Jag har funderat ganska djupt på det idag, och ännu mer med alla svar som trillar in här. Min dröm är inte att bli överdrivet förmögen, bara tillräckligt att ha något att visa för det. Jag vill kunna ge min framtida familj ett bra och lyckligt liv men ändå kunna vara där själv istället för något möte någonstans över Atlanden.
Med det sagt har jag alltid velat vara företagare. Och stressen jag tidigare har kännt över att jag måste börja nu, direkt, helst igår - har minskat ikväll. Jag hörde någon nyligen som sa något i stil med “om du är 20 år så kan du göra ALLT fel, i 20 år till och fortfarande lyckas få ett bra, rikt liv därefter” (nu när jag tänker efter kanske det till och med var från RT podden). Jag har bara varit för mån om att “göra rätt från början” att jag inte har tillåtit mig själv att, ja göra “fel” - bränna pengarna. Speciellt efter man har hört om skräckexempel av folk som på ett halvår spenderat 500,000 kronors arv på sprit och fest (riktigt exempel från en gammal kollega). Då har man nästan velat lägga in ännu mer på Avanza efter man blivit avskräckt av det där - för “det där skulle aldrig jag göra”.
Det brukar ju oftast göra det. Jag ska lära mig sitta lugnt i båten och ta livet som det kommer, och ta en sak i taget helt enkelt.
Också varit i samma sits som du. Är 34 nu. Har nu familj, bor fortfarande i HR eftersom vi inte vet i vilken stad vi kommer bo i framöver. Trivs superbra.
Har snart 600 000 på Avanza och har inte sparat särskilt aggressivt mer än ca 5000-10 000 under en period (1-2 år) därefter sparat ca 2000-4000/ månad. Upplever nu att insättningar börjar minska i effekt. Får redan nu fin avkastning och jag upplever att ränta-på ränta börjar ge sig till känna. En fin börsdag kan fonderna stiga med 10 000:-. Fokusera på att spara brett i indexfonder och försök separera dina långsiktiga pengar från pengar du ev kan behöva framöver, så att du slipper behöva tajma marknaden.
I övrigt- njut av ungdomen, pengar löser sig alltid
Om det är något som jag lärt mig från RT så är det definitivt investeringsfilosofi och långsiktigt sparande. Jag har läst en hel drös med böcker av liknande slag också, alla som säger samma sak, spara långsiktigt, “time in the market beats timing the market”, breda billiga passiva indexfonder, etc.
Förvisso hade jag tur i början av min investeringskarriär där jag lyckades köpa Nvidia aktier för $13 per styck och SAAB aktier för 232kr per styck. Samt var med på silver tåget förra året. Numera ligger en stor majoritet av min portfölj i Lf global, investor och andra breda fonder (asien, sverige, och silver). På kul gör jag även mina fundamentalanalyser på sidan om, men det är inte några större summor jag investerar i det, knappt 10% av portföljen.
För att vara ärlig så är jag lite skeptisk till din nuvarande strategi. Om det är pengar du vill ha så är ändå det bästa sättet att se till att få in mycket pengar också. Sparande och gnetande i all ära, men det är lättare om man tjänar riktigt bra med pengar.
Du är ung så du kan fortfarande se till att vara strategisk och se till att få in pengar på sikt. Att jobba natt och jobba massa extra på ett relativt lågavlönat jobb som du verkar göra låter inte optimalt. Framför allt inte som tjugotreåring.
När jag var tjugotre drömde jag också om pengar. Jag pluggade vid tillfället. Jobbade inget och sparade inget heller. Snarare tog pengarna slut varje månad innan CSN kom så jag fick tigga av mina föräldrar.
Men målet var fastspikat och jag hade en plan. Och tjugo år sedan är jag där jag drömde att jag skulle vara och mer därtill. Däremot är jag inte så mycket lyckligare för det. Jag var nog lyckligare när jag var tjugotre faktiskt och livet var spännande och fullt av möjligheter samt framtiden oviss. Det är inte värt det att slösa bort sin ungdom på att jobba extra och snåla och gneta.
Sök in på någon bra utbildning. Hoppa av kneget när du blivit antagen och backpacka några månader och bränn hälften av pengarna på det är nog mitt råd.
Eller kanske ännu hellre fundera ut någon affärside och kör järnet. Du har ju egentligen inte så mycket att förlora. Alternativet är att gneta vidare på ett nattjobb i en frys liksom och stå med mössan i hand när chefen går förbi på väg till golfbanan eller båten.
Inget fel i att vara ekonomisk. Man kan spara och möblera…
Exempelvis.
En typ av prylar i hemmet jag är extra nöjd med är soffborden, köksbordet och ett fint skrivbord
Inköpta på myrorna eller liknande.
Om det finns märken i bordet typ hack eller fuktfläckar kan man få sådana för hundralappar och om det går att slipa av lite kan man göra det som hyfsat nytt väldigt snabbt. Ofta utmärkt bra kvalitet. Man kan undvika spånskivemöblerna klädda med plastfilm.
Man behöver ha en plats man kan damma lite med handhållna slipmaskinen mm.
Vi gillar det lätta soffbordet från 50-talet som är lätt att flytta runt om man vill dammsuga.
Det var ädelträfanerat och blev snyggt även med minimal avslipning.
Köksbordet är ett stadigt furubord som hade hack i skivan jag slipade bort.
Skrivbordet fick jag för 250 SEK och är också av smäcker 50-talsmodell och behövde bara rengöring och polish.
Även köksstolar och soffor etc kan man köpa billigt om man håller lite koll.
Smart att göra en grov livsplan. Livet är inte oändligt långt och en del saker bör man beta av i lagom tid.
Fundera ut när det är vettigast att spara ordentligt och när det är lämpligare att spendera mer ( ex period med barn och högre utgifter och mindre arbete ).
Vad du vill göra med dina sparade pengar och när?.
“Rik på kyrkogården” med ökande sparande med åren är vanligt. Känner en 85+ person som sparar mer och mer med åren. Just nu 15.000 per månad säger hen. Ingen vits alls med det. Ingen behöver arvet i hens fall. Sparandet bara en vana och ångestundvikande. Känns jobbig att spendera.
Jag tror knappt hen varit på en restaurang i Sverige med vänner annat än från lunchmenyn på vardagar någon gång.
Mer pengar betyder inte mer lycka. Men, det var någon som sa om man inte blir lyckligare av sina pengar då använder man inte de på rätt sätt. Det finns ett värde i att få pengarna att jobba för dig men om du inte kan njuta de vad är poängen. Läs I will teach you to be rich av Ramit Sethi. Delen om att bygga ett rik liv är toppen tycker jag. Läs också die with zero. Inte heller är jag med allt som han säger men det gjorde mig att tänka kraftig på vad jag gillar att spendera på. Också the psychology of money är bra för att få kuggarna att snurra.
jag kan verkligen relater till vad du skriver och jag var väldigt lik.
Hade jag varit du, så hade jag lagt till två poster till. Resa och nöje.
Så hade jag lagt 2000kr extra i båda dessa varje månad. Så att fortsätter att spara, men samtidigt lägger undan pengar så att du kan åka på en resa med kompisar om och att du har en pott med pengar som du kan använda till nöjen.
De ju bra att du tjänar bra men ja du gör åt ganska mycket i månaden på fasta utgifter också. Jag hade ju helt klart prioriterat enkelt boende, ingen bil, för att sedan frågat om jag kan ta tjänstledigt för resa ibland. Du hade kunnat både spara och ge dig ut i världen på dessa siffrorna. Passa på att utforska lite innan du ger dig in i plugg och heltidsjobb och lev lite. Ska du bo kvar i brf en om du börjar plugga?
Ja eller vad det nu är TS vill göra och det som gör hens liv rikare! Klokt att sätta undan till det
Känns lite prio att du hittar vem du är TS och vad du gillar. Känn inifrån om möjligt. Med det sagt, bra jobbat såhär långt! Ta det lugnt, lev lite, njut av det du gillar oavsett vad det är. Men slösa inte pengar bara för sakens skull. Det är lite tufft att vara i din ålder när man ska hitta sina vägar men det benar ut sig så småningom.
Tror du 50-30-20 skulle passa dig att få en bättre balans och sund tillvaro
AI generad text nedan:
50/30/20-regeln är en populär budgetmetod som delar upp din nettoinkomst (lön efter skatt) i tre kategorier för att ge dig full kontroll över din privatekonomi.
50 % Behov (Måsten): Detta är dina grundläggande levnadskostnader. Det inkluderar boendekostnader (hyra/avgift, ränta), matvaror, el, försäkringar, abonnemang och transporter.
30 % Önskemål (Nöjen): Detta är den flexibla delen. Här ryms hobbies, restaurangbesök, streamingtjänster, shopping, gymkort och semesterresor.
20 % Sparande och skulder: Detta går till ekonomisk trygghet och framtida mål. Det inkluderar buffertsparande, målsparande (t.ex. till bostad) samt extra amorteringar på lån.
Känner igen mig otroligt mycket i din situation. Jag är också 23 och levde tidigare livet du beskriver, jag hade som mål att komma upp i 1 miljon i nettoförmögenhet. Brukade jobba 7-16 på ett lagerjobb, sen 17-22 på ett butiksjobb och även varje helg i butiken för att kunna spara så mycket som möjligt. Sommaren 2024 klarade jag av mitt mål och det var väl skönt i stunden, men ganska snabbt insåg jag att jag inte var någe lyckligare. Insåg väl lite att om jag inte blev lycklig och nöjd med livet av att uppnå mitt mål, då kommer jag inte bli det av att ändra målet från 1 miljon till 2 miljoner…
Som du säger, livet kändes som en massa tisdagar och torsdagar för det enda man gjorde var att jobba hårt och se sparkontot växa. Eftersom att jag uppnådde mitt mål och såg att jag inte blev lycklig så kan jag istället lägga min tid på att bestämma och jaga ett liv som jag tycker är roligt. Med tanke på hur bra det gått för dig hitills så kommer det fortsatt göra det antagligen, försök bygga ett roligt liv istället.
Läs boken die with zero, eller lyssna på de avsnitten rikatillsammans gjort om boken.