Hej
Under ett par år har jag studerat fenomenet “FIRE”. Jag vill börja med att säga att jag har stor respekt för de som är på gång eller har gått in i FIRE, men, det är verkligen inget för mig.
Jag startar denna tråden med förhoppningen att få input, feedback och utmana mig själv.
Kort om mig:
Jag börjar närma mig 40-strecket, bor i de sydligare delarna av landet och är en alldeles lagom framgångsrik människa. Varken rik eller fattig.
Jag har alltid levt efter en devis som jag på senare tid lärt mig sätta ord på (tack vare detta forum/ podden). Att vara väldigt sparsam med det som inte ger mig nöje, och spendera rejält på det som faktiskt ger mig något. Vad detta något är har ju skiftat genom åren, men ser jag tillbaka har jag alltid haft “en grej” som varit den tidens hål för pengar.
Vad jag vill få, eller börja diskutera, är ett annat upplägg än just FIRE, nämligen M.E.L.L. En förvarning om krystat namn är på sin plats, varsågod. Men, jag kände att jag ville sätta ord (och förkortning med klassisk militärisk disciplin) på fenomenet jag vill bearbeta. M.E.L.L betyder helt enkelt Master Economics - Living Large.
Själva grundpelaren (som jag menar särskiljer från FIRE) är att istället för “Financial Independence” så är jag väldigt Dependent of Finance, jag väljer att hantera eller “Mastra” det.
Det blir kanske inte så motsättande mot “Retire Early”, då Retire, eller pensionering, kan betyda allt från drinkar på stranden till att arbeta med det man vill. Däremot så går mitt upplägg ut på att hela tiden leta nya sätt att både utmana mig själv och bygga värde = tjäna pengar.
Living Large, att hela tiden fokusera på det som ger mig och mina närmsta mest nöje och nytta. Här kan jag fortsätta i evigheter att lägga ut texten.
Äntligen, nu ska jag komma till sak. Jag är idag anställd med en, enligt mätningar på denna sida, god lön. Jag driver två företag vid sidan av, ett mycket passivt (väljer att inte gå djupare då detta är av noll intresse och kan inte påverkas speciellt mycket) och ett mer i startgroparna. Utöver detta så sysslar jag med uthyrning av bostäder till privatpersoner.
Vad jag letar efter är om någon kan känna igen sig i texten (är definitivt ingen skribent så passar på att ursäkta min text också) och vilja diskutera vidare. Jag antar att det inte skiljer våldsamt mot vad merparten här inne sysslar med, det är nog mycket “mindset” som är olika. Och jag vill än en gång förtydliga att jag inte lägger värdering i det, alltså att något mindset skulle vara bättre eller sämre än något annat. Ovan är helt enkelt mitt.
Nå, någon som nappar?