Definition av rik?

Varför just 2-3 miljoner?

Överskott har man väl för allt kapital man inte strikt behöver eller anses ingå i en normal buffert.

Om man kan leva ett enkelt liv utan arbeta så är man fruktansvärt rik! Det är mitt mål. Enkelt litet torp på landet med en liten el-bil och sen bo utomlands under vinterhalvåret i ett billigt asiatiskt land. Krävs inga 20 miljoner för det, speciellt inte om man är två vuxna utan barn och husdjur.
Sen om jag skulle vilja arbeta, då gör jag det. Inte svårare än så. Det handlar om möjligheten att välja, istället för tvång.

Kolla på en podcast där några kvinnor ville ha en man som tjänade 500k dollar/året…Jo då…Lätt att hitta en sån😂 Folk är helt förvrängda

Menar du en summa som du förbrukar eller lever på räntan från?
Hur har du räknat?

Torp+bil blir 1 miljon.
Årsutgifter på 500 000 för båda.

Med ränta på 4% bör du ha åtminstone 13 000 000 kr för att inte bränna kapitalet.

Oj, vet inte ens om jag orkar svara på det där men gör det ändå.
Några 13 miljoner krävs defintivt inte. Tror du utgår från din egen livssituation och dina egna livskostnader.
Pengar till både torp och bil finns redan i vår villa och där blir även pengar över vid försäljning.

Vi är inte heller beroende av att ha en exakt månadsinkomst via uttag från kapitalet, utan är nöjda med att bara precis gå runt när helt plötsligt alla bolag på börsen slutar med utdelning för alltid (inte så troligt).
Vi tänker inte ha alla pengarna samlade extrem-lågrisk-lågräntepapper heller.

Och vad gör det om man äter av kapitalet lite? Vi har inga planer på att sluta livet med massor pengar på kontot.

Många är så besatta och insnorda av den extremt höga svenska levnadsstandarden att de inte sin vildaste fantasi skulle kunna ens ha råd med boende om de bara tex fick ut 8000kr i månaden.

För oss är det dock inget problem. Dessutom bor jag snart hellre i en kartong under en bro än att fortsätta arbeta så nej, inga 13 miljoner behövs. Ett liv i lyx intresserar oss inte och som jag skrev tidigare - att ha valet att välja om man vill arbeta eller inte är det viktiga. Om jag måste ta ett deltidsarbete efter några år för att dubbla min månatliga budget för lite lyx är väl helt okej? Kan även tänka mig att skippa bil om det krävs…

1 gillning

Känn ingen press att svara.
Jag utgår inte från min livssituation, utan från de exakta siffror som jag redovisade. Det var ett exempel. Jag frågade hur du räknat – det var inte menat som en konfrontation.
“Inga 20 miljoner behövs” kan ju tolkas som att man bara behöver 19 miljoner, eller bara behöver 2 miljoner. Jag ville veta hur planen såg ut. Men om du inte orkar lägga energi på att svara på det så accepterar jag det.

Ingenting. Det var därför jag frågade om du planerade att förbruka kapitalet.

Håller med dig till 110%. Men jag undrade ändå hur din plan såg ut. 8000 kr/mån är ju ändå 192 kkr per år för två personer.

Visst, men det kan väl knappast räknas som att “sluta jobba”.

Om du inte orkar svara mer så får jag väl nöja mig med att du inte behöver 13 miljoner för att gå i pension. Jag är genuint nyfiken på vad som skulle behövas, men vill inte att du ska bli utbränd för mitt intresses skull.

1 gillning

Känner ingen press :grin: Men tack ändå för att du ifrågasätter, har gett mig lite nya funderingar.

Liknande trådar dyker upp titt som tätt och de är alltid helt meningslösa och subjektiva.

Min egen uppfattning är att (ekonomisk) rikedom endast bör baseras på tillgångar/kapital.

Min uppfattning är också att en person i Sverige borde ha omkring 50 miljoner kronor för att betraktas som ”rik”.

Andra tycker att man är rik om man har 0 tillgångar men 50 000kr/mån i lön.