Bli rik för dummies

Jag tror faktiskt att algoritmen för att bygga en förmögenhet är förvånansvärt enkel.

Inte lätt – men enkel.

Skulle någon fråga mig, eller någon av er, skulle vi nog kunna förklara den på fem minuter. Och de flesta som hör den skulle antagligen säga: “Jo, men det där vet jag redan.”

Nästan alla vet hur man bör göra. Ändå är det förvånansvärt få som faktiskt gör det.

Jämför med säg hur man lever ett långt och friskt liv. Där finns hur många teorier som helst. Kolhydrater? Fett? Fasta? HIIT? Zone 2? Styrketräning? Hur mycket sömn? Hur stor roll spelar generna? Forskningen verkar dessutom ändras hela tiden.

Men när det gäller att bygga en förmögenhet tycker jag det är annorlunda. Detaljerna kan diskuteras, men grundprinciperna verkar vara rätt stabila. I princip alla som byggt en förmögenhet över tid verkar ha följt ungefär samma algoritm.

Så här kommer min “Bli rik för dummies”.

1. Klara ### marshmallowtestet

Den som vill bygga en förmögenhet köper inte fler saker idag. Han eller hon köper framtida frihet.

Och jag tror faktiskt att det här är den riktigt svåra delen. Vi människor verkar helt enkelt inte vara byggda för att vänta på belöningen. Vi vill gärna ha bilen, resan eller den nya mobilen idag – inte ekonomisk frihet om 20 år.

2. Lär dig algoritmen

A. Tjäna mer än du spenderar.

B. Betala dig själv först.

C. Investera i tillgångar som växer över tid (ETF:er, aktier, fastigheter eller företag).

D. Låt bli att röra pengarna.

E. Repeat. Månad efter månad. År efter år. Gärna i 15–20 år.

Det är typ allt.

Det intressanta är att de flesta, när det gäller pengar, letar efter nästa Apple, Nvidia eller någon annan “raket”. Jag tror att de borde leta efter den perfekta vanan istället.

För det svåra är inte att förstå algoritmen, utan att acceptera hur tråkig den är.

Det finns ingen genväg. Det finns ingen hemlig investering. Det finns ingen magisk tidpunkt att börja. Bara samma enkla algoritm och om och om igen.

Och kanske är det just därför så få lyckas, den är så enkel att vi tror att det måste finnas något mer.

VAd tror ni? Har jag förenklat verkligheten för mycket kanske?

16 gillningar

Att en enda uppvisning av viljestyrka i småbarnsåldern bestämmer hur ditt liv går är en myt. En bra story, men inget mer.

Det som det däremot kan antyda är att barn som växt upp under mindre fördelaktiga förhållanden väntar kortare tid än andra…

Vilket passar som svar på “bli rik för dummies”: bästa sättet är att växa upp i en rik familj!

8 gillningar

Ja. Lev under dina tillgångar, Hitta ett jobb åt överskottet. Fast folk springer så gärna efter nyaste prylen och höjer konstant sin levnadsstandard. Dom inser aldrig att nya prylen inte gör dom lyckligare någon varaktig tid. :man_shrugging: Dina punkter summerar det Jan skrivit om i alla år. :slight_smile:

5 gillningar

Tjäna bra har varit betydelsefullt i min resa. Jag ser det såhär:

1a

Se till att bli riktigt bra på det du gör.

1b

Hitta ett sätt att verkligen få betalt för 1a.

8 gillningar

Ja instämmer. Det jag tycker om med Mashmallowtestet är snarare att det får en att tänka till ”ät en nu eller två senare” på ett ganska så enkelt och pedagogiskt sätt. Tror inte att det sätts helt fast i barnåren och kan ändras hur man är senare

1 gillning

Jag håller med dig, det är i grunden enkelt när man har lärt sig grunderna med index fonder tex men samtidigt för de flesta väldigt svårt i praktiken.

Det är därför jag tycker att Lysa är så bra och jag sparar bara i Lysa sen 5 år tillbaka. Jag tycker att det gör allt som man ska göra åt mig :blush:

tack för ditt inlägg :blush:

2 gillningar

Allt stämmer, utom steg 1, sug efter belönande livsmedel har mer med biologi och gener att göra än personlighet och tålamod.

2 gillningar

Så personlighet och tålamod har inte med ”biologi och gener” att göra?

3 gillningar

Har du flyttat över allt från Avanza och även sålt dina LVMH och liknande? :grin:

Japp har inget kvar på Avanza, insåg som sagt att alla småköp med små förluster 200 kr hit 50 kr dit skulle kosta mig mycket i längden. Därför har jag på Lysa så att jag inte kan falla tillbaka i gamla mönster och förlora på aktierna. Är det lätt? Nja sådär, kan fortfarande bli sugen på LVMH tex, men vetskapen att jag inte kan köpa och bestämma aktier på Lysa känns bra.

Tog som sagt långt tid att inse det. Men därför upplyser jag om Lysa för att jag vill kunna hjälpa andra så som jag själv blivit hjälpt av det :blush:

3 gillningar

Jo, det var en del diskussioner typ fyra år sedan om dina aktier och att du ville sälja LF Global etc. och köpa lyxaktier :laughing:

1 gillning

Ja, det stämmer. Det tog några år innan jag insåg att jag skulle förlora på Avanza och aktier. För mig fungerar Lysa som sagt . Jag ser det som en lärdom och en läroprocess snarare än ett misslyckande.

1 gillning

Tror de flesta gör misstag när det kommer till investeringar. Är ju att föredra om man lär sig av misstagen. Misslyckande blir det om man aldrig lär sig av misstagen

3 gillningar

Ja precis, exakt så är det. Sen att jag lärde mig det när jag var 29-30 är ju en himla tur och kommer gynna mig mycket. Passar på att tacka dig igen :blush:

1 gillning

All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither,
Deep roots are not reached by the frost.

Aragorn kör definitivt med indexfonder.
Boromir föredrar enskilda aktier.
Smaug satsar på fysiskt guld.
Denethor placerar i krypto.
Bilbo lever FIRE-liv…

:nerd_face:

13 gillningar

Varför ETF:er? Står i trådstarten ETFer och aktier. Varför inte vanliga indexfonder? Eller radas bara exempel upp som lika gärna hade kunnat innefatta indexfonder? Om man är långsiktig finns det då någon stor fördel med ETFer jämfört med andra fonder?

Bara menat som exempel. Typ, ha inte pengarna i madrassen - lat de jobba!

1 gillning

Bra lista!
tillägg
Det är precis som styrketräning och hälsa…samma brus i båda fallen:

ex:
1 Bli inte tjock = ät inte fler kalorier än du gör av med. Hur? finns olika metoder, ingen är tydligt bevisad bättre men många är tydligt bevisade som trams. Du får hitta ditt sätt.

2 Styrketräna tillräckligt: Jag skulle säga 2 tunga bra pass i veckan (skriver gratis program på 10 minuter)
3 Gör nåt som kräver flås 2 gånger i veckan med (löpning, tennis, skridsko - nåt som blir av som göra att pulsen går upp rejält och du svettas i 30+ minuter)
4 Oavsett ovan, sitt inte stilla hela resten av tiden 10 stepsär bra benchmark men ingen magisk gränse
5 Är varierat (inte från dag till dag, utan så att du får i dig tillräckligt medgrönsaker och protein. Dessa 2 brukar vara det svåra) och inteför mycket alkohol

Gör du detta är du 90% där. De sista 10 % kommer trligtvis från att göra dessa 5 bättre än från isbad eller nåt magiskt te. OCH: Du har de gener du har. Churchill gjorde fel på alla 5 och blev typ 100 år medan andra gör rätt och dör ändå pga “fel gen”

6? Kanske skulle lägga till Rökning= Avstå, men detsamma gäller Heroin och sniffa lim med eller bada i batterisyra…

2 gillningar

BRA!
Finns inga livsfrågor som Tolkien inte redan besvarat
parafraserar men exempelvis: “All we get to decide is what to do with the time that is given to us”

1 gillning

snälla definiera “lyxaktier”. Det är ju ett fantastiskt bergrepp. Speciellt om man använder det sarkastiskt :slight_smile: