Jag tror faktiskt att algoritmen för att bygga en förmögenhet är förvånansvärt enkel.
Inte lätt – men enkel.
Skulle någon fråga mig, eller någon av er, skulle vi nog kunna förklara den på fem minuter. Och de flesta som hör den skulle antagligen säga: “Jo, men det där vet jag redan.”
Nästan alla vet hur man bör göra. Ändå är det förvånansvärt få som faktiskt gör det.
Jämför med säg hur man lever ett långt och friskt liv. Där finns hur många teorier som helst. Kolhydrater? Fett? Fasta? HIIT? Zone 2? Styrketräning? Hur mycket sömn? Hur stor roll spelar generna? Forskningen verkar dessutom ändras hela tiden.
Men när det gäller att bygga en förmögenhet tycker jag det är annorlunda. Detaljerna kan diskuteras, men grundprinciperna verkar vara rätt stabila. I princip alla som byggt en förmögenhet över tid verkar ha följt ungefär samma algoritm.
Så här kommer min “Bli rik för dummies”.
1. Klara ### marshmallowtestet
Den som vill bygga en förmögenhet köper inte fler saker idag. Han eller hon köper framtida frihet.
Och jag tror faktiskt att det här är den riktigt svåra delen. Vi människor verkar helt enkelt inte vara byggda för att vänta på belöningen. Vi vill gärna ha bilen, resan eller den nya mobilen idag – inte ekonomisk frihet om 20 år.
2. Lär dig algoritmen
A. Tjäna mer än du spenderar.
B. Betala dig själv först.
C. Investera i tillgångar som växer över tid (ETF:er, aktier, fastigheter eller företag).
D. Låt bli att röra pengarna.
E. Repeat. Månad efter månad. År efter år. Gärna i 15–20 år.
Det är typ allt.
Det intressanta är att de flesta, när det gäller pengar, letar efter nästa Apple, Nvidia eller någon annan “raket”. Jag tror att de borde leta efter den perfekta vanan istället.
För det svåra är inte att förstå algoritmen, utan att acceptera hur tråkig den är.
Det finns ingen genväg. Det finns ingen hemlig investering. Det finns ingen magisk tidpunkt att börja. Bara samma enkla algoritm och om och om igen.
Och kanske är det just därför så få lyckas, den är så enkel att vi tror att det måste finnas något mer.
VAd tror ni? Har jag förenklat verkligheten för mycket kanske?