Fellow Fatiiglappar!
Då jag dagligen ser här på forumet att folk frågar: “Tja, vi har en villa värderat till 12 miljoner, investerat 4 miljoner och drar in 67 tuss i månaden var i lön. Hur ligger vi till?” så vill jag antingen vara någon slags motpol eller kanske bara se annat folk som kanske är på “samma nivå” som jag själv. Kanske kan jag hjälpa någon att visa att det är okej (eller är det det!?), även om man inte är bland dom rikaste på forumet. Observera att jag inte vill trasha någon, det är absolut inte det jag är ute efter. Jag vill snarare visa att sådana som jag, som kan ses som en underpresterare i jämförelse när det gäller pengar, också finns här!
Jag:
- En grabb på 30 år
- Sambo
- Hyr lägenhet (men drömmer om ett hus)
- Läst två år på folkhögskola och fem år på högskola. Läst till musiker, så jag har ingen “riktig” utbildning
- Jobbar 40% på en kulturskola 10 mil hemifrån och vickar 16% på en annan.
- Några hundratusen investerade i Lysa och lite indexfonder på Avanza. Majoriteten av pengarna kommer från en fond som jag fått av min far.
Jobbet på Kulturskola är för mig min “brödföda” för att kunna jobba med det som jag verkligen vill, att spela musik. Jag undrar dagligen vad fan jag sysslar med. Låser in mig i en mörk källarlokal för att spendera timmar på att öva mitt/mina instrument. Harvar mig fram i ovisshet, jämför mig med mina studiekamrater på instagram och ser att dom får jobb som jag också drömmer om. Fattar inte vad jag sysslar med…
Sedan ibland, så händer det. En gammal kompis ringer. Han har ett jobb till mig i en stad långt borta. Det finns knappt någon tid att förbereda mig på. Kamikaze-gig är ordet vi slänger oss med. Jag är den enda som är dum nog att ta giget. Ren ångest i fyra dagar och nu kan jag ju inte tacka nej…
Helt plötsligt sitter jag på en scen framför tusentals människor och har gjort det jag älskar. Ångesten är borta. Publiken jublar, kanske inte åt just mig, men åt det jag varit med och skapat. Vi klarade det. JAG klarade det! Jag tillsammans med 100 medmusiker! Magi… Eufori… Ja, och några slantar på fakturan blir det ju också som en bonus!
Ja du, jag vet inte riktigt vad detta blev, men off-topic är det i alla fall. Osammanhängande också för den delen… Vad jag vill säga? Nej, jag vet inte… Antagligen vill jag bara ha en klapp på axeln och någon som säger att det är okej. Det är okej att vara annorlunda.
Hälften av mitt inlägg borde egentligen vara i någon slags dagbok, men nu hamnade det här…
Finns det fler fattiglappar här på forumet, eller är jag helt ensam här?