Definition av rik?

USA vill införa högre skatter för rika som tjänar mer än 3,7m kr (400k USD) om året. Vissa håller inte med om att det är tillräckligt mycket för att räknas som rik.

https://www.dagensps.se/bors-finans/miljardar-du-ar-inte-rik-om-du-tjanar-37-miljoner-om-aret/

.
En annan diskussion kring hur man definierar rikedom baserat på förmögenhet.
Definition av rik i 5 nivåer, från 85 miljoner kr till 85 miljarder kr i förmögenhet:
https://www.dagensps.se/weekend/skillnaden-pa-att-vara-rik-jatterik-och-ultrarik/

2 gillningar

Det beror som med allt annat på vem man frågar.
Välj ut slumpmässig vänsterpartist och risken är stor att de anser att alla som har mage att tjäna mer än medianen är rika.

$400k/år är typ runt topp 2-3% i USA vilket då med en relativ jämförelse är någonstans runt 80k/månaden i Sverige.

Självklart tycker man inte 3.7 MSEK per år är något att hänga i julgranen när man själv är god för mer än 20 miljarder SEK. Tar över 5400 år att tjäna ihop den summan för någon som endast tjänar 3.7 MSEK.

Vissa har totalt tappat kontakten med verkligheten.

5 gillningar

Tänker också att den viktigaste aspekten av “rikedom” handlar inte om antal siffror på banken utan frihet och livsglädje.
Otroligt tråkigt svar kanske, men känner personligen att de två nämna faktorerna ger mer “rikedom” än X siffra på banken.

Kanske fel forum att skriva detta på, men ändå, hehe! :slight_smile:

2 gillningar

Inte alls! Finns gott om diskussioner om de mer mjuka/abstrakta aspekterna av “rikedom”. Några exempel:

3 gillningar

I en svensk kontext tänker jag att någon som är rik har en kombination av hög lön (över 60 tkr/mån) och en stor nettoförmögenhet uppdelat på flera tillgångsklasser. Typ eget företag, fastigheter, värdepapper, konst/antikviteter etc.

Precis. Har man bara en hög lön, typ 60k I månaden är man definitivt inte rik. Kan tillochmed vara svårt att köpa hus i vissa städer under vissa omständigheter.

Och är du själv eller ensam med inkomst i en 4 barns familj? Stor skillnad med lön och lön.

Svår och intressant fråga. Tycker inkomst av lön borde skattas lättare upp till en högre gräns. Och istället för att ha en månatlig gräns, kan man ha ett livsfribelopp upp till en gräns där man betalar lägre skatt. Har du dragit in tillräckligt så är det upp till dig om du har spenderat eller sparat och investerat så du kan gott betala högre skatt på samma inkomst.

Detta för att ge folk en större chans och motivera till bra beslut med pengarna.

Men för att gå tillbaka till utgångsfrågan, jag ligger i de övre percentilen enligt landet där jag bor lönestatestik och jag anser mig inte “ha råd” med bil och absolut inte köpa bostad då de kostnaderna tar för stor del av lönen som jag vill använda till att bygga upp en finansiell trygghet. Tyvärr bromsas jag av runt 50% skatt, trots att jag inte är rik.

Rik är man när man regelbundet flyger 1:a klass och bor på lyxhotell utan att det känns. Det gör man inte på 60k i månaden brutto.

Jag tror att de flesta håller med dig men en viss X siffra på banken ger frihet och kanske i vissa fall också livsglädje.

Rik brukar vara en önskvärd egenskap men i vänsterns ögon blir det en person man anser sig ha grund för att klämma åt. Rik blir ett skällsord, underförstått en roffare. Så borde det inte vara.

Finns ju fler uttryck som går att använda för bredda perspektivet. Välavlönad, gott ställt, förmögen, ekonomiskt oberoende för att nämna några.

För mig har lönen ingenting med rikedom att göra. Jag tycker att det är tillgångarna som avgör om du är rik eller inte (om vi pratar rent monetärt). En hög lön gör det ju lättare att bli rik, helt klart men har du inga tillgångar lever du ju från lön till lön. Den dagen lönen slutar trilla in på kontot är du lika fattig som den som precis blivit av med en låg inkomst. (Förutom allmän pension och tjänstepension men det dröjer eventuellt länge innan de pengarna kan hjälpa dig.)

5 gillningar

Nu kommer den där känslan.

Oavsett hur mycket jag sparar, jobbar och börsen går upp så är det i princip omöjligt för mig att nå upp till nivåerna som diskuteras.
I allra bästa fall tar jag mig med nöd och näppe precis över 10 miljoner dollar när jag är typ 75 år.

Så återigen är det bekräftat: Oavsett hur mycket man har kommer man alltid kolla uppåt och känna sig orik.

Men det tjänar väl ingen att sticka under stol med att jag verkligen vill mot nivå 5.

Japp, ändå ligger vi alla och grubblar över våra problem när det är dags att sova.

Hur stor del av Sveriges befolkning har över 10 miljoner dollar när de är 75?

En vän till mig som jag känt sen jag pluggade (5 år sen) satt och pratade förra sommaren. Hon hade börjat spara och pratade om investeringar o.s.v. Vi har aldrig pratat pengar så förut. Fick frågan om hur mycket jag hade, varpå jag berättade att jag relativt nyligen kommit över 1 miljon investerat utöver 1 miljon insats i min lägenhet. Hon tittade på mig som om jag var från mars. Hon kunde inte ens föreställa sig hur mycket pengar det var att ha investerat. Trots att hon själv hade en maxbelånad bostadsrätt för 2 miljoner. Ändå känner jag ibland känslan av att jag inte kommer kunna jobba ihop tillräckligt. Trots att jag rent objektivt är snorrik för min ålder.

1 gillning

Jag tror att en substantiell del av RikaTillsammans-medlemmar kommer kunna ha det, om man väljer att fortsätta hård investering.
Men säg att jag väljer att lägga typ alla mina pengar på att köpa ett fett hus. Då minskar min sannolikhet att nå 10 miljoner dollar drastiskt, såvida inte huset ökar 7% i värde per år. Jag tror detta är den främsta anledningen till att inte fler är extremt rika vid pension – även en storsparare förstår att t ex ett hus ger mycket mer livskvalitet än att vara ultrarik när man är 75.

Här visar det sig också hur viktigt ålder är. Är man 20 år och bestämmer sig för att man vill vara dollarmångmiljonär när man går i pension är det MYCKET lättare än om man är 40.
Enligt ränta på ränta har en 20-åring 70 milj kr vid 65 om hen indexsparar 20 000 kr per månad. Knappast omöjligt.
En 40-åring däremot måste spara nära 100 000 kr för att uppnå samma resultat. Det är inte bara 5 gånger mer pengar, utan dessutom en månadsinkomst som i princip är omöjlig att uppnå som anställd.

Jag slog in mina siffror… Får jag upp månadssparande från mitt nuvarande 15k till 20k (vilket är i alla fall teoretiskt möjligt med mitt nuvarande jobb och boende). Så har jag 10 miljoner dollar vid 75, exklusive boende. Det är ju helt sjukt. Fullkomligt ogreppbart.

1 gillning

Räknade du realt? Tycker vi lätt glömmer inflation vid olika räkneövningar. Sedan förutsätter vi en massa saker. Som att börsen fortfarande kommer ge lika god avkastning som historiskt, att vi har lön och att vi kan sätta in pengar.

Nje, 7% avkastning. Det är väl snarare det man får nominellt. Men det är ju inte helt osannolikt att det blir 7% realt heller under dessa 45+ år.

Du får ju komma ihåg vid det målet och tidshorisont så är aktiekonto troligen mer gynnsamt än ISK :shushing_face:.

Jao, men jag har inte det målet och jag vill inte spara 20k i månaden med nuvarande situation. Det absurda var att det är inte ett ouppnåbart mål ifall jag hade haft det. Bara som resultat av mitt egna sparande.

Då har jag inte heller räknat med att ärva ett skvatt, vilket antagligen kommer ske innan jag fyller 75.

Ju längre tidshorisont, desto större potential.
Tyvärr också mer abstrakt. Jag menar, får man ett arv på 1 miljon när man är 50 år kan det vara en droppe i havet, medan förhållandevis små summor investerat i början av arbetslivet kan utgöra grunden för mångmiljonsbelopp. Projektionen dubblas eller halveras med ett litet klick.

Man måste närmast se på det som ett spann, typ: Med nuvarande kapital och månadssparande kommer jag med 90% sannolikhet vid 75 års ålder ha mellan 20 och 90 miljoner.
Det är ju löjligt brett, men mycket mer korrekt än att jag kommer ha 53 829 601 kr.

Ett annat intressant faktum är hur lite skillnad månadssparandet gör när man kommit upp i ett stor belopp. Har man 10 milj kr investerat i 20 år kan man spara 10 000 kr/mån eller 0 kr/mån, och få 43 respektive 38 miljoner kronor. Detta understyker hur extremt viktigt det är att spara supermycket när man är ung om man vill komma upp i fantasisummor som +100 milj kr.

1 gillning