409. Från spara till leva – skiftet vi sällan pratar om | Med Moa Diseborn

Hur pratar man om pengar i en relation där skillnaderna är stora? Eller där den ena parten sålt företaget, fått ett stort arv eller liknande? Hur hanterar man känslan av att ha växt ifrån sin vänkrets – eller sin egen identitet – på grund av ekonomisk framgång? Och hur skiftar man från att bygga för framtiden till att faktiskt använda sina pengar?

I det här avsnittet fortsätter vi samtalet med Moa Diseborn kring vad det innebär att vara rik – bortom siffrorna på kontot.

Vi pratar om när man är på väg att vinna eller har vunnit det ekonomiska spelet. Om hur lätt det är att fastna i “one more year”-tänket, där man fortsätter kämpa av gammal vana, trots att man egentligen inte längre kanske behöver.

Moa delar erfarenheter från sina klienter, som ofta ställs inför nya identitetsfrågor: vem är jag när jag inte längre behöver prestera? Vad händer när pengar inte längre är målet, utan ett medel? Hur lär man sig att ta emot? Hur hanterar man en förändrad ekonomisk. situation vid till exempel en exit, ett arv eller liknande?

Vi tar också upp frågor som våra lyssnare har ställt – om ekonomisk ojämlikhet i relationer, om arv, om filantropi och om att växa ifrån sin peer group.

Vi hoppas att du som lyssnar – oavsett var du befinner dig i din ekonomiska resa – får med dig nya perspektiv, igenkänning och kanske också några konkreta frågor att fundera på eller diskutera med någon nära.

Vi hoppas att du gillar avsnittet,
Jan och Moa

Detta är ett Patreon-exklusivt avsnitt

Detta avsnitt är till för dig som är premium-medlem i vår Patreon-community. Det är tack vare dig som sponsrar oss varje månad som vi kan fortsätta driva communityn, spela in avsnitt varje vecka, bjuda in till event och allt annat. Stort tack för det! :heart:

Som en del i extra-materialet får du avsnitt som dessa. Vi hoppas att du gillar dem. Du kan se avsnittet via länken nedan:

Relaterade länkar

2 gillningar

Kan du markera Patreon-avsnitten i rubriken? Jag har märkt att det blir att jag inte kollar några avsnitt alls för att ofta när man ser intressant rubrik och går in så visar det sig vara Patreon, så jag har helt fallit ur vanan att kolla RT-poddarna. Youtube rekommenderar dem inte ens för mig längre.

(Edit: ser att det finns en patreon-tagg som syns under rubriken)

1 gillning

Absolut, men märkligt då det är kanske 1 av 5 som är Patreon avsnitt för närvarande. Var brukade du följa avsnittet?

YouTube. Den märker ju direkt när vanan försvinner.

1 gillning

Märkligt, där ska ju allt ligga. Prenumererar du på kanalen?

Jo, men den tittar ju mer på beteende än på prenumerationer på startsidan.

(Bryt detta till ny tråd kanske?)

1 gillning