Varför skulle mark (som ju inte går att nyproducera) inte vara en del av bostadens värde ?
I Stockholm är ofta tomtmarken den största delen av en villas taxeringsvärde.
Naturligtvis ska mark räknas med då byggnaden uppförs. Helt riktigt
Betala elen i vinter ![]()
Menar du att du undviker att låna ut pengar till banken och får ränta eller undviker att ta lån till exempelvis en bostad?
Varför ha pengar där då räntan är skrattretande.
Köpte Solceller kontant för att sänka mina kostnader som är låga ändå då vi har undvikit stora lån.
Låga omkostnader gynnar dig själv. Inte banken:sunglasses:
Det är absolut något du borde vara orolig över, och helt rätt tänkt.
Varför tas endast 2 år av CSN? Har hon studerat tidigare? Annars går det att ta lån alla 5 år. CSN är det bästa lånet man kan ta. Så passa på!
Har du sett 100 åringen som gick ut ur fönstret och försvann där den där killen nästan är färdig allt möjligt… That’s my wife… ![]()
Så hon har redan nästan gjort klart ekonomiprogrammet och nästan gjort klart fysioterapi samt maxat merkostnadslån på att läsa engelska i USA…
Men det va ju innan vi träffades… Nu ska hon bli läkare ![]()
![]()
aja happy wife happy life ![]()
Haha, hoppas hon fullföljer denna gång!
Om ni amorterar/sparar hårt för att känna er rika men resultatet blir det motsatta skulle jag nog tänkt till en gång igen 
Försök hitta en balans i det som blir hållbart i längden och trevligt att leva ert liv i. Med tanke på att ni kommit så långt i sparandet/amorterandet kanske det kunde vara idé att iaf under studieåren för sambon faktiskt ge sig själv lite ekonomiskt andrum. Är det inte därefter ni kommer ha bättre förutsättningar att bli kvitt lån etc
Som min mamma sa när det begav sig:
Se till att plocka upp en av tjejerna på läkarprogrammet - de är en bättre investering än ett stenhus!
Läkare har en mkt bra standardlön 10 år in i yrket. Tyvärr gjorde jag inte heller denna gång som mor rådde mig…
Mvh
F
Jaa, det är en investering jag hoppas betala av sig längre fram helt klart 

Det finns folk i Sverige som har ont om pengar men det finns bidrag att få och ingen ska behöva vara fattig på riktigt om man inte har svårt att planera sin ekonomi ellet svårt att hålla i pengarna av andra anledningar.
För många, men inte alla, är fattigdom ett mentalt tillstånd som man kan ha svårt för att ta sig ur. Det är inte helt säkert att mer pengar alltid är lösningen. Mer medmänskligt stöd i vardagen är kanske bättre.
Ja du är nog inne på något där.
Eftersom vi flyttat till ny ort så har jag faktiskt ett ganska fattigt socialt liv och det påverkar såklart mig negativt…
Svårt att hitta nya vänner med den lilla tiden man har kvar på dygnet och pendlar 45m till jobb X2 osv.
Alla mina vänner och familj bor i hembygden. Men det är la bara att lägga mer krut på det ist för investeringar kanske… Kanske det som gör mig rikare i längden…
Bra reflektion, tack
Väldigt många avhoppare per exad läkare, det är nog ett kall, snarare än något man gör för att farsan ville det