Program för att trejda

Jag har kollat runt på lite program för att använda för att trejda. Det bästa jag sett hittills är TradingView, men vad är nackdelarna med det? Sen vill jag koppla mitt trejdingprogram till en mäklare, hur gör jag det och fortfarande behålla aktierna i ISK? Någon som har ett bra svar på dessa frågor eller vet något bättre program för trejding? Det absoluta kravet på trejdingprogrammet är att det ska hantera svenska aktier.

3 gillningar

Tror att detta är lite fel forum för sådanna frågor, då jag skulle tro att den absoluta majoriteten skulle säga att man bör hålla sig långt undan trading och tradingprogram.

4 gillningar

Tack för svar. Jag gillar ju Jan och Caroline. Inte för jag sett jättemycket, men typ tre avsnitt. Trodde det var bredare men jag får söka vidare.

1 gillning

Det är ganska brett ändå skulle jag säga. Finns ändå en del spekulationstrådar som kan vara intressanta. Dock är det mer fundamental analys än teknisk. Forumet är relativt forsknigsinriktat och forskningen är väldigt tydlig med att småsparare som tradar nästan garanterat kommer underprestera index i längden.

2 gillningar

Vad för typ av trading tänkte du dig? Day-trading, swing-trading, algo-trading, …?

Det går ju fortfarande att använda fundamental analys trots att jag använder ett program som är bättre än vad Avanza och Nordnet kan erbjuda. T.ex. är båda så dåliga att det inte går att skrolla tillbaka i en endagarsvy.

Det enda jag känner till av dem som du räknar upp är Day-trejding. Men jag är mer långsiktig och min strategi är väl att gå in i bolag som ser bra ut på 1 års sikt, men att lämna dem när de gått upp mellan 10 och 20 procent.

Hitta kursvinnare eller Börsdata kanske är något då om du är villig till att betala. Hitta kursvinnare pro plus använder jag. Kanske finns någon bank/broker med bättre visning och gratis för svenska aktier, men jag tvivlar på det.

1 gillning

Tradingview känner jag faktiskt inte till så bra, får kolla upp

Hitta kursvinnare har jag inte provat. Börsdags är ganska bra men faller på arr det inte går att få daglig upplösning i årsvyn. Sen tycker jag det är bedrövligt att börsdta tar betalt för att ladda ner kurshistorik som går att få tag på grattis.

Håller själv på med enbart aktier och ger dig några välmenande råd.

Håll inte fast vid daytrading om det är det enda du känner till gällande aktier. Börja med att läsa på om andra strategier, chansen är stor att du hittar någon som kommer vara bättre för dig.

Daytrading och långsiktighet går inte hand i hand.

Du säger också att du vill sälja av när aktien gått upp 10-20 %, det är rätt höga siffror du pratar om.

Vad gör du om det inte händer utan aktien plötsligt vänder och går nedåt?

Det viktigaste jag lärt mig när det kommer till aktier är att du måste ha en plan för hur du ska agera om den går nedåt. För det kommer de göra, oftare än du tror.

Vill du realisera varje förlust i panik eller ha en plan där du vet att du är lugn med det som händer?

Jag kanske låter negativ, men det här är verkligheten med handel av aktier. Inte ens i närheten av lika enkel som man läser om på nätet.

Så återigen, börja med att läsa på rejält om olika strategier så du har bra med fakta innan du ger dig in i det på riktigt.

Risken är annars stor att du förlorar mycket på grund av paniken som lätt sätter in när marknaden inte uppför sig som man tänkt.

9 gillningar

Tack för råden. Går kursen neråt så ska jag ha en strategi för det, men har inte tänkt ut någon åt det hållet än, men det lutar åt något att jag säljer när kursen gått ner 10-20%. Jag tror inte min motod går in under Daytrejding, men programmen som jag ska göra den tekniska analysen i behöver vara bättre än de program jag stött på. Som jag gör nu använder jag flera program och jag vill hitta ett som kan allt (om det går).

När det gäller böcker så har jag läst “Den enkla vägen att lyckas med aktier” av Marcus Hernhag och “Vägen till din första miljon” av Tobias Schildfat. Fick också låna en ny bok igår som jag tänker läsa “Investera med rätt fokus” av Magnus Andersson. Det är där jag snappat upp de långsiktiga strategierna men jag vill också använda teknisk analys för att se om det är ett bra läge att gå in i en aktie just nu. Jag tror i alla fall att trejding och långsiktighet kan gifta sig och gå hand i hand.

Är du intresserad av trading på riktigt är boken “How to make money in stocks” av William O’Neil ett måste. Den beskriver trading på lite längre sikt, sk position trading, enligt en beprövad strategi (CAN SLIM) och visar även vilka typer av aktier man ska leta efter. Där finns även info om riskhantering som är prio ett för en trader.

Som alt. innan du läser boken, kolla upp “Richard Moglen” på youtube.

Vad gäller programvaror är det kasst att handla svenska börsen.

/E

3 gillningar

Tycker att det är en tråkig inställning till en nyfiken fråga. Det finns säkert några i alla fall som kan svara och det kan vara intressant för TS. Att svara om att det är fel forum är ju att döda frågan i sin linda. Tänker att allmänt gäller att om man inte har något att komma med i en frågeställning så svarar man inte utan låter andra ta vid istället för att “markera” något för egen del.

4 gillningar

Verkar som att många likställer Trading med Daytrading men så är det ju inte. Nordnet har exempelvis program för detta (har ännu inte provat själv).

2 gillningar

Alltså, sorry, men det här känns inte alls bra. Nu bryter jag mot mitt eget råd att bara besvara TS frågor men så får det bli.

Det låter som att du är en relativ nybörjare som hoppar i på djupt vatten utan varesig simkunnighet eller flytväst.

Jag menar verkligen inget ont. Jag gjorde det själv en gång i tiden. Önskar att jag fått mitt eget råd nedan då :slight_smile:

Följ länken

11 gillningar

Helt rätt @JFB Börja här följ länken och låt det vara i fred med automatisk månadssparandet till pensionen :+1::person_tipping_hand::ok_hand: .

2 gillningar

Tänkte bara ge honom effektiv information så att han kunde hitta det han letade efter snabbare, men visst kan det ha varit lite för rätt fram.

Edit: Varför redigerade du min kommentar admin? Var den verkligen så illa?

2 gillningar

No offense taken :slight_smile: Välmenade råd är alltid välkomna.

De böcker jag har läst sågar fondhandel med fotknölarna så jag är inte intresserad av fonder förutom när det gäller pensionssparande så jag ska nog spana in avsnittet du tipsade om.

1 gillning

Då har du läst fel böcker som det ser ut :joy: . Den här bokan ska du läsa istället då kommer du fatta lite vad man ska investera i långsiktigt :person_tipping_hand::+1::heart_eyes:.

https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwjJ3sb73MP5AhWW5HcKHdGqALEYABANGgJlZg&ae=2&ohost=www.google.se&cid=CAASJuRob2p6BInZKMlQBOIMh1eyfCSPc_O02zb1mcCMkvdqydvy4SZU&sig=AOD64_3N_SbhwyibFia9-ohwBx73g4MVrg&ctype=5&q=&ved=2ahUKEwjU2r_73MP5AhUXXvEDHbcgCtUQwg8oAHoECAEQCw&adurl=

4 gillningar