M.E.L.L. - FIRE på ett annat sätt

Hej

Under ett par år har jag studerat fenomenet “FIRE”. Jag vill börja med att säga att jag har stor respekt för de som är på gång eller har gått in i FIRE, men, det är verkligen inget för mig.

Jag startar denna tråden med förhoppningen att få input, feedback och utmana mig själv.

Kort om mig:
Jag börjar närma mig 40-strecket, bor i de sydligare delarna av landet och är en alldeles lagom framgångsrik människa. Varken rik eller fattig.

Jag har alltid levt efter en devis som jag på senare tid lärt mig sätta ord på (tack vare detta forum/ podden). Att vara väldigt sparsam med det som inte ger mig nöje, och spendera rejält på det som faktiskt ger mig något. Vad detta något är har ju skiftat genom åren, men ser jag tillbaka har jag alltid haft “en grej” som varit den tidens hål för pengar.

Vad jag vill få, eller börja diskutera, är ett annat upplägg än just FIRE, nämligen M.E.L.L. En förvarning om krystat namn är på sin plats, varsågod. Men, jag kände att jag ville sätta ord (och förkortning med klassisk militärisk disciplin) på fenomenet jag vill bearbeta. M.E.L.L betyder helt enkelt Master Economics - Living Large.

Själva grundpelaren (som jag menar särskiljer från FIRE) är att istället för “Financial Independence” så är jag väldigt Dependent of Finance, jag väljer att hantera eller “Mastra” det.

Det blir kanske inte så motsättande mot “Retire Early”, då Retire, eller pensionering, kan betyda allt från drinkar på stranden till att arbeta med det man vill. Däremot så går mitt upplägg ut på att hela tiden leta nya sätt att både utmana mig själv och bygga värde = tjäna pengar.

Living Large, att hela tiden fokusera på det som ger mig och mina närmsta mest nöje och nytta. Här kan jag fortsätta i evigheter att lägga ut texten.

Äntligen, nu ska jag komma till sak. Jag är idag anställd med en, enligt mätningar på denna sida, god lön. Jag driver två företag vid sidan av, ett mycket passivt (väljer att inte gå djupare då detta är av noll intresse och kan inte påverkas speciellt mycket) och ett mer i startgroparna. Utöver detta så sysslar jag med uthyrning av bostäder till privatpersoner.

Vad jag letar efter är om någon kan känna igen sig i texten (är definitivt ingen skribent så passar på att ursäkta min text också) och vilja diskutera vidare. Jag antar att det inte skiljer våldsamt mot vad merparten här inne sysslar med, det är nog mycket “mindset” som är olika. Och jag vill än en gång förtydliga att jag inte lägger värdering i det, alltså att något mindset skulle vara bättre eller sämre än något annat. Ovan är helt enkelt mitt.

Nå, någon som nappar? :slight_smile:

4 gillningar

Så, tjäna pengar och använda dem?

Låter som (1-FIRE)=MELL?

Slakt direkt :slight_smile:

Man kan väl förenkla FIRE likadant. Men, jag vill mena att FIRE ofta uppfattas som att bygga en tillräckligt stor portfölj för att sedan göra en exit och leva på kapitalet. Eller?

1 gillning

Titeln är ju ganska konstig då du inte beskriver “FIRE på annat sätt”, du beskriver istället något helt annat ja nästan motsatsen.

3 gillningar

Öppen för förslag!

Jag vill utmana begreppet “FIRE” med en annan approach.

Ge mig en ny titel! :slight_smile:

“Dags för M.E.L.L.is”

Jag förstod inte vad poängen med MELL var. Tjäna och bränna pengar? Är inte det vad vanligt folk gör ändå, behövs det en titel?

6 gillningar

Fair enough, luddig text. Jag är mindre bevandrad när det kommer till att förmedla budskap i text.

Poängen är att attackera samma problem (tjäna pengar, leva, må bra, spendera etc.) med ett mindset där kanske huvudpoängen i uttrycket är att man inte blir oberoende, man förblir högst beroende. Men med full kontroll.

Jag vill få mer direkt kontakt med likasinnade som kan hjälpa mig (förhoppningsvis kan jag hjälpa de med något) i denna resa.

6 gillningar

Som du sa så stämmer en stor andel av folket på RT, mig själv inkluderad, in på din beskrivning.

Har du någon twist? Kanske att konsumera upp och leva pay check till paycheck?

1 gillning

Då var jag M.E.L.L. innan FIRE. :wink:

Du har många bra tankar där om fokus och att leva som du själv önskar. Men jag kallar det nog mer mognad och medvetenhet till skillnad från det du vill distansera dig ifrån; omognad och tanklöshet, som det kan kännas som att många runtomkring i världen verkar leva efter.

Flera här inne verkar leva i din MELL-värld redan. Så här är det nog mindre revolutionerande än ute i valfri facebookgrupp, tänker jag.

1 gillning

Ditt MELL tolkar jag som ett nytt ord på en företeelse som redan finns, nämligen minimalism. Som ju egentligen inte handlar om prylar utan är en filosofi om att skala bort allt som inte tillför något i livet.

10 gillningar

Det låter lite som att du beskriver idén bakom Rika tillsammans. :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 gillningar

Skillnaden mot FIRE är alltså att man inte slutar arbeta?

Har redan en egen plan att jag ska bli GIGA CHAD. Getting Independence, Growing Assets, Cash Handling And Dividends.

10 gillningar

Håller med om att FIRE kanske inte är ett ideal att sträva efter alltid. Ser många som går i pension som tappar sitt värde. En kompis fru som slutade jobba som bara joggar och tittar på tv-serier hela dagarna t.ex. Nä, jag inser nog att jag snarare är typen som jobbar intill graven om det går :joy:

Men vad är skillnaden mellan MELL och det som alla i dagens samhälle försöker åstadkomma? Finns ju redan “living large”. Men det är ju liksom en situation som många aldrig uppnår och därför inte uppfyller detta forums grund tanke “tillsammans”

3 gillningar

Låter bra men tänk på slutet av denna slippery slope.

Ofta är lagarna anpassade för att tämja enorma företag. Samtidigt är de lika för alla, så även jag som pytteaktör måste plöja löpmetrar av standarder och domslut för att få ett grepp om vilka juridiska risker jag ger mig in på.

Jag tror att de flesta egentligen inte “bemästrar” ekonomin utan chansar och kör. De som överlever överlever. Resten krossas och glöms på ett eller annat sätt.

Några tips kring det dilemmat? Säkra områdena att röra sig inom är typ aktier och fonder, privatuthyrning av egendom, kränga grejer på begagnatmarknaden och lönearbete. Enklast är kanske att hålla sig till det?

Jag nappar!

Har, lite diffust, haft snarlika tankar, men utan att analysera, eller sätta ord på dem. Har fire som mål, men mer för att det är ett bra mål och en lockande tanke - i teorin.

Men jag har väldigt svårt att se mig själv “skörda” alla dessa år genom att sluta jobba och leva sparsamt av kapitalets avkastning.

Mitt mål är nog snarare att med “mer luft” kunna spendera på det som, för mig, är viktigt och värdefullt, samt att bygga något att lämna till barnen.

2 gillningar

Intressant observation. Det är ju i titeln. Men utöver att ha en dialog tillsammans skulle jag inte säga att jag ser särdeles mkt av “alla ska med” här? Vanligare är det att åsikter sticker ut åt andra hållet.

Att det inte finns något värde i att bara jogga och titta på tv-serier kan ju vara en subjektiv åsikt från din sida, det kanske är den yttersta meningen med livet för din kompis fru?

Låter förövrigt mycket likt livsstilen för många elitidrottare (även om just jogga kanske inte är träningsformen), få verkar tillskriva vad de pysslar med som värdelöst.

Brasklapp, jag vet givetvis ingenting om din kompis frus situation annat än vad du skrivit, och du har förmodligen större insikt i vad som är den yttersta meningen med livet för denna.
Så, jag går bara på informationen som givits.

5 gillningar

Det låter lite som strategin jag har. Champagne, ja tack men ändå spara 50% av månadsinkomsten och ha en tydlig plan mot miljonen (har precis köpt hus så jag började från noll igen kan man väl säga (jag vet att man ska gilla att ta lån, men sån är inte jag!)).

Jag har inte kommit på vad jag ska göra utan jobb, så jag har ingen brådska att klara mig på mina samlade tillgångar. Dessutom kan man ju dö redan idag så det är ju dumt att bara tänka på att leva sen.

Jag kan prata hur länge som helst om att planera för att leva sitt bästa liv. Hur kul det är när man äntligen får köpa den där grejen man planerat.

Ja alla är vi olika..

1 gillning

Det kanske beror på att en del ser det som sin livsuppgift att säga emot när forumet är överens om något? :thinking: :sweat_smile:

3 gillningar