På de sista två nivåerna i Rikedomstrappan spelar pengar en marginell roll. Pengar löser inte längre några nya problem, tvärtom skapar de till och med nya problem som man inte hade innan. Det kan kännas ensamt och i princip allt som inte har med pengar blir dessutom en risk. Så samtidigt som man har något som är extremt få förunnat har jag full respekt för att det inte bara är guld och gröna skogar som många andra tror.
I denna tråd hittar du våra och communityns tankar kring kännetecken, förslag på nästa steg, tips på delmål till nästa nivå, länkar till andra trådar och annat som kan hjälpa dig på vägen.
För dig som är helt ny till Rikedomstrappan, då kan kan jag rekommendera dessa fördjupningsavsnitt med sammanfattningar. Här hittar du de andra nivåerna nivå 1, nivå 2, nivå 3, nivå 4, nivå 5 och 6.
Visa länkarna
Jag själv är på nivå 4 och därmed skriver jag denna text utifrån mina erfarenhet av umgänge och samtal med de jag träffat på nivå 5/6 samt boken. Därför kan texten missa målet. Jag vet också att du som är på nivå 5/6 gärna håller låg profil så det går utmärkt att mejla mig om du inte vill kommentera.
Tack på förhand,
Jan
Tips, ta ett möte med Moa Diseborn
Jag rekommenderar även på denna nivån att ta kontakt med @MoaD för ett förutsättningslöst möte. Hon har lång erfarenhet att jobba med person med stora förmögenheter, så det fina är att hon 1) har ett nätverk med andra i liknande situation och 2) inte jobbar med finansiella frågor utan med rikedom bortom-pengar frågor. Så både hon och jag är så långt ifrån vissa bolag som tenderar kontakta en kring pengar, man kan komma.
- Du når henne på moa@molodi.se eller via hennes hemsida molodi.se
- Om du vill lära känna henne, se avsnitten jag refererar till nedan.
Du får gärna hälsa från mig.
Sammanfattning och kännetecken för nivå fem och sex på den ekonomiska resan
Hushållet har en nettoförmögenhet över 100 miljoner [1]
Man har förmånen att kunna påverka många människor och deras liv, man kan ha (flera) boenden varsomhelst i världen. Man har ofta gjort exit, äger ett stort bolag eller äger stora reala tillgångar (t.ex. fastigheter eller skog). Man står i funderingar såsom “driva vidare eller sälja?”.
Pengar löser allt färre problem. Snart når man en nivå där pengar inte längre löser några nya problem utan i princip bara skapar dem. Fokus kan lätt hamna på relationer och på förlorad tillit: “Vill de ha mig eller mina pengar?”
Man känner ibland att det är enklare att umgås med andra på samma nivå, men kan också ibland känna att “jag har inte så mycket gemensamt med andra på samma nivå än pengarna.”
Det är inte ovanligt med en känsla av ensamhet, att man inte berättar hela sanningen i olika sammanhang. Det är rätt skönt när andra inte vet vem man är eller hur mycket pengar man har.
Det är ofta mycket funderingar kring relationer, arv, familjedynamik, mening i livet, struktur, förväntningar, hur man ska vara och krav. Man håller gärna en väldigt låg profil och vill helst inte sticka ut. Samtidigt kan man också älska det man håller på med och se det som ett spel eller utmaning att ta sig till nivå 6. Många på nivå 5 ser det som en temporär hållplats på väg till nivå 6. Som en kompis till uttryckte det:
Jag ser pengar som ett spel som jag vill bemästra och vinna. Pengarna är som poäng i spelet.
Man utsätter sig ofta för en stor koncentrationsrisk i förmögenheten. Man har ofta en helt annan syn på ekonomi och saker än 99% av befolkningen som t.ex. hävstång och belåning. Man har ofta ett upparbetat nätverk med duktiga människor runt sig som rådgivare.
Men det är också för första gången en större sannolikhet att man hamnar på nivå 4 än nivå 6. Målet bör vara att diversifiera en del av förmögenheten. Vad är poängen med att riskera pengar du behöver för att tjäna pengar du inte behöver?
Lägg fokus på det som inte kan köpas för pengar. Precis som i fyran blir Die with zero-relevant och frågor kring hur man kan använda pengarna för att göra sitt och andras liv rikare.
Saker att fokusera på som kan göra livet rikare
Jag upplever att sakerna att fokusera på i denna nivån i stora drag är samma som på nivå 4, det är bara att volymen är högre, t.ex. kan det handla om att inkludera fler människor än sig själv sin närmaste familj.
1. Utforska Die-with-zero-konceptet
En av de viktiga sakerna att inse på denna nivån är att marginalnyttan med pengar minskar. Framförallt minskar också värdet av pengar med åldern. Oavsett hur frisk 65-åring man är, så gör man inte lika många skidåk som en 25-åring. Därför handlar det om att använda pengar medan tid och möjligheter finns.
Jag personligen gillar frågan:
Var kan jag göra idag som jag inte kommer kunna göra i framtiden?
Det i sin tur leder till resonemang som t.ex. att utnyttja de tids- och möjlighetsfönster som man har i sitt liv. För att ställa frågan till sin spets:
Vad är poängen med att vara rikast på kyrkogården?
Bill Perkins sammanfattar det med bör vara att på något sätt dö med noll på kontot. Notera att det INTE handlar om överdriven konsumtion, att barnen inte ska få något arv utan snarare tvärtom. Att t.ex. ge barnen ett arv tidigare då nyttan med pengarna är större än när de är äldre även om beloppet då är större.
Här är några avsnitt att ta avstamp i:
- 341. Rikedom i livet bortom pengar | Ett tankespjärn om pengar och lycka
- 261. Samla positiva livsupplevelser snarare än pengar på kontot? (då det sannolikt kommer hända iaf.)
- 262. Värdet och marginalnyttan av pengar minskar med åldern | Die with zero - del 2 av 2
2. Utforska hur du kan använda pengar för att göra livet rikare
I linje med Die-with-zero-konceptet ovan handlar det väldigt mycket på denna nivån hur man kan se sina pengar som ett verktyg för att göra göra livet rikare. Det är en myt att pengar inte kan köpa lycka, tvärtom visar forskningen att det kan de visst göra - men det kräver träning precis som fotboll.
Här är några avsnitt att ta avstamp i:
- Så köper du lycka för pengar | Fem principer från boken Happy Money - Avsnitt 416/417
- 294. Fem saker vi ofta ångrar när vi blir äldre
- 364. Problem när pengar inte är ett problem | Hur väljer man när allt är möjligt?
- 408. Så gör du livet rikare när pengarna redan finns | Med Moa Diseborn
Det jag och många återkommer till är att hälsa, relationer och tid är de viktigaste faktorerna.
3. Legacy
Jag vet också att många funderar på vad man lämnar efter sig. Allt från generationsväxling, generationsförmögenhet och andra frågor kring arv, stiftelser och goda ändamål.
Författaren Nick Maggiulli beskriver legacy i boken som:
Legacy = Action × Wealth.
Pengar är bara en förstärkare av det du faktiskt gör. Alfred Nobel insåg detta när han av misstag läste sin egen dödsruna som beskrev honom som “dödens köpman” - han använde då sin förmögenhet för att skapa Nobelpriset.
Bra frågor att ställa sig är: Vilket problem vill jag hjälpa till att lösa? Vad vill jag se förändrat i världen? Var ligger mina passioner? Ironin är att många på Nivå 5-6 inser att de kunde ha startat sin påverkan mycket tidigare - pengarna var aldrig det verkliga hindret. Som Bob Marley lär ha sagt: “Some people are so poor all they have is money.” Legacy definieras av vad man gör, inte vad man äger eller ägde.
Tre tankar kring investeringar på nivå 5 och 6
Det finns ett par saker jag lärt mig kring investeringar på denna nivån genom folk jag jobbat med. Ta det för vad det är:
1. Se investeringar i onoterade bolag som välgörenhet (om det inte är din huvudverksamhet)
Jag avråder alla från investeringar i onoterade bolag utifrån ett ekonomisk perspektiv. De flesta misslyckas, det tar alltid mycket längre tid än man tror, det kräver fler rundor och mer kapital än man tror och likviditeten är skitdålig. Med det sagt, så behöver svenska och lokala företag kapital, så har du möjlighet och lust, investera i små bolag och startups men se det som välgörenhet.
Bara för att du har lyckats bygga upp ett litet onoterat bolag, så betyder det tyvärr inte att du kommer att lyckas med nästa eller hjälpa andra med det. Förutsättningar och tur spelar tyvärr mer roll än man tror. Jag har sett många miljoner gå till spillo tyvärr.
2. Ointuitivt men bättre odds
Ofta är det bättre att göra exit om man har möjlighet och börja om i ett nytt projekt än att försöka växa ett nivå 4/5 företag till nivå 6-förmögenhet.
Utifrån ovan om onoterade bolag så är det också bättre odds många gånger på att investera i fler bolag (dvs. bre smöret tunt och brett) än investera mer i ett bolag. Onoterade bolag kan mer ses som lottsedlar där ju fler du äger, desto större sannolikhet att man äger det som ger vinst och täcker förlusten från alla de andra.
3. Diversifiera så att du inte står och faller med en verksamhet
Idag går utvecklingen extremt snabbt. Det finns tyvärr fler än en historia där någon som haft en stor förmögenhet i ett bolag sedan blivit av med i princip allt för att bolaget inte lyckats eller råkat ut för något. Därför tycker jag att framgång på nivå 5 till viss del handlar om att gå från optimism till lite mer paranoia och säkra upp. Om din huvudverksamhet skulle gå i konkurs, skulle du fortfarande kunna ha ett för dig rikt liv?
Har jag missat något?
Kommentera gärna så hjälps vi åt att utveckla denna sidan då jag tror att många av oss i forumet är på denna nivån eller strävar hit.
//jan
Relaterade länkar
Alla nivåerna:
- Första steget på den ekonomiska resan: "Lön-till-lön" | Rikedomstrappan nivå 1
- Andra steget på den ekonomiska resan: "Vardagstrygghet" | Rikedomstrappan nivå 2
- Tredje steget på den ekonomiska resan: "Villa, volvo och vovve" | Rikedomstrappan nivå 3
- Fjärde steget på den ekonomiska resan: "Resefrihet" | Rikedomstrappan nivå 4
- De sista två stegen på den ekonomiska resan: "Geografisk- och påverkansfrihet" | Rikedomstrappan nivå 5 och 6
Fördjupningsavsnitten:
- 420. Rikedomstrappan: en karta för de sex nivåerna av rikedom | Del 1 av 4
- 421. Olika perspektiv på den ekonomiska resan | Rikedomstrappan del 2 av 4
- 422. Rikedomstrappan: communityns feedback (och förslag på korrigeringar) 😂 | Del 3 av 4
Alla inlägg relaterade till Rikedomstrappan hittar du under etiketten: “Rikedomstrappan”
Nettoförmögenheten räknas som summan av ALLA tillgångar inkl. inkomstpension, tjänstepensioner, premiepension, bostad och allt minus summan av alla skulder för hushållet. ↩︎