Känner mig fattig

att säga att någon är rik eller fattig baserat på isk kapital är sjukt dåligt på alla sätt.

ett hus kostar i genomsnitt typ 4.2 miljoner eller nåt i den stilen, och går upp i värde. bara kontantinsatsen är mer än vad TS har i sparande. vissa har skog, dyra klockor eller andra tillgångar.

den med 1 miljon bor kanske i hyresrätt. men den med 100k på isk kanske har en villa för 6 miljoner. vem av dem är egentligen rikast, enligt dig?

600k svenskar har 10 miljoner eller mer i tillgångar. det är ändå ganska många. samtidigt har typ 900k svenskar över 300k på isk. så 300k isk är typ lika vanligt som 10 miljoner i totala tillgångar.

https://global.morningstar.com/sv/privatekonomi/sa-blir-nya-isk-skatten-39-miljoner-svenskar-tar-del-av-skattefritt-sparande

1 gillning

beror på vad bostadsrätten är värd. kanske bara är värd 500k (inte allt för osannolikt iom den är ish helt avbetald och TS tjänar 25k/mån efter skatt). då är det inte ‘svinbra’ längre men är helt okej ändå

Samtidigt, hur många av dem är pensionärer/nästan-pensionärer med avbetalda hus som största tillgång?

Tycker det är knepigt det där med “rik” och den typen av förmögenhetsstatistik. Finns nog en del “house poor” i den där statistiken, både pensionärer med relativt blygsam pension som vill bo kvar i huset de är uppväxta i, som nu råkat passera 10-mille-strecket i värdering, och folk som köpt väldigt dyra hus och har stora lån och små marginaler trots att de har en på pappret hög nettoförmögenhet p g a att huset ökat i mycket i värde.

Skulle ju tro att pensionären som är uppväxt i dalarna, har ett arvegodshus värt två mille och sen ett par tre mille till i investerat kapital känner sig och lever ett rätt mycket rikare liv än pensionären som har arvegodshuset på lidingö värt 10 mille och noll kapital.

Visst, klart man kan sälja sitt hus. Men för den dagliga driften och ekonomiska friheten är det rätt stor skillnad på kapital bundet i tillgångar som genererar kassaflöde och kapital bundet i tillgångar som inte gör det.

4 gillningar

Själv går jag all in på aktier, just av orsaken att där har man full kontroll och det är inget lotteri.

Det är väldigt lätt tjäna bra på aktiemarknaden med knappt några minimala risker.

Det enda man behöver göra är och investera i stabila företag som du känner till väldigt väl kanske något du arbetar med, samt ha bra kännedom om dess konkurenter på marknaden.

Sedan läser man rapporterna både på det företag du investerad i samt alla konkurrenters rapporter.

Bakom varje aktie finns det ett företag, går företaget bra så går aktierna bra.

Sedan spannar man bara på marknaden efter nya skapade företag, och konkurrenter för så länge konkurrenterna gör dåligt så kommer företaget man investera i gå bra.

Och är det något företag som börja vissa att invastionen kommer möjligen förbipassera redan den dominerade ledande aktören så säljer man av aktierna och investera i det nya.

Det är väl ända gången man säljer aktier.
Och man är väldigt säker i bolaget när kursen går ner så kommer man bara köpa på sig i dipparna.

Det är först när man köper aktier i ett bolag man inte kan svara på varför man äger aktierna man har inget kännedom om, företaget eller dess konkurrenter man äger dom enbart för att kursen går upp, så kommer folk också panik sälja aktierna när kursen går ner och förlora massa pengar.

Räcker med investera i ett enda bolag, men ska man ha värdepapperskrediter så blir det väl 3 bolag.

Hellre 3 stabila dominerade företag än 10-20-30 bolag i portföljen som man inte känner till.

Folk som investerar brett långt utanför sin kompetens, snarare bygger minskar riskspridningen emot sin inkompetens.

Är man väldigt säker på bolagen man investera i så behöver man inte många bolag alls.

4 gillningar

Låter som ett utmärkt sätt att minimera sin äggkorg och maximera sin risk. Vad händer om de 1-3 företagen man är säker på, konkar?

För ett bolag ska kunna gå i konkurs så behöver det skulder, det är nämligen väldigt svårt gå i konkurs utan skulder.

Varje kvartal släpper övervägande företag en kvartals rapport, delårs rapport och en årsrapport.

Lägga tid på gå igenom rapporterna, plus väldigt hög kännedom om företagen gör det väldigt minimalt till gå i konkurs.

Är du läkare, du lär komma i kontakt med olika läkemedel, olika verktyg inom sjukvården, och läkaren lär ha ganska bra kontroll i den branschen även mot konkurrenter.

Jobbar man som bilmekaniker så lär du se första hand om reservdelar efterfrågan minskar eller ökar, vilka märken som säljs bättre än andra etc då är kanske reservdelar aktier något för dig.

Jobbar du inom IT, så kommer du garanterad i kontakt med välkända märken server, operativsystem, molntjänster, det lär vara väldigt insatta i den branschen och ha bra insyn bland produkter som används vem som dominerar branschen.

Det är bara när du investera i något du inte har någon kontroll på eller gå igenom rapporter från bolagen och dess konkurenter du riskerar ens en förlust.

Handla det inom din egen kompetens område och lämna allt du inget vet något om, så är risken nadda.

1 gillning

Jo så kan det ju va men troligen minst en mille om de bor 2 i en BR.

Men frågan kvarstår.

Vad händer om de 1-3 företagen man är säker på, konkar?

Svaret är att du hade ingen kunskap om marknaden, eller ens bolaget, och har inte gått igenom några rapporter, därmed skulle du inte ha ägd aktierna från första början.

Så svaret är att du inte vill svara?

Jag kan svara, råkar man vara säker på fel tillgång, så kan hela ens kapital försvinna.

Nog för att alla innehav på börsen innebär en risk, så innebär att satsa allt på en till tre aktier, oerhört hög risk.

Så jag hoppas verkligen TS har bra koll och väljer att investera brett, i stället för att spekulera oerhört smalt.

5 gillningar

Han har svarat att om man kan tillräckligt mycket om de företag man köper aktier i så kan man veta om det är riskfyllt och att om de går i konkurs har man inte haft tillräckliga kunskaper, alternativt använt kunskaperna på fel sätt.

Jag har inte tillräckliga kunskaper för att säga om han har rätt eller fel.

Ser rimligt i teorin. Men omvandlat till avkastning är en annan femma, då behövs minst 5-årsgrafen för att backa upp det, ännu hellre 10 år eller mer.

Hade varit fantastiskt trevligt om det bara hängde på kunskap, men företag, oavsett hur stabila och pålitliga kan hamna i skiten.

Svarta svanar, ändrad efterfrågan, krig, ändrade marknadspriser, ändrad konkurrens, problem som medvetet döljs för investerare, osv, osv.

Tror inte ens företagens egna toppskikt bara investerar i sitt eget företag. Grunden till bra investerande över tid är delvis diversifiering, just för att ingen vet allt och kan förutspå allt.

Sen får man göra som man själv vill, men att sälja in högriskinvesterande i en tråd som handlar om hur man reflekterar över sina känslor kring ens rikedom och fattigdom, är lite väl OT.

Det passar bättre in i lekhinksektionen.

2 gillningar

Jag tyckte att han var tydligt med att man ska vara VÄLDIGT påläst om man bara ska äga ett fåtal aktier och det är ett väldigt bra råd.

Han sa inte att det passar alla.

2 gillningar

Jag tycker däremot att ingen är tillräckligt påläst för att en enaktieportfölj är en bra portfölj.

Men det är med OT, så lämnar det där och hoppas TS har bra koll. :blush:

1 gillning

Jag läste första inlägget igen och tycker inte att de frågeställningar som gjordes visar att det är OT men det är förstås ok att tycka olika.

Jag kan också lämna det.

Slänger bara in att det finns företag alla varot säkra på skulle finnas kvar för alltid men sen kom internet eller sen kom elmotorn eller sen kom …fyll i valfritt teknikskifte och skiftat spelplanen. Kanske har herrn ovan tänkt på detta i sin analys men även då borde analysen landat i att ha iaf något fler företag för att få gratis riskminskning.

3 gillningar

Lever på sjukpension och sparar 40% men man måste snåla för att det ska funka

4 gillningar

Jag lägger 55% på boendekostnader, så är rätt maxad. Önskar det fanns billigare ettor här, men de är reserverade till studenter.

Så gör så gott jag kan. Man behöver leva också, så lagom är bäst. :blush:

3 gillningar

Låter bra. Jag lägger 35% på boendet

1 gillning