När är man egentligen rik?
När man har kontroll på utgifter kontra inkomst eller måste man ha 1miljon på banken eller mer?
Var går gränsen?
Om man har så att man inom en vecka kan plocka fram 500 000 men fortfarande har 1,5 miljoner i bolån är man rik då?
Vad tycker ni?
Hur långt är ett snöre
Allt är relativt. För den som är hungrig, är den som kan äta sig mätt rik. Det beror på vem man frågor. Här på RT gissar jag att vi nog har forum-deltagare som kanske har svårt att få ekonomi att gå ihop samt några som kanske närmar sig 100mkr. Min erfarenhet är att jag tycker att de som ligger ett par snäpp över mig själv är rika. Sen att ens kapital växt mycket bra sedan finanskrisen, tänker jag inte så mycket på när Du frågar mig “När är man rik?”. Kommer nog aldrig att betrakta mig som rik oavsett hur mycket kapital jag har.
När man har så mycket pengar att man kan leva med marginal på sina pengar resten av livet utan annan inkomst
Zoomar man ut och sätter ekonomin i relation till alla andra människor på planeten, skulle jag nog definera rik som att inte behöva oroa sig för att ha råd med allt det man behöver inkl sjukvård, utbildning kunna gå i pension etc vilket ju gör att istort sett alla i Sverige skulle kunna betraktas som rika. Har man boende och råd med mat, kläder och lite nöje har vi ju mycket av det jag nämnde garanterat oavsett tillgångar. Det är saker man I många delar av världen behöver många miljoner för att själv över ett liv finansiera.
Känslan av att vara rik inombords var när jag kom till insikten att oavsett vad som skulle kunna hända, även om hela det socialaskyddsnätet fullkomligt skulle försvinna och jag aldrig skulle få en krona i lön igen så skulle jag och mina närmaste alltid kunna ha råd att betala för det vi behövde så länge vi lever.
Enligt FK är man rik om man har mer än 100k på banken.
Så grattis till er som nått målet! ![]()
![]()
När man är dollar-miljonär kanske?
Oavsett hur mycket man har i skulder
Gissar att minst 80% på RT har 100.000kr (om man inkluderar aktier, fonder, guld, tavlor mm) att inom en vecka kunna casha
Håller med. Jag tycker begreppet Millionaire fortfarande funkar som “rik” i både Euro land och US.
Man är rik om man kan boka en resa till USA nu inom 5 minuter, sätta sig i taxin om en timme och vara på planet om 3 timmar och 8 timmar senare ta en pizza i NYC.
Snuskigt rik är man om man åker helikopter.
Lite lagom smårik är man om man tar flygbussarna
När man har nog med pengar, för att inte behöva jobba igen och ändå kunna bibehålla livsstilen du har nu.
100 ksek utan att räkna med sin nuvarande bostad.
Så att man äger ett privatjet alltså med crew på standby 7-24? Klockan är nu 17:30 det går inte att flyga till NYC reguljärt från Sverige och vara framme om 11h.
Åker vi måndag reguljärt så kostar biljetten 25k, taxin 1k och en pizza nån hundring, så är man rik om man har 26k alltså. YES, jag är rik enligt direktorn.
![]()
Håller inte med, jag har svårt att se Lean Fire personer som rika, absolut, de har nått en nivå av frihet men jag har svårt att se dom som rika. Fat Fire… kanske…
Med den tidsramen så kan man inte klassas som rik i norra Sverige, oavsett hur mycket tillgångar man har.
Privatflygplats eller helikopter?
Tänk tvärtom. Han kanske menar att OM du är rik så bosätter du dig inte i norra Sverige ![]()
ok gissar att många husägare har 100kkr bara i buffert
Är inte rikedom individuellt? Eller har du ett facit? För mig är det rikedom som jag beskrev.
Eftersom det inte finns någon officiell definition så är ”vara rik” helt subjektivt. Jag håller helt enkelt inte med dig, men ingen av oss är facit. ![]()