100k buffert är onödigt, lägg allt på börsen.
Skaffa ett kreditkort som du kan använda med kanske 50k limit.
Sedan är det bara sikta på att öka inkomsterna. Jobba extra, 2 jobb. Mer ansvar byta tjänst osv
100k buffert är onödigt, lägg allt på börsen.
Skaffa ett kreditkort som du kan använda med kanske 50k limit.
Sedan är det bara sikta på att öka inkomsterna. Jobba extra, 2 jobb. Mer ansvar byta tjänst osv
Då kanske du ovan har glömt att räkna med amorteringen i ditt månadssparande och bostadsrättens värde (minus lån) i din balansräkning?
Har knappt något lån kvar. Men det har jag missat att räkna med. ![]()
Jobbar som Undersköterska. Lönen är skaplig och jag trivs på min arbetsplats. Funderar dock på att prova på något annat längre fram i livet. ![]()
Ännu bättre, läste för snabbt. Men vad många missar är att det är skuldbördan som ofta avgör vem som ligger bra till.
Flotta kåkar och nya Teslor behöver inte tyda på rikedom.
Läste att du bara är 32 år.
Absolut, jämför du dig med alla möjliga så är du “fattig”.
Jämför du dig med andra 32 åringar så är du “rik”.
Det är tiden som gör dig rik, extremt få blir rika snabbt, och de som blir rika snabbt blir ofta av med sin förmögenhet lika fort.
Att bli rik är lite som att vara hälsosam
Upp med huvudet, du är rikare än de flesta och du har ekonomisk trygghet vilket är det absolut viktigaste.
Stycket ovan kan inte nog understrykas. Det är den absolut viktigaste insikten. Kände likadant som du när jag var i din ålder för 20 år sedan (och hade mycket mindre sparat än dig). Lek runt med en sparkalkylator och märk hur TIDEN är den stora faktorn.
Det låter som du helt klart har en bredd i ditt sparande vilket är viktigt.
Fortsätt månadasspara som du gör så kommer tiden göra arbetet åt dig.
Absolut inte ett misslyckande, bra jobbat!
Tack så mycket. ![]()
![]()
Sverige är ju ett land där de med tillgångar alltid är de stora vinnarna, de beskattas nästan inte alls.
Se till att ha så mycket tillgångar som möjligt, då de i Sverige har en tendens att gå upp otroligt mycket över tid.
Vi är bland de länder i världen med lägst skatt på tillgångar och högst på arbete.
Spara i globala passiva indexfonder och försök äga boende i ett attraktivt område, så kommer det nog gå bra ska du se, över tid.
Du är en av de rikaste personerna i Sverige för din ålder. De flesta klarar inte en oförutsägbar utgift på 20k. Fortsätt spara och lev lite också, jag brukar ta lite av min vinst varje år och sätta sprätt på!
Hehe ni ligger svinbra till mot snittet med obelånad bostad och 5k/sparande. Visst kan villa å barn sätta sparandet på paus några år men på lång sikt lär du ha några miljoner om ni fortsätter ta kloka beslut och spara 5k/mån alla år utom föräldrapeng åren.
Jag tycker att det ser bra ut för dig, och du är givetvis inte fattig, men om du verkligen vill få fart på ditt sparande så är det högre lön som är lösningen. Om du är en sådan som inte ökar utgifterna nämnvärt när lönen ökar så går ju hela löneökningen till ökat sparande. En snabb huvudräkning säger mig att om din lön ökade med cirka 10k/mån så skulle ditt sparande kunna dubbleras. Det är här du kan göra den riktiga vinsten, snarare än att mikrooptimera ditt nuvarande sparande.
Ja!
Nu har vi ju lite mer information att arbeta med.
Konkreta tips för att uppnå detta i din situation: minska drastiskt på bufferten och låna upp på bostaden.
Jämför dig med dig själv fem år bakåt i tiden. Då ser du vilka framsteg du har gjort.
Vad är det du sparar till, egentligen? Själv tycker jag inte sparandet i sig utgör något som helst självändamål. Rimlig buffert är såklart bra att ha. Likaså kan det för många vara en god idé att spara undan lite extra till pension. Men sen då?
Det är väldigt lätt att få en skev verklighetsuppfattning på forum som dessa då det dels befolkas av personer med oftast både hög lön, hög sparkvot och rejält befintligt sparande. Men, också delvis för att sparandet i sig gärna blir någon typ av dogma.
Om bostaden knappt har lån har du ju ett belopp ”låst” i den.
Är du bekväm med mer risk kanske det går att pausa amorteringen och låna upp till 50% till förmån för sparandet?
Förvisso till en högre räntekostnad varje månad men med ett större belopp investerat som jobbar för dig.
Kanske främst något att överväga om du känner att du tar för liten risk i nuläget. ![]()
Slänger med en annan sak också- har du ITP säkerställ att du ha mesta möjliga andel aktiefonder i denna. Fondförsäkring istället för traditionell försäkring.
Du kan ju titta på Lyxfällan så känns det nog bättre. ![]()
Jag känner mig rik av många saker som inte kan köpas för pengar. Att vara frisk, att ha syskon och syskonbarn. Att kunna äta normalt. Man går på toa och allt fungerar.
Mitt luktsinne finns och jag har känsel. Jag kan känna solen mot min hud, Sommarregnet mot mitt hår.
I början av min yrkeskarriär som undersköterska träffade jag en man med ALS. Han berättade att han inte kunde omfamna sin fru längre. Det samtalet kommer jag aldrig glömma. ![]()
Träffade en gammal som inte kunde äta efter stroke. Han fick sondmat via en slang i magen. Sen kunde han äta igen! Blev så glad så jag bjöd alla gamlingar på pizza. Gamla mannen tyckte mycket om pizza. Nu när han ÄNTLIGEN kunde äta igen.
Count your blessings. Det finns många som skulle vilja ha ditt liv. ![]()
Jobbig räknare när man saknar inkomst. ![]()
Jag slog in en skattad snittavkastning