Hur rik känner du dig?

Lite ovetenskaplig men förhoppningsvis intressant undersökning.

Jag är nyfiken på hur känslan av att vara ekonomiskt rik hänger ihop med hur stort finansiellt kapital man faktiskt har.

Med rik menar jag här bara ekonomiskt rik, inte rik på upplevelser, relationer, fritid osv.

Det här kommer självklart inte bli någon vetenskaplig undersökning. Urvalet på RikaTillsammans är knappast representativt för Sverige och två personer med samma kapital kan känna sig helt olika rika.

Det är egentligen precis det jag tycker är intressant. Man hade kunnat utforma detta på många olika sätt, jag valde det här sättet för att göra det enkelt och överskådligt.

1. Hur rik känner du dig ekonomiskt?

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
0 röster

1 = inte alls rik
10 = extremt rik

2. Hur stort finansiellt kapital har du?

Räkna finansiella tillgångar, sparkapital och investeringar. Exkludera bostad och pension.

• Under 500 000 kr
  • 500 000 - 999 999 kr
  • 1 - 1,99 miljoner kr
  • 2 - 2,99 miljoner kr
  • 3 - 4,99 miljoner kr
  • 5 - 9,99 miljoner kr
  • 10 - 19,99 miljoner kr
  • 20 - 49,99 miljoner kr
  • 50 miljoner kr eller mer
0 röster

3. Hur gammal är du?

• Under 20 år
  • 20-29 år
  • 30-39 år
  • 40-49 år
  • 50-59 år
  • 60-69 år
  • 70-79 år
  • 80 år eller äldre
0 röster

Övrigt, helt frivilligt

Om du vill får du gärna skriva lite mer om din situation i tråden, exempelvis:

Civilstatus:
Antal barn:
Boende:
Månadsinkomst:
Bolån:
Bostadsvärde:
Månadssparande:
Sysselsättning:
Ekonomiskt mål:
Övrigt:

Jag börjar själv:

Hur rik känner jag mig: 8/10
Kapital: cirka 2 - 2,5 miljoner kr
Ålder: i spannet 30-39
Civilstatus: singel
Antal barn: 0
Boende: bostadsrätt, lägenhet
Månadsinkomst: cirka 30 000 till 35 000 kr
Bolån: cirka halva värdet av bostaden
Bostadsvärde: cirka 1 - 1,5 miljoner kr
Månadssparande: cirka 25 % av inkomsten
Sysselsättning: anställd heltid
Ekonomiskt mål: gå ner i arbetstid och på sikt nå FIRE någon gång mellan 58 och 63

Jag känner mig rik framför allt för att pengar ganska sällan känns som ett hinder längre. Jag är fortfarande sparsam, men om det dyker upp något jag verkligen vill göra eller köpa behöver jag inte automatiskt säga nej för att det kostar pengar.

En annan del är att jag känner mig väldigt trygg med vart min ekonomi är på väg. Jag vet förstås inte exakt hur framtiden blir, men om utvecklingen fortsätter ungefär som planerat räknar jag med att kunna gå ner i arbetstid inom 5-10 år och så småningom bli ekonomiskt fri. Det gör nog att jag känner mig rik redan idag, trots att jag fortfarande jobbar heltid.

Om ekonomin gjorde det möjligt för mig att gå ner en arbetsdag i veckan redan nu utan att behöva fundera särskilt mycket på pengarna tror jag faktiskt att min känsla av rikedom skulle öka ytterligare ett steg.

En liten tes jag har är också att börsläget kan påverka hur rik man känner sig. Det vore därför kul att göra exakt samma undersökning igen någon gång i framtiden, exempelvis mitt i en rejäl björnmarknad och se om svaren förändras.

Men det är bara en hypotes. Först är jag mest nyfiken på: hur rik känner du dig idag?

Verkligen intressant frågeställning :smiley: och här känns onekligen INTE rik, bara ordinär.

Civilstatus: Gift
Antal barn: flera
Boende: Villa
Månadsinkomst: 175
Bolån: 9
Bostadsvärde: 12
Månadssparande: lagom
Sysselsättning: Anställd
Ekonomiskt mål: inget
Övrigt:

Riktigt imponerande att ha hunnit med 20+ års sparerfarenhet och inte ens vara 20 år än, @Ateist_investor XD

1 gillning

Jag känner mig inte rik, men däremot trygg.
Nivå 4 enligt trappan.

2 gillningar

Jag är inte rik men jag känner mig rik, trots ett relativt blygsamt kapital. Det hänger antagligen ihop med att jag levt från lön till lön i nästan hela mitt liv, tills jag för ett par år sedan satte stopp för slöseriet och tog tag i min ekonomi.

Och nu när jag har pengar och kan köpa vad jag vill (nåja) har inte längre något större behov av att köpa saker. Otroligt skönt faktiskt.

3 gillningar

Tack, det har inte varit en spikrak väg, men här sitter man.

4 gillningar

Baserat på din bild verkar du föryngras för vart år som går … typ 70 år yngre på bilden

Aaah, ozempic

1 gillning

Även andra magiska egenskaper :laughing:

rik känner jag mig: 6/10
Kapital: cirka 2 - 2,9
Antal barn: 0 (hoppas på 1 snart)
Boende: bostadsrätt, lägenhet
Månadsinkomst: 36 100 kr
Bolån: Halva värdet av bostaden
Bostadsvärde: cirka 800:000 - 1,2miljoner kr
Månadssparande: cirka 12% av inkomsten
Ekonomiskt mål: utöka mina miljoner.

Jag (och säkert många andra) kommer inte att svara på din enkät då du valde att göra svaren offentliga och inte anonyma.

13 gillningar

En väldigt viktig faktor är världsläget. Hade det varit 2016 med exakt samma förutsättningar hade jag sagt att jag känner mig väldigt rik då framtiden hade sett ljusare ut med starkt humankapital och rätt mycket investerat. Men i dagens läge känner jag mig inte trygg alls vid någon summa under total ekonomisk frihet då jag är orolig att jobben försvinner.

1 gillning

Rik känner jag mig: 4/10
Kapital: 650tkr
Antal barn: 2
Boende: Hus och Landställe
Månadsinkomst: 54000kr
Bolån: 3,5mkr
Bostadsvärde: 10 på hus och ca 3,5 på landställe ( 13,5mkr)
Månadssparande: 15%
Ekonomiskt mål: Nyligen inköpt landställe, betalade 50% kontant på det. Så del av kapitalet försvann där. Jäkla svårt att spara känner jag. Bostadsvärdena är ju en sak, men det är ju orealiserade pengar och vinst, så den gör ju varken till eller från avseende känslan i hur rik jag känner mig.

Gissar att korrelationen inte är så stor. Känslan av rikedom beror väl på hur mycket man kan påverka sin direkta omgivning?

Med rejäl förkylning och begränsat inflytande över vad andra tycker och tänker har man rätt snäv aktionsradie, trots allt. Man är utlämnad åt sin hälsa och andras gunst.

@Calarity måste bli ett himla jobb att pussla ihop alla svar till en korrellation nu. Eller har du verktyg till det? Kan man få en preliminär uträkning isf?

Ja, det är nog många som vet vem du är i verkliga livet…

Under 20 år och 50 miljoner. Det är verkligen inte illa! :wink:

Civilstatus: gift
Antal barn: 2 utflyttade
Boende: villa
Månadsinkomst: pension = jag bestämmer tak men säg i genomsnitt 65,000 fskatt till 80 års ålder
Bolån: 0
Bostadsvärde: 1,5 M
Månadssparande: 3000 långsiktigt plus gåva barn, 5000 fondering till husoch bil
Sysselsättning: fd mellanchef
Ekonomiskt mål: uppnått
Övrigt:

Jag är FIRE; eller har tillräcklig pension för att pensioneras vid 57-ish men inte till ett lyxliv. Dock till ett liv jag är nöjd med. Så pengarna räcker men bara för att jag inte vill spendera på riktigt dyra saker som långa resor med hotell mm.
Mina ISK etc är låga men tjänstepension hög

Det är bara en siffra. Inget som påverkar vad man känner.

Uppgifter, typ en e-postadress, kan läcka vid ett dataintrång mot RT.

Jag vill inte heller att andra forumanvändare ska veta exakt hur gammal Passiv är eller hur mycket pengar Passiv har.

Jag vill att folk ska utgå från vad jag skriver och inte min nettoförmögenhet, ålder, kön, sexuella läggning etc.

Om det är ordet offentlig du hänger upp dig på så är det det ordet som används i funktionen om du läser innantill: “Röster är offentliga.”.

Så jag vet inte annars vad jag ska kalla det.

4 gillningar

Känner mig inte så rik. Speciellt när jag ser folk på YouTube, x.com och Instagram. Men även många svenskar man träffar och läser om, alla andra är alltid mer framgångsrika än en själv.

1 gillning