Hur ska man tänka kring att gå in på börsen igen efter att man har gått ut?

Tjenare forumet!
Utan direkta anledningar gick jag ur med mina investeringar för ett par veckor sen, mycket pga av magkänsla och en börs med hög volatilitet, vilket idag har visat sig att jag undvikit en hel del förlust kortsiktigt.

Nu är den springande frågan, när ska man gå in igen och över tid eller allt på en gång. Ca 1.1 som ska in igen på uteslutande fonder!

Vad säger ni?

Börja med att skaffa dig en tydlig strategi. Att lösa ett problem som baserades på magkänsla med ytterligare ett till synes dåligt underbyggt beslut känns inte klokt.

Som svar på fråga: In med allt , men i en väldiversifierad portfölj som inte bara består av aktier.

15 gillningar

Är det på lång sikt så tycker jag personligen att man bara ska låta pengarna vara investerade hela tiden i både upp och nergångar.

Vad gäller frågan att gå in med allt igen eller skicka in i flera omgångar så hänvisar jag till detta avsnittet:

3 gillningar

Om du tar ut pengar nu så är det bevis på att du faktiskt inte är långsiktig, inte har is i magen.

Gå in med så mycket att du kan sova om natten och rycker på axlarna vid 50% nedgång. Resten ska vara på sparkonto. Låt inte pengar kosta dig din nattsömn

8 gillningar

Jag instämmer.
Reaktionen att gå ur för det skakade ett par dagar vittnar om avsaknad av rätt risk på långa hästvägar alternativt en strategi som jag inte skulle ta i med tång.
In med den summan på på börsen som du ändå kan sova gott med.
Långsiktighet var ordet!

2 gillningar

@firreb skrev dåligt underbyggt beslut. Men jag skulle även kalla det ett dåligt beslut.
Jag tycker det är fel att bedöma hur bra ett beslut var baserar på utfallet. Hur bra ett beslut är beror på om du tagit det bästa beslutet baserat på den information som fanns vid tidpunkten för beslutet.

Säg att du ska gissa om tärningen kommer slå 1 eller 2-6. Två alternativ varav det senare är fem gånger så sannolikt. Du gissar på 2-6. Tärningen slår och det blev 1. Fattade du fel beslut? Nej, du tog rätt beslut utifrån den givna informationen.

I det här fallet (sålt på magkänsla, trots att börsen i regel stiger) är det snarare att du valt 1 och tärningen slog 1.
Var det ett bra beslut? Utfallet råkade bli bra men beslutet var dåligt.

12 gillningar

Vilka typer av fonder är det du vill investera i?

Att gå helt ur marknaden och lägga sig likvid med så små svängningar som det varit de senaste 2 månaderna lönar sig inte i längden (generellt så lönar det sig sällan med att tajma marknaden ur ett rent avkastningsperspektiv). Du säger att du har undvikit förlust, men desto längre du väntar med att gå in i marknaden igen desto troligare är det också att du undviker en större vinst.

2 gillningar

Tror du måste svara på frågan varför du plockade ut pengar innan du går in igen. Du har antagligen alldeles för mycket pengar investerade och antagligen för hög risk.

Du ska inte vara ett dugg beroende av pengarna som ligger investerade på börsen. Skaffa dig en buffert, sätt in pengar, glöm dom.

2 gillningar

Som @damob säger, du ska ha råd att låta pengarna minska med upp till 50-60% eller till och mer. Har du inte det så ska pengarna inte vara på börsen i en sådan portfölj. Rejäl buffert och sedan hitta rätt risknivå för dig. Du kanske skulle passa att ha en mellanriskportfölj som ett mellanting mellan sparkonto och en portfölj med 100% aktier. Det som blir över sedan kan du ju sedan ha i en mer riskfylld portfölj på riktigt lång sikt.

Boktips: The most important thing av Howard Marks. Du kan inte använda dig av utfallet för att bedöma om ett enskilt beslut var klokt eller inte. Om beslutet var klokt eller inte beror på vad du beslutade (kliva av) givet den information (magkänsla) du hade. Utfallet (börsen går ner) kommer senare och är oberoende av ditt beslut så vida du inte har så stort kapital att du rör om i marknaden när du säljer.

2 gillningar

Får hålla med om att det är lite tråkig attityd. :pensive:

Men som tidigare påpekats så är det svårt, troligtvis omöjligt att förutse marknaden så det bästa tipset är att låta pengarna ligga. Man kan ha rätt några gånger men det kan slå hårt den gången man har fel. Inte ens “experterna” lyckas speciellt bra med det här. Och om man exempelvis inte vågar gå in igen kan man förlora mycket potentiell avkastning.

Om det inte känns ok ur en “svårt att sova” synvinkel att lassa in allt på aktiemarknaden för att man är orolig att förlora för mycket så är min rekommendation att inte göra det heller. Utan istället diversifiera mellan tillgångar, räntor, sparkonton osv.

Så kort sagt, försök inte timea marknaden, ingen lyckas speciellt bra över tid, fundera på om din risknivå känns ok.

Hoppas det är till någon hjälp. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Som moderator
Jag har strukit några svar i den här tråden men behållit de som jag upplever som framåtriktade. Vill gärna påminna om att hjälpa nybörjare som postar för första gången att de inte har samma kontextuella kunskap som många av oss som hänger här för jämnan. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Ja, men jag tycker också att denna tråd är ett tydligt exempel på något som åtminstone jag upplever väldigt problematiskt i detta forum: att oliktänkande inte tas emot väl. Det är som att man nästan måste tänka på ett visst sätt och ha vissa slags åsikter för att bli accepterad. Som om det fanns tydliga rätt och fel. Fastän inte ens experterna är ense om vad som är mest rätt eller fel.

4 gillningar

Bortsett från de två svar som jag tog bort, hjälp mig med förslag hur vi skulle kunna göra det bättre. Om vi tar t.ex. de två första svaren från @firreb och @MattiasA90 så upplever jag dem helt korrekta och samma som jag själv skulle svarat.

Hur skulle vi kunnat svara på ett bättre sätt? Att investera på magkänslan är ju t.ex. inte något som varken vi här i forumet - eller de som är aktiva och har en annan strategi än vi - rekommenderar. :thinking:

2 gillningar

Nu satte jag igång något som jag inte har tid att följa upp just nu, men jag kan utveckla imorgon hur jag tänker att det kunde bli bättre.

OK, då missförstod jag din inledning. Ber om ursäkt för det.

Angående din fråga - som jag tolkade den (kanske felaktigt) :

Så är ju svaret länken som @MattiasA90 delade: :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Din fråga var när du borde gå in igen och många har svarat att du alltid borde vara på marknaden, men med en riskprofil som du är bekväm med i medgång och motgång.

Jag gillar att påminna mig om vikten av time in market vs market timing med den här bilden:

Att stå utanför marknaden några få dagar är kostsamt.

Diagrammet är hämtat från avsnitt 142 som är värt att lyssna på för en djupdykning i varför man inte ska hoppa in och ur marknaden.

6 gillningar

Jag skulle gå in i omgångar under ganska kort tid. Kanske 20-25% av kapitalet åt gången under 1-2 veckor. Men bara om börsen går upp vid varje tillfälle och bara i fonder som går upp helst mer än ett vanligt svenska index under samma tid.

Men man bör ha en genomtänkt plan för både köp och sälj. Annars gör man olika varje gång och kan inte dra några riktiga lärdomar för framtiden.

Min ambition är att aldrig ge tillbaka mer än max en liten del uppdaterad vinst. Det innebär att jag ibland måste sälja för att skydda kapitalet. Ingen vet något om framtiden och jag kan inte veta om min strategi har gett mer om 10 år än ett passivt sparande i en indexfond men jag kan med stor sannolikhet veta att jag har tagit ackumulerade vinstmedel med mig som under tiden också har vuxit med ränta på ränta. Det kan man inte veta med ett passivt sparande som tillåts gå ner 50-60% ibland.

Jag instämmer med @Maria76 att oliktänkande inte tas emot väl och därför kan jag berätta hur jag gör men avstår alla diskussioner om strategier.

Precis det är frågan: När gå in på börsen igen?

Det är det problemet man skapar för sig själv när man hoppar ut. När är det läge att gå in igen? Och med hur mycket?

Jag har skapat det problemet för mig själv flera gånger under årtionden, så du är inte ensam :slight_smile:

Det jag kommit fram till som passar mig bäst är att kontrollerat ta hem lite vinst efter en lång eller väldigt kraftig börsuppgång, speciellt om man som jag inte har många årtionden av sparande framför sig. Många här på forumet är däremot helt emot det, och det finns studier som visar att det inte är det bästa. Men för mig funkar lite vinsthemtagningar bäst med mitt kynne.

Däremot gör jag det långsamt, i flera steg och med en fördröjning mellan beslut och utförande. Tex en 90/10 portfölj tillåter jag variera mellan 70/30 och 100/0 (aktier/räntor). Just nu är det 70%. Dit har jag kommit genom att ta 4 olika beslut på vardera 5% utspritt under cirka 6 månader. Jag vilar på hanen cirka en vecka mellan beslut och utförande. Typ ångervecka för att undvika att agera i affekt eller stress.

Jag går däremot aldrig helt ur marknaden (inte under 70% för en portfölj som ska vara 90/10 över tid) och hoppas att du inte heller gjort det. För det är ett lite helsike att ta sig in igen. Går man in med allt och börsen går ner några dagar så ångrar man det. Går man inte in så ångrar man att man inte gjorde det när börsen går upp. Går man in med lite och börsen ångar på så ångrar man att man inte gick in med mer osv.

Om jag hade fattat beslutet att gå ur marknaden för bara några veckor sedan - som i ditt fall - så hade jag sannolikt inte redan funderat på att gå in igen. Och om jag gjorde det så hade det varit med en mindre del av kapitalet (pga av den korta tiden) och i så fall gått in med det en vecka efter att jag fattat beslutet att gå in igen.

Det är så pass kort tid mellan när du gick ur till att du vill gå in igen att jag undrar hur genomtänkt ditt beslut att gå ur var från första början. Sorry :grimacing: men helt klart hade du ju ingen plan för vad du skulle göra sen. Du hade inte tänkt igenom, typ om börsen går ner X% så går jag in med Y% av kapitalet, eller jag tog hem kapitalet för det mesta behövs till en bostad etc.

Så jag tycker du ska ta dig en funderare först på vad din strategi är och framförallt hur många år kapitalet ska vara på börsen (helst 10+ år).

Först därefter tycker jag du ska fundera på om och hur mycket du ska gå in med igen.

Hoppas det ger lite idéer :slight_smile:

6 gillningar

Såhär tänker jag:

För det första så utgår alla direkt från att @Slev inte har någon genomtänkt strategi. Istället för att undersöka om så är fallet börjar många att kritisera det som anses vara avsaknad av strategi.

För det andra: om @Slev uttrycker att han valt att gå ur marknaden för att han tycker volatiliteten och värderingarna är för höga så kommer han sannolikt (då baserat på mina tidigare erfarenheter i andra trådar) att mötas av tusen argument kring att detta är helt fel. Jag tror inte att det är det han söker. Kanske vill han ha hjälp med att tänka kring när det kan vara lämpligt att gå in igen, utifrån den strategi han har valt, även om den är baserad på marknadstiming vilket inte många här tror på?

Jag uppskattar verkligen all kunskap som finns här, men med all respekt- jag tror få saker är så huggna i sten som huvudlinjerna i det här forumet får det att verka. Exempelvis tycker jag att den undersökning som det här alltid hänvisas till om att det är bättre att investera allt på en gång än att sprida ut har stora begränsningar. En annan linje som drivs stenhårt här är att man aldrig någonsin under några omständigheter ska försöka marknadstima. Det finns dock åtminstone någon framstående person på området (som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på) vars strategi går ut på att sänka risken vid höga värderingar. Så det är uppenbarligen så att experter på området är långt ifrån överens.

Så, utifrån det jag skrivit ovan, så tänker jag att göra bättre vore exempelvis att:

1. Fundera ett varv extra på om man verkligen kan vara säker på att man uppfattat TS korrekt.

2. Förhålla sig med respekt till en redan etablerad strategi, vilket innebär att man fortfarande kan föra in andra perspektiv. Men om TS är nöjd med sin strategi kan man försöka vara till hjälp i hur han eller hon på bra sätt kan tillämpa den i rådande läge istället för att försöka få TS att tänka om.

3. Vara mer öppen för att det kanske inte alltid finns en allenarådande sanning och mindre nedvärderande mot andra som väljer strategier som man själv inte utgår från.

Jag önskar att alla kunde känna sig accepterade och respekterade här- även om man i sina val och åsikter bryter mot det som är normen här.

10 gillningar