Jag har märkt att detta bubblar i vissas tankar och tänkte att jag delar med mig med min egna filosofi samt funderingar.
När kan man ta höga risker och gambla bort vissa investeringar?
Med detta menar jag tankeställningen om när du kan börja spekulera, följa trender, investera emotionellt etc. Allt som inte följer den stabila avkastningen med indexfonder. Jag använder följande punkter för att resonera och går efteråt inpå resultatet som de leder till.
1. Mål - VAD är ditt syfte med pengarna
Jag anser det som otroligt viktigt att antingen definiera vad ditt mål med sparandet är eller som tex jag själv, infinna mig med att jag inte har ett konkret mål. Ska du gå FIRE när du är 50? Vilken nivå av FIRE vill du leva på? Vill du kunna köpa en 12 miljoners bostad cash? Köpa senaste Teslan vid varje release? Starta din egna stiftelse som donerar åt barncancerfonden? Bestäm dig för vad du sparar till.
2. NÄR ska du nå ditt mål
Rubriken förklarar sig själv. När i tiden måste det här uppnås
Exempel på situation
Låt säga att du når ditt mål om du sparar 10000 kr i månaden i 20 år i en indexfonder. Då får man alternativen:
Alternativ 1 - Om 20 år så kan allt framtida sparande göras utanför indexfonder, i mer spekulativa risker
Alternativ 2 - Om du kan spara 5000 kr utöver det du måste spara för att nå ditt mål inom rätt tid, så kan dessa 5000 kr investeras i spekulativa positioner. Dessa behövs inte för att nå ditt mål och du kan därmed bli av med allt eller dubblera det flera gånger om. Det viktiga är att du har råd med utebliven avkastning
Riskera inte att förlora pengar du behöver för att få pengar som du inte behöver
Tillägg:
Detta är självklart en riskavvägning där man bör göra återkommande avvägningar om man bör spara mer eller mindre i de tryggare tillgångarna. Om genomsnittlig avkastning de närmsta åren är lägre istället för din beräknade avkastning så bör du öka sparandet för att nå ditt mål i rätt tid. Om genomsnittliga avkastningen är högre än din beräknade avkastning så kan du välja att trappa ner de tryggare investeringarna, eller fortsätta spara och nå målet snabbare.
Sammanfattning
- Ta reda på VAD du vill med sparandet
- Bestäm dig för NÄR du måste nå målet
- Ha skoj, må bra och sov gott om nätterna om allt sparandet. Mår du inte bra tar du antagligen för hög risk
- Återkom kontinuerligt till sparandet som du gör för ditt vad/när för att se till att du har rätt riskspridning. Måste du spara mer? Mindre?
Riskera inte att förlora pengar du behöver för att få pengar som du inte behöver
Mig som exempel:
Mitt VAD
Jag har inget mål. Jag har insett att jag måste jobba för utan stimulansen från mitt jobb går jag in i en depression. Driva ett litet företag ger mig inte de kickarna utan jag vara anställd på storföretag. Det är bra att ha flexibiliteten att pensionera sig som 50 år och därmed tänker jag att ha ca 10m.
Mitt NÄR
När jag är 50 år. Eller så fortsätter jag tills döden och testamenterar bort en stiftelse som donerar åt något välgörande organisation. Tycker det känns ganska fett med tanken att kunna permanent tex donera åt barncancerfonden
Hur investerar jag
Jag har hittat nivån som ger mig FIRE tills jag är 50 år. Ibland stoppar jag inte lite mer pengar because why not, aldrig fel att nå målet snabbare eller att ha större krockkudde. Annars har jag skoj på börsen. Jag har investerat på att singla slant (det gick bra och jag har skrattat flera gånger åt ur dum jag var ) för att leka lite med ett resonemang som fördes en gång i ett blogginlägg på rikatillsammans.
Gör jag tankevurpor eller något annat fel så såga mig gärna vid fotknölarna! Detta är lite delar från min tankeverksamhet i denna delen av livet. Nu ska jag gå och flippa krypto