Ja, hur mycket behöver man tjäna för att ha en bra lön egentligen?
Lite bakgrund kring mig först. Har jobbat inom samma område i cirka 15 år nu tyckt för det mesta att lönen varit okej i snitt med några perioder riktigt bra och några sämre. Just nu är den bra enligt min uppfattning. Hela tiden har jag dock jobbat på företag på mindre orter som lönemässigt inte ligger i topp
Jämför man med andra så är det dock ingen vidare hög lön jag har haft och jämför man med medianlönen så ligger jag straxt över den. Samma sak med min sambo som ligger något under medianlönen men ändå är på en okej nivå.
Ändå har det hela tiden gått att leva och bo bra. Stort hus som renoveras i lagom takt. Hyggligt ny och bra bil hela tiden. Pengar över till nöjen och bra mat på bordet… och stabilt sparande.
Så hur mycket behöver man tjäna tillsammans för att ha det bra för en familj (två vuxna, två barn)?
Man kan ju applicera en typ av KALP här också. Det viktigaste är ju inte vad man tjänar utan vad man har att röra sig med när det viktiga är ur vägen.
100k i månadslön är liksom mindre värt om merparten läggs på fasta kostnader.
Beror nog också på var i landet man bor. Man får oftast mer för pengarna på mindre orter än i storstaden. Där jag bor finns knappt några hus för mer än 3-4 miljoner, de flesta runt 1-2 miljoner.
I Stockholm får man väl knappt en städskrubb för det?
Det är ju helt beroende på utgifter och vad man “villhöver”.
Har man råd med sitt liv, spara lite och kan ha lite guldkant utan att behöva låna till det så har man en bra lön. Det som avgör är livstilsinflation som driver upp kostnader och behovet av en “bättre” lön.
Jag har tjänat dåligt större delen av mitt liv men ändå haft ett okej sparande, köpt bil och hus. Aldrig någon nöd.
Sedan gick jag upp i lön ganska ordentligt och det tog inte länge så förstod jag inte hur jag kunde överleva med gamla lönen. Jag ärligt talat räknade på saken och fick det inte att gå ihop i efterhand.
Så min definition av bra lön kan svänga rätt rejält och så är det nog för de flesta. Någon som tjänar 80 000 skulle säga att 40 000 är en dålig lön medan någon som tjänar 30 000 skulle se det som en utopi att tjäna 40 000.
Jag tror det är ungefär där vi har landat hela tiden.
Att inte behöva fundera på “har jag råd med det här” när man står i mataffären eller att kunna köpa något “onödigt” till sig själv eller till familjen utan att känna att man får offra något annat.
Det beror på är det korta svaret. Var man bor, vilka intressen man har, hur välordnad ekonomin är och hur väl man trivs med sitt jobb. Är man glad och nöjd med sitt jobb tycker iallafall jag att det är lättare att må bra på fritiden. Mår man bra tar man bättre beslut och man får mer för pengarna.
Enligt statens definition borde det vara vid brytpunkten för statlig skatt, då är man varken rik eller fattig.
Och man klarar sig utmärkt i Sverige på den lönen.
Vad som är en bra lön varierar ju mellan olika yrken och roller. Jag har runt 50K i lön och tycker det är “bra”. Det är en rätt normal lön för min ålder och yrke men då har jag också en roll som jag är nöjd med.
Att jag “har det bra” är mer kopplat till att mina kostnader är relativt låga än till att lönen är jättehög. Jag har bekanta som har betydligt mer i lön än jag men ändå inte har särskilt mycket kvar vid månadens slut.
Relativt vad? Dina vänner, grannar, medelsvensken eller världsmedborgaren?
Jag fick hem Ratsit-katalogen förra veckan. Har nog aldrig känt mig fattigare. En i min yttre bekantskapskrets har en månadsinkomst på en miljon kronor. Ja, du läste rätt, inte årsinkomst, månadsinkomst. En annan i en närmare bekantskap är påväg att kvala in på topp 50 för kommunen räknat på bruttolön. Geez!
Relativt dessa har jag ingen god inkomst. Jämfört med medelsvensken är den däremot bra.
Det här är en helt annan frågeställning. Man vill kanske få ut mer i livet än att enbart ha mat på bordet och tak över huvudet men behoven är ju olika.
Svepande summering här för mig. Klart olika summor beroende på din livssituation, vart du bor och dina intressen.
(Riktigt) Bra lön = göra det du vill, möjlighet till att spara och ge bort pengar och tid till andra (det här kanske inte fungerar för om du skulle göra det du ville så kanske du inte skulle jobba = ingen lön)
Bra lön = tillräckligt med pengar för alla utgifter, du kan även spara en bra summa och du behöver aldrig oroa dig för pengar eller tänka för mycket på det du köper.
Ok lön = du kan täcka utgifterna, men du behöver tänka innan du spenderar och kan spara en mindre summa
Jag brukar förutom det som skrivits räkna lönen i förhållande till arbetsinsats. Många med en hög lön i kronor får aldrig vara lediga utan måste hela tiden vara i standby samt jobba över. Det får man ofta betala i sämre relationer och hälsa vilket gör att lönen är rätt dålig och man har mindre ork samt pengar kvar i slutändan.
Så jag skulle säga att om man har mer fritid och bättre hälsa än andra på ens lönenivå samt kan leva det liv man vill utan att oroa sig så har man en bra lön.