Vilka funktioner letar du efter? Svårt att rekommendera en lösning när inte frågeställningen är helt klar.
Behöver du ett program? Eller skulle det räcka med teknisk analysfunktionen i Avanzas aktielista, alternativt den mycket mer kraftfulla Börsdata, tillsammans med stoploss-funktioner hos Avanza/Nordnet?
Som sagt, vill du verkligen bli en trader, så fortsätt läsa/studera marknaden.
Du är inte kirurg bara för att du har en skalpell, och du är inte en trader bara för att du har en programvara.
Finns lika många sätt att tjäna pengar på, på börsen, som det finns traders/investerare.
Det enda jag egentligen vill ha svar på är ett bra program att göra TA och FA samt köpa och sälja aktier på svenska börsen med. Men det kanske inte finns något helt enkelt, jag har kollat runt på några till och de verkar sakna svenska aktier, vilket är ett måste för mig.
Naturligtvis så blir jag inte en bra kirurg bara för jag har en skalpell, men jag kanske har större chans än med en brödkniv
Jag tänker lite såhär i metaforer till musikbranchen som jag är lite insatt i. Det finns program likt “Garageband” som är fantastiska på att lätt göra musik. Sen finns det program som ”Cubase” som kan göra samma saker fast lite till, även om de kan vara krångligare att lära sig så blir möjligheterna så många fler. Jämför jag t.ex. Avanza med Skandiabanken så är Avanza 1000 gånger bättre (Avanza är även 10 gånger bättre än Nordnet) men det är fortfarande ett väldigt simpelt program.
Jag har fått lära mig att det gäller det att hitta en stil som passar en själv för att det ska vara roligt och inspirerande att investera, det är min melodi. Jag kollade på avsnitt #99 av rikatillsammanspodden och jag hållen med om mycket, men för mig gäller de tipsen för min premie och tjänstepension, där passar råden in fint. Med det sagt så vill jag med mina lönepengar spara i aktier, både på lång sikt (med aktier som jag gift mig med) och på kort sikt med en mindre del lönen där jag vill slå index och slå min långsiktiga portfölj genom att vara mer aktiv. Kanske har jag hamnat på fel forum om det är så att jag inte bör engagera mig i mina pengar och helt enkelt vara ointresserad av dem men det är ju konstigt att det finns 200+ avsnitt av podden men inget intresse för att göra något med pengarna annat än sätta in dem i en fondrobot och i globala indexfonder.
Det har du säkert gjort för att här har vi fullständigt koll på forskningen och statistisk årsavkastning hur majoriteten av småsparare misslyckas slå index även jämfört med gratis indexfonden Avanza Zero och Nordnet indexfond Sverige. Sedan om man vill spela på börsen är det mycket lättare diskuttera det på BS (Börssnack) chatt. Alla slår index där . Lycka till . Att man rek index finns det anlädning till då det är jätte svårt eller omöjligt slå billig tråkig indexfond långsiktigt utan mycket tur och jätte hög risk.
Om det fanns lätt sätt och program att slå index långsiktigt hade ägaren @janbolmeson av den här bloggen fixat åt sig själv. Han har råd att köpa det utan problem men tydligen har han investerat i 25 år på börsen utan att komma åt det. Så enkelt är det inte som man läser i Aftonbladet och Expressen. Akta dig för Börssnack då det är spelberoendet ganska hög dör och den är inte gratis. Som sagt inte lätt slå index även om man är proffs ännu svårare om man är grön nybörjare. Ha det gott . BS på DI .
Ja om du vill spela på börsen . Här sparar vi på börsen sedan får du välja indexfonder vilken risk du vill ha i portföljen . Det finns branch index/små mikro bolag Sverige. Finns alllt
Jag börjar fundera varför Rika tillsammans-forumet överhuvud taget har en sektion som heter “Aktier och börsnoteringar” (aktier-aktietips-och-relaterat) när filosofin verkar vara att hålla sig borta från aktier. Vore det inte mer ärlig att ta bort den här delen av forumet?
Det kan vara så att många på den här bloggen har även egna rena aktier och många av de är duktiga på det men skriver inte så mycket om det då det är jätte svårt rek aktier till någon. Om du skulle läsa lite längre i trådarna kommer du fatta att även RT bloggägaren gillar vänstra investera i rena aktier eller hur @janbolmeson ? Men det går inte alltid lysande så bra då vissa aktier har backat 70-80% då han inte investerar barnbidraget och kan handla men någon miljon då blir det inte roligt när det backar så där. Inte ens erfarna spelare som mår bra av det. Det är kul så längre det går bra innan backsmällan kommer då kan det gå fort åt h……e som det brukar gå när man spelar högrisk spel på börsen
Det ända jag frågade om var ett råd om ett bra program för att handla aktier med. Och jag har inte fått ett enda svar på det (även om jag fått andra kloka råd)
Tydlygen för att det finns inte sådana bra program som gör dig snabbt och enkelt rik. Om det var så smidigt hade vi alla haft en sådan undervärk hemma i burken och blivit jätte rika . Aktiva fondförvaltare använder världens bästta aktie program och har tillgång till all aktie data men det går inte så jätte bra även för de då de sällan slår en apa indexfond långsiktigt .
Tack! Jag har använt det och tycker det är jättebra. Vet du om det går att koppla det till en mäklare och ett ISK-konto så det går att göra affärer direkt i programmet?
Hej, nej det tror jag inte fungerar utan du får använda en annan plattform än Tradingview och handla i, så gör jag i alla fall.
Du behöver läsa på ordentligt och sluta titta på tradingkanaler på youtube låter det som.
Tradingview är bra liksom, dagens industri, omniekonomi mfl betaltjänster om du är intresserad men att ge sig på trading är inget jag skulle rekomendera. Bättre att hitta köptillfällen och “bra bolag” om du nu vill trejda… Och då är teknisk analys ett bra komplement för att ta ett beslut.
Tycker inte du hamnat på fel plats då merparten här pratar index, men egentligen också genom olika nivåer av antaganden och gissningar, t.ex. i att Storskogen skulle vara en förträfflig investering (och att sedan “köpa dippen” när den tankar), ändå visar ett intresse för en del “trading” i dess vida bemärkelse.
Ett tips vore dock att byta profilbild från ett kortlek till något som inte ger känsla av speltorsk. De flesta på rikatillsammans vill nämligen gärna ge sken av att de bara investerar enligt evidens, även om så sällan är fallet.
Hälsningar från en ganska typisk medlem som till stor del förlitar sig på evidens kring index mm, men även till viss del ägnar sig åt aktiva val av investeringar liksom att köpa och sälja beroende på kursutvecklingar, för nöjet i att få styra och för förhoppningen i att kanske klå index med någon procent eller två.
Lycka till med ditt åtagande, men lyssna på alla varningar och simma försiktigt på djupa vatten. Låt misstagen du lär dig av vara små.
Typiskt är att man behöver hålla två tankar i huvudet. Index för det mesta av sparandet (mellan och högrisk hinkarna) medan för de som vill (eller som jag för att ha något att pilla med) så finns lekhinken (Max 10% av sparandet) där man kan ta extremt hög risk, tex Storskogen
Alltså göra både och men i olika delar av sparandet. Därav att man behöver hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Tycker det har varit väldigt tydligt från @janbolmeson men det kanske inte är alla som uppfatta är det så?