Många har skrivit bra saker så detta kanske tagits upp innan och jag inte läst allt.
Det jag tänker på är att du känner dig fattig och detta känner jag igen från mig själv. Du är inte fattig men känslan är att du är fattig. Man jämför sig med folk som kommit mycket längre och speciellt när det kommer till pengar så finns det folk man aldrig någonsin kan komma ifatt, hur mycket man än sparar. Så är det bara. Därför kommer känslan heller aldrig att bli annorlunda.
Jag kände mig fattig när jag hade 10 000 kr, när jag hade 50 000 kr, 100 000 och även vid 500 000 kr kände jag att jag hade för lite pengar, trots att jag bara var typ 25 år. Jag satte mål att jag ska ha en miljon innan 30, vilket jag fick och kan du gissa vad? Jag kände fortfarande mig lika fattig. Någonstans här insåg jag att pengarna spelar ingen roll. Det är jag som tänker fel. Jag har idag flera miljoner, är 37 år gammal och känner fortfarande mig som någon som har för lite pengar.
Så jag vill bara visa att du tyvärr aldrig kommer känna dig nöjd och det handlar inte om pengarna i sig, det handlar mer om dig själv. Jag har inte löst min syn på pengar men det första är att inse att man har en skev syn på just pengarna och vad dom betyder.
Man puttar bara fram målet längre och nu när man har miljoner så är nästa steg 10 miljoner. När jag når dit kommer troligtvis målet förflyttas ytterligare och jag kommer fortsätta känna mig som någon som inte har “tillräckligt” med pengar.
Det är en jobbig insikt. Mina investerade pengar finns inte för mig. Jag har insett relativt nyligen att dessa pengar faktiskt ska få användas och det kanske blir så att jag kommer sälja av lite för att köpa villa, vilket jag inte hade haft en tanke på för något år sedan. Dessa pengar skulle inte röras! Så någonstans har jag väl kommit på min utvecklingsresa. Så mitt tips till dig är att inse redan nu att du aldrig kommer känna dig nöjd, för känner du dig fattig med dina pengar nu kommer en nolla på summan inte spela någon roll i din känsla då du redan förflyttat fram summan till en ny som ska göra att du känner dig nöjd. Tyvärr.