Om du är på denna nivå, grattis! Du har nått längre än de flesta och har en fin ekonomisk situation. Samtidigt har jag personligen, som också befinner mig här, en stor empati för att det inte alltid känns så. Denna nivån har några unika egenskaper som också gör den väldigt klurig.
I denna tråd hittar du våra och communityns tankar kring kännetecken, förslag på nästa steg, tips på delmål till nästa nivå, länkar till andra trådar och annat som kan hjälpa dig på vägen.
För dig som är helt ny till Rikedomstrappan, då kan kan jag rekommendera dessa fördjupningsavsnitt med sammanfattningar. Här hittar du de andra nivåerna nivå 1, nivå 2, nivå 3, nivå 4, nivå 5 och 6.
Visa länkarna
Jag tänker också att vi i denna tråd hjälps åt med erfarenheter, tips och förhoppningsvis även firanden. Självklart går det även bra att ställa frågor.
Tack på förhand,
Jan
Sammanfattning och kännetecken för steg fyra på den ekonomiska resan (“Resefrihet”)
Hushållet har en nettoförmögenhet mellan 10 och 100 miljoner. [1]
Denna nivån kännetecknas av att ens tillgångar börjar ge större avkastning än ens lön. Månadssparandet spelar inte längre någon större roll för slutresultatet eftersom de är en så liten del i förhållande till totalen.
Den klassiska karriären når ofta sitt tak här med en lön över 50.000 kr. Man har en bra ekonomi men det känns sällan så (“Jag/vi är inte rika, andra är rika”). Ekonomin tillåter att t.ex. köpa det mesta man vill ha, man kan ofta resa vart man vill och när man vill, men för de flesta är det inte tillräckligt för att sluta jobba med bibehållen livsstil (även om många på lägre nivå anser det). Det här är första gången på trappan som en känsla av ensamhet börjar infinna sig för det finns inte så många likasinnade.
Nivå 4 är också nivån som är svårast att lämna och många upplever sig vara fast. “Receptet” som tog en hit (göra karriär, ha en bra lön, månadssparande, fondsparande) kommer INTE ta en till nästa nivå eftersom gapet till 100 miljoner är så stort.
Målet på denna nivån bör vara att utforska hur man kan använda pengarna för att göra livet rikare. Här kommer “Die with Zero”-konceptet in. Fokusera på det som inte kan köpas för pengar och andra typer av rikedom, t.ex. relationer, hälsa, tid m.m.
Definitivt ingen anledning att sträva efter nästa nivå, som både kräver totalt motsatt strategi och introducerar många nya risker.
Få uppenbara fördelar att gå till nivå 5
Om jag i nivå 3 skrev att man inte behöver levla till fyran så är anledningarna ännu färre med att gå från nivå fyra till fem. Något @JFB skämtsamt påpekar i denna tråd som “50/50-odds att lyckas och en massa nya problem”. Framförallt handlar det om att strategin för att nå nivå 5 är totalt motsatt nivå 4.
Fram till nivå 4 fungerar det att jobba hårt och smart, det fungerar att månadsspara, det fungerar att investera i breda indexfonder och liknande. Men ingen av dessa strategier kommer ta dig från 10 till 100 miljoner. Det krävs tvärtom ofta en hård koncentration, belåning, lite tur och mycket, mycket arbete i många år.
Med det sagt, så finns det en separat tråd där jag beskriver det mer i detalj och pratar om strategin för att nå nivå 5 om man är på nivå 4:
Fyra saker att utforska på nivå fyra
1. Utforska Die-with-Zero-konceptet
En av de viktiga sakerna att inse på denna nivån är att marginalnyttan med pengar minskar. Framförallt minskar också värdet av pengar med åldern. Oavsett hur frisk 65-åring man är, så gör man inte lika många skidåk som en 25-åring. Därför handlar det om att använda pengar medan tid och möjligheter finns.
Jag personligen gillar frågan:
Var kan jag göra idag som jag inte kommer kunna göra i framtiden?
Det i sin tur leder till resonemang som t.ex. att utnyttja de tids- och möjlighetsfönster som man har i sitt liv. För att ställa frågan till sin spets:
Vad är poängen med att vara rikast på kyrkogården?
Bill Perkins sammanfattar detta med att målet för oss på nivå 4 och högre bör vara att på något sätt dö med noll på kontot. Notera att det INTE handlar om överdriven konsumtion, att barnen inte ska få något arv utan snarare tvärtom. Att t.ex. ge barnen ett arv tidigare då nyttan med pengarna är större än när de är äldre även om beloppet då är större.
Tittlyssna och läs gärna följande avsnitt:
- 341. Rikedom i livet bortom pengar | Ett tankespjärn om pengar och lycka
- 261. Samla positiva livsupplevelser snarare än pengar på kontot? (då det sannolikt kommer hända iaf.)
- 262. Värdet och marginalnyttan av pengar minskar med åldern | Die with zero - del 2 av 2
2. Utforska hur du kan använda pengar för att göra livet rikare
I linje med Die-with-Zero-konceptet ovan handlar det väldigt mycket på denna nivån hur man kan se sina pengar som ett verktyg för att göra göra livet rikare. Det är en myt att pengar inte kan köpa lycka, tvärtom visar forskningen att det kan de visst göra - men det kräver träning precis som fotboll.
Här är några avsnitt att ta avstamp i:
- 314. Sparfällan och konsten att använda sina pengar för ett rikare liv
- Så köper du lycka för pengar | Fem principer från boken Happy Money - Avsnitt 416/417
- 294. Fem saker vi ofta ångrar när vi blir äldre
Även dessa avsnitt med @MoaD är sevärda:
- 255. Pengar är inte lösningen bara en förstärkare | Med Moa Diseborn
- 409. Från spara till leva – skiftet vi sällan pratar om | Med Moa Diseborn
- 164. Standarder som komplement till mål för ett rikare liv | Ett samtal med coachen Moa Diseborn
3. Lek med 0.01%-regeln för att göra livet rikare
Många av oss har kommit till nivå 4 genom att vara ekonomiska och spara. Men det är lätt att göra misstaget att fastna i ett gammalt beteende. Ett sådant som har hjälpt mig och andra i forumet är 0.01%-regeln som säger lite grovt:
Om du spenderar mindre än 0.01% av din förmögenhet per dag, så kommer den fortsätta växa
Det vill säga att man kan - då och då - unna sig en utgift mindre än 0.01% av ens förmögenhet utan att det påverkar den långsiktiga förmögenheten. Läs mer:
4. Är ni i hushållet på samma emotionella nivå?
Något jag sett mer än en gång - och dessutom haft diskussion med Caroline - är att man inte riktigt är på samma ställe på den ekonomiska resan som ens partner.
Ofta har t.ex. den ena parten stått för den större delen av inkomst eller förmögenhetsbyggandet. Särskilt tydligt blir det t.ex. vid exit där man får ut en större summa på ett bräde. Det är inte ovanligt att ens partner emotionellt inte tycker att det är pengar som hen har rätt till för att t.ex. sluta jobba. Det skapar många gånger ett skav i relationer för den finansiella termometern visar två helt olika temperaturer inom samma hushåll.
Ett tips här är att verkligen prata om det och eventuellt även t.ex. ta hjälp av mig eller Moa som har haft dessa samtalen med olika par.
Investeringsmisstag att undvika
1. Jakten på den bättre investeringen
Ett av mina favoritavsnitt och mest pinsamma är att tro att det finns en bättre investering där ute. Se gärna detta avsnittet:
2. Se investeringar i onoterade bolag som välgörenhet
Jag avråder alla från investeringar i onoterade bolag utifrån ett ekonomisk perspektiv. De flesta misslyckas, det tar alltid mycket längre tid än man tror, det kräver fler rundor och mer kapital än man tror och likviditeten är skitdålig. Med det sagt, så behöver svenska och lokala företag kapital, så har du möjlighet och lust, investera i små bolag och startups men se det som välgörenhet.
Bara för att du har lyckats bygga upp ett litet onoterat bolag, så betyder det tyvärr inte att du kommer att lyckas med nästa eller hjälpa andra med det. Förutsättningar och tur spelar tyvärr mer roll än man tror.
3. Var väldigt försiktig med illikvida investeringar
Det är lockande att på denna nivå börja gå utanför fondrobot / indexfond. Själv har jag testat det mesta allt från onoterat, solpaneler och skog till vinflaskor. Visst avkastningen kan vara superbra, men sedan kan man bli sittande med de där 6 vinflaskorna som ingen vill köpa eller onoterade aktien som inte går att sälja.
Så jag tar idag mycket hellre en investering med en lägre avkastning och hög likviditet än tvärtom. En hög avkastning kan man alltid få till med belåning.
Några saker som spelar mindre roll på nivå 4
Många av oss konstaterar att följande saker börjar spela mindre roll på nivå 4 och kräver inte lika mycket uppmärksamhet:
-
Resultaträkningen - dvs. inkomster och utgifter, för pengar finns ofta för att göra det man vill. Det i sin tur gör att budget, uppföljning av ekonomin blir mindre viktigt.
-
Buffert - ofta kan man använda möjligheter till kredit för att täcka behov av tillfälliga pengar. Man kan använda portföljen som säkerhet, man kan låna på huset eller ha ett kreditkort med 100.000 kr i kredit.
-
Månadssparande - det spelar inte längre någon större roll för slutresultatet om man månadssparar 1000, 2000, 5000 eller 10.000 kr i månaden eftersom procentuellt är det så pass liten del av nettoförmögenheten. Därav att utforska man inte ska använda de pengarna till något bättre - som t.ex. att köpa tillbaka sin tid.
Har jag missat något?
Kommentera gärna så hjälps vi åt att utveckla denna sidan då jag tror att många av oss i forumet är på denna nivån eller strävar hit.
//jan
Relaterade länkar
Alla nivåerna:
- Första steget på den ekonomiska resan: "Lön-till-lön" | Rikedomstrappan nivå 1
- Andra steget på den ekonomiska resan: "Vardagstrygghet" | Rikedomstrappan nivå 2
- Tredje steget på den ekonomiska resan: "Villa, volvo och vovve" | Rikedomstrappan nivå 3
- Fjärde steget på den ekonomiska resan: "Resefrihet" | Rikedomstrappan nivå 4
- De sista två stegen på den ekonomiska resan: "Geografisk- och påverkansfrihet" | Rikedomstrappan nivå 5 och 6
Fördjupningsavsnitten:
- 420. Rikedomstrappan: en karta för de sex nivåerna av rikedom | Del 1 av 4
- 421. Olika perspektiv på den ekonomiska resan | Rikedomstrappan del 2 av 4
- 422. Rikedomstrappan: communityns feedback (och förslag på korrigeringar) 😂 | Del 3 av 4
Alla inlägg relaterade till Rikedomstrappan hittar du under etiketten: “Rikedomstrappan”
Nettoförmögenheten räknas som summan av ALLA tillgångar inkl. inkomstpension, tjänstepensioner, premiepension, bostad och allt minus summan av alla skulder för hushållet. ↩︎