Gränsen för förmögenhetsskatt gick vid 1,5 miljoner innan den togs bort.
För min del är det att efter allt ”obligatoriskt” (hushåll, hygien, sparande) är betalt att ha 10-15K kvar av lönen.
Dollarmiljonär är för lite för att vara rik. 50 msek, nånstans där börjar man vara rik i Sverige.
Man är lååååångt ut i percentilerna redan som dollarmiljonär. Ja, bara av att vara en svensk medelinkomsttagare om man tittar globalt för den delen.
Så varför tycker du det? ![]()
Därför att en sketen Volvo kostar typ 600k. Ett hus i ett bättre område i ett regionalt centra kostar kanske 8-10 miljoner
Själv skulle jag säga att man är rik när man lever på sin förmögenhets avkastning och inte behöver tänka på pengar om man inte vill (inom rimliga gränser). Krävs nog några dollar-miljoner för det.
Jag som är av enkel härkomst känner eller är bekant med ett gäng personer som jag bedömer är dollarmiljonärer. Då kan det inte vara så himla ovanligt, i alla fall inte i 50+ åldern
Medelförmögenhet var 296KUSD 2022.
Medianförmögenhet (mycket mer relevant) var 77 515 USD år 2022.
Dollarmiljonärer är de facto sjukt ovanliga och sjukt rika. Sen om man känner att man måste bränna den dollarmiljonen på en central villa och en XC60 är det en sak ![]()
Gillar denna frågan, när är man egentligen rik!? En så stor fråga beroende på vad man strävar efter i livet gällande “rikedom”, vill man kunna leva ett avslappnat liv utan att tänka på bördan om utgifter, nå stjärnstatus med flådiga bilar och båtar eller vara så givmild att kunna hjälpa andra (vilket är min egna dröm) … ja jösses dessa pengar som ska ha sån stor betydelse i livet
Gillar också, “endel människor är så fattiga att det enda dem har är pengar”
Googlade. 155.000 svenskar är dollarmiljonärer. Det blir väl ca 1.5% av befolkningen. Tja. Lite exklusivt är det men inte speciellt exklusivt ändå tycker jag
155 000 dollarmiljonärer i Sverige tydligen.
Ovanligt, absolut, men det är typ 2% av vuxna eller nåt? Inte otroligt ovanligt, och gissar att det är mer koncentrerat till storstäderna, så lär inte kännas ovanligt om man blo i en.
(Färre dollarmiljonärer i världen – största minskningen på över ett decennium - Capgemini Sweden)
1-2 per hundra är ändå riktigt få. Men det är ju subjektivt, liksom trådstarten ![]()
Det går ju åt till bara mat och andra omkostnader för en lite större familj? ![]()
Nej, man är snuskigt rik om man har ett privatjet.
Hur många av dina vänner känner du som lägger 26k för att köpa en Pizza, och som dessutom kan vara borta utan att behöva förklara för någon chef ur sjuk du var … ![]()
Nu pratar jag om att göra det, inte om att ta ett SMS lån och sticka till usa … ![]()
Vad räknades in i förmögenheten när du kom fram till att det finns 155.000 dollarmiljonärer i Sverige? Finns olika definitioner av förmögenhet nämligen.
Pensionskapital, fastigheter, fordon, …?
Vet inte hur många flygplatser i norra Sverige som heter Arlanda, nog rätt få ![]()
Syftade på att mat även var inkluderat innan marginalen. Sen är jag singel och bor billigt så jag har inte så höga kostnader just nu. ![]()
Ska man köpa pizza åker man till italien, inte new york.
Men känner fler egenföretagare som inte direkt behöver förklara för någon chef. Själv skulle jag inte flyga någonstans BARA för att köpa en pizza, men la 100k på en resa för familjen till NYC i höstas, fyra nätter. Känner mig inte särskilt rik för det.
Det var en rapport från World Wealth Report.
Har inte läst den.
Det är ju stor skillnad på om man även räknar in tex pensionskapital och fastigheter. Antar att det ingår då, för det brukar det göra i “net worth” beräkningar.