Vilsen 23-åring

Hallå allesammans. Jag har, som säkerligen flera av er också - känt mig kluven i upplägget av min privatekonomi de senaste månaderna. Men det har blivit till gränsen där jag börjar bli “dumsnål” och ifrågasätter mina livsmål.

Sedan 2-3 år tillbaks har jag blivit mycket engagerad i min privatekonomi, mitt sparande och investerande. jag har sedan dess lyckats spara ihop cirka 360,000kr i mitt ISK, investerat cirka 300,000kr i min bostadsrätt (i form av kontantinsats och amortering), samt lite andra småpengar i form av buffert, bil och klockor (totalt kanske 100,000kr).

Precis som titeln säger är jag 23 år gammal, och jag har jobbat flitigt de senaste åren där jag jobbar heltid natt, många extrapass och upp emot tusentals timmar i frysrum (på ett jobb som inte stimulerar mig) för att kunna finansiera min höga sparkvot. Därmed har jag en bruttolön på strax över 45,000kr och en sparkvot på mellan 13-15,000kr i månaden. Trots det känner jag mig inte nöjd. Jag har helt tappat uppfattningen av vad som är “bra nog” känns det som. Någon kanske kan relatera.

Jag sitter nu i min halv-inredna lägenhet, och funderar hårt på om jag någonsin kommer skippa en månads fondsparande för att inreda färdigt den. Jag tror inte det, det blir ju förlorad avkastning i långa loppet… Med det sagt har faktiskt Jan inspirerat mig till att fira mina sparmål. Så när jag nådde en kvartsmiljon på mitt ISK förra året så unnade jag mig en vintage Omega Speedmaster (Ref 3311:80 till klockentusiasterna i forumet). Vilket kändes okej då även den har gått upp kraftigt i pris sedan jag köpte den.

I alla fall.. det som känns jobbigt är att jag inte kan prata om ekonomi med vänner och familj då de alla är så anti allt som har med pengar att göra. Vilket inte direkt hjälper när sociala medier i min ålderskrets använder pengar och lyxprylar som en måttstock för hur framgångsrik du är som person. Till gränsen där ett sparmål att äga ett slott i Frankrike inte längre låter som en orimlig standard.

I grund och botten har jag alltid velat starta ett företag. Jag har gått på några idéer de senaste åren, men jag har knappast kommit igång. Förmodligen för att jag väntar på att alla trafikljus ska bli gröna innan jag kör - rädslan att ta första steget kanske.

Livet känns just nu bara som massa tisdagar och torsdagar. Och jag har blivit som Smeagol som håller fast i mina pengar och vägrar spendera dem. Bara lägga mer pengar på hög, bli rikast på kyrkogården… My precious…

Om någon känner igen sig i min situation får ni gärna dela med råd och tankar.

4 gillningar

Börja att lyssna på folk som kan mer än du själv, och fortsätt att söka efter sann kunskap och ett gott leverne. Lämnar denna video att betänka:

1 gillning

Dina siffror ser inte särskilt anmärkningsvärda ut? Jag sparade mer vid lägre lön och levde ändå väl, utan lyxklockor.

Om kontantinsats + 3 års amortering = 300k så är det inte boendekostnader som din äter upp din lön får jag anta. Vad lägger du pengar på?

Varför köpte du en klocka men inredde inte lägenheten?

Jag har förvisso lyxen att inte vara uppväxt på sociala medier, så jag kan inte relatera till den här jämförelsekulturen men nog vet du att ett slott i Frankrike inte är det normala?

Om jag var du skulle jag byta jobb till något jag gillar och där jag jobbar max 40h/v. Det kanske skulle hjälpa dig att sluta jaga mer pengar och leva ett sundare, mer normalt, liv.

Problemet är inte siffrorna, det är den osunda inställningen. Du är ung, du behöver inte ha x mille på kontot imorgon.

Ut och träffa folk, hitta en partner, lev ett liv.

5 gillningar

Jag köpte lägenheten för cirka 1,5år sedan, så innan dess hade jag en ganska dyr hyresrätt med mitt ex som åt upp en del pengar. En bra månad kan se ut som så: +45000 lön, -11000 skatt, -4300kr bostadslånet, -2000kr amortering, -3800kr avgift -4000kr bil/transport -3500 mat -2000kr andra räkningar (akassa, fack, el, gym, storytel, spotify, etc) kvar blir 14400, cirka 13tkr av det skulle då sparas (totalt 15tkr sparat med amorteringen) Kvar blir 1400kr, det räcker till en utekväll med vännerna.

Jag har ett stort intresse för klockor så klockan var en belöning för att jag hade nått en milstolpe i sparandet. Men du har rätt, inredning av lägenheten skulle ju vara en toppen belöning till när jag når nästa milstolpe på 500tkr på ISK.

Ja, det kanske är dags att lägga nattjobbet på hyllan och börja jobba dagtid som du säger. Dygnsrytmen med nattjobbet gör det svårt att träffa människor.

Duktig du var då. Troligen ännu mer extrem än ts. De flesta 23 åringar tjänar INTE 45k.

Vad menar du? Är ju över 8k i månaden :grinning_face_with_smiling_eyes: du vet väl ingenting om hans hyra eller övrigt.

En dinka av rejäl modell är aldrig fel.

Till TS. Jag tror du lider av fenomenet att tiden rinner iväg för dig utan att förstå att du har all tid i världen. Jag rekommenderar dig att studera något som du tycker är genuint roligt och intressant. Du har redan en bättre bottenplan än >95% av alla jämnåriga. Ägna 3-5 år till det. Grejen är att efter två månader är det ditt nya liv som du kommer att tycka om. Dina sparade pengar jobbar redan medan du sover. Det kommer att gå bra för dig om du gör en halvgrov plan på studier det är jag säker på. Lycka till!

1 gillning

Jag sa inte att jag var 23?

Därför frågade jag? Hyra har han väl 0kr av eftersom han köpt en bostad.

Då kan TS svara så, jag ställde en fullt rimlig fråga.

Jag förstår, och det är okej ett tag för de flesta i någon fas i livet, inte minst efter en separation. Men man går lätt miste om allt annat då, jag gjorde likadant och tajmade dessutom singellivet med corona i en ny stad.

Du har ju byggt något fantastiskt, du förtjänar att få njuta nu och inte bara leva för att jobba och spara. Pengarna jobbar numera åt dig, inte att förglömma! :money_mouth_face:

Perfekt väder att dejta! Sitta på en uteservering med en schysst person och snacka lite skit, blir det inget så finns det fler. Blir det nåt så kan du ju inte bjuda hem någon till ett ofärdigt hem :wink:

3 gillningar

När jag var 23 hade jag 50000 på ett sparkonto som jag brände på fest och weekendresor. Jag tror du behöver chilla lite med din privatekonomi. Du tänker redan som om du är i medelåldern. Jag ska inte säga att det inte är bra att vara sparsam men det låter som att det blir kontraproduktivt för dig. Lev lite, bränn pengar, njut av hedonism. Tiden för kalkylerande långsiktighet kommer sen.

5 gillningar

Precis så! Det känns nästan som att det var igår som man tog studenten, men det har redan passerat 5 år sedan dess. Sen hör man ju nästintill dagligen hur “tiden försvinner snabbare än man tror” eller “du hinner bara knäppa med fingrarna så är du 50 år”.

Jag hoppas faktiskt just nu på att komma in på ett universitetsprogram till hösten. Konkurrensen för programmet är hög, men jag håller tummarna på att jag kommer in. Om inte, kanske jag byter till dagsjobb tills jag har pluggat upp betygen eller fått bättre poäng på HP.

Tack! :slight_smile:

2 gillningar

Låter för mig som att du letar efter mening. För det är pengar vanligen fel verktyg.

Överväg att investera i dig själv genom att söka upp en vettig psykolog att prata med. Det skulle kunna göra dig gott. Man måste inte ha problem för att gå till en psykolog, lika lite som man måste vara otränad för att gå till en PT.

2 gillningar

Haha, det har du iofs rätt i. Det blir ju betydligt roligare att ta hem folk om lägenheten ser färdig ut :laughing:

2 gillningar

Varför sparar du så kraftigt?

Sätt upp en tydlig 10 års plan.

Det kan tex vara, Finna kärleken, barn, FIRE siffra, resa du vill genomföra, företag du vill starta osv osv.

Med 45 k i brutto borde du kunna spara betydligt mer än 13 k.

20-25 k borde du kunna spara om du inte unnar dig några större utsvävningar.

Jobba mot dina mål. Kör du på målmedvetet i 10 år kan du både vara FIRE och ha en familj.

Edit. Såg att din boendekostnad äter upp stor del av din lön. Jag hade funderat på billigare alternativ, där finns även mycket annat att dra in på, du lever ett ganska lyxigt liv!

Det korta svaret är ekonomisk frihet.

Det långa svaret är svårare. Det är väl delvis för att inte limiteras och stressa över min ekonomi. Men en del av mig vill också bevisa för mig själv att jag mot alla odds kan bli framgångsrik, och kanske till och med hjälpa och lyfta andra med samma ambitioner och driv. Det ger mig mycket lycka att kunna ge vidare till andra, så med en större förmögenhet så finns det mer att ge. Sen är det ju inte helt illa med bekvämligheter som en fin bil och ett stort hus som man trivs i.

Sparkvot och lyxklocka… låter helt i linje med mångas instressen här på forumet. Med en medelålder på typ 53?

Du är 23! Lalla ut i livet och återkom om några decennier :wink:

4 gillningar

Jag har lite svårt för det här med “du är X år så sluta med beteende X”. Folk är väldigt olika.

Jag skrev i ett svar längre upp hur min budget brukar se ut, vart tänker du att det går att skära ner så mycket på mina utgifter att kunna spara 5-10,000kr mer i månaden?

Med amorteringen borträknad så blir det strax över 8000kr i månaden på boendet, det är svårt att hitta något mycket billigare än så i närheten av länet där jag bor. Tanken med lägenheten var att jag skulle bo här med mitt ex, men strax innan inflyttningen separerade vi. Men det är nog som du säger ganska lyxigt att äga en 2a som 23 åring numera iofs.

En fin bil är ingen bekvämlighet. En fungerande bil är en bekvämlighet.

Inte heller ett stort hus är en bekvämlighet, det är en stor kostnad och mer arbete att städa och underhålla.

Inget fel i att ha en fin klocka, fin bil och ett fint hus. Det låter väldigt mycket ”köpa saker för att imponera på andra”. Det brukar i sin tur ha att göra med att man är osäker och vill hävda sig.

Mitt råd.

Prata med en psykolog!

Vad vill du egentligen med ditt liv? Börja där.

53 stämmer nog in ganska bra på åldern jag känner mig som haha. Vänta tills du ser hur jag klär mig och vilken musik jag lyssnar på :laughing:

1 gillning

Vad känns viktigt för dig? Drömmer du om att bli väldigt rik? Dra då igång med företagande. Skjut inte på det mer. Bara kör igång med något, det är enda vägen framåt.

Om det är viktigare att få uppleva saker, lägg tid och pengar på det (resa mycket är enklare när man är yngre).

Det handlar om vad som känns viktigt för dig i livet nu. Tänk i alltför långt framåt. Du verkar smart och det kommer att lösa sig.

Jag var också väldigt vilsen som 23 åring. Totalt pank och med studieskulder.

Men det löste sig senare ändå. Jag startade företag innan 30 och sen blev det kanon.

Jag är otroligt glad idag för att jag inte satte otrolig press på mig själv redan i 20-års åldern utan fick ta många år att utforska och ha kul. Det kändes viktigt just då.

2 gillningar