Nybörjare på börsen

Hallå alla!
Jag har en hel del allmänna frågor om hur man bör agera och tänka runt börsen. Högt och lågt, ingen fråga är för dum, då jag är rätt grön på allt detta. Min förhoppning med tråden är att jag får svar på mina frågor, och framöver även kan fylla på med följdfrågor när de dyker upp.

Kort bakgrund om mig;
jag använder mig av avanza och ISK konto. Jag hoppade in på börsen för första gången i början februari i år, alltså -22, och satte in 200k på mitt ISK. Fick tipset av en kollega att satsa på svenska ”säkra” aktier med hög utdelning så jag köpte in mig i ssab b, swedbank a, volvo b med huvuddelen i ssab. Dessa gjorde jag inte särskilt mycket med framtill utdelningen som skedde nån gång i början av april. Fick omkring 18k i utdelning vilket återinvesterades i ssab. Jag låg på courtageklass mini först men som senare byttes till small, vilket är vad jag har i dagsläget. Jag brukar köpa/sälja i spannet 20-50k.

Frågor;
aktierna går ju upp och ned dagligen. Men hur ska man egentligen tänka när det kommer till att tjäna pengar på dom? En tanke som slagit mig är följande… jag har ungefär 2500 ssab. Det är ganska billiga aktier som inte rör sig så mycket. Men de rör sig ändå någon krona eller några kronor från dag till dag. Är det en vettig idé att vänta till de gått upp några kronor och sen sälja av hela innehavet exempelvis? Även min begränsade mattekunskap säger att säljer jag 2500 aktier som gått upp 2 kr ger mig 5000kr i direkt förtjänst (minus courtage). Sen väntar jag någon dag eller någon vecka och köper tillbaka aktierna igen när de sjunkit igen. Räknar jag fel på något sätt? eller tänker jag fel här?

Har fler frågor, men tror jag nöjer mig här nu och sen fyller jag på vartefter. :blush:

(Jag är ny på forumet så är tråden felplacerad får moderator gärna flytta den till lämpligare ställe)

Välkommen till forumet. Kul att du hae kommit igång med sparandet.

Jag skulle råda dig att lyssna på avsnitt 99 av podden “rika tillsammans” det kommer förklara grunderna för dig, så kan man diskutera nyanser sedan :slight_smile:

2 gillningar

Välkommen!
Jag rekommenderar också att kika på avsnitt 99 som är toppen för nybörjare.

Här har de samlat massa bra info för den som är ny.

#99 Börja spara och investera rätt och lätt | Kom-igång guide

Jag rekomenderar även en titt/läsning av avsnitt #254 som handlar om enskild aktier.

#254 Vanligaste totalavkastningen för en enskild aktie är -100 %...

2 gillningar

Det du pratar om låter som daytrading eller swingtrading. Det är sjukt riskfyllt, kräver 100% engagemang och inget jag som nybörjare skulle göra med några större summor. Det är liksom inte bara att sälja när det går upp köpa igen när det går ner och sälja igen när det går upp. Innehavet kan ju gå ner när du köpt och upp när du sålt liksom. De flesta här skulle nog rekommendera att investera i indexfonder i första hand och att bara köpa dem och behålla läänge. I andra hand skulle jag investera i ett antal stora utdelande bolag återinvestera utdelningarna och behålla läänge. Daytrading/swingtrading bör man nog tycka är kul och kanske i så fall bara pyttsa in väldigt nått litet belopp Daytrading/swingtrading är ett bra sätt att bli rätt pank snabbt om man inte vet vad man pysslar med.

4 gillningar

Korrekt, man ska köpa billigt och sälja dyrt.
I övrigt vore det väl lämpligt att du läser t ex Avanzas aktieskola, kikar lite på nybörjaravsnitten här etc.
Då kommer du bl a drabbas av insikten att en akties nominella börskurs har väldigt lite att göra med om den är ”billig” eller ej.

Lycka till!

2 gillningar

Tyvärr är det inte ”säkert” att ha alla pengar i endast 4 bolag.

Sätt upp en automatiskt månadssparande i dessa två. Sälj aldrig förrän du är vithårig och behöver pengarna.

Kul att du har kommit igång med investerandet!

7 gillningar

Detta är huvudanledningen till att den strategi trådskaparen nämner inte fungerar i längden.
Antingen går man miste om en stor vinst i form av aktieuppgång, eller så åker man på förlust när man trodde att man köpte botten.

Det kallas för en “Range” (intevall på svenska kanske?) när en aktie håller sig inom ett visst prisintervall, men det är absolut ingen naturlag att det kommer fortsätta så framöver.

Exempel med Tesla. Inte så kul om du skulle sålt i slutet på 2019.

Tack för svar alla, men jag känner att jag inte riktigt fått svar på min fråga.

Tänker jag fel, eller räknar jag fel, i mitt exempel ovan? Varför skulle jag inte vilja tjäna 5k bara genom att sälja mitt innehav och köpa tillbaka det någon vecka senare? Jag kan ju knappast förlora alla pengar, det värsta som kan hända är väl att jag får vänta med att återinvestera pengarna igen tills aktien gått ned.

Det kan ju dock dröja många år. I en rejäl tjurmarknad kan aktierna gå upp i 10 år och då sitter du där med pengar som inte är investerade.

3 gillningar

Jepp, allt du skriver är korrekt.
Risken här är utebliven avkastning om aktien skulle fortsätta uppåt. Som i mitt Tesla-exempel (även om det är ett exempel på ett tillväxt bolag) kan du se att priset kanske aldrig går tillbaka till den nivå du sålde vid.

De flesta (över 90%) som försöker sig på att köpa botten o sälja toppen underpresterar en indexfond. Dvs de får sämre årlig avkastning än vad de skulle fått om de bara köpt en indexfond med 0,2% i avgift. Det är därför en stor majoritet på detta forum kommer avråda dig att försöka dig på detta.

Om du vill försöka kan det vara bra att börja med ett mindre belopp och ha resten i en global indexfond.

2 gillningar

Om du tar dig tid och lyssnar på avsnitt 99 kommer du få svar på alla dina frågor då du kommer inse att så enkelt är det inte bli rik på rena aktier med marknadstajmning :person_tipping_hand: . Då får du släppa den där vad din kolega har rek dig :+1:.

2 gillningar

Här finns ett litet roligt spel som man kan försöka vinna över :slight_smile:

3 gillningar

Första försöket :smiley: (Marknader brukar trenda)

2 gillningar

Detta är nog mer typiskt för förstagångsinvesterare. En krasch och sedan är man borta i några år…

1 gillning

Snyggt! Fortsätt ett par hundra gånger till :+1::blush:

1 gillning

Köp en global indexfond, luta dig tillbaka och ta hem vinsten om 25 år.

1 gillning

Och sen är problemet att man går på semester när nått viktigt händer och då är man tvärkörd :sweat_smile:

Återigen tack för svaren, jag ska börja svara folk individuellt så fort jag får lite mer koll på hur forumet fungerar.

Som nybörjare är jag inte hjälpt av en massa grafer jag inte begriper, inte heller är jag hjälpt av oneliners eller lustiga skämt. Jag uppskattar att ni tar er tid att hjälpa till men jag skulle uppskatta lite mer utförliga svar och förklaringar. Visst jag kan lyssna på poddar och jag kommer säkert göra det också, men det är enklare om ni förklarar vad jag vill veta i text och inte hänvisar till en pod.

Förstår jag det rätt att jag inte är helt ute och cyklar vad gäller min ursprungliga fråga? Dvs säljer jag av hela innehavet i ssab t.ex så tjänar jag snabba 5k utan risk, så länge jag inte köper tillbaka mig till sämre pris? Pengarna har jag ju kvar på ISKt. Så de försvinner ju inte. Det är ju inte som att pengarna är poff - borta.

Du vill alltså ha individuell hjälp men inte läsa det suveräna nybörjarmaterial som redan finns?

4 gillningar

Finns flera sätt ex.
Köp billigt, sälj dyrt. Behåll en del av vinsten.

Spendera utdelningen.