På gårdagens FikaTillsammans ställde @Pw74 en spännande fråga:
När känner du dig rik?
Tänkte prata om den med Caroline i veckans avsnitt, men vad tänker du?
På gårdagens FikaTillsammans ställde @Pw74 en spännande fråga:
När känner du dig rik?
Tänkte prata om den med Caroline i veckans avsnitt, men vad tänker du?
Enda gången jag känner mig rik, är när jag aktivt är inne på Långsiktiga kontot. Sen fortsätter dagen som vanligt.
Varje månad jag slipper röra buffertkontot! Så ganska ofta!
Sen så brukar jag se nyligen sålda hus i min lokala tidning, då tänker jag att det är skönt att slippa ha x miljoner i lån.
Att veta att jag kan köpa en skrytbil om jag vill, men att jag inte behöver det. ![]()
Funderat på frågan och kommit fram till att jag nog aldrig känner mig rik.
Det gör jag ganska ofta. När jag går in i en affär medveten om att jag faktiskt kan köpa vad jag vill. När jag kan tanka bilen utan att reflektera över vad det kostar eller vilken dag i månaden det är (t ex dag före löneutbetalning). När jag tänker på hur svårt det är för många att få ihop matbudgeten en vanlig månad. Och självklart varje gång jag ser eller läser reportage om människor som lever i fattigdom.
Min ”investeringsresa” påbörjades för inte så längesen. Jag har relativt nyligen varit ensamstående med tre tonåringar och en medelinkomst. Då var stunderna av upplevd rikedom ganska få.
Precis som föregående skriver. När jag kan gå i mataffären och välja precis det jag vill ha utan att fundera på om jag har pengarna eller vilken dag i månaden det är. När sonen frågar vad den kostar och jag kan svara: Strunt i det, kolla datumen i stället.
Samma när jag hittar ett par riktigt bekväma och snygga skor eller en välsittande skjorta eller jacka i bra kvalitet. Jag har inte slutat kolla på prislappen, men det är sällan den stoppar ett köp numer. R
Också när jag unnar mig saker för avkastning. Att kunna betala en resa, insatsen på en bil, mm med pengar jag inte jobbat ihop utan bytt till mig mot att andra lånar mitt kapital får mig att känna mig rik.
När jag fick en hygglig summa i restskatt och lugnt tänkte: Oj har jag lånat så mycket av staten förra året. Och sen bara betalade utan att gnälla det minsta.
Det är en stor fråga, på många plan! Skulle säga att jag känner mig rik vid flera tillfällen:
När jag kan matcha min riskaptit i livet med möjligheter som dyker upp. Jag kommer aldrig att behöva tacka nej till en möjlighet i livet av ängslighet inför ekonomi.
När jag använder guldkants-muskeln! Det vill säga att jag bjuder vänner på fin middag utan att tänka på notan och kan fokusera 100% på upplevelsen och att det gör dom glada. Jag köper skorna/klänningen/väskan utan att blinka för att jag faktiskt har råd med det och det ger mig ett mervärde.
Om olyckan är framme vet jag att jag kommer vara ok. Blir jag sjuk, blir av med jobbet eller som i år får en lite oväntad skattesmäll, så kan jag ta ett djupt andetag och plocka det från min något övergödda buffert.
När jag tar ett ögonblick för att se mitt finansiella momentum. Jag är stolt över min ekonomi så som den ser ut idag, men inte bara för vad jag åstadkommit till denna punkt men också för var jag är på väg. Jag har en plan och medvetna steg som jag har tagit och kommer att fortsätta att ta. Det är värt oerhört mycket och får mig att känna mig rik.
Så för att sammanfatta så får flera situationer att känna mig rik; men på ett övergripande plan är det när jag kan leva mitt liv så som jag innerst inne vill leva det. ![]()
När man kan leva på sin avkastning över tid.
D.v.s. det är beroende på var man bor och hur mycket man “behöver” spendera.
Riktigt rik känner jag mig bara vid vissa tillfällen utomlands. Om jag sitter på en buss eller i en taxi på en lite fattigare plats och tittar ut kan jag känna mig rik, och tacksam, för att jag kan gå ombord på en kryssningsbåt med en totalt annorlunda ekonomisk standard!
Hemma, i Sverige, känner jag mig lite rik när jag hör att många kämpar med ekonomin nu med höga matpriser och lite högre räntor och jag inte är drabbad av det. Visst drabbar höga matpriser även mig men det som händer är att jag får spara lite mindre, tråkigt men inget att ligga sömnlös över!
För mig går frågan bortom det finansiella. Kanske för att jag mycket oftare slås av tacksamhet/känslan av rikedom när det gäller fina relationer jag har,
som @simino så vackert formulerade det, eller när jag förundras över något vackert, udda, förvånande osv.
Men jag känner mig oxå rik när jag ekonomiskt klarar av udda saker (dvs sådant som inte inträffar ofta) som att bygga ett vedskjul, eller finansiera ett bilköp eller en köksrenovering (båda dessa inträffade för länge sen), eller som nyligen då jag utan att blinka fattade beslut att göra en satsning på min hälsa under ett års tid tillsammans med FunMed-klinikerna. T ex.
En bra fråga!
Det kan vara ekonomisk fråga och handlar om frihet.
Men när jag har friheten och kan skaffa mig det jag vill eller behöver utan att försaka något av betydelse och vara beroende av andra.
Det behöver absolut inte vara något som kostar utan snarare en möjlighet som man ser och är gratis, ex naturen och dess upplevelser är rikedom.
Min pappas första bil var en skrytbil

Hela. Tiden. ![]()
Sen mitt ISK passerade nivån en årslön och jag därmed slutade oroa mig för att bli långtidssjuk eller arbetslös, och sen min buffert blev stor nog att jag inte behöver skjuta upp inköp för att vänta in lönen. Sen jag slutade ha ångest veckan mellan lön och att räkningarna betalades.
När jag vaknar och går ut i köket och påminns om att jag har en egen lägenhet, utan partner, utan risk att höga räntor tvingar bort mig.
När jag handlar för en hel vecka och inte funderar på slutsumman.
När dottern pratar om vad hon önskar sig av framtiden och jag vet att vi kommer att ha ekonomiska förutsättningar för det.
Friheten från ekonomisk stress, det är känslan av rikedom, tänker jag.
Pengamässigt sett när vi storhandlar och kan gå efter annat än priserna, att inte behöva vända på kronorna, att jag kan köpa en elcykel, dator eller en ny kavaj utan att behöva vänta eller omprioritera, att jag inte oroar mig för vårt gamla hus för kommer ha råd att fixa det mesta oväntade som kan dyka upp, att vi har flera boenden. Att jag har råd att vara sjuk från jobbet (vilket mina kollegor knappt har).
Övrigt är det när jag sitter ute i trädgården en solig dag, när jag kommer hem från jobbet och min pojkvän har fixat mat, små utflykter till t ex den lilla badstranden i skogen där det oftast bara är vi, att skörda våra egna grödor… bara för att nämna några exempel!
Nu har jag inte läst samtliga inlägg utan “skummat” igenom det mesta och jag verkara ensam.om att känna följande:
För mig har känslan om rikedom ett starkt samband med hur andra har det.
När jag hör människor i ens omgivning som inte har råd att åka på resa, inte råd med att äta ute, inte råd med att unna sig något samtidigt som jag kan göra allt det utan benymmer, ja då känner jag mig rik, oavsett om jag väljer att göra dessa “aktiviteter” eller ej.
Hade samhället i helhet varit på samma nivå som en själv så har jag svårt att tro att någon av oss hade kånt sig rik.
Eller uppfattar jag frågan fel?
Jag har ett delmål som ska hjälpa med just det.
Att äta på restaurang utan att kolla vad de kostar och fundera om de är värt de.
Skulle bara vilja bjuda ett par vänner och familj och bara ta notan utan att jag bryr mig
När jag känner mig fri från stress.
När jag har utrymme i tid och pengar i vardagen att göra det som faller mig in.
När jag kan prioritera mig själv och slippa tänka på måsten.
När jag är utomlands och min köpkraft är overkligt stor.
När jag tittar på min situation i livet och på mina barn.
När jag känner mig frisk och stark.
När jag tänker på framtiden och pillar med mina långsiktiga investeringar.
När folk runtomkring mig (med till synes bättre ekonomi) klagar över vardagssaker som bensinpriset eller att Bregottpaketen krympt. ![]()
Men att de försöker trixa med Bregottpaketen istället för att höja priset är ett sätt att försöka vilseleda i min mening. Jag blir i alla fall upprörd av “shrinkflation” av andra anledningar än ökat pris.
Jag känner mig aldrig rik eftersom jag känner flera som är så mycket rikare. Jag kommer aldrig ikapp. ![]()