Samling vid pumpen! | Fler "fattiglappar" i forumet?

Fellow Fatiiglappar!

Då jag dagligen ser här på forumet att folk frågar: “Tja, vi har en villa värderat till 12 miljoner, investerat 4 miljoner och drar in 67 tuss i månaden var i lön. Hur ligger vi till?” så vill jag antingen vara någon slags motpol eller kanske bara se annat folk som kanske är på “samma nivå” som jag själv. Kanske kan jag hjälpa någon att visa att det är okej (eller är det det!?), även om man inte är bland dom rikaste på forumet. Observera att jag inte vill trasha någon, det är absolut inte det jag är ute efter. Jag vill snarare visa att sådana som jag, som kan ses som en underpresterare i jämförelse när det gäller pengar, också finns här! :smiley:

Jag:

• En grabb på 30 år
  • Sambo
  • Hyr lägenhet (men drömmer om ett hus)
  • Läst två år på folkhögskola och fem år på högskola. Läst till musiker, så jag har ingen “riktig” utbildning
  • Jobbar 40% på en kulturskola 10 mil hemifrån och vickar 16% på en annan.
  • Några hundratusen investerade i Lysa och lite indexfonder på Avanza. Majoriteten av pengarna kommer från en fond som jag fått av min far.

Jobbet på Kulturskola är för mig min “brödföda” för att kunna jobba med det som jag verkligen vill, att spela musik. Jag undrar dagligen vad fan jag sysslar med. Låser in mig i en mörk källarlokal för att spendera timmar på att öva mitt/mina instrument. Harvar mig fram i ovisshet, jämför mig med mina studiekamrater på instagram och ser att dom får jobb som jag också drömmer om. Fattar inte vad jag sysslar med…
Sedan ibland, så händer det. En gammal kompis ringer. Han har ett jobb till mig i en stad långt borta. Det finns knappt någon tid att förbereda mig på. Kamikaze-gig är ordet vi slänger oss med. Jag är den enda som är dum nog att ta giget. Ren ångest i fyra dagar och nu kan jag ju inte tacka nej…

Helt plötsligt sitter jag på en scen framför tusentals människor och har gjort det jag älskar. Ångesten är borta. Publiken jublar, kanske inte åt just mig, men åt det jag varit med och skapat. Vi klarade det. JAG klarade det! Jag tillsammans med 100 medmusiker! Magi… Eufori… Ja, och några slantar på fakturan blir det ju också som en bonus!

Ja du, jag vet inte riktigt vad detta blev, men off-topic är det i alla fall. Osammanhängande också för den delen… Vad jag vill säga? Nej, jag vet inte… Antagligen vill jag bara ha en klapp på axeln och någon som säger att det är okej. Det är okej att vara annorlunda.

Hälften av mitt inlägg borde egentligen vara i någon slags dagbok, men nu hamnade det här…

Finns det fler fattiglappar här på forumet, eller är jag helt ensam här? :smiley:

100 gillningar

Vad är rikedom?

18 gillningar

Den kicken du beskriver är svår att definiera i pengatermer.
Direkt positiv återkoppling som också fås av idrottsmän på arenan eller skådespelare på scenen.

2 gillningar

Trodde det skulle handla om bensinpriserna… Fattiglapp är ju relativt men på RT befinner jag mig säkert bland de nedersta 10 % i alla fall. Vi fattighjon får väl slå oss ihop och göra revolution!

17 gillningar

Ja, det är nog det jag försöker förstå och som jag kämpar med mycket. Jag själv ser mig ha ett rikt liv vid dom tillfällena som jag gör det jag verkligen vill göra, men när jag inte är där så säger ju “samhället” till mig att jag är fattig (eller är det det som jag läser in)

2 gillningar

Jag kanske inte kan räknas som fattiglapp. Men jag är ett par hundralappar från existensminimum i månadsinkomst. Så som låginkomsttagare passar jag troligen in, även om jag har en del pengar sparat och investerat.

Troligen är vi fler “fattiglappar”, men kanske en del flyger lite under radarn? Eller så kanske vissa troll här inne i själva verket sitter med stora rikedomar i tid, mer än pengar i sitt ISK?

Men att vara rik på tid och att brinna för något man älskar, det är väl att vara förmögen om något!? :sunny: :blush: :heart:

16 gillningar

Nej, jag har fått nog av det, så jag tar bussen tills vidare! :stuck_out_tongue:

Haha, ja, upp till kamp! :fist:

Jag har så många intressen jag hade velat göra på heltid, men “vågar” inte.
Sålänge du supporterar ditt uppehälle och ditt liv med egna medel så är det upp till dig vad du väljer att ägna din tid åt.

De som däremot vill leva ut sina passioner på andras bekostnad, det är en helt annan femma.

4 gillningar

Vill du dela med dig av vad du hade velat göra? :slight_smile:

1 gillning

Jag älskar att resa. Med covid, en hus - resa som varit fruktansvärt och två barn på 3 och 5 år gamla har det inte varit det lättaste de senaste åren.
Min mamma har i stort sett rest på heltid de senaste15 åren, så är lite skadad av min omgivning.

Älskar att åka skidor så hade velat resa runt i världen, jaga de bästa förhållandena. Förmodligen ha en bas någonstans i Alperna.

Älskar södra Europa, klimatet, maten osv. När jag inte vill ha kallt, vill jag ha varmt, och då vore det ju underbart med en bas i södra Spanien.

Jag vill bo 3-6 månader på varje av världens 20 intressantaste städer, NY, Tokyo, Mexico City, Aukland, Paris, Rom, Madrid, Kapstaden, Dubai, New Dehli (här står jag nog inte ut så länge dock), Buenos Aires osv osv.

Uppleva allt detta med min fru och mina barn. Living the dream

4 gillningar

Cool! Förstår att covid inte är din bästa vän då…

Jag åkte skidor för första gången i mitt liv nu i januari och förstår ju att man verkligen kan bli hooked på det! :smiley:

Har du ett yrke som tillåter dig att jobba från annan plats?

Jag är stenrik på livet (tak över huvudet, härlig familj, mat i kylen, några kronor kvar efter alla räkningar, ett jobb att gå till), men fattig på kontot anser jag ::stuck_out_tongue: Ekonomin går såklart ihop men kan inte spara lika mycket som andra här. Men det är ju skitsamma, då jag ändå inte jämför mig så mycket med andra :slight_smile:

26 gillningar

Nej egentligen inte. Vi har ju låtsas som det under covid, men i realiteten är min yrke enormt relationsdrivet. Som mycket försäljning är och man behöver träffa folk för att få deras förtroende och göra stora affärer.

Så jag får nöja mig med de 7-8 veckorna jag kan vara ledig varje år.

Blir du rikare om du kan göra mer av det då?

Har du frågat samhället vad hen tycker om du är rik när du gör det du verkligen vill göra?

Alltså vad säger samhället om du är rik eller inte när du känner dig rik?

Du är verkligen inte ensam!

Själv är jag 37, sjukpensionär på halvtid och jobbar andra halvan. Inkomsten är inget man blir rik på.

Lever i en lägenhet med min man, sparar det vi kan och drömmer om FIRE.

Investerar på börsen, gjort sedan sommaren 2019.
Nådde nyss 200 000 kr.

Borde vara glad men vi är fortfarande mil bort från vårt mål. Känns som att man kommit in för sent och min sjukdom har inte hjälpt till heller.

Det här låter lite deprimerande, men vet du vad: jag är ändå så himla lycklig!

Visst blir jag avundsjuk på folk jag läser om här, men ser jag till förutsättningarna jag och min man har så har vi kommit otroligt långt.

Når vi inte hela vägen fram har vi i alla fall försökt. :slight_smile:

49 gillningar

Vi har en lite konstig ekonomi med rätt låga inkomster just nu, under 40 000 kr före skatt (för oss båda) och ett barn att försörja. Så jämfört med vad många verkar dra in här är vi ju inte så täta. Men å andra sidan har vi en lågbelånad bostadsrätt, en skogsfastighet och en del fonder/aktier. Det blir väldigt dubbelt och relativt. För på många sätt har vi det bättre än väääldigt många. Men man vill ju gärna gå runt varje månad och att äga fastighet/bostadsrätt betalar inte blöjorna. Men vi räknar med att våra inkomster går upp markant inom närmsta året och hoppas kunna spara mer till hus och ekonomiskt oberoende.

3 gillningar

Jag känner igen det där. Man surfar in på forumet och läser “Man är ju rik först vid 10 mille.” bara jaha? :roll_eyes:

Jag tycker det låter så fint att du har ett jobb och en hobby du älskar. Tänk tjäna pengar på scenskänslan :star_struck:

Det som gör att man KÄNNER sig rik är inte direkt pengar. Har du inte hälsan att njuta av dom så spelar dom mindre roll.

Att läsa en god bok med en slö gosig katt i knäet är också rikedom. Att ha en snäll frisk familj.

Att äta mat efter man träffat människor som bara kan få i sig föda via sondmat gör att jag känner mig rik. Jag kommer aldrig ångra den goda dyra maten jag ätit och njutit av.

“Jag förbannade att jag inte hade några skor tills jag träffade en man som saknade fötter.”

Att vara rik ekonomiskt gör föga förvånande att man känner sig mera rik för dom saker man kan göra då. Jag bjöd gamlingarna på jobb på pizza för jag fyllde år och det var med lätthet det godaste dom ätit på flera år. En pizza mättar 4 gamlingar så det var ju inga galna summor. 4 pizzor för att göra dom så lyckliga.

Har man svårt betala hyran är det ju svårt bjuda på pizza.

Några hundratusen i indexfonder och ett jobb du älskar låter inte alls dumt. Sen har du ju 20-30 år att spara.

Kan du göra mera av det du älskar? Så du tjänar mer och har kul samtidigt? :slight_smile:

11 gillningar

Du är inte så ensam om att inte vara rik här på forumet.

Jag är verkligen inte rik, jag ligger strax över medianlönen och har bakom mig ett rätt kasst ekonomiskt beteende. Jag har inte varit skuldsatt men pengarna har runnit iväg och inte många ören har sparats.
De senaste åren har jag lyckats ”hjärntvätta” mig själv att tycka att min hushållsekonomi är kul och inte ångest.

Just nu lever vi på min mans lön (han har några tusenlappar mer än mig) och sparar min.
Det känns inte jobbigt eller slitigt, men det är mer skogen än krogen och vi lagar all mat hemma från grunden osv.
Vi hade nog inte sparat så här mycket om vi inte hade stora utgifter framför oss, men jag känner mig faktiskt rikare av att leva på mindre. Jag har tänkt igenom långsiktiga och kortsiktiga mål jag har och min man och jag har även satt upp gemensamma mål. Jag har rannsakat vad som ger mig lycka och vad som mest bara ger mig en kortsiktig ”kick”.

6 gillningar

Jag :
En Kvinna på 33 år
Sambo
Ny köpt lgh då vi inte hade råd med hus.
Läst gymnasieskola
Arbetar som Mekaniker
Delar min inkomst på två då min sambo inte har någon inkomst just nu.
Investeringar. mellan 2 och 500 k på avanza.

så jo där är fler som inte har mångmiljon belopp på denna sidan. Men det är väll därför vissa av oss hänger här med… att lära oss av de som har mer pengar?

5 gillningar

Du får tänka på inte bara VILKA du jämför dig med, utan NÄR du jämför dig med dem. När jag var 30 så pluggade jag fortfarande (igen), gick på CSN och pengar från helg- och feriejobb, hade 0kr investerat och bodde antingen i ett studentrum eller så hade jag blivit sambo i en hyreslägenhet i ett område med blandad karaktär. Jämfört med mig 30 år gammal är du rena succémaskinen med ett försprång.

Nu 15 år senare har jag visserligen en god inkomst och ett hus värderat till 8 miljoner men fortfarande inte särskilt mycket pengar investerade. Några hundratusen, en bit från miljonen. När jag investerar brukar det dessutom vara en god indikator på kommande börskrasch och när det gäller att sitta still i båten så springer jag snarast omkring som ett skållat troll, hissar segel och startar motorn eller försöker dricka saltvattnet direkt från havet. Båtvett noll.

Vi är alla människor med fel och brister men det betyder inte att alla väljer att visa upp alla brister hela tiden i alla sammanhang.

14 gillningar