K47. 8 finansiella nyårslöften (som kommer göra dina investerade pengar gladare)! 💰

Så här i början av ett nytt investeringsår kan det vara värt att gå tillbaka till grunderna. Till det som faktiskt fungerar. Dessa 8 nyårslöften kommer från en av mina egna finansiella förebilder. Alan Roth. Det var han som runt 2010 fick mig att börja investera i indexfonder.

Jag har anpassat dem för svenska förhållande och hur jag själv tänker och resonerar kring dem.

Ta dem om du gillar dem, eller om du har några bättre, bara skriv en kommentar!

PS. Avsnittet “Singla hellre slant än lyssna på experterna” som nämns i avsnittet släpps närmsta veckorna.

Titta, läs eller lyssna på hela avsnittet

Precis som vanligt så kan du titta på avsnittet via Youtube nedan:

Du kan även lyssna på det som kortpodd 47 där poddar finns (t.ex. Spotify eller Apple Podcaster)

Du kan även läsa en AI-skapad transkribering av avsnittet i inlägget nedan. Det innebär att den kan innehålla fel och är inte ordagrann.

Kort om risk

Viktig info: allt sparande innebär en risk. Risken är inträdesbiljetten vi betalar för att få en möjlighet till avkastning. Värdet på ett sparande i indexfonder kommer både att öka och minska i värde. I värsta fall får man inte tillbaka hela det investerade beloppet. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida avkastning. Investera därför inte pengar du inte har råd att förlora. Sparandet i indexfonder bör göras på en minsta tidshorisont om 5 - 10 år. Pengar som behövs inom 0 - 3 år ska läggas på ett sparkonto med insättningsgaranti. Ingen ersättning har utgått för detta avsnitt. Vi äger själva både indexfonder och investerar via fondrobot. Fullständig riskinfo finns på hemsidan rikatillsammans.se.

Relaterade länkar

8 gillningar

Transkribering av intervjun

Nedan följer en automagisk transkribering av intervjun gjord med hjälp av AI. Det innebär att den inte är ordagrann och kan innehålla fel.

Visa hela transkriberingen

Välkommen och tack till communityn

Varmt välkommen till Rikatillsammans och detta kortavsnitt med titeln Åtta finansiella nyårslöften som alla borde lova sig själva och sina pengar. Och jag tänker att innan vi hoppar rakt in i det så vill jag bara säga ett stort tack till våra premiummedlemmar på Patreon som gör det möjligt att vi kan göra de här kortavsnitten som är osponsrade utan resurser Där vi kan prata om detta för att vi kommer ta några nyårslöften som finansbranschen hade helst inte velat att vi tog upp dem.

Så att om du gillar de här så gå gärna med i vår community. Där finns länk i beskrivningen och så kommer du få fler sådana här kortavsnitt För att vi lägger ungefär varannat avsnitt i vår Patreon-community och varannat är upp. Så stort tack. Med det sagt så tänker jag att vi kör direkt och här ska man också ära den som äras bör och detta är ju Alan Roth som är en av mina förebilder inom sparande Det är en amerikansk finansiell rådgivare som skrev boken How a Second Grader Beats Wall Street.

Det handlade om hans son och hur hans strategi för hur man kan investera verkligen är väldigt lik det vi pratar om på Rika Tillsammans Det var det att han var den som introducerade mig till det här sparandet enligt forskningen och med indexfonder Och med det sagt så låt oss ta egentligen det första och detta är så här, de flesta av oss jobbar ju hårt för våra pengar, vi lägger ner ganska mycket ansträngning tid, engagemang energi på det här jobbet.

Nyårslöfte ett: Jag ska sluta göra finansbranschen rik

Men sen så investerar vi våra pengar på ett sådant sätt som kanske inte alltid gör oss rika men som definitivt gör finansbranschen rik. Så att jag skulle säga så här, nyårslöfte nummer ett som alla borde lova sig själva är så här, jag ska sluta göra bankerna eller finansbranschen eller fondförvaltare rika, utan mitt jobb är att sätta mina pengar i så bra arbete som möjligt så att de kan jobba hårt för mig.

Du behöver inte ha dåligt samvete för att det ska gå dåligt för bankerna. Tittar man på deras kvartalsrapporter så är det inte som att de har brist på intjäning eller brist på vinst helt enkelt. Och om man tar det lite mer seriöst Så kan man också säga att det finns få samband inom ekonomisk forskning kring vad som kommer ge bra avkastning framgent eller korrelationer som det så fint heter.

Men där finns en korrelation som är väldigt tydlig och den är att hög avgift tenderar att leda till dålig prestation Så att just det här också, låg avgift brukar vara den mest signifikanta faktorn för en god framtida avkastning och här brukar jag säga att det är väldigt sällan man ska behöva betala mer än 0,4% för en fond.

Många fonder klarar man sig under 0,2% och definitivt Alternativt inte betala någon sån här skalavgifter eller liknande så att säga. Så att sluta göra finansbranschen rik låt dina pengar jobba hårt åt dig istället för att du bara ska behöva jobba hårt för dina pengar.

Nyårslöfte två: Jag ska sluta lyssna på experter och sparekonomer i media

Nyårslöfte nummer två. Jag ska sluta lyssna på experter, sparekonomer och andra personligheter i sociala medier som uttalar sig om framtiden.
Kommer ett avsnitt om det här som handlar om att singla hellre slant än att lyssna på en ekonomisk expert som uttalar sig kring framtiden för att i studier man har gjort så är det så här, i snitt har de 47 procent rätt, 47,8 procent rätt i en studie Och det är sämre än att singla slant. Där finns till och med en rolig studie som jag tyvärr inte har hittat källan till just nu.

Men det handlar om jag tror att det var en tidning i USA som gick igenom folk som skulle förutsäga hur styrräntan i USA skulle gå. Och när man bestämmer styrräntan på Riksbanken så har man bara tre alternativ Den kan vara oförändrad, den kan höjas och den kan sänkas. Tre alternativ och om man rent statistiskt bara borde gissa så borde man ha 33% rätt men de här experterna som då uttalar sig gjorde de här analyserna i förväg de hade i snitt 18% rätt så att det är ingen som vet någonting om framtiden Och därför ska man inte heller lyssna på dem utifrån när man säger så här, vad kommer gå bra i framtiden för att ingen vet.

Omfamna osäkerhet och investera långsiktigt
Och jag brukar väl egentligen sammanfatta det med att det finns bara två typer av experter. De som vet om att de inte kan förutsäga någonting om framtiden och de som ännu inte har listat ut att de inte kan säga någonting om framtiden. Och det gäller mig också och det är därför jag också är väldigt, väldigt försiktig med att uttala mig kring framtiden och jag säger så här, jag vet inte.

I väldigt många frågor. Däremot så kan man väldigt ofta prata om vad är det som ger bäst odds eller man kan prata om vad ter sig fungera som inte är beroende av att man ska få rätt svar i framtiden Så kom ihåg det här, experter man lyssnar på, auktoriteter man ser upp till, de spelar många gånger inte samma spel.

Deras uppgift är inte att du ska tjäna pengar. Många gånger så är deras uppgift att omvandla din uppmärksamhet Till ofta annonsintäkter om man ska dra det till sin spets. Och det som skapar uppmärksamhet är ofta dramatiska rubriker. Och vad är det då som är en dramatisk rubrik? Jo, då är det ofta en stor katastrof eller en jättestor möjlighet.

Det är därför som till exempel väldigt sällan finansiella Förutsägelser är balanserade att säga såhär till exempel, förr fick jag frågan såhär, hur kommer börsen gå 2025 eller 2026 jag brukar säga såhär jag har ingen aning, men om jag skulle gissa så skulle jag säga att statistiskt sett kommer den hamna väl någonstans mellan minus 37 och plus 51% alltså såhär, någonstans mellan ett spann på 80 35 procentenheter men det är ju inte dramatiskt det hade varit mycket bättre om som många säger nu har börsen gått upp nu 2025 kommer börskraschen USA kommer gå under under Trump så pratar man ju mycket om mycket dramatiska rubriker om Trump 2016 vad var det som hände när han blev vald president börsen gick upp så att ingen vet ta med dig det är verkligen en sån här grej att ta med sig.

Nyårslöfte tre: Jag ska äga hela höstacken och sluta leta nålar

Det tredje finansiella nyårsdöftet tror jag att du har hört mig tjata om om du har lyssnat på mer än ett avsnitt. Det handlar om att jag ska äga hela höstacken och jag ska sluta leta efter nalar. Detta är en metafor som jag har använt i många år. Jag tror att det är Alan Roth som kom på den från början.

Det handlar om att… Många där ute inom finans ägnar sig åt att leta efter nålar i höstacken. Man vill hitta vinnarna och man vill undvika förlorarna. Detta tenderar då tittar man på den teoretiska forskningen, tittar man på den empiriska forskningen, tittar man på resultat hur det går, så misslyckas De flesta med det och då är det så här istället då för att leta efter nålarna så är det en bättre strategi att köpa hela höstacken för köper du hela höstacken då kommer alla nålarna med och då behöver du inte leta efter dem utan då är det så här de ligger någonstans där i höstacken och it’s fine för genom att de bara ligger i din höstack så kommer du tjäna pengar på dem och översatt Till detta mer konkret, vad är då höstacken Jo men då vill man ju äga alla aktierna.

Man vill äga det här som jag brukar prata om, en global aktieindexfond eller en fondrobot Det är liksom det som forskningen säger ger bäst odds. Och naturligtvis finns det ingen garantier med det heller. Men sluta leta efter nålarna, äg hela höstacken äg allting, då kommer du ha det som kommer vara vinnaren.

Nyårslöfte fyra: Jag ska komma ihåg att jag inte vet något som marknaden inte redan vet

Det fjärde finansiella nyårslöftet som jag tror fler hade också mått bra av det är så här, jag ska lova mig själv att komma ihåg att jag vet inte något som marknaden redan inte vet. Och jag ska ta ett trivialt exempel. Jag har någon kompis som skulle precis börja med aktier och så fick han så här, ja men du Jan, vad tror du om det här företaget? Jag har läst om det i New York Times eller i Dagens Industri. Och jag är så här… Om du har läst om det i New York Times eller Dagens Industri då kan du vara säker på att alla andra också vet om det. Och då har du ingen fördel för då har marknaden redan tagit höjd för just det där. Så grejen är att marknaden är väldigt effektiv. Den är inte perfekt effektiv men den är väldigt effektiv.

Om du läser på det på nätet, om du läser på det i en tidning, om du läser om det i forum så är det känd information och är det känd information då har den med stor sannolikhet redan omsatts i priset och då kommer du inte kunna göra någon bra affär på det här. Och där är också en sån här som jag älskar att det var någon som skrev så här att kunna räkna eller kunna använda en miniräknare är inte en fördel för det är andra som också kan använda miniräknare eller Excel eller använda börsdata eller någonting liknande.

Så tittar man ofta på de som har lyckats välja till exempel rätt aktier även om man har oddsen emot sig så är det ofta där man har gått någonting emot Mot alla andra, att man har en annan åsikt, att man ser något annat än vad alla andra ser. Men där kommer också det svårigheten och det kluriga med att investera för att då ska du plötsligt stå där och ifrågasätta hur vet du att du har rätt?

När alla andra har en annan åsikt och det är detta som man behöver ska man tjäna pengar på att välja ut nåla då måste man ha en annan åsikt än vad alla andra har och då kommer ofta det här i alla fall till för mig i tvivlet hur vet jag att jag har rätt när alla andra har tagit en annan åsikt så det är därför jag kommer tillbaka Det är där ofta en så sjukt svår fråga svarar på att därför är bättre att bara äga hela höstacken och så kommer det gå bättre än för de flesta investerare i alla fall.

Nyårslöfte fem: Jag ska bli kompis med osäkerhet och risk

Nästa fråga handlar om att jag ska bli kompis med osäkerhet och risk. När vi investerar våra pengar så är det osäkerhet och risk vi får betalt för. Om det inte fanns någon risk, om det inte fanns någon osäkerhet då hade ju alla gjort det och hade alla gjort det då hade priset minskat fram tills dess att det inte hade varit någon vinst längre.

Tricket är att inte se osäkerhet eller risk som något dåligt utan att se risk som att det är inträdesbiljetten vi betalar för att få den här avkastningen som vi önskar för våra pengar och det är den här risken att det kan sjunka med 30% på tre veckor Som det gjorde under covidkraschen 2020 som vi får betalt för.

Det är risken för att vi inte vet hur börsen kommer att gå under 2025. Det är den här oron och den här osäkerheten som vi får betalt för. Och det är inget konstigt. Alla är helt med på att inträdesbiljetten i Gröna Lund eller Liseberg är något vi betalar för att få åka karuseller. Samma sak osäkerhet och risken det är priset jag betalar Talar för att få den här avkastningen att ibland brukar jag skoja om så att när vi investerar så kommer vi alltid få en medföljande biljett till ångerns tempel där vi alltid kommer ångra oss jag borde inte ha investerat jag borde ha köpt något annat, jag borde ha köpt mindre jag borde ha köpt mer, jag borde ha sålt, jag borde inte ha sålt men det är liksom det som Som ingår i matchen och det är inget konstigt så har det alltid varit så kommer det också vara och där får jag också ibland en fråga men Jan hur vet du att börsen kommer gå upp över sikt.

Fundamentala principer för långsiktigt sparande

Jo för att vi har bara två sätt att dela på risk i världen och vi kommer alltid ha ett behov av att hantera osäkerhet och därför kommer vi behöva hantera den här risken och vi kan bara hantera risk genom att låna ut pengar till någon och ta en säkerhet vilket är det som vi kallar för räntoräntor Och det andra sättet är att vi kan säga så här jag delar på vinsten, jag delar på ägandet och jag delar på förlusten om det går ner och det är det vi kallar för aktier och de här två sätten att dela på risk har vi haft i hundratals år och jag tror svårt att tänka mig att vi människor kommer att förändra så drastiskt att det skulle plötsligt försvinna helt enkelt det var väl det jag tänkte kring det.

Nyårslöfte sex: Jag ska ombalansera för det tvingar mig att köpa billigt och sälja dyrt

Sen en annan sån här, om vi är inne på nummer sex, då är det så här att jag ska ombalansera för att det tvingar mig att köpa billigt och sälja dyrt.

Och detta kan också låta så här trivialt Alla har väl hört att man ska köpa billigt och sälja dyrt för att det är logiskt Och problemet är att om man tittar i verkligheten så gör de flesta precis tvärtom. Man köper dyrt och man säljer billigt. Och hur det där går till är så här, men folk är väl inte dumma i huvudet?

Vikten av regelbundet och disciplinerat sparande

Nej men när är det ofta intresset för att investera det som störst? När börsen har gått som bäst När rubrikerna kommit in. Detta är fonderna du skulle ha ägt. Nu har börsen gått upp 20-25 procent. Han blev miljonär På sina aktier, följer den här resan till miljonen. Men då har ju många gånger uppgången redan skett och folk köper när det är som dyrast.

Medan då, jag säger så att det där är ofta en ganska kaststrategi utan det forskningen brukar prata om är att spara regelbundet långsiktigt automatiskt. Och sedan när då någonting har gått ut Jättebra, ja men då säljer man lite av det och sen så köper man det som har gått lite sämre och detta gör till exempel att om vi pratar om aktier och sparkonto så om aktier, dina aktier din indexfond har gått superbra eller din fondrobot har gått superbra ta ut lite pengar har du på sparkontot har börsen fallit ta lite pengar från sparkontot och lägg in dem i aktier och detta är liksom den här ombalanseringen Som man kan göra.

Och det är en av få saker som verkligen har bevisat sig över tid som är något som förbättrar din avkastning helt enkelt. Bra.

Nyårslöfte sju: Jag ska använda mitt sunda förnuft lite mer

Sen, nummer sju, jag ska använda mitt sunda förnuft och detta kommer väl från det här att jag kan ibland tycka när jag tittar på marknaden att vanligt sunt förnuft är inte alls så himla vanligt.

Jag ser fortfarande nästan varje dag om man går in på sociala medier så är det som köp det här du kommer bli miljonär över natt eller krypto som gick upp super mycket eller följ den här influensern och jag är såhär har man varit som jag har varit med i 30 år då har man sett både det ena det andra och det jag kan konstatera är väl lite det här låter det för bra för att vara sant så är det ofta så och Och om det är nu så att folk hade listat ut någon fantastisk hemlighet som man kan tjäna jättemycket pengar på, I’m sorry, men då hade de inte berättat det för dig.

Alltså att sitta och sälja till exempel någonting mot privatpersoner, det är typ det jobbigaste man kan göra inom finansbranschen. Om jag hade kommit på en fantastiskt bra strategi som är så här, nu har jag en strategi för hur jag slår index, Då hade man gått till en bank, man hade gått till några rika individer, sen hade man fått ett par miljoner att testa Hade det funkat så hade man fått ytterligare ett antal miljoner att testa.

Och så hade man aldrig behövt hålla på och sälja till småsparare. För det är mycket mer tidseffektivt att träffa en person med jättemycket pengar än att försöka få in lite pengar från tusentals personer. Så det är nummer ett. Så direkt när det säljs till privatpersoner och småsparare… Som storkapitalet då har banker, då har de rika investerare, professionella investerare tackat nej Så redan där kan man liksom dra den första.

Nummer två, många av dem som liksom jobbar med de här marknadsföringarna, deras affärer de tjänar inte pengar på att du tjänar pengar. De tjänar pengar på att sälja kurser, de tjänar pengar på annonsintäkter, de tjänar pengar på andra saker Och det är detta som jag också brukar försöka säga att finansbranschen och bankerna spelar inte samma spel.

Transparens och ärlighet inom finansbranschen

Alltså en fondförvaltare eller en bank får betalt oavsett om det går bra eller dåligt för dig. Och detta är lite som jag vill kasta ut för att det är sällan som människor är ute Efter att göra någon annan rik. Och detta är också anledningen till varför jag inte har valt att förvalta annors pengar, varför jag inte jobbar med rådgivning, varför jag inte har velat ha några egna finansiella produkter för att det är sällan samma spel som man spelar Ja, då.

Så att använd sunt förnuft. Och det gäller naturligtvis du ska också vara skeptisk i mig. Jag fick ju den frågan så här, men Jan har du tjänat pengar på dina universitet? Jag idag har gjort det, men det inte det som har gjort mig då rik inom situationstänk från början. För det har ju varit att jag har varit företagare i över 20 år och jag har liksom…

Tjänat mer pengar än vad jag har haft utgifter så jag har gått plus varje månad i över 20 år och försökt göra det så bra som möjligt så jag är lite såhär var skeptisk använd sunt för nu där finns inga genvägar där finns inga get rich quick grejer som fungerar mer än tur och där kan man väl också säga såhär Ja, det går att bli rik på tur.

Vikten av långsiktighet och inkomst

Problemet är att bli rik på tur är sällan återupprepningsbart. Och när jag pratar om många av de här sakerna som på äg hela höstacken, köp det, det funkar, men problemet är att det tar tid. Och det är det som kommer inte göra dig ekonomiskt fri eller liknande, utan det är någonting som kommer göra dig vardagsrik, som kommer göra livet rikare.

Men det viktigaste om jag egentligen bara skulle ge ett, Enda privatekonomiskt råd till någon så hade det varit så här, sikta på att öka din inkomst för att din inkomst är det som till stora delar kommer avgöra kvaliteten på ditt liv för att din inkomst avgör din pension din inkomst avgör hur mycket du kan spara, din inkomst avgör vilka resor du kan göra, din inkomst avgör vilka möjligheter för omställning du har din inkomst avgör vilka möjligheter du har att tacka nej Det här med att investera pengar är ju egentligen ett sätt för pensionen eller det långsiktiga sparandet som är så tråkigt så att målarfärg torkar men det är också en framgångsfaktor.

Avslutande ord om risk och sparande

Bra, så jag tänker också att innan jag avrundar att säga någonting om risk för att ett, jag måste göra det och jag tycker också att det är viktigt och som jag skriver här på sliden att ett sparande enligt forskningen har historiskt varit framgångsrikt det har varit det som har gett bäst åt oss det är högst sannolikt att det kommer att ge bäst åt oss även i framtiden men det finns ju självklart inga garantier och alla investeringar som vi var inne på risk risk Det innebär ju att värdet på dina pengar kommer att öka och minska och det är därför det är så viktigt att man då hanterar att man inte investerar pengar som man inte har råd att förlora, att pengar på kort sikt som man behöver använda ska man ha på ett sparkonto och liknande.

Men vi har andra kortavsnitt och långa avsnitt som handlar om det också. Så detta var ju typ åtta Detta så här finansiella nyårslöften lite översatt från Alan Roth som skrev om detta redan 2023 och jag hoppas att du gillar det, du får gärna ge mig en kommentar för jag ser ju mycket att detta ger någonting, rika tillsammans handlar ju just om att vara tillsammans så stort tack och jag hoppas att vi ses i Patreon-communityn och lycka till med ditt sparande.

@janbolmeson Trots alla år på RT har jag inte helt greppat det här med ombalansering.
För mig låter det lite som att man försöker tajma marknaden då man helst ska sälja så nära en topp som möjligt och/eller köpa så nära en botten som möjligt.
Hur går rekommendationen med ombalansering ihop med “just keep buying” och “sitt still i båten”? Hur tänker jag fel, vad är det jag missar?

2 gillningar

Bibehållen risknivå.

2 gillningar

Nu frågade du i och för sig Jan, men jag ger mig ändå på ett försök till svar.

Att jobba med ombalansering är inte lika viktigt som att ha en billig bred global aktieexponering. Det är helt ok att bara ha en enda billig globalfond och aldrig röra något.

Men, om man kör ett lite mer avancerat upplägg än så, exempelvis om man har en portfölj som är 80% aktier och 20% obligationer, 90% globalfond och 10% small cap value eller 90% globalfond och 10% norden, så kan man genom att ombalansera tillbaka till denna fördelning regelbundet få en fördel av att man hela tiden köper det som utvecklats sämre och säljer det som utvecklats bättre.

Dessa olika tillgångar korrelerar inte perfekt till varandra, så om vi exemeplvis utgår ifrån att aktier vissa år kommer gå bättre och att obligationer vissa år kommer gå bättre så finns det en möjlig fördel av att återställa fördelningen regelbundet så att man köper obligationer när de fallit (när räntorna stigit) och ger en högre förväntad avkastning, och vice versa.

En annan fördel med att ombalansera är att risknivån annars kommer att förändras över tid.

Då detta görs på ett systematiskt vis enligt fasta regler för att återställa en viss fördelning så finns det inget inslag av att försöka förutspå framtiden för att tajma köp och försäljningar rätt, så det klassas inte som marknadstajming eller att inte sitta still i båten.

1 gillning

Tack för svar.

Ja, det verkar logiskt om man har en allvädersportfölj med olika tillgångsslag som växelvis går upp respektive ned, och inte lika viktigt om man främst har den breda billiga globalfonden (och en lekhink vid sidan av).

1 gillning

Bra visdom, men… och förlåt @janbolmeson , men jag kunde inte låta bli att garva högt och höll på att sträcka mig under yogan när det är “så tråkigt så att målarfärg torkar”. Du är bäst på att lite subtilt slakta idiomatiska uttryck. :smiley: :+1:

3 gillningar