Jag ser ett och samma argument dyka upp titt som tätt i forumet:
Sitt lugnt i båten, om du har en bra båt.
Jag förstår kärnan i argument, att man inte kan förutspå framtiden och att eventuell chansning att sälja kan kosta. Men förstår inte varför man vid exeptionella händelser som krig efter en så stor uppgång som vi haft bakom oss senaste åren inte ser att det finns stor risk för betydande nedgång.
Om allt man ser framöver är kasst makro och indicier som pekar på att inflation ökar, kriget kommer och att räntehöjningar syns på horisonten. Varför ser man då inte möjligheten till att försöka gå ur börsen innan det säger plopp för att köpa sig in igen på billigare nivåer?
Jag förstår att man aldrig komma pricka topp eller botten men om man bara lyckas rädda ett par eller 10tal procent. Så ger det en betydande effekt i slutänden.
I ett av poddasvnitten så framkom ett klassikt citat från warren buffet, som satte sig hårt i mitt minne:
Regel nummer 1: Förlora aldrig pengar. Regel nummer 2: glöm aldrig regel 1
Men ändå så snurrar ”båt” argumentet väldigt frekvent i forumet likt ett närmast religiöst mantra.
Ska säga också att jag absolut inte tror att jag är någon Warren Buffet eller för den delen ens duktig på att spekulera/investera.
Men har ändå uppfattningen att risken på marknaden borde betona hur djupt investerad du är. Samla lite torrt krut när det är högt värderat och sen köpa på sig lite stötvis när det gått ner något.
Ps.Dissar inte folk som sitter kvar i båten men tycker det är en intressant fråga som jag tycker borde tas upp. Ds
Meddelande från moderatorn
Detta är inklistrat av mig (@janbolmeson) som moderator. Det korta svaret är att konsensus inom forskningen är att om man investerar i indexfonder/fondrobot, har en bra buffert utanför börsen och har en lång tidshorisont så bör man sitta still i båten. Det bekräftas även av flera finansiella rådgivare som har intervjuats i tidigare avsnitt.
Den enda anledning att egentligen byta strategi är 1) om ens livssituation har förändrats eller 2) om ens mål har förändrats eller 3) att ens sparande påverkar ens nattsömn. Det ingår i att investera att det ibland kommer att gå ner och man kommer förlora pengar.
Att försöka tajma marknaden är något som man statistiskt sett över tid kommer att förlora på. Något som bekräftas av forskningen, Nobelpristagare och enkel statistik.

).

.