Jag kan ibland tycka att budget är det tråkigaste som finns medan Charlie tycker att jag är helt ute och reser eftersom jag blandat ihop budget och prognos - två HELT olika saker. Där börjar veckans samtal.
Veckans Patreon-exklusiva avsnitt handlar om ett helt annorlunda perspektiv på budget och prognos som jag och Charlie Söderberg pratar om.
Avsnittet är lika relevant om man är i början av sin sparkarriär eller om man varit på väg ett tag, men det är minst lika relevant i karriären faktiskt. Troligtvis är vi fler som känner igen oss i Charlies dråpliga resonemang kring hur det ofta går till på jobbet när budgetar och prognoser ska göras.
Vi pratar även om att vara schysst mot sig själv när man sätter budget, gör sin prognos. Att faktiskt fantisera färdigt så att man får en inspirerande målbild, att ta ett steg i taget och att våga testa sin idéer. Vi kommer även in på lilla stegets kraft att även en stor förändring, t.ex. att flytta till Spanien består av en serie små saker där varje sak är lösbar med ett telefonsamtal.
Jag ser mycket fram emot din kommentar då det här faktiskt är ett av de avsnitt som jag skulle ranka som mitt favoritavsnitt för 2024.
Många hälsningar,
Jan
Titta eller lyssna på avsnitt 375 via Pаtreon
Du hittar avsnittet i Patreon -appen eller via följande direktlänk:
Du hittar den i samlingen “Pаtreon-exklusiva ”-avsnitt eller i kronologisk ordning i “Alla avsnitt utan reklam ”-samlingen. Vi vill även tipsa om samlingen “Våra favoritavsnitt ”.
AI sammanfattning
I detta avsnitt av RikaTillsammans diskuterar Jan och Charlie skillnaden mellan budget och prognos, samt hur man kan använda dessa verktyg för att uppnå sina mål och skapa ett rikare liv.
Enligt Charlie handlar prognos om att förutspå framtiden utifrån nuläget, medan budget är att sätta upp en inspirerande framtidsvision och planera vägen dit. För att budgeten ska bli meningsfull måste man klä den i konkreta resurser och jobba sig bakåt från målet.
Ett vanligt misstag är att blanda ihop prognos och budget, och sätta mål utifrån historiska resultat istället för vad man faktiskt vill uppnå. För att göra en förändring krävs dock nya tillvägagångssätt och extra energi. Här gäller det att låna kraft från en inspirerande framtidsvision.
Charlie betonar vikten av att ha både en tydlig målbild och konkreta startaktioner. Som ledare måste man förse sina medarbetare med båda för att hålla motivationen uppe.
En insikt är att man inte behöver ha hela resan utstakad från start, utan kan ta ett steg i taget. Precis som när man kör bil löser det sig längs vägen om man har rätt riktning.
För att orka hålla tempot gäller det dock att skapa struktur. Charlie planerar sin vecka noga för att slippa beslut i stunden. Genom en generös plan kan man vara helt närvarande.
Man måste också vara en schysst “chef” över sig själv och sätta rimliga mål med rätt förutsättningar. Annars lyder inte “medarbetarna”, dvs ens handlingar.
Några konkreta tips från avsnittet:
- Skilj på prognos (förutspå framtiden) och budget (skapa och planera för en önskad framtid)
- Låna energi från en inspirerande vision och ha tydliga första steg
- Ta ett steg i taget mot målet, hela resan behöver inte vara känd
- Skapa struktur och en plan du tror på för att orka hela vägen
- Var en bra chef över dig själv med rimliga mål och förutsättningar
- Våga testa idéer men var okej med att lägga ner om energin tryter
Sammanfattningsvis ger avsnittet en tankeväckande inblick i hur man kan använda budgetering som ett verktyg för ett rikare liv i stort. Genom att drömma stort, bryta ner i hanterbara steg och skapa en struktur man tror på kan man uppnå fantastiska saker.
Nyckeln är att göra förarbetet, vara ärlig med sig själv och skapa en plan som gör själva resan lika lockande som målet. Med rätt verktyg, mindset och uthållighet kan man nå resultat man knappt vågat drömma om.
Om Pаtreon-exklusiva avsnitt
Ett sätt att ge tillbaka till vår Pаtreon-community som gör dessa avsnitt möjliga är att hålla vissa delar exklusiva. Egentligen är det inte något annorlunda än vad tidningar gör när de har vissa Plus-tjänster eller artiklar bakom betalvägg.
Om du redan är medlem på vår Pаtreon så hittar du hela avsnittet här. Där hittar du länkar till både Youtube- och podcast-versionen samt får hela pdf:en med alla grafer. Om du vill lyssna på det som podcast-avsnitt i din vanliga podcast-app så har Oliver gjort en instruktion här.
Tack än en gång till dig på Pаtreon som gör detta möjligt.