Vad är en "bra lön" enligt er?

Jag har i princip alltid varit nöjd med min lön, men när jag jämfört med andra så har jag ofta känt mig missnöjd. När jag var student hade jag ca 800 kr till mat och öl per månad, och jag hade det bra, men var mycket sparsam. Nu har jag 80 000 kr brutto i månaden, inga lån på varken bil eller hus, äter o köper vad jag vill, men i grunden är jag fortfarande en sparsam person. Det viktigaste för mig är att jag älskar mitt jobb och det gör jag. Nu sparar jag pengar mest för att kunna gå i pension kanske 10 år tidigare, ifall jag får en ny dålig chef eller om jag bara tröttnar på att jobba. Så även om jag haft halva min lön hade jag varit mycket nöjd, om alla andra också låg där ungefär.

3 gillningar

Sånt är nog väldigt induviduellt. Själv har jag varit arbetslös i 4 år. Så är nu på aktivitetsstöd. I princip skulle jag gå 2-3000 kr back varje månad om jag tog ett jobb pga pendelkostnader. Det är då heltid. En bra lön här vore en lön jag inte gick back på. Kan säga att i år pga t.ex den dyrare elen och oväntade bilproblem så har jag gått back 15 000 kr på sparkontot sen nyår.
När ni skriver löner på 50 000 kr. Vet inte om jag känner nån som tjänar hälften av det. Jo en pensionär som plockar ut 35 lax i månaden. Dock hitflyttad.

2 gillningar

Har också roat mig med att jämföra släkt och vänner. Skulle påstå att jag nog ligger högst med 60k i månaden och då har jag bekvämt kontorsjobb. Många av de jag jämförde med ligger mellan 15-35k ungefär. Så då kände jag mig väldigt rik helt plötsligt. :joy:

Jag kanske ska skaffa nya vänner? :joy:

Sen syns ju inte förmånsbilar, svarta jobb eller utdelning heller. Det spelar ju också in.

1 gillning

Tycker det ändå är intressant hur likadant liv man lever med en lön på 30k som med en lön på 60k. I en annan tid/värld så var det kanske lättare att se om en person tjänade det dubbla, men idag tycker jag inte att det märks. Antingen så vill folk inte att det ska märkas, eller så har det mesta folk vill ha blivit så billigt att de flesta har råd.

Det är inte precis så att man tar av sig sina sidenbyxor för att smälta in i folkmassan som man gjorde under Franska revolutionen :smiley:

2 gillningar

Kände du att det var värt pengarna och nyfikenheten?
Jag kan garantera dig att de som fokuserat på att tjäna mycket pengar är mindre intresserade av dig än tvärtom.

3 gillningar

Ja, det tycker jag absolut. Det finns ingenting som är mer tabu i Sverige än privatekonomi. Man frågar helt enkelt inte någon vad de har i lön. I mitt fall, inte ens mina egna föräldrar. Faktum är att det är känsligt bara att beställa katalogen. Ratsit informerar att paketet är diskret innan man ens beställer.

Jag tycker det är fascinerande hur tabubelagt det här är. Därför är jag nyfiken. På samma sätt bläddrar jag gärna igenom olika bolags årsrapporter. När man senare går i centrum har man ett hum om vilka butiker som har hög / låg sannolikhet att överleva.

Jag förstår att folk inte delar min nyfikenhet men när det kommer till just löner kan folk nästan bli upprörda. Varför är det så intressant att veta vad dina vänner och grannar tjänar? Sådant ska man väl inte bry sig om?
Folk har starka åsikter om just den biten. Jag är ganska öppen med att jag köper hem katalogen ibland. Folk vill liksom mena att de inte är intresserade av sådant men om den ligger framme när de kommer på besök så ska det bläddras som bara den. Vad tjänar chefen, grannen och den där som verkar ha mycket pengar? Nyfikenheten är där trots allt.

Det var faktiskt en ögonöppnare att bläddra igenom Ratsit-katalogen första året jag fick hem den. Hade en vän som har byggt en fasad på sociala medier där det flashas fina bilar och resor. I verkligheten har denne en ganska mager ekonomi. Lite av en Lyxfällan-fasad med andra ord.

Sedan finns ju tendensen med att man börjar jämföra sig med folk som tjänar mer än sig själv men det priset får man betala.

2 gillningar

Jo det syns i taxerad inkomst.

För att?

Ingen tvingar någon till livsstilsinflation och har man bara koll på sin boendeyta är ju priset för resten av livet likvärdigt eller billigare i 08-land.

2 gillningar

Utdelningar syns i form av kapitalinkomst. Åtminstone om de härstammar från fåmansbolag och inte inte noterade börsbolag.

1 gillning

För att det är min subjektiva åsikt utan mer vikt än så.

Det är inte livsstil det är marknadsvärde. Arbetskraft kostar mer i Stockholm oavsett vilken livsstil arbetarna har.

Okidoki, högre krav, fler om kakan s a s. Då är jag med.

Ja och svårt att hitta bra arbetskraft ironiskt nog. Det är exempelvis väldigt svårt att anställa arbetare från annan ort om de inte redan har boende ordnat.
En standardfråga på arbetsintervju är hur ens boendesituation ser ut.
Kostnadsmässigt får man ju betalt för att bo i Stockholm mer eller mindre. Historiskt sett.
Värdeökningen är högre än vad avgift och ränta kostar. Väljer man att räkna så är boendekostnaderna lägst i Sverige i just Stockholm. Men att det krävs höga lån tvingar såklart upp löner.

2 gillningar

Ja så är det ju, hus har man ju bolån, elbilen leasad, nyaste telefonen på avbetalning osv.

För gick det ju att se på uppfarten om det stod en Volvo 240 eller en svart BMW.

Aha well vet att det även körs en hel del företagsbilar på massa privata ärende till dagis, mataffär etc. Då sparar man in en hel del jämfört med om man tar sin privata bil. Och hantverkare som lånar massor med verktyg och även material som blir över osv. Köps även grejer till företaget som används privat osv.

Så lönen är inte allt.

Antingen kan man använda bilen privat och då betalas förmånsskatt. Eller så är det ett rent arbetsverktyg (typ hantverkarbil) som slipper förmånsbeskattning om privata användningen är försumbar.

Att vissa människor fuskar eller försöker fuska är ju något annat.

Sist men inte minst finns förmåner som är värda en del men kanske inte framgår i taxeringskalendern. Det kan vara flexibla tider, gratis mobil/dator etc som kanske inte alltid granskas lika hårt av SKV som en bil.

Jag vet att man inte får men vet många som gör det ändå. Personligen tycker jag det är värre när miljadärerna fuskar.

Det viktigaste är inte vad man har i lön, utan vad man har i utgifter. Man kan ha låg lön och låga utgifter och endå ha mer att röra sig med och öven spara mer än dem som har hög löner. Folk stirrar sig blinda på lönen när det är utgifterna som är det viktigaste egentligen. Säkert inte många som håller med mig :sweat_smile:

2 gillningar

Om vi vänder på tankesättet - hur mycket kan du spara i vardagen? 10-30 000/mån?
Och hur mycket kan du i teorin tjäna i månaden utöver vad du gör idag? Nästan obegränsat va?

1 gillning

Tolkar det som ni inte tjänar tillräckligt (70k mån) för att ha det bra och undrar vad ni borde tjäna, min fråga är väl vad du själv tycker!

Jag antar att TS undrar vad som är en bra lön helt oberoende av vilket jobb som utförs, dvs där man inte får veta något annat än lönen.

Då tycker jag att en bra lön är 36 000 kr.