Väldigt tjatigt, jag vet!
Det har diskuterats så mycket att jag tvekar att ens skriva det här, men… När det började kännas obekvämt i början på året, med Trump och annan skit. Då började jag, mot all expertis att dra ner på mina innehav. Sen gick jag ur helt. Sen köpte jag in mig lite grann. För att nu ligga all-in igen.
Under hela förra året försökte jag med olika investeringar att slå ”index”. I detta fall Länsförsäkringars Global index. Helt utan framgång. Vad jag än gjorde, så låg jag ungefär på index hela tiden. När sedan nedgången kom, så såg jag detta som en bra chans att få lite försprång på index. Nu är jag alltså all-in och ”leder” över index för första gången! Jag kan inte förstå varför detta anses som fel.
Om du bettar på en slumpvis häst på travet och vinner. Är det fel?
Rent matematiskt sett så är det ju fel även fast du lyckades pricka rätt.
Grattis till en bra chansning
Jag bettade inte slumpvis. Jag lät bli att sätta pengarna på en slakt-häst (index). Alla såg att den var halt, men tyckte att det var rätt att sitta still med sina bett. Om vi nu skall prata trav.
Tror du ja… men science says no.
Du bettade mot oddsen. Denna gången föll det väl ut.
Jag tänker att det i situationer som denna finns två alternativ:
- Vinnaren visste bättre än resten av marknaden.
- Vinnaren hade tur.
Vinnaren och åskådarna tenderar att ha väldigt olika perspektiv kring vilket av dessa två alternativ som verkar mest sannolikt.
Att köpa på botten och sälja på toppen är i backspegeln den tveklöst bästa metoden. Varför inte göra det hela tiden? Man kommer slå index med hästlängder varje dag.
Men nja, det riskerar att blir lite som att satsa på rött vid roulette-bordet. Med facit i hand kan man hävda att man såg att rött skulle komma när ingen annan gjorde det. Se, jag fick rätt. Vad är problemet med det här?
Jag hade tur på ett av mina konton med. Hoppade ur och missade den större delen av nedgången i april och gick sedan all-in igen i likhet med dig. Det gick hem den här gången. Andra gånger har tajmingen gått åt andra hållet.
Om man kontinuerligt lyckas slå index under en längre tid, typ som Warren Buffett t.ex, så tänker jag att det troligen handlar om alternativ 1. Jag tänker lite som Ingemar Stenmark: “Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag.”
Det går att göra statistiska analyser på detta.
Vilket också har gjorts…
Slutsatsen är att det krävs tidsperioder på många decennier innan man börjar skilja ut alternativ 1 från 2.
Var hittar jag dessa analyser? Det vore intressant att kolla närmare på.
Ingen har sagt att det är omöjligt att slå index i absolutavkastning över lång tid. Det kan man göra genom att ta mer av rätt sorts risk, t.ex hävstång eller faktorer.
Buffett/Berkshire är känd för att ha hävstång på sin portfölj:
Man måste differentiera på:
- Gott utfall
- Bra val
I detta fallet så har du fått ett gott utfall på ett dåligt grundat beslut, det du själv säger: “När det började kännas obekvämt”
Att grunda sina investeringar på känslor är sällan sunt, även om många påstår att de har intuition för investeringar. Statistiskt sett så har de fel.
Grattis till det goda utfallet!
Så här kan det givetvis se ut, ibland.
Grattis till att chansningen lyckades! Jag gissar att många andra sålt och köpt vid andra lägen och inte redovisar det på några forum…
Men trots att de som skriver att man inte ska försöka tajma marknaden, att ”time in the market” slår ”timing the market” osv har rätt så tycker jag att du har en poäng i ditt agerande, utöver att det faktiskt gav ökad avkastning.
Det är att om man tycker att det känns fel att äga aktier (eller annan tillgång) i ett visst läge så ska man kanske helt enkelt låta bli. Om man har rätt i sin känsla är det ju toppen. Om man har fel så har man i alla fall gjort det man tror på.
Om man låter bli att agera på känslan, men känslan var rätt, så kommer det kännas dummare än att ha agerat på känslan och haft fel.
Sedan är så klart riskerna uppenbara ändå och jag stämmer helst in i sitt still i båten-kören. Men då ska man gärna ha en bra båt också.
Nu kan du hur som helst köra på globalfonden livet ut och för alltid behålla ditt försprång över index!
Grattis till att det denna gången lyckades bra!
Lyckades själv tajma in ett aktieköp till lekhinken ett par timmar innan Trumps uppmaning att handla på börsen. Det lyckades med bra. Men det kunde också gått tvärtom, därav lekhinksköp.
Har själv inte nerverna eller tiden att hoppa in och ut från börsen på känsla. Tror också det blir en förlust på sikt. Men när alla har panik, då kanske jag köper lite extra.
Hur ser din plan ut framåt?
Kinatullarna ska förhandlas om inom 90 dagar och vi vet ännu vad som händer med övriga tullar och sen har vi framtida svarta svanar.
Återkom nästa gång du tappar nerv och resultatet blir sämre
Framåt har jag ingen plan. Det läget som var, då jag lyckades göra rätt, eller hade tur, kom inte som en överraskning för någon. Även i detta forum pågick diskussionen om att sitta kvar i båten eller inte. Diskussionen kom ju inte från ingenstans. ”Det kommer att gå ner”, ”det kommer att göra ont” osv. Jag valde att ta bort en del av det onda istället för att följa med ner. Jag gjorde likadant vid covid. Samma där: ”det kommer att gå åt helvete, men sitt lugn i båten” Jag drog upp båten på land. Nästa stora nedgång kanske inte går att läsa i tidningen veckan innan den händer. Då åker jag också ner längs index-grafen!
Det gjorde jag hela förra året! Jag köpte och sålde ALLT hela tiden, helt utan framgång. Förutom att jag lyckades följa index. Men mitt mål var ju att slå det med hästlängder!
Oavsett tidpunkt så kommer det alltid finnas massa folk som tror det kommer gå ner.
Sedan går det upp, och de missar att följa med i uppgången.
Så är det. Det var några ganska rejäla gupp i vägen förra året. Dessa missade jag helt. Då satt jag i båten, för jag hann inget annat.