med inredningen, en balkong. Men är vi där? Nej det är vi inte. För att jag tänker så här. Jag tar oss inte ditåt liksom. För att jag har andra som vill något annat håll liksom. Och då blir det som att jag spenderar inte extravagant på det.

Caroline: För vi har ju annat som kostar pengar. Är du med? Åt det hållet det tänker jag. Och skaffar vi en bil så kommer det också vara så där kommer det norrgavelinredningen längre och längre bort från mig, men jag måste ju ta eget ansvar att vi kommer dit liksom ja alltså

Jan: vi får separat möte vi får ett separat möte om den här lägenheten men alltså du försöker hela tiden sälja in lägenheten till mig som att det kommer bli billigare

Caroline: nej men såhär såhär tänker jag, jag vill ha små kostnader i det dagliga livet leva för små kostnader att det ska inte kosta så mycket att ha ett boende. Jag vill inte ha någonting som måste dras pengar varje månad för att jag har det.

Caroline: Det kan vara så att en bil är fine. Men så att jag kan lägga pengar på sånt som jag tycker om och som är fint.

Caroline: Är du med? Och då kan det vara så inredning till exempel eller något annat. Det är nog så jag skulle vilja ha det, tror jag. Men i vårt liv så har vi massvis med andra kostnader som jag nog helst skulle vilja bort, kanske.

Caroline: Och jag vet inte hur realistiskt det. Jasså, vadå?

Jan: Det var ju ändå du som kom så här, 2025, jag vill ha en bil.

Caroline: Ja jag sa ju att en bil kanske är okej. Vad det skulle kunna vara allt som vi behöver här till huset och trädgården. Alla dessa kostnader. Vi behöver en jävla elektrisk häcksax. Vi behöver fixa staketet.

Caroline: Det kommer också kosta pengar. Är du med? Jag tycker inte det är så himla kul med de kostnaderna. Ja jag har med. För då kan jag inte köpa några gavelmöbler. Helst på Marketplace.

Caroline: Hur känner du med den frågan?

Jan: Alltså vilken fråga?

Caroline: Spenderar du extravagant på det du vill? Och är du brutalt snål på det som du inte vill ha i livet?

Jan: Ja men hyfsat. Det tycker jag ändå. Alltså jag lägger inte så mycket pengar på kläder. Jag lägger inte så mycket pengar på… Alltså jag lägger egentligen inte så mycket pengar på saker. Det jag lägger pengar på är teknikprylar. Ja. Ja, och där lägger jag väl en hel del. Men å andra sidan så är också så här, det gör jag inom ramen för företag för det är oftast någon så här ny mikrofonställ till kameran här för att ljudet ska bli bättre så jag slipper lägga så mycket tid i efterbearbetning.

Jan: Nej, men så här, takeaway från detta avsnitt för oss själva är den där lägenheten. Men jag tror att vi har helt…

Caroline: vet inte vad du menar med takeaway, Jan.

Jan: Jo men för mig är **det, för jag stör mig alltid på att “det kommer bli billigare med lägenhet”. Jag är så här, nej det kommer inte bli billigare det kommer bli annorlunda, men det kommer inte bli billigare.

Jan: Och så är jag så här, men räkna på det själv, så får vi få göra en sån här räkna på det avsnitt, och så får du komma tillbaka. Ja, kan öppna

Caroline: en Excel-fil där jag kan lägga in allting som hör till huset.

Jan: Ja, vi tar tid till, vad ska vi säga, vi tar tid att styra våra pengar så att de inte styr oss. Sant eller falskt?

Caroline: Vi har väl tagit tid till det för att det inte ska… Jo men jämfört med så är

Jan: det så här vilka pengarsignaler sänder vi till barnen? Vi tar tid att styra våra pengar så att de inte styr oss.

Caroline: Jaha, nej det vet jag inte hur vi gör.

Jan: Ja men alltså du pluggar ju och du gör massa saker så ja nej. Jag vet inte hur du menar där.

Caroline: Okej det kanske är så. Pengarna inte styr oss.

Jan: Ja. När barnen blir äldre blir de mer involverade i pengar. Absolut. Vi tar beslut kring pengar tidigt eftersom det lönar sig i längden. Ja absolut. Eller du ser skeptisk ut.

**Caroline:**Nej, jag vet inte vad det betyder.

Jan: Ja men alltså så här, vi sitter inte och väntar så här, åh nu måste vi köpa detta på avbetalning eller vi investerar liksom pengar i förväg liksom och sånt.

Jan: Det är okej att ställa frågor om pengar som barn.

Jan: Investeringar är där riktiga förmögenheter skapas.

Caroline: Mm, ja. Både och liksom, för vi har ju pratat, Freja har ju pratat med en vän till oss om det här med var skapas riktiga förmögenheter och då är det ju inte bara investeringar, det är det ju inte.

Jan: Nej utan att det är entreprenörskap, det handlar om att tjäna pengar för att kunna investera pengar.

Tre önskemål för framtida samtal om pengar

Jan: Okej tre önskemål för framtida samtal om pengar. Jag hoppas att jag kan bli bättre på.

Caroline: Jag hoppas att jag kan bli bättre på att visa upp bevis för det jag tror.

Caroline: Vad tänker du då?

Jan: Jaja, okej. Du får ta nästa så kan jag svara sen. Jag skulle önska att min partner kan bli bättre på.

Caroline: Att inte argumentera mot mig när bevis läggs fram till slut.

Jan: Okej du önskade att jag skulle bli mer nyfiken. Att det inte bara…

Caroline: sågad.

Jan: Jag hoppas att vi båda skulle kunna bli bättre på att…

Caroline: Lyssna på varandra och tillsammans säga så här, men så här kan vägen se ut. Framåt.

Jan: Okej.

Caroline: Så här skulle vi kunna göra. Då får du vad du vill och jag får vad vill. Så blir det bra.

Caroline: Inte bara ena eller andra sättet liksom.

Jan: Så jag hoppas att jag kan bli bättre på. Att jag hade velat mycket mer så här teamwork, gemensamt gemensamt projekt, fira, åstadkommanden. Ja men ja. Ja men jag upplever mig lite ensam i det. Jag upplever att det inte är så roligt. Det inte så lustfyllt. Så att det hoppas jag. Jag önskar att min partner kunde bli bättre på. Jag menar att vi gör det tillsammans. Jag har nog en längtan efter det. Jag hoppas att vi båda skulle kunna bli bättre på. Ja men samma sak.

Caroline: Men alltså det är väldigt diffust vad du menar tillsammans. Vilket då?

Jan: Vadå?

Caroline: Vilket ska vi göra tillsammans?

Jan: Så vi har ju vårt

Caroline: hushåll tillsammans vi har ju vår ekonomi tillsammans. Jo men

Jan: det är ändå inte som att vi firar framgångar. Det är inte som att jag kommer och säger, oh titta här, nu har detta hänt. Eller så här, nu har detta, utan det blir någon sån här inkludering. Ja, det har kommit med, vi kommer kunna kliva av den här investeringen. Men det är inte så här, high five eller…

Caroline: Okej, mer glädje tänker du.

Jan: Ja, bra. Från våra svar ovan så tänker jag att… Jag vet inte. Vad tänker du? Nej men jag tror, för mig är samma. Det är såhär, teman här nu blir det tjatigt. Men såhär lägenhet är obviusligen en grej. Och det andra är såhär, att det är inte så lystfyllt. Det är såhär, för oss har det blivit en, okej detta är ändå någonting man gör. Det är liksom ändå ganska naturligt i vårt förhållande.

Jan: Med ekonomi tänker du?

**Jan:**Ja med ekonomi och investeringar. Men det är inte så lystfyllt. Det är inte så. Det är inga high fives, det är inget firande, det är inget. Det är nästan på nivån såhär det är inte ett problem, alltså pratar vi inte om det. Hade det varit ett problem så hade vi behövt lägga fokus på det.

Jan: Men eftersom det nu funkar så är det såhär. Men varför tror

Caroline: du inte vi high fivar och sånt då?

Jan: Jag vet inte

Caroline: Var det blivit så?

Jan: Jag vet inte. I don’t know. Vad tror du?

Caroline: Lite rutin, tror jag. Att man måste aktivt om man är i en rutin så måste man aktivt ta sig till en annan rutin.

Jan: Jag tror att det har blivit, det jag tar med mig, hans angreppset är ju mycket så här, ger ni varandra komplimanger, firar ni, ger ni high five? Och så är jag så här, nej jag har inte ens tänkt på att man kan göra det. Utan jag tänkt så här, det där är ungefär som så här, har barnen jacka liksom vinterjacka? Så är man så här, ja barnen har en vinterjacka. Det är inte så här,

Caroline: åh barnen har en vinterjacka, high five! Nej men det är inte så. Om jag har fixat en vinterjacka till vårt ena barn och du typ inte märker det ens, så är det ju lite trist. Men om du frågar om det så är det som att du bekymrar dig för att jag inte har gjort mitt jobb. Och så är det liksom inte ens så här. Ja men vad bra att du tog hand om det, för att jag bara kom på det liksom. Skitbra Caroline. Utan det är bara en nick, liksom.

Caroline: Man behöver inte ha någon slags raketuppskjutning. Men visst hade det varit roligt? Nej det hade det inte varit, utan det är det lilla liksom bara. Alltså, jag skiter i raketer. Raket för det är så överdrivet att det bara så…

Jan: Men hade inte det blivit roligare?

Caroline: Nej. För

Jan: nu är det så här, så där är det ju lite tråkigt.

Caroline: Nej men finns en sån kärlek i att säga så. Åh gud vad bra att du fixade det för att jag hade nämligen inte ens tänkt på det och nu så bara blev det kallt helt plötsligt. Jag är så glad att du fixade det. Och då finns det mycket kärlek i det.

Jan: Okej jag är med.

Caroline: Det kanske är därför som vi inte har teamwork, för du vill ha det på ett visst sätt och jag vill ha det på ett annat sätt.

Jan: Okej, nu är jag kanske såhär kille, men du vet, jag kan sakna gayhög.

Caroline: Jag vet inte vad det är för någonting. Det låter helt opolitiskt korrekt.

Jan: Ja, men, ja då det kanske det.

**Caroline:**Är det så när fotbollsspelare har gjort mål och så bara kastar de sig på varandra och är glada?

Jan: Ja, och gör segergester.

Caroline: Ja då får du väl göra det, då får du väl spela i korpen eller någonting då. Det kan du nog inte få med en kvinna Jan.

Jan: Nej, alltså jag fattar det, men jag…

**Caroline:**Du vill ha själva känslan eller?

Nej, men jag är såhär, Caroline, alltså det är såhär, om vi ska ta det till allt annat, det är som att vi bakar en kaka hela tiden som vi aldrig smakar på. Vi flyttar hela tiden målstolpen.

Caroline: Jag vet inte om vi har flyttat någon målstolp, utan det är nog, alltså det är, jag vet inte, var flyttar du den då?

Jan: Ja men var du såhär, shit, vi hade ett jättebra 2024, vi hade ett jättebra 2023, titta så mycket pengarna växte.

Caroline: Det har du sagt, du har tagit fram graferna och sagt såhär kolla här.

**Jan:**Nej jag tror inte ens du vet hur mycket det är.

Caroline: Jo, du har ju visat det. Du har visat det, och jag stod bredvid dig vid datorn.

Caroline: Ja, och inte ens då blev det någon high five. Nej high five blev det inte, men utan det var mer som att jag sa såhär men gud vad bra, alltså jag hade ingen aning om att det hade gått så bra. Och där kommer mitt sätt fram liksom. Så att, lågmält positivt liksom. Är du med? Men du vill hellre ha något större.

Caroline: Är du med? Är det så som jag förstår det?

Jan: Ja, jag kan nog sakna att man springer utan tröja runt halva planen och gör seger och gest. Nej men, jag vet inte. Jag bara tycker att det är så tråkigt. Jag vet inte om någon som lyssnar eller tittar känner igen sig i det där. Men att det är så jävla vuxet.

Caroline: Men det kan säkert många känna igen sig i.

Vi har inte ens firat Avanzas milstolpar

Jan: Det är tråkigt. Vi firar liksom så här. Till och med Avanza har sådana här milstolpar. Vi har blåst igenom hur många sådana milstolpar. Jag tror inte ens du har tänkt på dem.

Caroline: Jo jag har tänkt på dem. Varför har du inte sagt någonting?

Jan: För att jag har tänkt så, det är ett kommersiellt knep.

Caroline: Jag är inne på Avanza ibland jag har nog tittat. Men det är nog Nanna som har satt upp någonting. Och det kan man absolut hänga på ju. Att jag har nått den här milstolpen nu, vad är nästa? Men vi har ju också pratat mycket om den här milstolpen som flyttas. Så då blir det också konstigt om man ska börja snacka om milstolparna. För är de så relevanta för oss?

Caroline: Ja, kanske de är det. Fattar inte jag förrän nu, liksom. Är du med när man väl har samtalet

Jan: Du är kass på fira, och jag är också kass på fira.

**Caroline:**Ja, vi är kassa på att fira.

Jan: Ja, och vi har inte så jävla roligt. Det känns ändå som, om jag ska bara titta tillbaka så känns det så här mycket så här. Ja men livet är så här, gnäta på.

Jan: På riktigt. Jag tycker inte det är så jävla roligt.

Jan: Vad tänker du?

Caroline: Jag tänker så att, ofta så tänker jag ingenting speciellt när du säger så, utan det kommer liksom efter en liten stund, som jag bara sa.

Jan: Ja, säg det kommer efter en liten stund.

Caroline: Alltså först blir det tumt för det behöver sjunka in det du säger liksom. Så omedelbart har jag ingen kommentar liksom, utan det är väl att jag, det kommer efter en stund det här, okej du tycker det är att knäta på och sådana saker. Och då blir jag så, okej hur blev det så? Vad gjorde vi för att det skulle bli så? Eller hur vill vi att det ska vara när vi inte bara gnätar på liksom?

Caroline: Är du med? Alltså då kommer de här frågorna, hur blev det så och hur vill vi ha det liksom istället. Och jag tror hur blev det så är bara nyfikenhet. Kommer vi hamna i den gropen igen om vi inte vet att den gropen finns där i våra liv?

Jan: Ja, jag vet inte. Jag tycker detta är krurigt. Det har varit intressant att höra vad andra tänker om det. Kanske så som vi pratade med Niklas Laninge och Jonas om goalposting.

Caroline: Ja, där man flyttar fram sina målstolpar utan att man ens märker det själv. Så man kan aldrig komma dit och man kan aldrig fira.

Jan: Ja, precis. Men jag vet vad jag tänker. Vi är inte ens halvvägs genom vad jag har tänkt förberett. Men jag tänker att vi gör så här.

Pengapersonlighet #1 - Undvikaren

Jan: Vi tar pengarpersonligheter och sen ser vi hur långt vi kommer. Så detta är ju något annat kapitel. Då pratar han om pengapersonligheter. Och så säger han så här, ja ja men privatekonomi är svårt för att den är just privat. Att vi är typ liksom unika. Men så säger han så här, jo, men för de flesta alltså de flesta av oss är som de flesta andra.

Jan: Att vi är inte så himla unika. Och så sa var han så här, ja men då finns fyra olika typer. Är de fullt beskrivande? Nej. Är vi bara en typ? Nej. Är detta någon sanning? Nej. Så liksom utan syftet här är väl egentligen bara att liksom…

Caroline: Belysa att det finns olika typer och att de har saker för sig så man kan känna igen sig kanske lite grann.

Jan: exakt exakt bra, så att den första det är då the avoider, undvikaren och då säger han så här, undvikaren det vanliga beteende är att man duckar konversationer, man loggar inte alltid in på kontot man spelar oskyldig man reframer ointresse som något bra pengar är inte så viktigt för mig utan det är viktigt att vi har varandra eller att vi har kärlek eller liksom så här pengar är inte viktigt och sen säger man så här favoritfraser Du är så mycket bättre än mig på pengar.

Jan: Vi kan prata om pengar men först så måste vi prata om det här andra. Jag vill inte prata nu, vi kan prata sen. Jag är trött från jobbet, så att liksom man duckar. Och kostnaden för det avoider är då att man kommer få fatta svåra ekonomiska beslut i framtiden med sämre alternativ. Och att är man gift med en avoider så kan det driva en partner till vansinne.

Jan: Man saboterar konversationer. Varför är pengar så viktigt för dig? Litar du inte på mig? Kan du inte bara slappna av kring pengar? Och partner som är gifta med avoiders räddar ofta avoiders. Så att man gör det åt dem.

Caroline: Ja, så de hamnar aldrig i klistret riktigt.

Jan: Ja, precis, och tips till en undvikare är då, vad får jag ut av att undvika ämnet? Vad händer om jag fortsätter undvika ämnet? Skulle jag säga till mina barn att det är okej att undvika ett ämne trots att det är viktigt. Eller liksom spela ut detta om tio år. Vad kommer det, vad kommer hända? Eller liksom, känner du igen dig i undvikaren?

Caroline: Nej jag känner inte igen mig i undvikaren nej. Gör du det?

Jan: Jag känner inte igen mig i undvikaren, men jag känner igen dig lite i undvikaren faktiskt.

Caroline: Vadå tänker du?

Jan: Nej men, alltså nu är du ingen extrem undvikare, absolut inte. Men jag upplever ändå att du kan ibland… Ja men, alltså jämfört med de andra, för att jag är två av de andra typerna här. Så. Nu upplever jag ibland att…

Jag menar att du kan undvika du kan vara såhär ja men som detta med lägenheten du har inte räknat på det, du har inte gjort någon kalkyl utan det pratas om det och det kan vara såhär vi pratar om andra saker först eller såhär, ja men vi drar ner, vi behöver inte ha så mycket utgifter så behöver inte du jobba så mycket och så blir det liksom, det är lite såhär

Caroline: Jag undviker att räkna på det, ja absolut.

Jan: och du undviker också, lite som du säger såhär, men jag kör mental bokföring det är bara att du använder såhär fancy term för det,

Caroline: Ja, men vad ska man säga då?

Jan: nej nej men inget…

Caroline: Är det ett undvikande beteende?

Jan: ja gud ja, att undvika.

Caroline: Vad undviker jag då?

Jan: men att du tittar bara på resultatet istället för att titta på hela resultat och balansräkningen eller att du är såhär, vi ska bara lägga pengar på kontot alltså du gör det enkelt helt…

Caroline: Jag vill ha det enkelt ju.

Jan: Ja men…

Caroline: Är det ett undvikande beteende? Alltså

Jan: Caroline jag lägga ingen värdering i det?

Caroline: Jag gör inte det, men jag är nyfiken på…

Jan: Jag tar fyra personligheter…

Caroline: Jag är nyfiken på om jag är lite undvikande. Och då måste jag också förstå vad det är jag gör som är undvikande. Jag lägger ingen värdering i det.

Jan: Nej, okej. Ja. Men kan du inte säga det själv?

Caroline: Alltså det är svårt att säga saker sig själv, Jan. Det är oerhört svårt att säga så. Okej men hur undviker jag? På vilket sätt gör jag det? Aha, det är så du menar. Och då kanske man kan säga det.

Jan: Jag upplever att du inte engagerar dig i vissa konversationer.

Caroline: Vilka är de då?

Jan: Ja men lägenhetskonversationen, bilkonversationen, investeringar vissa investeringar.

Caroline: Ja, men det kan jag säga att det är för att jag inte vill. Jag vill inte att vi ska investera i onoterat. Jag har ju sagt det.

Jan: Ja, men absolut.

Caroline: Men du gör det ju det.

Jan: Ja, ish.

Caroline: Alltså vi har ju båda ganska stark vilja, men jag kan nog säga att jag lägger mig ibland. Och inte tar saker hundra procent fullt in i kaklet.

Pengapersonlighet #2 - Optimeraren

Jan: Optimeraren, ska vi ta nästa. Fokuserar mycket på siffrorna, älskar regler, älskar att förstå reglerna, älskar att bryta mot reglerna, älskar att vinna spelet, de är duktiga på vardagsekonomin, mäter allting lever nästan hela tiden för framtiden, har svårt att använda… Pengarna för att leva ett rikt liv vanligt beteende har en excel-fil, följer tretton olika fire-forum vet hur man gör en Monte Carlo-simulering diskuterar fallgroparna med Bengen’s 4%-studie väntar på 2025 för då ska Bengen’s släppa en ny bok.

Caroline: Det känns ju klockrent som du Jan.

Jan: Tänk om jag missar något denna fonden har en lite billigare avgift jag betalade för denna resa med flygpoäng som jag fick från att öppna 26 nya kreditkort med välkomstbonus men gör du det verkligen?

Jan: Nej, kostnaden för att optimera är tråkiga. Fråga vad hobbyn är och de svarar min Excel eller mitt sparande. De ser det inte som ett problem att inte använda pengar för att ha roligt. De har ett nummer de jobbar mot och när de når det numret om decennier så kommer de inse att det inte alls var det de jobbade mot. De omger sig med andra som jagar liknande dröm.

Jan: Svårt att se ett rikt liv större än ett nummer. Men

Caroline: delvis tycker jag att du verkar vara en optimerare, men du vet ju ändå hur man använder pengar.

Jan: Att vara gift med en optimerare, det stora fokuset är det framtida målet som leder till att man blir snål. Man reframerar det ofta till, jag är inte som de här ytliga människorna jag behöver inte dricka ett dyrt vin, ett billigt vin är minst lika bra.

Jan: Jag är okej med vatten, jag behöver inte ha den här dyra bilen. Så extrem är

Caroline: inte du, Jan.

Jan: Ja, partnern känner sig ofta dömd eftersom den implicita frågan är vad kostade det? Kämpar för att komma i kontakt med sina känslor och svarar ofta vad de tänker, men inte vad de känner. Vad tänker

Caroline: du själv då?

Jan: Att jag har varit en optimerare, mycket, mycket mer. Du lite fortfarande?

Jan: Jag fortfarande, men jag upplever att jag har lämnat den. Jag var mycket mer så här för tio år sedan. Ja hade jag min Excel-fil, jag hade mycket pengar vi skulle ha. Det en Excel-fil

Caroline: fortfarande. Kanske inte att du följer skjuten i olika Fire-konto. Nej, jag har ett

Jan: eget Fire-sjorum. Ja, nej men alltså så här absolut.

Caroline: Du vet ju hur man använder pengar för att ha kul

Jan: och Ja vet hur man gör en Monte Carlo-simulering. Jag vet fallgrupperna med Begget’. Jag liksom, men nej jag upplever att jag har varit mycket mer än så. Tror sätt i en optimerad? Ja, det är

Caroline: jag. Annars hade han inte vetat de här termerna.

Jan: Han har några tips till optimeraren. Acceptera att du är en optimerare. Du kan optimera även andra områden i livet. Häng med människor som är lite spontana. Lägg mer tid på det som du tycker om. Titta på den senaste månaden. Vad var meningsfullt? Sannolikt människor och upplevelser. Ta 5% av pengarna. Spendera dem på något som är roligt och icke-nödvändigt.

Jan: Och du måste spendera pengarna. Detta väldigt likt det vi gör i RikaTillsammans-programmet. Där vi var såhär fira 2024, januari-utmaningen. Jag tror att det många som följer oss. Är optimerare. Eller gifta med en optimerare. Absolut. Tips till en partner till en optimerare. Ge komplimanger kring förmågan att ta koll och optimera. Hjälp dem att omrikta energin till andra områden i livet.

Och påminn om att livet pågår utanför Excelen. Skapa specifika tillfällen att prata om siffror men också om andra tillfällen då du vill prata om drömmaren bortom siffrorna. Tips till partnern som var gift med en sån här avoider. Gradvis engagemang. Gör överenskommelser. Skapa tydliga gränser.

Och överväg frasen såhär, vi behöver inte en kris för att ta kontroll eller liksom spela ut vad kommer att hända om tio år, bra, så du kan ge mig komplimanger för att jag har koll på siffrorna och sen kan vi prata om någonting annat.

Caroline: Vad skulle du göra för mig då som är en sån undervikare tydligen?

Jan: Gradvis engagemang och göra överenskommelser alltså jättebra Caroline, låt oss göra en sån här Excel nu på lägenheten och så ska vi titta på…

Caroline: Jag kan göra det själv, alltså jag tror att jag gillar att göra sakerna själv som när jag kände att du var 90% money person och då öppnade jag ju ett eget sparkonto på Akelius och då kände jag såhär, men nu kan jag jag kan göra det själv, det var ju det att jag kände att det var typ inte lönt för mig

Pengapersonlighet #3 - Oroaren

Jan: jag tror att du här kommer en du kommer känna igen. Ganska mycket.

Jan: Vill du gissa?

Caroline: Jag har ingen aning.

Jan: Oroaren. De flesta pengarkonversationer är negativa. Rädslan att bli av med pengarna oroar sig för varför de spenderade så mycket. Efter ett tag oroar de sig för varför de oroar sig. Och ibland är det oro för att det är en genuin kassituation men ibland också för att det är ett inlärt beteende.

Jan: Han har några tips till optimeraren. Acceptera att du är en optimerare. Du kan optimera även andra områden i livet. Häng med människor som är lite spontana. Lägg mer tid på det som du tycker om. Titta på den senaste månaden. Vad var meningsfullt? Sannolikt människor och upplevelser. Ta 5% av pengarna. Spendera dem på något som är roligt och icke-nödvändigt.

Jan: Och du måste spendera pengarna. Detta väldigt likt det vi gör i Riketsammansprogrammet. Där vi var 4-20-24. Januari-utmaningen. Jag tror att det många som följer oss. Är optimerare. Eller gifta med en optimerare. Absolut. Tips till en partner till en optimerare. Ge komplimanger kring förmågan att ta koll och optimera. Hjälp dem att omrikta energin till andra områden i livet. Och påminn om att livet pågår utanför Excellen. Skapa specifika tillfällen att prata om siffror men också om andra tillfällen då du vill prata om drömmaren bortom siffrorna. Tips till partnern som var gift med en sån här avoider. Gradvis engagemang. Gör överenskommelser. Skapa tydliga gränser. Och överväg frasen såhär, vi behöver inte en kris för att ta kontroll eller liksom spela ut vad kommer att hända om tio år bra, så du kan ge mig komplimanger för att jag har koll på siffrorna och sen kan vi prata om någonting annat vad

Caroline: skulle du göra för mig då som är en sån undervikare tydligen

Jan: gradvis engagemang och göra överenskommelser alltså jättebra Caroline, låt oss göra en sån här Excel nu på lägenheten och så ska vi titta på

Caroline: Jag kan göra det själv, alltså jag tror att jag gillar att göra sakerna själv som när jag kände att du var 90% money person och då öppnade jag ju ett eget sparkonto på Akelius och då kände jag såhär, men nu kan jag jag kan göra det själv, det var ju det att jag kände att det var typ inte lönt för mig

Pengapersonlighet #3 - Oroaren

Jan: jag tror att du här kommer en du kommer känna igen. Ganska mycket.

Jan: Vill du gissa?

Caroline: Jag har ingen aning.

Jan: Oroaren. De flesta pengarkonversationer är negativa. Rädslan att bli av med pengarna oroar sig för varför de spenderade så mycket. Efter ett tag oroar de sig för varför de oroar sig. Och ibland är det oro för att det är en genuin kassituation men ibland också för att det är ett inlärt beteende.

Jan: Försöker vara ansvarig och lösa problem innan de inträffar. Men även när oroaren har mer pengar än de rationellt kan behöva så slutar de ofta inte oroa sig för pengarna. Känslan av oro är okorrelerad till summan på bankkonton. Vanliga beteenden. Spelar upp värsta fallscenarion. Lägger onödig vikt vid små utgifter. Har koll på sina konton. Loggar in var och varannan dag.

Jan: Favoritfraser: Tänk om. Tänk om marknaden kraschar. Tänk om boendet tappar. Om jag ska lägga till några egna som Ramit Sethi inte har skrivit så är det att borde ha mer räntor i vårt sparande. Tänk om marknaden faller. Kostnaden spelar livet i försvar eftersom man lägger mycket tid på vad som kan gå fel än på vad som kan gå rätt.

Jan: Tar inte slut med oron. Ett svart hål eftersom det är baserat på känslor och inte ett nummer. Lever ett mindre liv än de behöver eftersom fokuset ofta är på vad som kan gå fel. Att vara gift med en oroare. It’s a bummer.

Caroline: Vad betyder det? Att ha hamnat i diket.

Jan: Eftersom varje gång pengar kommer upp behandlar konversationen oroarens rädsla. Det är inget teamwork, ingen drömmare barnpartner som försöker övertyga den andra. Och även för folk med mycket pengar tar detta mycket energi. Känner du igen denna?

Caroline: Inte så mycket för mig själv, men…

Jan: Nej, detta är inte du. Vem är detta av oss? Detta ju jag. Nu är ju denna lite överdriven precis som avoidern. Du är ju inte en avoider ut i fingerspetsarna. Nej, jag är inte en oroare ut i fingerspetsarna. Men jag är ju absolut en kombination av optimizer och worrier.

Caroline: Det känns som att båda de två egentligen inte ägnar sig åt teamwork utan sitter i sin egen lilla bubbla med sina siffror. Eller? Kan det vara så?

Jan: Säg någonting mer?

Caroline: Jag upplever ju att du är en sån som helst sitter själv med det och sen så vill du ändå ha beröm för det. Man bara okej och du vill också ha teamwork, men du vill helst sitta själv med det.

Jan: Ja men det är för att detta är ju det som jag upplever så jag blir frustrerad på det att du inte fattar. Ja så är det. Och två det är inte så jag vill ha det.

Caroline: Nej jag förstår det. Du har det så men du vill inte ha det så. Men det är inte någon annan som kan komma och fixa biffen egentligen. Jo. Jag måste ju fixa mitt undvikande beteende. Du kan inte komma och fixa det åt mig.

Jan: Och

Caroline: jag tycker det är en otrolig lättnad för mig att veta jag fixar det själv. Ta öppna Excel-filen, titta på lägenheter vad det kan kosta. Ha två kolumner och jämfört med huset lägenheten. Jätteskönt att jag vet så. Det är inte Jan som kommer göra det. Han kommer inte fixa min biff. Hur ska vi göra med din längtan efter teamwork?

Jan: Och firande och böghögg.

Caroline: Och firande och sådana saker, och beröm och så.

Jan: Tips till partner. Oroar kan ändra sig. Hjälp dem med kompetens nyfikenhet och trygghet. Det som inte fungerar att säga är, oroa dig inte.

Caroline: Nej det har jag väl inte sagt.

Jan: Kanske någon gång. Försök förstå om oron är befogad eller om det är ett beteende. Hjälp dem att ta kontroll och köp inte in på att ett belopp i framtiden kommer att göra skillnad. Det kommer det inte. Pengar är inte en lösning, pengar är förstärkare. Det var ju sen min egen kommentar där.

Jan: Och tips till oroaren. Vad får jag ut av att oroa mig? Får det med att känna att jag har kontroll? Vem skulle jag vara om jag inte oroade mig? Associerar jag oro med att bry mig eller att vara förberedd? Alltså jag blev ju lite för att säga att detta är ju min mamma här också. Associera oro med att bry sig.

Caroline: Ja, då blir det ju en positiv förstärkning av att man håller på att oroa sig. Medan de som då är runt i oron tycker så, lägg av.

Jan: Ja, spela ut värsta fallet. Vad är det värsta som kan hända? Vad är det värsta som kan hända om du fortsätter oroa dig för pengar? Hur påverkar din oro din partner? Vad lär du dina barn om pengar som oroare?

Jan: Vad är ett område där du känner dig trygg och säker i kontroll och kompetent? Ofta är det då jobb eller föräldraskap för folk. Hur känns det när du är i den rollen? Varför oroar du dig inte så mycket där? Hur skulle det kännas att vara lika kapabel?

Jan: Vad tänker

Caroline: du om detta då som du läser nu?

Jan: Jag är trött. Jag är trött på att vara optimerare. Men jag upplever att optimerande har jag lämnat. Och det är där också jag upplever varför jag ibland hamnar på kant med folk i communityn. När det blir såhär, men varför ska jag välja Lisa eller den här globalfonden som är 0,1% dyrare. För de är optimerare.

Jan: Och it’s fine. Och det kan man ha empati med. Men också så att man kan bli trött på det.

Jan: Och sen så blir jag trött på mig själv här. Också med oroaren. Liksom där jag är, ja men jag fattar kostnaden i livsenergi, jag fattar vad detta kostar mig och samtidigt så är det så här, ja det är både inlärt beteende och sen upplever jag ju också att vissa saker är rationella.

Jan: Att det är inte bara en ohittepå.

Caroline: Hur menar du? Att det är logiskt liksom att manbeter sig på ett visst sätt?

Jan: Ja hittills har det ju varit mycket, detta tror jag så här, återigen nu skyller jag på företagare, men jag tror företagare så här, man har vissa så här, har man drivit företag länge så är det vissa saker som blir så här ingrained, så varje månad måste det gå plus, man känner ansvar, du ska ha lön, jag ska ha lön, Oliver ska ha lön, liksom okej och plus det så behöver vi liksom gärna en utdelning för att kunna ha det livet vi vill ha och så blir det liksom slitigt och så upplever jag så här, ja men det är ju upp till mig.

Jan: Jag kan ju inte bara lägga mig på soffan och skita i det så att där upplever jag att det är inte bara en känsla. Sen vet jag ju att det är vissa känslor som Ricard (avsnitt 371) till exempel när vi hade avsnittet Sluta hålla i handbromsen. Så fattar jag ju också att det är vissa sådana här, nej men det är klart att vi klarar nedgång på 30% och sen så till och med la jag ut någon egen bild på sociala medier så att nedgångar på 50% händer typ 0,7 gånger av åren.

Jan: Alltså det är mindre än ett år på 100 där vi är ner 50%. Och ändå så bygger jag nästan min strategi på att 50% ner. Alltså det kan hända vilket år som helst när som helst här. Liksom.

Ja.

Jan: Och sen kanske jag inte tänker så mycket på en siffra utan jag tänker såhär, gud vad skönt hade varit att vara 55%. Det bara att hoppa framåt 13 år. Då kan jag ta ut min tjänstepension. Och du vet det är pensionen där. Då behöver det inte komma in mer pengar. Och så tänker jag så här. Det är ganska trist att tänka som 43-åring.

Caroline: Jag har också varit där vid något tillfälle i livet. Att jag längtar efter pensionen. Och det var ett stort… Stort stort varningstecken för mig. Att vill jag hoppa över 20 år eller 30 år var det nog till och med. Och då tänkte jag så här, men vad håller jag på med? Då är jag ju på fel plats, liksom.

Pengapersonlighet #4 - Drömmaren

Jan: Ja. Så att jag upplever mig själv. Jag är en typisk kombo av optimeraren och oroaren. Ja. Ska vi ta sista? Sista personlighetstypen. Denna tyckte jag var rolig.

Jan: Jag skrattade när jag läste denna, Drömmaren. Väntar alltid på nästa sak nästa stora grej som snart kommer att förändra den ekonomiska situationen detta är de som faller för att bli rik snabbt grejer, krypto passiv inkomst det blir ofta såhär om du hänger med mig så kommer vi när det inträffar bli stort vi kommer att betala av skulderna och liksom såhär du vet, ja men hela tiden du vet här, snart snart kommer liksom genombrottet och sen skriver Ramit Sethi såhär genom att undvika verkligheten så lägger de bördan på någon annan drömmar kommer ofta undan ofta undan eftersom de inte upplever några konsekvenser från sitt beteende och de hänger ofta med en ansvarig person i ett förhållande ett väldigt vanligt med worrier och dreamer alltså med en oroare och en drömmare.

Jan: Vanligt beteende man lånar pengar från vänner och bekanta, man spenderar i hemlighet man har fler kreditkort detta var så jäkla roligt och sen skriver han såhär läser och följer Robert Kiyosaki och såhär intern skämt och jag bara, jag fattar precis vad han menar, och jag är såhär ja Robert Kiyosaki var bra för 25 år sedan halva hans första bok är briljant, den andra halvan skit i det, men det är typiskt han har ju spårat det på sistone.

Drömmares favoritfraser: det kommer gå bra. Lita på mig, universum kommer hjälpa oss, jag vet att jag inte kan jobba på ett vanligt jobb, genombrottet kommer snart, jag behöver bara att, varför litar du inte på mig?

Jan: Kostnaden, på kort sikt är inget, eftersom det är ganska roligt att hänga med en drömmare, alltså det händer ju, det är hela tiden på väg någonstans. Ja precis, det är optimistiskt ju. Ja på lång sikt kan det kosta relationer, en drömmare kan bara finnas för att någon annan fixar och ordnar.

Caroline: Men vilken inkomst har drömmaren? Den går ju inte på ett 9-5-jobb?

Jan: Nej men ofta lever de ju på någon annan. Att vara gift med en drömmare, det är stressigt, drömmar fungerar inte som finansiella lagkompisar, icke-drömmaren behöver vara den tråkiga realisten, och vissa som är gifta med drömmar beskriver det ibland som att vara gifta med ett barn.

Jan: sen var det såhär Tips till drömmaren för det har ju varit såhär tips till alla de andra så skriver han såhär; inget då du inte läser denna bok. Tips till partner med en drömmare, en drömmare behöver ett wake up call. Du behöver illustrera vart förhållandet kommer ta vägen, hur det påverkar dem. Var tydlig med förväntningar och kra, låt dem få uppleva konsekvenserna.

Är du borta i sex månader då kommer de antingen ändra sig eller crash and burn som han skriver. Du kan även ta hjälp av en terapeut.

Denna upplever jag inte Att någon av oss är?

Caroline: Nej, inte riktigt va .

Jan: Vad är din reflektion nu när du har hört alla fyra?

Caroline: Jo men om jag hade nu är jag ju med dig, och du är en optimerare och lite oroare.

Jan: Jag är en oroare som har lärt mig bli en optimist, som är optimerare, men jag har lämnat, jag har liksom gjort min sväng i optimeraren.

Caroline: Ja, men jag tänker att vi, du känner ju större ekonomiskt ansvar än jag, men om jag hade haft mer ekonomiskt ansvar låt säga, då tror jag att jag hade varit oroare än mer.

Caroline: Då tror jag att jag hade oroat mig mer för att pengar ska räcka.

Jan: Kanske jag har tagit det bästa av att optimera den så. Nu gör jag budgeten här. Sådana saker. Men är det inte så lite så att du är undvikaren för att jag är så stark i oron. Så det är liksom inget utrymme för dig att oroa dig.

Caroline: Jo men jag oroar mig i mikro sådana här vad ska man säga mikrobubblor liksom. Som du sa att jag tittar inte på hela vår ekonomi utan jag tittar på kontot. Är det inte så mycket då är jag så här nu så måste vi hålla igen lite. Då blir jag liksom oroad där.

Julklapp och Ekonomiska Beslut

Jan: Kommer du ihåg din julklapp? Vad du fick av mig, Freja, barnen och farmor.

Caroline: Det var mycket julklappar till barnen. Jag minns inte riktigt.

Jan: Du fick ett silverfärgat skal.

Caroline: Ja, jag fick ett glasögonfodral.

Jan: För solglasögon från Chanel, för 5000 kronor.

Caroline: Ja, det är säkert dyrare nu.

Jan: Har du köpt dem?

Caroline: Nej, det har ju varit vinter.

Jan: Typiskt. Om jag inte tjatar på dig, kommer du inte köpa dem.

Caroline: Nej, jag köper dem inte för att de är dyra.

Ekonomisk Dynamik och Beslutsfattande

Jan: Detta visar skillnaden mellan resultat- och balansräkning. Pengarna finns redan och kommer inte göra någon skillnad i vår ekonomiska situation. Men du ser det som en stor utgift.

Caroline: Du oroar dig hela tiden, och när du kommer med påståenden om att jag ska köpa glasögon för 6000-7000 kronor, finns det inte ens på kartan för mig.

Jan: I min mentala bokföring är detta inte något problem. Dessa pengar är redan intjänade.

Caroline: Men förstår du att det finns en logik både för dig och för mig?

Jan: Ja, vi är lite “fucked up”.

Personliga Ekonomiska Preferenser

Caroline: Man kan ta sig ur sina roller. Drömmaren är ju optimistisk kring framtiden och pengarna.

Jan: För mig handlar det om mental bokföring. Olika saker.

Caroline: Jag längtar efter inredning mer än glasögon. Jag vill kanske köpa på Marketplace istället för dyra möbler från Norrgavel.

Jan: Norrgavel säljer jättedyra möbler?

Caroline: En soffa kan kosta 100 000 kronor. Jag är nog en undvikare med grumliga underliggande beteenden.

Drömmar och Framtidsvisioner

Jan: Låt oss göra övningen där vi ska skriva ner vad vi skulle vilja göra de kommande tio åren som skulle göra decenniet värdefullt och rikt.

Caroline: Jag vill jobba på en karriär vid sidan av våra nuvarande projekt. Jag skulle vilja göra mer kreativa saker, som en keramikkurs med Freja.

Jan: Det känns inte riktigt som något stort och minnevärt som vi kommer att minnas på vår dödssäng.

Caroline: Men det handlar om så mycket mer än bara kursen. Det är tiden tillsammans, det kreativa skapandet, att visa barnen värdet av att ta sig tid och vara kreativ. Att signalera att det som tar lång tid och är svårt kan bli vackert till slut.

Kreativitet och Gemensamma Upplevelser

Jan: Du verkar uppskatta de små, varsamma stunderna av kreativitet och närvaro.

Caroline: Precis! Det handlar om att vara tillsammans, att vara kreativ utan tidspress. Att visa barnen att man kan sitta länge med något och ingen ropar “tiden är ute”.

Jan: Det tilltalar inte mig på samma sätt, men jag förstår dig.

Caroline: Jag drömmer också om resor som ger djupare upplevelser. Som båtluffning i Grekland, på öar långt från allt, där vi kan äta god mat i små byar och verkligen komma i kontakt med något autentiskt.

Resans och Upplevelsernas Betydelse

Jan: Nu börjar vi närma oss något som låter mer spännande. Båtluffning i Grekland – det har potential.

Caroline: Föreställ dig öar långt ut, där det inte finns så mycket folk. Där vi får god mat i byarna, där vi kan uppleva något genuint. Jag vet att jag romantiserar, men jag tror jag skulle älska det.

Jan: Det låter definitivt mer intressant än en keramikkurs.

Caroline: Och tänk om vi kunde ta med barnen på en sådan resa, visa dem världen bortom våra vardagliga rutiner?

Gemensam Vision och Framtidsdrömmar

Jan: Vi närmar oss något som kan bli en gemensam vision. Något som kan göra vårt decennium rikt på riktigt.

Caroline: Precis! Det handlar inte om materiella ting, utan om upplevelser, om tid tillsammans, om att växa och utforska.

Jan: En resa som formar oss, som ger minnen vi kommer att bära med oss långt efter att resan är slut.

Personliga Önskningar och Drömmar

Jan: Låt oss göra en övning där vi fyller i meningar om våra önskningar och drömmar.

Caroline: Okej, jag önskar att vi kunde spendera mer pengar på porslin, fin inredning och belysning.

Jan: Min drömsemester?

Caroline: Fyra dagars badhotell med helpension. Eller en semester i Sandhammar under högsommaren. Att bo någonstans med en fantastisk strand där någon annan lagar maten. Men i Danmark skulle det bli väldigt dyrt.

Jan: Min drömsemester handlar mer om att åka någonstans med kompisar, som Caspian eller Niklas.

Kreativa Utvecklingsmöjligheter

Jan: Om jag kunde hyra en coach för något, skulle det vara någon som kan lära mig laga thai-mat eller indisk mat.

Caroline: Men när man har en sådan utbildning måste man också använda sina kunskaper.

Jan: Jag skulle vilja köpa något till någon person, men just nu har jag inget specifikt i åtanke.

Ekonomiska Drömmar och Möjligheter

Caroline: Om jag hade tusen kronor för att göra livet bättre skulle jag unna mig en ansiktsbehandling.

Jan: Och om jag hade hundratusen kronor skulle jag få hjälp med att handla fina kläder. Jag har insett att jag inte kan så mycket om kläder, men jag trivs när jag har snygga kläder.

Caroline: Om jag hade en miljon skulle jag renovera det som behövs i huset - förmodligen badrum, staket och grund.

Personlig Utveckling och Livskvalitet

Jan: En miljon skulle jag kanske använda till en personlig kock som kan laga specifika rätter som thai- eller indisk mat.

Caroline: Du har ju redan någon som lagar mat.

Jan: Ja, Jag vet att du lagar majoriteten av maten, men det är inte som att man kan lägga en beställningslista.

Caroline: Nej det kan du verkligen inte göra.

Jan: Jag vill kunna beställa specifika rätter, precis som när vi var i Thailand och hade kokerska.

Jan: Okej nästa. Jag skulle önska att vi bodde på ett ställe i ett

Caroline: Ja, det vet du ju redan för mig.Vill du bo någonstans?

Jan: Jag skrev lägenhet med praktisk mediastudio eller någonting nära.

Skulle det inte vara coolt om vi mm, mm mm tillsammans?

Caroline: Eh, jag tyckte den var lite svår faktiskt. Eh… Då kom det upp och reste eller ägnade oss något golf eller något sånt tillsammans.

Jan: Golf?

Caroline: Vi har ju spelat golf och det var rätt kul. Det bara att det tar så jävla tid.

Jan: Men vänta

Caroline: här nu. Skulle det inte vara coolt om vi…

Jan: Jag har ingenting.

Caroline: Har du ingenting där?

Jan: Nej. Jag är så här, vi reste mer eller hittade på egna grejer.

Jag bryr mig inte särskilt mycket om…

Caroline: Trädgården.

Jan: Nej,

Caroline: Vad bryr du dig inte särskilt mycket om?

Jan: Ja men jag har det tomt där också. Jag har trädgården, absolut.

Jan: Men det är väldigt mycket jag inte bryr mig så mycket om. Jag känner mig irrationellt glad när jag tillsammans med…

Caroline: När jag gör saker tillsammans med dig eller våra barn. Typ åker och kollar på växter eller någonting.

Jan: Okej Jag känner mig irrationellt glad när jag kan vakna och det är ingenting i kalendern, det är helt tomt. Man kan få göra precis vad man vill då känner jag mig såhär och då kan det vara såhär vi träffar någon eller vi hittar på något Eller vi, ja, whatever.

När jag lever mitt rika liv då går jag upp klockan… tio skrev 'jag.

Caroline: Halv sex.

Jan: Alltså du är sjuk i huvudet.

Caroline: Men alltså grejen är att jag mår jättebra av det jag har ju den rytmen i mig.

Jan: Ja det har inte, Jag skulle vilja handla mat på…

Caroline: Bara Ica

Jan: ja det skrev jag också. Jag skulle handla kläder på… Vet ej

Jag skulle handla möbler på…

Caroline: Alltså fortfarande är det Marketplace men jag skulle gå på Norrgavel och så skulle jag sätta mig i det soffor och bara sitta där en stund. Jag

Jan: skulle spendera mer tid med att… läsa, skrev jag.

**Jan:**Till lunch skulle jag…

Caroline: Jag vet inte riktigt. Alltså det är alltid trevligt att äta lunch tillsammans med någon.

Jan: Jo, det skulle jag absolut vara. Jag skulle äta nyttig mat, färdigbeställd. Ja. Alltså såhär, jag har den där grejen.

Vårt hem skulle lukta när jag kliver in…

Caroline: Åh,nystädat.

Jan: Okej ja, ja absolut. Vad skulle det lukta? Jag skrev ingenting.

Jan: Brasa? Jag vet inte. Om jag skulle ha en trollstav, då skulle jag med våra pengar ändra, spendera mer på, spendera mindre pengar på.

Caroline: Alltså jag vet inte, jag tycker en sån här fråga är ju väldigt svår.

Jan: Jaså vadå då?

Caroline: Nej, men jag vet inte vad jag skulle spendera mer tid. Alltså ändra på mer än det vi har pratat om nyss liksom.

Jan: Mm. Okej. Du då?

Caroline: Om du skulle ha den här trollstaven?

Jan: Om jag skrev fyra procentsregeln.

Caroline: Du skulle ändra på fyra procents regel?

Jan: Nej men att kanske leva mer på våra pengar.

Caroline: Jaja.

Jan: ja. Okej Vad gör dig irrationellt glad?

Caroline: Ja , alltså fina blommor, vackra omgivningar, god mat och fint umgänge.

Caroline: Kläder som sitter bra och ser snygga ut på en.

Jan: Okej jag skrev efterrätt, teknikprylar. Det vanliga enligt boken här var äta ute, resa, god hälsa, barnen, familjeaktivitet och inredning, kläder, bilar, kultur, föreställningar, tid i naturen bekvämlighet, lära sig saker, lyxupplevelser, välgörenhet, personlig utveckling.

Caroline: Kulturupplevelser också.

Vad skulle du vilja göra närmsta decenniet?

Jan: Ja. Sen så var det, jag tänker att är egentligen flera övningar, men jag tänker att detta ska bli liksom, vi kan göra det som bonus på Patreon för våra premiummedlemmar faktiskt.

Jan: Ja. Men vi kan göra den sista här då, som var delövning D. Vad skulle du vilja göra de kommande tio åren som skulle göra decenniet värdefullt rikt? Tänk stort. Och sen var det så här skriv separat berätta om en i taget välj ut en som är meningsfull och sen så skriver jag.

Caroline: Men det här har jag nog inte gjort riktigt.

Caroline: Har du gjort det?

Caroline: Okej men kan du inte berätta?

Jan: Nej, inte om du inte har gjort det.

Caroline: Men jag har berättat, jag har tagit mina funderingar hela tiden här nu innan du har.

Caroline: Jag har bara skrivit sånt som, jag vet inte om det är liksom välj ut något som är meningsfullt för jag vet inte om jag har skrivit någonting sånt här.

Jan: Du skall skriva en lista på tio, vad skulle du vilja göra de tio, vad skulle du, jag vilja göra de kommande tio åren som skulle göra decenniet värdefullt rikt.

Jan: Då får du hemläxa.

Caroline: Ja, men jag har skrivit att jag vill jobba på någon karriär vid sidan av detta. Såklart ju. Och mer sådana här kreativa saker hade jag velat göra.

Caroline: Med keramikkurs med Freja till exempel.

Jan: Alltså det är inte stort och rikt.

Caroline: Ja det är stort och rikt.

Caroline: Det är stort och rikt, okej?

Jan: Jag säger inte att man inte kan göra det. Jag säger bara att det inte är såhär, vad var det vi gjorde mellan 50 och 60 som var såhär, oh detta kommer vi minnas på våra dödsdagar. Oh jag var på keramikkurs med Freja. Nja…

Caroline: Men bara för att du inte vill Jan. Ja.

Caroline: Du vet när jag och Freja gör sådana saker tillsammans som jag idag.

Caroline: Något typ av hantverk och sånt. Vi har tid för varandra, vi sitter och är tysta eller vi pratar eller man har liksom, jag signalerar till henne att det här som tar lång tid och är svårt och du vet det blir fint kanske till slut. Alltså du vet att få ta sig den tiden och vara kreativ. Alltså att det är viktigt.

Caroline: Det är ju en sån värdering som jag har som jag vill ge vidare till mina barn ja för mig är det en grej liksom och det kan ju vara så att man åker på någon kreativ resa eller någonting sånt, jag kanske tänker för lite men jag tycker inte detta är litet ja men det är litet jag ska prata för dig själv, visa din lista för mig nu

Jan: nej jag kommer göra det sen när vi går igenom

Caroline: Nu är du rädd att jag ska säga att det för litet.

Jan: Nej men jag tänker så här, de kommande 10 åren så kommer vi fylla 50, båda två ja, då vill jag göra någonting som är så här, okej it goes with a bang okej ja och då är jag så här ni var ju på den där hantverksgrejen förra lördagen, ni kan gå på den varje lördag

Caroline: det inte samma sak som keramikkurs det är mycket mer intensivt ja men

Jan: jag tror att detta blir så här hemläxa för oss båda.

Caroline: vad är ditt stora bang?

Jan: Nej men jag tänker inte säga nu.

Caroline: Men varför inte?

Jan: För du har ju inte gjort övningen.

Caroline: Jag har gjort övningen men alltså jag tänker inte så att det måste vara sånt fyrverkeri hela tiden.

Jan: Det här är inget fyrverkeri.

Caroline: Jag gillar det här när man får lov att sitta länge med någonting och vara kreativ och ingen kommer säga så här Nu är tid ute!

Caroline: Alltså det är det värsta som finns! Ja. Är du med?

Caroline: Så jag tycker ju om sån här också inredning som är hantverksgjord liksom för att det finns någonting beskälat i det och jag vill vara en del av det beskälade.

Jan: Ja, jag fattar, och du kan absolut göra det, vi kan absolut göra det, men it doesn’t turn me on at all.

Jan: Vi ska välja någonting här, så uppgiften är så här, vi ska skriva ner tio grejer, berätta om en i taget för vannar, välj ut en som är meningsfull för båda, sätt datum när det ska ske, gissa kostnaden skriv ner hur mycket du behöver spara, sätt det som det är någonting att se fram emot. Alltså för mig är det så här, det där är bara så här, köp det.

Jan: Det inget att se fram emot, det är inget som…

Caroline: Jag förstår Jan, på det temat har jag en sådan grej som har legat jättelänge. Det är ju för att jag gillar Grekland så mycket om olivlundarna, maten och myterna.

Jan: Ja vi ska köpa en olivlund i Grekland. Now we talking!

**Caroline:**Nej, det behöver vi inte göra. Det handlar om att jag vill resa i Grekland.

På sådana här öar som ligger långt ut där det inte är så mycket folk och så får man ändå god mat i byarna och jag vet att jag romantiserar hela den grejen men jag tror faktiskt att jag skulle gilla det om inte någon hade sagt finns det här ingen pizza eller det är för tråkigt här eller det händer ingenting du vet jag vill komma i kontakt med någonting är du med?

Jan: ja, ish typ.

Caroline: Båtluffning i Grekland det är de finaste det är de fucking finaste öarna.

Jan: Ja, det du säger, now we’re talking. Det är inte så här keramikkurs nere i stan.

Caroline: Jag tror inte heller det är billigt. Men det är okej det behöver inte vara billigt. Man vill ju bo bra där också då.

Jan: Ja, bra. Så vi får fortsätta där. Jag tänker att vi avrundar.

Caroline: Vi gör det. Vi är ju väldigt oense om saker tydligen.

Jan: Så får vi göra en så här to be continued senare i veckan. Vad har vi kvar? Vi har en, två, tre. Tre övningar kvar som vi kan göra. Men jag tänker att det får kanske bli bonus avsnittet. Någon kommer och säger vad fan ska ni göra ett bonus? Jag pallade inte lyssna på detta.

Jan: Jag vill inte lyssna på er en timme till när ni är oöverens. Ja, men jag tänker så att detta är väl detta får väl vara vad det är. Det hade varit spännande att höra vad andra Du som lyssnar eller tittar eller vad du tänker, känner du igen dig i något av det här? Men sen tänker jag också att det är en viktig konversation.

Jan: Det ingen lätt konversation, för det handlar väldigt mycket om livet. Det handlar om vad vill jag, vad vill vi?

Caroline: Men det handlar väl också om att ha verktygen för att underlätta konversationen kan man väl säga?

Jan: Jajamän absolut. Och att det liksom kastar ljus på, framförallt också tänker jag för oss, vad vi inte har i våra samtal.

Jan: Så att jag tänker… Att vi får avsluta här. Vi skulle avsluta med en komplimang. Att vi skulle röra vid varandra. Och vad var det? Vad var det? Och en high five.

Caroline: Ja, men high five. High five att vi gjorde övningarna. Och att vi nu förstår varandra lite bättre ju.

Jan: Okej, det var bra. Okej och en komplimang.

Caroline: Jag tyckte du hade mycket så självinsikt kring de här personlighetstyperna. Hur du kände igen dig kanske i optimeraren. Men att du har vandrat bort från den och så.

Jan: Okej Ja. Nej, men jag uppskattar att vi ändå kan ha samtalet och att vi skrattar åt det. Och att du inte är så. När jag säger så här. Ja, men du är ju undvikaren.

Jan: Så hade du kunnat. Nej det är jag inte. Eller så här. Nej, men vi dansar. Jag upplever att vi ändå dansade i det här avsnittet. Och att vi har potential att göra det. Roligt, roligare, bra snyggt där tänker jag att vi rundar av, så stort tack till dig som har lyssnat och tittat och så ses vi i kommentarsfälten så, det var avsnittet, lite rörigt men jag hoppas att det är okej det är väl liksom så det blir när man gör övningarna lite live och att det inte är liksom så här tv-kock förberett så att om du gillade det här så kan du ju också liksom häng med oss på sociala medier där vi lägger upp några av de här testen de kommande dagarna och naturligtvis så finns det ju länkar från Rikatillsmmans där du kan gå in på avsnittet och klicka dig fram, och för dig som är Patreon-medlem alltså Premiumedlem i RikaTillsammans så kommer senare i veckan så kommer de sista två eller tre övningarna som vi faktiskt inte gjorde i avsnitt för annars har det blivit lite för långt Det blev så här Conscious Spending Plan det blir lite den här visionsövningen och lite annat.

Jan: Och sen avslutningsvis också, är du intresserad av RikaTillsammans-programmet där vi gör detta lite mer strukturerat som går ut på att göra livet rikare för dig och din partner eller en vän eller ett syskon som man behöver inte vara i ett parförhållande för att gå i RikaTillsammans-programmet så får du gärna skicka ett DM, skicka ett mail skriv en kommentar så tar jag eller Caroline eller Oliver kontakt med dig.

Men det är liksom syftet är att antingen digitalt under sju tillfällen varannan vecka Så får man konkreta uppgifter, man får träffa andra, vi pratar om ekonomi, vi pratar om rikedom och så är syftet just att göra liknande övningar för att ha en ursäkt att prata om ekonomi, att prata om rikedom, att prata om ett rikt liv för den där typen av konversationer som man inte alltid hinner med.

Vi har gjort detta två år tidigare, både 2023 och 2024 där deltagarna faktiskt varit super super nöjda så läs gärna mer, jag tror att jag vill gärna bjuda in alla för att jag tycker partimålet men jag tycker att alla borde göra det för att det handlar inte bara om att sätta av 10% av din lön i en indexfond så är det färdigt, det är färdigt när det gäller sparande biten men det är inte färdigt för att göra livet Rikare.

Jan: Så tack för att du följer, lyssnar tittar och så ses vi om ett par dagar i nästa avsnitt eller så ses vi i sociala medier.

2 gillningar

Heja er och heja Ramit! Jag gillar hans lagom Lyxfällanmässiga attityd.
(jag får lyssna imorgon) :smiley: :+1:

5 gillningar

Intressant!! Har inte lyssnat ännu, men det här låter som en utmärkt etikettering av olika ekonomipersonligheter. När man ser dem uppställda så blir det lätt att förstå varför optimeraren med sina sjutton excelblad inte alls når drömmaren och tvärtom. Man kan också tänka sig att vissa kombinationer gör ekonomisk planering särskilt komplicerad.

5 gillningar

Intressant avsnitt, jag är nog alla personligheterna av olika grad. :see_no_evil:

Eurojackpot anyone? :wink:

Ska bli intressant att se hur Carolines boendekalkyl blir, tror själv ni bor billigare i ert hus nu än en trea i Malmö. Gissar att ett arbetsrum/gästrum kommer behövas när barnen flugit ut.

Ni får göra en egen variant av en kollograf! Det är himla kul att nå ny milstolpe ganska ofta och få pepp av andra!

Så fixa konkreta delmål, både privata, ekonomiska och personlig utveckling!

Sen, förslag på firande!
• Tomtebloss, med glass, tyst, gott och festligt!
• Champagne eller bubbel!
• Spa!
• Dejtnight med aktivitet, bowling, minigolf, mysterier, go-cart, osv.
• Utflykter i friluftsområden med familjen.
• Köpa blommor!
• Bjud polare på mat och dessert!

Sen, boka in lite resor och miljöombyten i år! Nya intryck är mysigt!

Ni har en stående inbjudan till kolonilotten, bara hojta om ni vill komma på grillkalas. :blush::cherry_blossom:

7 gillningar

Ja, verkligen! Och att vissa förstärker varandras beteenden som tex kombo oroare / drömmare eller som i mitt fall oroare och carolines undvikare.

3 gillningar

Med tanke på att Marks and Spencer inte har några butiker i USA, så gissar jag att Jan läst brittiska utgåvan där de ”översatt” en motsvarande amerikansk butikskedja.

2 gillningar

Brukar par ha ekonomimöten? Jag kan förstå att man kan behöva ha det om man har en ansträngd ekonomi och verkligen behöver planera för alla pengar som kommer in, och går ut, men annars?

Jag tycker att det är roligt med ekonomi och kan gärna ha ekonomimöten hemma men min hustru har inte samma intresse. Om vi skulle ha ekonomimöten skulle de säkert bli trista och då är det bättre att inte ha möten när vi egentligen inte behöver ha det.

Vill hon köpa något dyrt ansvarar hon för det och vill jag köpa något dyrt ansvarar jag för det. När vi ska köpa något lite dyrare tillsammans, senast en soffa, blir vi överens om vad vi ska köpa utan att prata om det ekonomiska. Är vi överens om köpet är det underförstått att även priset är okej.

Jag är som jag redan har sagt den intresserade så jag sköter min ekonomi själv och de gånger hon vill ha hjälp med det ber hon mig. När vi träffades för snart 30 år sedan hade hon inget sparande och då hjälpte jag henne att starta upp ett automatiskt sparande och nu är även hon vad de flesta skulle kalla “rik” trots låglönejobb.

Det fungerar bra även utan ekonomimöten men som jag sa, för många kan det nog behövas.

6 gillningar

“Du har blivit bättre, absolut, men jag upplever fortfarande att du inte skiljer på resultat- och balansräkning.”

Episkt citat.

Bra avsnitt!

6 gillningar

Tror aldrig vi haft det, tillsammans i 15 år.

Ser framför mig hur jan förberett powerpoint och allt. :sweat_smile:

5 gillningar

Måste ju bara bli ett avsnitt kring detta med lägenhet vs hus!! Allt annat vore att tappa bollen framför vidöppet mål och missa B-högen nämnd i avsnittet :grin::grin::partying_face:

4 gillningar

Hade gärna hört fler svar från Jan, mycket blev Carolines svar o Jans reflektion på dem.

2 gillningar

Som lyssnare - det jag hör är att Ramit skulle kunna göra ett långt Money for Couples-avsnitt med de första svenska gästerna.

Livefeedback. Hör pratet om resa till Grekland. Tänker, boka en resa till Grekland. “Det är inte billigt”. Tänker fortfarande, boka en resa till Grekland. Det låter inte som ett Ramit Sehtiskt rich life.

2 gillningar

Upplever att ni båda har en lyhörd dialog i podden.

Känns dock som Jan kan vara lite kort i svar, när Caroline säger något hon inte tycker Jan gjort helt hundra. T ex när hon rakt ut säger att hon inte ville att ni skulle investera i onoterat men Jan gjorde det ändå. Hade varit intressant att höra mer om vad, varför det ändå blev så osv. Kanske framförallt hur ni ska göra om frågan dyker upp igen.

1 gillning

Inte lyssnat igenom hela avsnittet än, men strax över en timme.

Jag skulle nog också klassa mig som en släng av oroare/optimerare i kombination. ”Bara för att man är paranoid innebär det inte att de (eller livet) inte är ute efter en” brukar jag resonera, tyvärr baserat på egna och omgivningens upplevelser. Det är inte bara i ens huvud. För mig finns det dock faktiskt en gräns där jag skulle sluta oroa mig över pengar. När jag kan försörja mig (hyfsat, behöver inte vara någon extraordinär tillvaro) utan att vara beroende av någon inkomst utöver investeringarna och samtidigt har möjlighet att stötta/lämna efter mig något som gör skillnad till barn/barnbarn så är jag nöjd.

När det gäller att ha någon att dela ekonomiska framgångar/engagemang etc med kanske @janbolmeson får släppa den grejen. Man kan inte förvänta sig att få allt i samma person/relation. Jag kommer att tänka på någon av brorsans vänner som hade en ganska korkad flickvän (senare hustru) som istället hade massa andra egenskaper han uppskattade, som sa något i stil med ”vill jag ha intellektuell stimulans pratar jag med kompisarna”. Det är genuin visdom.

3 gillningar

Jag är på Carolines sida när det kommer till firande. Det tjatas fan överallt om “vi firar för lite”. På varenda arbetsplats jag varit har dessa ord ältats. Själv förstår jag inte alls poängen med att sitta där och käka socker någon vecka efter nån affär eller nåt rekord. Jag känner absolut ingenting för detta. Även utanför jobbet känns det helt lönlöst att “fira”. Visst händer det saker som går att man får en glädjekick men den är oftast väldigt kortvarig och om man ska fira så ska det i sådana fall vara exakt då man känner glädjekicken. Att komma dagar eller veckor senare med nåt konstlat firande ger mig ingenting. Jag vet inte om det är så med andra eller om det bara är jag. Kanske är det så att man längtar efter själva tanken på “firande” och målar fram det där glädjeruset men i själva verket känner man aldrig så… Men man vägrar ändå släppa tanken att det kanske kommer om man bara firar mer.

Sen undrar jag också vad det är som ska vara så himla kul. Livet är vardag och man behöver inte ha kickar hela tiden. Kanske är bra att lära sig att njuta av vardagen. Njuta av det man har. Istället för att fira kickar, njut av vardagen!

11 gillningar

Tycker det var osnyggt hur @janbolmeson dissade @carolinebolmeson om hennes dröm att “göra mer kreativa saker” (som tex en keramikkurs med Freja). Det låter ju toppen att utforska “kreativa saker”! Nyfiket, utvecklande och hållbart över tid.

Kör hårt Caroline!

12 gillningar

Jan tycker livet känns blase och tråkigt och verkar väldigt inrutad och smal i sina intressen. Kanske livet blir roligare och mer spännande om han öppnar upp sig lite för annat han annars ryggradsmässigt säger nej till? Det finns massor av saker ett upptäcka, uppleva och lära sig i livet och det behöver inte ens vara kopplat till pengar. Söker man kickar finns det mycket att hämta genom att vidga sina vyer.

2 gillningar

Väldigt bra avsnitt!

MEN… ”böghög” ??! Det är 2025…

2 gillningar

Lyssnar fortfarande… men hakan föll i golvet precis. Herr Trygghetskalkylknarkande vill leva mer efter 4%-regeln. Det smyger sig in mer och fler FIRE-tankar för varje avsnitt också… snart börjar du cykla! :joy:

Sedan måste jag säga att jag ser fram emot avsnittet/avsnitten om boendekalkylen. Jag hoppas (för en gångs skull) att Carro har fel. Jag vill ha confirmation bias kring att bo kvar här. :see_no_evil:

7 gillningar