Hur kommer börsen reagera vid konfliktupptrappning i Ukraina?

Jag är lite nyfiken på hur ni tror att börsen skulle reagera vid en konfliktupptrappning i Ukraina? Jag menar inte bara ökad intensifiering längs kontaktlinjen eller i de områden som drabbades 2014-2015, utan helt enkelt en utveckling där Ryssland går in igen och tar kontroll över en större del av Ukraina än vad de kontrollerar idag.

Skulle börsen går ned två dagar för att sedan återhämta sig igen? Eller blir reaktionen större än så?

4 gillningar

Om jag var du skulle jag köra en fullständig sektorrotation snarast. Gå all in value och tillväxt, samt korta futures på afrikamarknaden. Säger sig självt att med den omvärldsutveckling vi ser så är ovanstående det enda rationella svaret om man inte vill sitta i slutet av 2022 med -60%.

Allt vi förlorar inledningsvis är pengar medans Ukrainska och Ryska liv kommer gå förlorade.
Med det sagt så tror jag vi kommer få se långtgående ekonomiska konsekvenser av en konflikt, det är ju det president biden har lovat och det kan omöjligen bara drabba Ryssland.

3 gillningar

Syniskt sett är ju marknaden redan justerad i proportion till risken som det innebär att Ryssland invaderar Ukraina.

Således borde det vara bra att vara fullt investerad – antingen är det låg risk att det går åt skogen, eller så är marknaden redan på den nivå som är rimlig vid en invasion. Jag tänker mig det senare baserat på uppgifterna som kommer från USAs underrättelsetjänst, att det är högst sannolikt att Ukraina invaderas inom en snar framtid.

Skakigt kan de bli, men försvarsindustri kommer gå bra.

Som någon skrev ovan, konsekvenserna för Ryssland och Ukraina blir naturligtvis omfattande, och katastrofala för dem som mister sina liv, anhöriga, vänner och bekanta, samt tvingas fly från sina hem.

Men. Omvärldshändelser har olika dignitet och olika stor påverkan på världsekonomin. Hur värderar ni påverkan av denna?

1 gillning

Eftersom ingen vet kan det vara bra att fortsätta månadsspara (och kanske lite till när/om det dippar mycket?) för om 10-20år kommer detta med stor sannolikhet ha genererat god avkastning.

Det behöver inte bli så dramatiskt på finansmarknaderna då det som tidigare nämnt antagligen är rätt inprisat vid det här laget. Hittade följande bild i Twitter-flödet på hur amerikanska S&P 500 reagerat vid olika geopolitiska händelser.

Men vi får hoppas att det inte blir så av helt andra anledningar än de finansiella :confused:

6 gillningar

Det var svårare att snabbt sälja aktier för 25 år sedan, innan datorerna slagit igenom.

Att börsen sjönk 4,9 % efter 11 september -01 känns extremt lågt idag när börsen kan svänga +/-3% utan att något hänt.

2 gillningar

Känns inte som att vi kan jämföra det som står på listan med vad som ev kan hända om Ryssland väljer att gå in i Ukraina. Och en invasion kryper ju närmare och närmare för var dag. Sedan om det är skrämsel eller skarpt återstå att se.

1 gillning

Jag tänker att en rysk invasion i Ukraina skulle få påverkan på världsekonomin främst i form av mycket skarpa sanktioner mot Europa och väst. Ryssland skulle svara med samma mynt. Detta kan påverka världsekonomin eftersom Ryssland sitter på rätt bra kort då det gäller energifrågan…

Det kommer utan tvekan att bli extremt oroligt på börsen. Vi pratar om den största säkerhetskrisen i Europa sen andra världskriget om Ryssland utökar sin ockupation av Ukraina och med omfattande mobilisering av natostyrkor i grannländerna. Eventuellt tusentals döda på båda sidor, hundratusentals om inte miljoner flyktingar inom och utom Ukraina. Lägg därtill följderna på Europas energiförsörjning på det med spiken i kistan på Nordstream 2, de kraftigaste sanktionerna mot ett land i historien med påföljder i Ryssland som ingen kan förutse.

Kriget kommer även att pågå så länge ryssarna då befinner sig i Ukraina vilket kan ta åratal som värsta scenario.

1 gillning

USA har ju varit den som varnat för det här allra mest, medan Europa och framför allt Ukraina tonat ned hotbilden något (i alla fall fram tills nu). Man ska komma ihåg att 2014-2015 så var det upp emot 1,8 miljoner ukrainare som tvingades fly från sina hem (olika siffror förekommer) och cirka en miljon Ukrainare som flydde landet. Kan tänka mig en liknande utveckling, eller ännu värre, den här gången.

2 gillningar

Precis. Invasionen har redan börjat för flera år sedan, vilket såklart kommer vara tydligt om 50 år när man ser tillbaka på händelserna, i händelse av att Ryssland fullbordar en invasion.

Och även nästa steg kommer ju knappast vara att Ryssland säger “nu invaderar vi Ukraina,” utan tvärt om ett “nu måste vi flytta våra trupper hit på grund av anledning x och y”. Det är återigen bara i efterhand man kommer kunna se konturerna av invasionen.

Ska man se på det rent börsmässigt så är det nog bra. Det blir utdraget och lågintensivt istället för tvära kast som kan göra börsen osäker och hackig. Ur ett tioårsperspektiv hamnar man nog på samma nivå, men en fallande och stigande börs är ganska påfrestande, så jag ser hellre att börsen rör sig kring +3% än mellan +50% och -30% på årsbasis.

1 gillning

Som det ser ut kommer detta inte likna Krim. Där var det separatister med rysk utrustning men utan nationsflagga på uniformen och hela tiden hävdas det att Ryssland inte har något med detta att göra.
Vet inte om de än idag förnekar inblandning likt de förnekar alla cyberattacker mot Ukraina. Visserligen inte bevisat men sannolikt är det ryska hackare.

Nu har de i stort sett omringat landet med tydligt ryska soldater. From imorgon har Ukraina ingen kust kvar pga rysk övning, och bara den avstängningen kan ses som en ren krigshandling.

Det har också framgått att ordern gått ut om Anfall med bl.a. flyg och telekrig. Men inte när.

Det är också sällan man övar med stora fältsjukhus och framflyttade blodförråd. Vilket ryssen verkar göra nu.

Ovanstående är självklart ingen garanti men finns att läsa på fler ställen på nätet av fler personer.

Mitt stalltips är någon/några dagar efter os. Då vet vi hur det blir och det ser inte ljust ut. Kontanter och konserver är nog bra att ha hemma.

1 gillning

Tror inte på att ha kontanter och konserver hemma, om man nu inte bor i Ukraina. Det börjar väl mer och mer luta åt att det kommer smälla, även om ryssarna säkert inledningsvis i alla fall kommer låtsas som att det är separatister som driver utvecklingen.

På något sätt känns det rätt mycket som 2014 igen. Putin: “Nej vi ska inte invadera Ukraina”… på något sätt känns det bara som att han väntar på att Väst ska ha pratat färdigt.

1 gillning

Allting indikerar en snar offensiv.

Det faktumet i sig är väl det enda som talar emot det. Det är för uppenbart. Strategiskt överfall kräver ett överraskningsmoment. Annars ger angriparen bort sin största fördel, att välja tiden.

Vad är avledningsmanövrar, och från vad?

1 gillning

De har ju trupp på mer än en plats, de har väl säkerligen ett tiotal alternativ på ingång i landet. Även havet är ju avspärrat för rysk övning.

Överraskningsmomentet ligger väl i var och när snarare än om, kanske.

Jag tycker att du får konkreta svar angående din fråga på BS (Börssnack) :+1:. Det är bara läsa lite då hittar du många experter som kan allt och duktiga på att tajma börsen. :joy:. Då får man alla svar när man ska hoppa in på tåget och när det är dags att kliva av :grin:. Det lyser bara spelberoende :+1::joy:. Rena bästa aktier och dyra bästa aktiva fonder som gäller :grin:. Ingen mellanmjölk där :+1:

1 gillning

Är ganska okunnig kring börsen så ställer en fråga till alla i denna tråden. Vi har ju sett ökad inflation den senaste tiden som drivs av energi i form av naturgas och drivmedel. Många experter tror att inflationen kommer sjunka inom en snar framtid men att en rysk invasion skulle potentiellt förändra det, och en mer långvarig ökning i inflationen är farligt. Om Ryssland då invaderar Ukraina har bl.a. USA sagt att Nord stream 2 inte blir av och att man ska införa sektorsanktioner på Ryssland(förmodligen naturgasen). Kan detta potentiellt leda till ett större börsras, om en hög inflation blir långvarig?