Hallå alla!
Jag har en hel del allmänna frågor om hur man bör agera och tänka runt börsen. Högt och lågt, ingen fråga är för dum, då jag är rätt grön på allt detta. Min förhoppning med tråden är att jag får svar på mina frågor, och framöver även kan fylla på med följdfrågor när de dyker upp.
Kort bakgrund om mig;
jag använder mig av avanza och ISK konto. Jag hoppade in på börsen för första gången i början februari i år, alltså -22, och satte in 200k på mitt ISK. Fick tipset av en kollega att satsa på svenska ”säkra” aktier med hög utdelning så jag köpte in mig i ssab b, swedbank a, volvo b med huvuddelen i ssab. Dessa gjorde jag inte särskilt mycket med framtill utdelningen som skedde nån gång i början av april. Fick omkring 18k i utdelning vilket återinvesterades i ssab. Jag låg på courtageklass mini först men som senare byttes till small, vilket är vad jag har i dagsläget. Jag brukar köpa/sälja i spannet 20-50k.
Frågor;
aktierna går ju upp och ned dagligen. Men hur ska man egentligen tänka när det kommer till att tjäna pengar på dom? En tanke som slagit mig är följande… jag har ungefär 2500 ssab. Det är ganska billiga aktier som inte rör sig så mycket. Men de rör sig ändå någon krona eller några kronor från dag till dag. Är det en vettig idé att vänta till de gått upp några kronor och sen sälja av hela innehavet exempelvis? Även min begränsade mattekunskap säger att säljer jag 2500 aktier som gått upp 2 kr ger mig 5000kr i direkt förtjänst (minus courtage). Sen väntar jag någon dag eller någon vecka och köper tillbaka aktierna igen när de sjunkit igen. Räknar jag fel på något sätt? eller tänker jag fel här?
Har fler frågor, men tror jag nöjer mig här nu och sen fyller jag på vartefter.
(Jag är ny på forumet så är tråden felplacerad får moderator gärna flytta den till lämpligare ställe)