Icke-finansiell akut händelse och investeringsmöjligheter

Jag börjar tro att det kan vara en bra idé att ha en strategi kopplad till ev. användande av kärnvapen i eller nära Ukraina. Min spontana bild är att det skulle leda till en betydande krasch och att räntorna går upp kraftigt. Fastighetsbranschen skulle drabbas särskilt liksom andra högbelånade företag.

Eftersom prognosen verkar vara att det nuvarande marknadsläget ska kvarstå även 2023 vore en möjlig strategi att avvakta iallafall något. Ett eventuellt användande av kärnvapen borde, utifrån nu kända fakta, inte ligga så långt bort i tiden. Jag menar då senast nästa sommar.

Min spontana tanke är att den bästa strategin förmodligen är att köpa indexfond vid en eventuell kärnvapenrelaterad krasch alternativt andra tilllgångar med hyfsat bred exponering. De bolag som drabbas hårdare än andra riskerar förmodligen för mycket för att det ska vara en bra idé att spekulera i dem.

Vid en kärnvapendetonation aktiverad av ryssarna mot Ukraina rasar i stort sett alla tillgångar utom fysiskt guld. Dessutom kommer det att bli en omedelbar rusning till stormarknader för att fylla upp bilen med mat. Vägen hem går via bensinmacken där man fyller tanken med bensin/diesel och via apoteket för att fylla på medicinförrådet. Efter att man lossat av allt hemma kopplar man på släpvagnen och kör en runda till med fokus på mat och bensin/diesel i extradunkar.

Den som är smart köper fysiskt guld redan nu och får det hemlevererat.

1 gillning

Glöm inte att bunkra toapapper. Covid lärde oss att folks största skräck är att få slut på något att torka sig med.

Själv köper jag hellre vapen och ammunition än fysiskt guld, vad ska jag med det till?

3 gillningar

Vapen är inget för Storstads-Svensson.

Haha, besattheten av något mjukt att torka ändan med :joy:

Visst är det så. Min poäng var inte just att skydda värdet på befintliga innehav utan mer att identifiera köptillfällen. I de flesta kriser är det någon viss sektor eller kategori bolag som drabbas i real mening, alltså riskerar konkurs eller liknande drastiska konsekvenser. För de flesta andra blir det en nedgång under en period men det är något övergående. De investeringar man gjort och gör blir inte värdelösa. Däremot kanske vinsterna från dagens investeringar flyttas några år framåt i tiden.

Att Ryssland skulle inleda något sorts världskrig på bred front tror jag inte på. Det skulle krävas något betydligt mer omvälvande än dagens utveckling för det. Att även en begränsad användning av kärnvapen skulle få enorma konsekvenser är dock en realitet. Det skulle dock få större återverkningar i form av stor allmän oro än påverkan på den reala ekonomin. Sedan kan det förstås få oväntade återverkningar på olika håll, såsom ofta är fallet när en kris utlöses.

Kolla på spiken vad gäller priset på guld i samband med Rysslands invation av Ukraina i Februari.
En liknande reaktion skulle kunna triggas av ditt scenario.

Frågan är hur sannolikt det scenariot är…

Exakt. Jag skulle inte gå all in för ett sådant scenario. Däremot kan det vara en möjlighet att mer kortsiktigt försöka tajma marknaden om/när något nu händer. Jag menar då att lägga lite pengar på hög att investera i något lämpligt när det kommer en kraftig dipp. En sådan dipp kan förstås komma av andra orsaker också.

Tyvärr är det så att den minsta atombomb som nu existerar har samma effekt som den bomb som USA sprängde över Hiroshima i slutet av WW2, mindre finns inte. Det betyder sannolikt att det räcker med en bomb för att Putin ska krascha hela världsekonomin på nolltid utan att vi behöver spekulera om Natos svar och ett möjligt WW3.

Släpper Putin en atombomb och du inte har skyddat värdet på ditt nuvarande innehav innan dess så kommer du inte att ha något att köpa för och kan således inte utnyttja eventuella köptillfällen när röken har lagt sig och aktiehandeln så småningom kommer igång igen. Du måste redan nu lägga dig i cash och fysiskt guld i väntan på smällen, hur horribelt det än låter.

Och det baserar du på din långa erfarenhet i ämnet och det du upplevt tidigare? :slight_smile:

Jag tror inte på att världsekonomin krashar på nolltid. Krashen är redan här men i lagom takt.
Däremot kommer finansmarknaderna få panik.
Därefter kommer NATOs svar , Kinas distansierande från Ryssland och så vidare göra att alla ryska stridförmågor i Ukraina, inklusive inblandade förband i Ryssland (Svarta havsflottan exempelvis, inklusive utbåtar) slås ut och konflikten är militärt sett över, återstår är
Kort därefter blir det ändringar i ledarskapet i Ryssland och successivt återhämtar sig marknaderna.

Det blir mer av Coviddippen, men djupare. Återhämtningen sker också genom att folk drar en lättnadens suck och vi kan fokusera på viktigare saker.

3 gillningar

Har inte mer erfarenhet än att jag jobbade i Hiroshima i drygt ett år på 90-talet och fick en del hemskheter berättat för mig men det gör ingen skillnad. Allt som behövs är common sense för att förstå att världsekonomin kraschar om Putin släpper en atombomb i Ukraina.

S&P 500 rörde sig knappt under Kubakrisen.

1 gillning

Ingen släppte en atombomb under Kubakrisen.

Visst finns det massvis av mindre kärnvapen än Hiroshima. Taktiska sådana är ju mindre. Effekten på Hiroshima var ju så jävligt då allt var trä och papper, så allt blev en enda stor eldstorm. De flesta kärnvapen idag är ju rätt små jämfört med kalla krigets topp, och även om de skulle skapa ett helvete så är de för det mesta inte världens undergång wunderwaffe så som de en gång var.

3 gillningar

Just så. Viktigt att skilja på taktiska och strategiska kärnvapen.

Även om Ryssland skulle välja att endast avfyra ett taktiskt kärnvapen mot Ukrainska trupper eller mål så rasar börserna världen över på nolltid. Det magiska ordet är “nuclear”, oavsett typ.

4 gillningar

Exakt. Den psykologiska effekten blir stor och det skapar köptillfällen på börsen. Den reella effekten för många företag blir däremot begränsad.

Det mest cyniska inlägget jag sett… fortfarande intressant… men att inte fler reagerar🙃

Inget konstigt med det egentligen. Jag tänker att just sådana här diskussioner är naturliga att föra i forumet. Det finns många sådana situationer där panik utbryter i onödan och bra köptillfällen skapas. Marknaden tenderar att överreagera på det mesta. Till skillnad från t.ex. Credit Suisse handlar det här inte om att bedöma någon teknisk risk som är svår att förstå. Alla med rimlig erfarenhet och kunskap kan ha bra idéer om detta.

1 gillning

Det är detta uttalandet jag vänder mig mot “Krascha hela världsekonomin” är för mig något i stil med att logistikkedjorna kollapsar som vid Covid men värre, eller att ett massivt krig i Gulfen gör att tankers inte kan passera Hormutz eller motsvarande. En chock som ger en marknadsöverreaktion kommer såklart spilla över på den fysiska ekonomin, det visar inte minst tidigare kriser men det är inte en krasch. Företagen drabbas av mer långsiktiga strukturella förändringar såsom energikrisen i SE3+4.

Det troligaste är att de med likvida och snabbfotade tillgångar kan göra klipp. Men även om du sitter med pengar på bankkontot kanske det finns risk att dessa låses av olika skäl?
Vad är sannolikheten för det?

Visst är resonemanget cyniskt i grunden, men jag tror man skall stresstesta både upp- och nergångar ur ens personliga ekonomiska perspektiv.

Det sagt sitter jag inte och hovrar över köpknappen i väntan på att Ryssland går bananas.

1 gillning