För några veckor sedan (i avsnitt 392) konstaterade vi att våra samtal om ekonomi och livet kunde både göras roligare och mer inspirerande. Dagens avsnitt är en fortsättning som vi spelade in några dagar senare, med nya insikter och nya övningar från boken “Money for couples” av Ramit Sethi.
Först och främst, stort tack för alla glada tillrop och kommentarer. Ja, vi håller med om att man inte måste ha ekonomi-möten och att det fungerar alldeles utmärkt att inte ha det. Men, som vi konstaterar i avsnittet, det handlar inte så mycket om ekonomi som vad vill vi ha ut av livet.
Några förändringar som vi har gjort konkret till följd av avsnitten är:
-
Lagt till några fler långsiktiga punkter på våra söndagsmöten med familjen så att de går mer i linje mot ett rikt liv. Innan var de bara lite mer vecko-logistiska.
-
Caroline har varit på ett par visningar på lägenheter för att få en känsla för både utbud, vad vi önskar och hur ekonomi ser ut.
-
Vi har bokat in en weekend för oss själva utan barnen, länge sedan sist.
-
Jag försöker hjälpa Caroline till att göra en “ny garderobs budget” och hon kämpar emot med näbbar och klor.
-
Vi har konstaterat att det finns några olika saker vi vill göra, roadtrip och korta resor med kompisar står högt på listan hos mig, båtluff i Grekland på eko-gårdar. Vår yngsta fick önska både kolmården och skånes djurpark. Sedan får vi se vad det blir i slutändan.
-
Vi inkluderar också barnen mer så att de också får komma med sina önskningar.
Jag har en känsla av att det här kommer bli mer to be continued, men samtalet är i alla fall igång. Hoppas att även denna fortsättning kan inspirera lite.
Vi hoppas att du gillar avsnittet!
Jan och Caroline
Detta är ett Patreon-exklusivt avsnitt
Detta avsnitt är till för dig som är premium-medlem i vår Patreon-community. Det är tack vare dig som sponsrar oss varje månad som vi kan fortsätta driva communityn, spela in avsnitt varje vecka, bjuda in till event och allt annat. Stort tack för det!
Som en del i extra-materialet får du avsnitt som dessa. Vi hoppas att du gillar dem. Du kan se se avsnittet via länken nedan: