Skulle behöva ha tips och råd kring hur man ska tänka kring sitt sparande och investeringar.
Har investerat totalt runt ca: 300000:- i fonder och aktier. ( Väldigt blandat med fonder och aktier)… har sedan ca 100000:- i buffert och övrigt sparande. Känner att jag har misslyckats totalt med min framtida ekonomi…
Hur ska man lyckas för att få fart på sitt sparande?
Sparar ca: 5000:- / månaden via Lysa samt 1500:- till Savr och 1000:- i annat sparande.
Om du har 300000:- i fonder och aktier, 100000:- i buffert och övrigt sparande samt sparar 5000:- per månad är du varken fattig eller har misslyckats förutsatt att du är skuldfri.
Ett tillägg till de kloka svaren ovan är att tänka mer i termer av egna mål hellre än att jämföra dig med andra. Om du är rik eller ”fattig” har i dagens samhälle ganska mycket med det att göra.
Jag är ekonomiskt oberoende och känner mig ändå fattig när jag ibland jämför mig med fel personer. Är man inte där kan det vara svårt att tro på detta, men jämförelse slutar inte förrän man själv bestämmer sig för att sluta. Men när jag istället återknyter till mina egna mål vet jag att jag är rik och har vad jag behöver.
Du är gissningsvis inte just där, men att fundera på ditt liv och dina ambitioner och framtida mål gör det enklare att balansera sparandets storlek i förhållande till hur du vill leva idag. (Jag tycker du har ett bra sparande, dock utan att veta din inkomst)
Bonus: Eftersom vi alla här tillhör en religiös sekt slänger jag även in att du kanske inte ska ha enskilda aktier alls utan sikta på en bred fond om du vill spara och bli rikare på lång sikt?
Du har fått väldigt vettiga svar ovan. Du ska även få ett annat perspektiv.
När det kommer till ekonomi är det alltid klokt att tänka i procent. Tjänar du 50 000 kronor efter skatt och sparar 5 000 kronor i månaden, så sparar du 10 % av din inkomst – vilket är helt okej, varken mer eller mindre. Men om du i stället har en inkomst på 25 000 kronor och ändå lyckas spara 5 000 kronor varje månad, då sparar du hela 20 % av din inkomst – och det är riktigt imponerande.
Enda tipsen du kan få utan att berätta om din inkomst, vad du lägger pengar på samt din livssituation (boende, familj, framtid) är att antingen dra ner på dina kostnader eller tjäna mer pengar. För att sen lägga dessa på sparande. Du sparar redan 7500 kr varje månad på bra plattformar vilket kommer bli mycket pengar till slut.
Men vill du ha mer specifika tips får du måla upp en bild av ditt liv. Såvida du inte bara gjort inlägget för att få höra att ditt sparande inte alls är dåligt.
Inget förändrat så har du sannolikt miljonen om 5 år. Om 10 år har du två osv.
I övrigt för att boosta ditt investerande så fundera på om du har nåt du kan göra dig av med varje månad (gärna i säsong för att det ska gå lätt att sälja).
Du kanske kan skapa en sidoinkomst på ett intresse och låta den möjliggöra några extra slantar in i sparandet?
Finns det utgifter som med några enkla åtgärder kan ge några extra hundralappar till övers? Typ se över abonnemang/tjänster/försäkringar?
När det känns lite ensamt på toppen brukar jag tänka att var 20:e människa som någonsin levt lever idag - och de andra 19 tjänade betydligt mindre. Ändå var de apex predators, oftast i toppen av näringskedjan.
Är man idag svensk medianinkomsttagare och därmed top tio procent globalt är man alltså top 0,5% globalt och historiskt - och ännu högre upp om man inkluderar allt annat liv.
Dessa siffror säger väldigt lite utan kontext. Ålder, om du har eventuella utgifter för barn framför eller bakom dig etc. Är du en 22-årig fyrbarnsfar ligger du kanon till, är du en 50-årig ungkarl lite sämre.
Det enda man med säkerhet kan säga är att din buffert är alldeles för stor.
Jo , såklart. :). Är 32 år gammal, bor med min sambo i en bostadsrätt (2:a) . Jobbar inom vården och har ingen speciellt hög lön. Ca 25tkr i månaden efter skatt. Inga stora lån.
Gjorde inlägget för att få ett perspektiv på mitt sparande och situation. Är bra med konkreta råd och tips ifrån andra. .
Hur ser lönen ut för sjuksköterskor hos andra arbetsgivare? Kommuner, vaccinationsmottagningar, företagshälsovård, konsultbemanning inom primärvård, osv