Det var faktiskt inte min mening att det skulle handla om att jag är speltorsk, jag spelar av princip inte med pengar. Namnet AceTen kommer av att jag sälskapsspelar kort. En kategori av kortspel är AceTen, där tian är värd mer än de klädda korten.
Jag ska lyssna på råd. Det är ju därför jag vill vara med i Rika tillsammans eftersom jag antar att vi ska hjälpa varandra här.
Tittade faktiskt på avsnittet där Jan och Caroline går igenom boken “Mer pengar för pengarna”. Där droppar Caroline faktiskt att hon äger/eller har ägt aktier i Tesla
Ja så är det absolut. Men sedan tillkommer att det nog lätt blir mer än 10% för många, och att de övriga 90% också placeras med vissa baktankar t.ex. överexponering mot vissa marknader eller tillgångsslag utifrån marknadsläget. Allting faller under någon form av trading för mig.
Den svartvita gränsen går vid att fördela hela sitt kapital på X% i indexfond, X% i räntor, X% i guld och X% i cash, och sedan följa den vägen slaviskt oavsett marknadsläget. Jag tror en kraftig minoritet på det här forumet gör så. Sen till vilken GRAD man tradar, om det är 10% eller 20% eller 100%, det är för mig oviktigt. Tradar man ≥1% så har man skrivit under på att idén inte är främmande och det framstår då för mig som löjligt att klanka ner på de som “tradar” mer än så.
@janbolmeson skriver i ett läsvärt inlägg i en annan tråd att “Det finns många mål bortom att slå index med att ha sparande som hobby”, vilket för en del kan innebära att man även äger aktier.
Ok så om man snattat godis i ungdomen så ska man hålla käften om tung kriminalitet?
Jag förstår vad du menar men tycker du drar det alldeles för långt. Det du säger är att man inte kan eller ska hålla två tankar i huvudet. Antingen eller. Svart eller vitt. Så menar jag att det inte är men vi är alla olika.
Själv har jag i huvudsak indexfonder. Sen har jag en utdelningsportfölj men inte med syftet att slå marknaden utan för att ha en mindre volatil del. Den har levererat bra senaste tiden, precis som tänkt.
Följande produkter har jag läst är vanligt att använda för trading på “finanstwitter”. Ska tillägga att jag har ingen erfarenhet av dessa och sysslar inte med trading.
Fy, bemötandet du har fått i den här tråden är vidrigt och väldigt oinspirerande. Önskar att admin kunde smälla Jacke på fingrarna och det rejält.
Vissa medlemmar här på forumet är värre än militanta islamister eller feministiska veganer. Lyssna inte på dom, dom berikar inte diskussionerna som försöker bara sprida sin egna extrema dynga.
Forskning och statistik är som politik, det möjligas konst. Det finns extremt mycket motsägelsefull forskning med olika forskare som tycker olika och som reviderar sina positioner på löpande band inom alla olika branscher och områden.
Det finns väldigt många strategier och koncept för att nå framgång på aktiemarknaden. Inte bara ett sätt som Jacke gärna vill få dig tro.
Efter att Jacke spred sin dynga i en annan tråd utmanade jag honom att jämföra våra börsresultat på hans villkor. Han vägrade. Så varför lyssna på en person som sprider en uppfattning men som inte vågar visa resultatet av det han predikar?
Jag använde Hitta kursvinnare för många år sedan men har lagt ner allt sådant nu. Tyckte inte att jag använde alla funktionerna som mjukvaran erbjöd och jag såg inte heller att jag blev en mer framgångsrik investerare.
Intressant att begreppet trejding om vi tar det på svengelska tolkas så olika.
Ordet betyder ju byteshandel eller handel och det gör vi alla här varje dag, både indirekt genom att en indexfond eller förvaltad fond viktas om eller när vi letar efter andra sätt/möjligheter att investera pengar.
Även om risken är lägre såklart i en global indexfond.
För mig byggde jag upp hela mitt intresse kring ekonomi med att jag snöade in på trading, tycker allt hänger ihop på något vis och det är väldigt fascinerande.
Att trejda för mig innebär att hitta en “rea” typ på ett bra bolag. Kanske därför jag tycker det är så kul samt att jag är mer sparsam med materiella ting nu när aktieintresset har tagit över.
Höjdpunkten på månaden är då det ska handlas på börsen, nöjd med livet som det är i övrigt.
Jag kände mig lite utmobbad faktiskt, men sen var det så många som gav mig stöd. Särskilt en som skickade PM till mig. Men jag står ganska stabil i min tro om att jag förvaltar mina pengar bäst själv och går det inte bra så har jag bara mig själv att skylla. Men jag har valt att se allt som välmenande råd och råd är ju alltid bra även om jag inte håller med
Vad jag förstår kan jag inte handla via Hitta kursvinnare och det är det jag är ute efter.
Tack för att du tipsade om IG. Jag ska kolla upp det.
Hoppar in här igen och tänkte faktiskt tacka dig för att du utmanar mina tankar lite, har alltid sett trading som något allt för riskabelt men jag erkänner: du har gjort mig nyfiken!
Funderar närmast på swingtrading dock (då håller man kvar en aktie längre än vid daytrading).
Kommer börja med att läsa på, ta fram en strategi och köra backtest på det. Verkar det lovande kan det blir så att jag börjar med en liten summa för skojs skull (som jag ändå har råd att bli av med) och känna på hur det fungerar på riktigt.
Du har fått mig att inse hur otroligt lätt det är att vara negativt inställd till något man aldrig själv provat, mycket på grund av rädsla för det okända.
Så jag tänkte att jag kan prova på det okända, i värsta fall har jag ju då byggt egen erfarenhet och kan fortsätta vara negativ bäst jag vill utifrån det också. ^^
Är även väldigt imponerad av att du är så otroligt trevlig trots allt mothugg du fått. Inte alla som orkar med det.
Lycka till på ditt äventyr!
Oavsett hur det går kommer du få mer erfarenhet och det kommer vara mycket värt i längden.
Själv låter jag mina stora fartyg gå på autopilot och letar reda på en liten jolle att segla ut med för att testa vattnen.
Samtidigt är det lite som att se någon gå med en osäkrad laddad pistol och man gissar att dom snart kommer skjuta sig själv i foten—då är det lite ens ansvar att kanske ge nåt bra råd om att säkra vapnet och ta ut kulorna
Om du vill jämföra med det som forumet pekar på så är nog MSCI ACWI som är lättast att kolla på.
Dock finns det ju faktorer som verkar ligga grund till överavkastning som många tar med, exempelvis småbolag. Många väljer även att ha en home bias, vill man kunna jämföra sig med något som är enkelt att titta på så är nog lysa lättast att kolla på.
Sedan 1999 ligger avkastningen på cirka 480%.
Att jämföra med Jacke säger ju egentligen inte så mycket om den faktiska rekommendationen, den säger mer om hur Jacke valt att följa den (vilket skulle kunna avvika kraftigt), det kan falla ut som över eller under-avkastning.
Om man vet eller tror man kan bräda lysa/världsindex så får man väl köra på. Men jag tror man ska stämma av ofta med index så man ser vad man skulle kunna fått så man inte ligger och underavkastar år efter år!