Vad tycker ni om min strategi?

Hej!
Jag är ny här, och även ny vad gäller att på egen hand välja placering för mitt kapital. Tidigare har jag på grund av okunskap dels valt en för låg risknivå, dels förlitat mig på Skandiabankens rådgivare, och på grund av detta har jag inte haft någon vidare tillväxt på det jag har. Jag har nu lärt mig mer- genom att läsa här och på andra sidor, jag har också flyttat över mina pengar till Avanza och vill nu göra kloka val så att mitt kapital kan växa i framtiden.

Det som gör mig mest osäker nu är läget på börsen och jag är rädd för en krasch som skulle kunna göra att det jag investerar nu kanske inte är värt lika mycket igen på tio år eller så. Jag är rädd att göra fel igen. Därför skulle jag vilja presentera hur jag tänkt, och så är jag tacksam för all feedback jag kan få.

Det handlar om följande summor: 150 000 kr som fram till senvintern befunnit sig i Swedbanks Transition Sweden. Dessa har jag nu avsatt för framtida pension (om 20 år) och placerat in i aktiefonder på Avanza som jag tror få av er skulle invända emot då det är fonder som ofta rekommenderas här. Sedan återstår 320 000 kr. Jag vill ha 80 000 kr som buffert för eventuella akuta stora utgifter (typ någon i familjen behöver en operation och regionen betalar inte eller dylikt). Dessa har jag satt på Nordaxkonto med ränta. Jag har placerat in 140 000 i aktiefonder hos Avanza. Då finns 100 000 kvar som är tänkta att vara i aktiefonder men här blir jag rädd.

Jag har läst mycket här och vet att oftast lönar det sig att placera allt på en gång. Jag har inte tänkt mig att tajma börsen och i mer normala lägen hade jag inte tvekat att investera allt på en gång. Men nu när allt är så högt värderat så tänker jag att jag kanske slänger allt i sjön och fortsätter att gå miste om tillväxt därför att jag investerat på toppen och sedan rasar allt och är lägre i många år. Jag hade en idé om att spara dessa 100 000 på räntekonto i 1-2 år för att se om det kommer en krasch. Samtidigt känns det inget vidare att ha så stor del av kapitalet utanför marknaden. Så jag undrar- vad tänker ni andra? Är det en idiotisk idé att spara denna summa kanske länge för att ha vad ni brukar kalla för torrt krut så att jag också kan investera när allt är lägre värderat och undvika att bli helt utan värdeökning i många år om börsen skulle krascha?

Jag har också köpt loss ett gammalt pensionssparande i Skandia Liv med ett värde på 40 000 kr. Jag tänkte göra likadant med detta- investera hälften nu (för pension förstås) och sitta med resten på konto med ränta (av samma anledning som jag beskriver ovan). Dumt eller inte?

Jag känner mig inte så sugen på guld, och inte heller på räntefonder så som läget är nu. Konto med ränta känns bättre.

Som sagt- vore tacksam för feedback och goda råd från andra som har mer erfarenhet än jag själv.

Trevlig helg!
Maria

Rent ekonomiskt så lönar det sig inte att vänta och försöka tajma börsen, för det är ju det du gör om du väntar 1-2 år. Om du istället tänker dig ett scenario där du får en färdig portfölj, hade du sålt av och väntat 1-2 år eller låtit den vara kvar. Svaret på den frågan blir förmodligen din slutsats huruvida du vill placera allt nu eller vänta. Det är förståeligt att man inte vill förlora pengar direkt på börsen, så placera bara det du känner dig säker med så att du kan sova gott om nätterna.

3 gillningar

Här är en utmärkt artikel:

Lycka till! :slight_smile:

Jag är rädd om mina pengar och bevakar kontinuerligt att mina fonder inte backar så mycket om utvecklingen skulle gå åt fel håll. Nominellt och relativt andra fonder. Då säljer jag direkt. Ibland visar det sig att jag hade vunnit på att inte sälja men på detta sätt kommer jag aldrig att tappa 30-40-50% vilket är det viktigaste för mig. Och jag kan gå in 100% i aktiefonder utan att vara speciellt orolig.

Notera att jag inte försöker tajma marknaden utan jag anpassar mig bara till det som sker.

Detta är kanske inget som passar dig men men det besparar mig mycket ångest.

Tack så mycket för alla svar!

Jag har läst den artikeln faktiskt, Kalle Anka, och den är utmärkt, men jag läste också en tråd här där många skriver att de börjar positionera sig för börskrasch. Drar ned risken och ser till att ha pengar att investera om börsen rasar. Det är främst pga detta jag tvekar. Egentligen kanske det mest handlar om en fundering kring hur sannolikt det kan anses vara att en situation typ som den vid IT- kraschen kommer att inträffa nu. Jag är inte rädd för att börsen ska gå ned och att det tar 1-2 år för den att återhämta sig, men om det tar 10- 15 år, då är ju hela investeringen i princip bortkastad. Går det att på något sätt göra en bedömning av risken för ett sådant scenario just nu? Jag som i en halv evighet suttit med nästan allt i Skandia smart försiktig, smart balanserad och Spiltan räntefond vill helst inte återigen försätta mig i en situation med typ ingen avkastning på länge, så som det redan varit för mig väldigt länge :blush:

Hej!
Om du inte vill investera allt på en gång för att du är rädd att göra fel, då hade jag delat upp summan över kanske 2 år där du månadsvis sätter in en 24e-del på börsen, tills du efter 2 år satt in allt.
2 år är bara ett exempel, men välj en tid när du tror att bubblan kommer vara över tänker jag.

Ja, månadsspara in det skulle jag ju kunna göra. Eller alternativt kanske investera lite mer än jag från början tänkt nu på en gång, men ändå spara en del av de 100 000 tills bubblan är över. Det blir väl en slags mellanväg. Då kan det ju inte bli helt fel i alla fall. Eller bara önska mig en spåkula i födelsedagspresent :laughing:

Men om man tittar på grafer över IT- bubblan, och jämför med den börsuppgång som varit nu. Inte är börsen väl SÅ dopad som den ser ut att ha varit då? Eller tänker jag fel?

Mitt råd är att sluta fundera på huruvida börsen är i en bubbla eller inte. Rulla in dina pengar på börsen under en period, säg ett år. Månadsspara dessutom varje månad automatiskt. Tänk sedan på något annat.

3 gillningar

Tack Per, du har nog rätt. Att sluta oroa mig är nog prio ett :blush:.

Tack alla ni andra också, för era tankar och kloka ord! Skönt med lite hjälp när man är grön på området.

1 gillning

Investera 50% på börsen så har du gjort 50% rätt vad som än sker. :innocent:

Ja, det var nog ungefär så jag tänkte från början. Då kan jag knappast skuldbelägga mig själv hur det än går :sunglasses:

Jag har tänkt mycket på det där med att vara livrädd att göra fel. Att vara rädd för att skuldbelägga sig själv om ett investeringsbeslut gav dåligt resultat.

Slutsatsen jag kommit till är att den rädslan är en del av spelet och än värre är att man alltid (i efterhand) kan konstatera att man kunde fått bättre resultat om man tagit andra beslut. Lyssnat annorlunda på sin magkänsla eller vad som.

Helt enkelt måste man inse att resultatet av ett investeringsbeslut inte är användbart för att utvärdera om man tog ett bra eller dåligt investeringsbeslut. Man spelar ett statistiskt spel, där man alltid går miste om vinnande lotter som man i efterhand kunde se att man borde köpt. Samt köpta förlorande lotter man i efterhand kan se att man inte skulle köpt.

Så osvsett vad du gör kommer du ångra dig. Acceptera det och satsa på det som statistiskt lönar sig och du känslomässigt klarar.
Ångern är det pris vi betalar för att få spela spelet på börsen.

3 gillningar

Är du rädd för att börsen ska gå ner har du för hög risk från början. Ifall du har en portfölj som du litar på kan du slänga in hur mycket som helst, när som helst.

Skaffa alternativa tillgångar i portföljen, snöa inte bara in på indexfonder. Guld/silver/råvaror/reala tillgångar är viktigt för en diversifierad portfölj.

Att undvika tillgångsslag för att man inte är “sugen” ser jag inte som befogat.

Detta. Alla vi som väljer att inte sälja våra nuvarande innehav fattar varje dag indirekt samma köpbeslut du nu funderar över, hur du än vrider och vänder på det måste du göra ett val.

1 gillning

https://investor.vanguard.com/investing/how-to-invest/risk-reward-compounding

Tiden är vår vän:

Time is on your side

Here’s the secret ingredient that can make investments less risky: time.

Based on past history, if you invested in the stock market for 1 year, your chance of losing money would be greater than 1 in 4. But if you invested for 10 years, that number would drop to about 1 in 25—and after 20 years, to zero.*

Ser inte hur jag ska svara med citat, hur gör man det här?

Nightowl: jag är nog inte så rädd för att fatta beslut som leder till viss förlust eller att allt ska dippa och jag inte får någon avkastning på ett tag. Rätt tålig för det är jag nog. Det är läget just nu som är problemet för mig, och tanken att en investering just nu skulle kunna bli HELT KATASTROFAL på så vis att jag investerar på toppen, sedan blir det som efter IT- kraschen att det inte återhämtat sig förrän 15 år senare. Då har jag nästan förstört alla möjligheter till tillväxt av mitt kapital. Det är en väldigt jobbig tanke.

Firreb: Nja, sugen på är kanske tokigt uttryckt. Jag menar mer att investering i räntefonder just nu känns som en högriskinvestering eftersom räntorna är så låga och de bara kommer att sjunka i värde när räntorna går upp. Guld har jag inte riktigt förstått vitsen med. Jag tänkte istället minska risken genom att placera en del på konto med ränta. Är inte det en ok idé för att minska sin risk?

Erran och Erik: Jag tror att för mig känns det på ett annat sätt att investera pengar nu som stått utan tillväxt länge, jämfört med om jag haft dem placerade på ett bra sätt och fått tillväxt under åtminstone de senaste fem åren. Vid ett stort och långdraget ras skulle jag då kunna tänka att "nu är jag tillbaka där jag började " istället för “nu har jag förlorat allt jag någonsin hade”. Vilket ju stämmer…

A: Du har rätt förstås. Men om mitt mardrömsscenario skulle inträffa, då sätts ju den regeln ändå ur spel. De som investerade på toppen i IT- bubblan hade ju sitt kapital tillbaka på samma nivå först 15 år senare.

Mitt förslag: skapa ett Lysakonto och svara på frågorna så du får ett förslag med fördelning aktier/räntor.

Tack för tipset, A. Jag får fundera på det. Tycker bara det är så kul och spännande att ha valt mina fonder själv och kunna gå in på Avanza och se hur det går för dem :blush:

1 gillning

Du trycker på pilen till höger för att citera ett inlägg.