100k till övers, vad göra?

Läst många sådanahär trådar och även svarat i en del av dem men blir alltid lite tricky när man är i en situation själv.

Bakgrund:

Sambo + 2 barn. Bor i ett radhus, bostadsrättsförening.

Sambo pluggar, 5 år kvar, barnen 2&4 år.

Sambo CSN 12k (2 år kvar, sen 3 år utan CSN)
Min inkomst ca 36 k efter skatt

1.8 bolån
300k rörligt 2.5%
1.5 m sek 1.3% låst 4 år till

150k CSN lån

100k buffert som jag inte vill röra
500k fonder och lysa enligt 4 hinkar.

100k som ligger som torrt krut, 0.8 % ränta på torrtkrut och det är här jag känner ett behov till att agera.

Vi månadsspar ca 15% och amorterar ca 10% extra.
Vi går precis runt med allt sparande och amorterande och jag känner mig väldigt fattig hela månaden vilket sätter en jobbig känsla på vardagen.

Så på ett sätt har det varit en skön grej att ha 100k extra utöver bufferten som man vet finns men iom ränte ökningar så funderar jag på att det kan vara bra att agera med torrt krut och kanske amortera hela summan på den rörliga delen av lånet.

Samtidigt kanske vi vill använda pengarna till en bil eller fixa hemma osv. Svårt att bygga upp bra sparande till sånt då vi alltid går ±0

Försökt bolla med frugan så vi kan öronmärka torrtkrut till något speciellt men vi landar aldrig i nått…

Ska jag chilla eller agera på min impuls att jag behöver agera? :sweat_smile:

Vad händer om sambon inte får jobb och inte längre lyfter CSN? Jag menar när ni går runt nu men känner er fattig?

Räntor börjar gå upp, men det gör och också sparräntan.

Hade jag varit er hade jag satt undan pengarna som extra buffert under studietiden.

1 gillning

Jaa det är också nått jag känner faktiskt.

Hon får bara CSN 2 år till så det kommer va 3 år utan CSN också :metal:

Oj, det bör du uppdater din fråga med. I det fallet är det solklart vad du bör göra (om jag var du).

2 gillningar

Min oro är dock att pengarna bara kommer försvinna utan att man vet till vad i efterhand. Typ som att det blir en fylla på glapp buffert och att man lever över sina månadsinkomster liksom…

Å andra sidan kanske det kan va värt att tänka att det är ett leva lite goare under studietiden konto…

1 gillning

Jag får inte ihop matten. 36 +12 och sparar 15%. Går precis runt.

Om två år bara 36. Även om du slutar spara, så blir det svårt. Då behöver du pengar.

Jag skulle vilja tipsa dig vad gäller att du känner dig fattig större delen av månaden.

Vad kan du förändra så att du istället kännner dig rik? Och att du känner att du lever i överflöd?

En del av det kan vara någon form av förändring. T ex dra ner sparandet, avsätta en slant där du unnar dig något speciellt eller något annat.

En del av det kan vara vad du kan ändra i ditt tänk. (Här är nog den största knuten att lösa tänker jag.)

Livet är alldeles för kort för att gå runt och känna sig fattig tänker jag (speciellt med ett fint sparande som du redan har.)

3 gillningar

Jag hade lagt pengarna på sparkonto med ränta inför framtida dyra elräkningar och eventuella räntehöjningar.

3 gillningar

Amorterar extra. Upp mot 10% av månadsinkomsten hehe… Så vi avsätter ganska mkt till sparande i olika former helt enkelt och en ganska aggressiv matbudget så känslan är typ att man aldrig har nått över och får snåla för att klara målen

Hmmm. Knepigt det här.

Hur mycket risk ni vill ha och vad era framtidsplaner är har jag ingen aning om! Men jag skulle försäkra mig upp till öronen i eran sits och sedan sova gott!

Dvs ta ordentliga sjuk/olycksfalls/livförsäkringar, om ni inte redan har det. Annars har ni ju tillräckligt med buffert och aktiekapital för diverse händelser som livet kastar på en.

Men de där riktigt otäcka livshändelserna har ni annars inget bra skydd emot!

3 gillningar

Yes. Vi är alla försäkrade och vi vuxna har livförsäkring :+1:

Det är en viktig del som man lägger glömmer bort men skönt att ha

1 gillning

Känner igen mig i tänket att man är fattig hela tiden.
Jag gjorde det med förut och ibland lite nu med, särskilt efter alla prisökningar pga inflationen.

Jag läste en annan tråd om vänner eller ensamhet här på forumet och insåg att jag är väldigt rik på vänner. Det betyder mer än ett fett bankkonto (för mig iaf)

Jag drog även ner på mitt sparande och köpte en H-D istället och ångrar mig inte en sekund, spar inga pengar på den om man säger så, men man lever bara en gång och livet känns roligare med mc.

Kanske har du, eller kommer på något som berikar ditt liv, annat än pengar?

Lite flummigt inlägg av mig och inga direkta tips till dig men vore jag du, så skulle jag låta de 100k vara på ett sparkonto med ränta och dra ned lite på månadssparandet för att få lite mer pengar att röra mig med.
Kan sambon skaffa ett extraknäck medans hon pluggar för att få in mer pengar i hushållet?

3 gillningar

Har också en dröm om att köpa hoj igen…
Dave ramsey pratar ju om att man kan bli investment poor. Kanske ska fundera på det…

Tack för att du dela med dig

3 gillningar

Förstår den oron men en lösning är kanske att ni bokför vad ni använder det till oavsett om för nödvändigheter eller kul grejer. Så försvinner inte pengarna bara så där. Och ni behöver inte känna er fattiga när ni vill göra något.

Bra att ni låste det stora lånet på så pass lång tid. Det ger er en trygghet i närtid när ingen vet var räntan tar vägen.

Antar att ni extra amorterar på det rörliga dyrare lånet.

I er sits så hade jag definitivt satt de 100 k på sparkonto med ränta eftersom risken är att ni behöver en del närmaste åren.

Skadar inte att ha extra buffert i dessa tider nu när ni investerar i sambons humankapital tänker jag :slight_smile:

Stoppa in dina 200k i marknaden. På kontot gör dom ingen nytta utan att bekräfta dina känslor av trygghet och säkerhet.

Är sambon inte sugen på att jobba? Två kvinnor i min närhet jobbar och studerar på universitet parallellt, om jag har förstått det rätt tjänar bägge två en hyffsad månadslön, gissningsvis runt 27-30k och utan studielån. Tror dock att deras arbetsgivare är ganska schyssta och förstående, kanske inte fungerar överallt.

Problemet med större inkomst är väl kanske att utgifterna har en tendens att följa efter vilket gör att dom flesta känner sig lika fattiga även om dom ökat sina inkomster. I ditt fall hade du säkert ökat både sparande och amorteringar ännu mer så du skulle säkert inte uppnå någon förändring. Dilemmat när man sätter etiketter på och öronmärker sina inkomster.

Tycker inte du kan gnälla på att du känner dig fattig när du VÄLJER att spara och amortera extra.

1 gillning

Ne det är väl så.
Egentligen samma sak när man deffar osv, dumt att klaga på en situation man själv vill ha för att se resultat längre fram.

Ska sätta mig med frugan och framföra alla bra tankar så vi kan ta oss vidare på ett bra sätt.

:+1:

1 gillning

Känner sig fattig när ni spar/amortera 25% av inkomsten?
100,000 och bor i radhus löser dina pengaproblem. De kommer behövas om du har rörligt avtal på el.
Att fundera på.
Din hög med pengar är någon annans skuld!
Utan skulder finns inga pengar.

Intressant, utveckla gärna.

Gör den insikten att du agerar på något speciellt sätt?

Halvt relaterat kanske men tanken om humankapital har jag alltid funnit rogivande. Från tex Jans avsnitt med Paolo Sodini för några år sedan Min insikt: Jag är en vandrande 37-årig räntefond...

Jan har ju för övrigt skvallrat om att ett nytt avsnitt med Paolo landar när som helst :slight_smile:

De diskuterar bland annat hur olika storlekar på skulder och förmögenheter ter sig naturligt beroende på var i livet man befinner sig. Som just småbarnsförälder ter det sig naturligt att vara näst intill ”peak skuldsatt” och bara ha en måttlig förmögenhet.

Det du däremot har är ett väldigt stort humankapital i form av framtida inkomster. Vilket du som sagt ska försäkra så gott du kan! När det är gjort är det bara att luta sig tillbaka och låta livet rulla på!

Bankerna skapar pengar vid utlåning. Det finns inget valv ned pengar helt enkelt.
Prisutvecklingen på bostäder måste stiga för att ekonomiska systemet ska fungera vilket banker styr.
Bostadens värde är egentligen byggvärdet och någon viss uppräkning på det. Det nya köpare får betala är en helt annan sak.
Samma vara har stigit från säg 800,000 till 4,5 miljoner på 25 år. Banken “säkrar” sin utlåning av räntebelastad skuld på pengar som inte fanns på det sättet.
Då tänker man att jag har ju gjort enorm vinst.
Men det du köper har ju gjort samma utveckling förmodligen.
Man kan sälja sitt radhus idag och köpa en mindre lägenhet för att få samma månadskostnad. Har vi då oturen att det blir som början på 90-talet där man fick ge bort lägenheter. Din vinst är borta. Banken kan ta bostaden med.
Jag försöker undvika lån då räntorna äter upp kapitalet. Jag tror inte folk förstår hur mycket som går till räntor.
Bankerna erbjuder amorteringsfritt etc vilket ökar problemet.
Tror mer på att jobba in pengar än att digitala transaktioner ska sköta ekonomin.