Vad tycker ni om min strategi?

Det kan du ha, var mest ett tips för att hitta rätt risknivå och balans mellan aktier och räntor/sparkonto

Man väljer fond och köper med ett knapptryck. Varför inte en diskussion om hur man kan skydda sitt kapital genom att sälja, också med ett knapptryck?

Jag förstår inte varför man accepterar en nedgång på 30-40-50% eller nöjer sig med 60% av en uppgång i en 40/60- portfölj men inte accepterar att sälja för att skydda sitt kapital.

Håller med dig.

Hör du av dig innan börsen börjar nedgången på 30-50% så jag kan sälja då? Och gärna när den börjar stiga igen också. :slight_smile:

2 gillningar

Tanken var ju en kreativ diskussion om saken. Inte ett generellt facit för alla.

Markera texten du vill citera och klicka på citera knappen som dyker upp.
Eller skriv html taggarna själv :slight_smile: Men du behöver veta både topic och post nummer då. :slight_smile:

Det är den rädslan jag pratar om. Den kommer alltid finnas. I alla lägen.

En sak är helt säker dock, du förstör alla möjligheter till tillväxt på ditt kapital om du inte investerar…

Så du kommer alltid oavsett vad du väljer kunna förbanna ditt tidigare jag för att inte ha gjort annorlunda.

Yes, jag lyckades citera :blush:

Men menar du alltså att det läge som är på börsen nu inte är mer riskabelt än de flesta lägen de senaste åren? Det talas ju om bubbla och möjlig krasch lite här och var. Om jag sparar en del av det jag har och siktar på att investera det senast om två år, då har jag max förlorat två år av avkastning på den delen av mitt kapital…

Samtidigt värderas ju börsen därefter också. Noll risk för krasch = dyrare börs. Hög risk = billigare börs.

Hur ska någon kunna veta det? Jag har ingen aning. Uppenbarligen tycker genonsnittet av marknadens aktörer inte att det är läge för krasch förra veckan. Vi får se nästa vecka. Eller kanske går det 15 år.

Direkt när marknadens aktörer tror att börsen kommer krascha så kraschar den. Marknadens aktörer är framåtblickande.

Hela poängen med att investera är ju att börsen ska ge avkastning och stå högre i framtiden, så den mesta av tiden står börsen i närheten av all time high eller som all time high.

Vad händer om väntar 2 år med att investera en del, sen efter 2 år och 1 dag kraschar marknaden?

Kom sen ihåg att 2 årsavkastningar specifika år kan vara 30-100% upp. Det är ganska ovanligt att ett enskilt år ger ca 7-8% även om index över lång tid ger det i snitt per år.

1 gillning

Oj, nu förstår jag inte… Kan du förklara? Jag tänkte att börsen är dyr nu och att det är stor risk för krasch??

Ja, jag förstår din poäng. Och det känns på ett sätt lockande att investera allt nu. Tråkigt med pengar utanför börsen :sunglasses:

Jo visst är börsen dyr just nu. Men just nu finns det ju inget alternativ (TINA, There Is No Alternative) eftersom räntekonto inte ger nån avkastning.

Men vad jag menar är att du är en helt vanlig person, och du har just nu pengar utanför börsen för att alla på TV och internet ständigt pratar om en kommande krasch. Men om du vaknar upp imorgon, och alla sa att nu finns det NOLL risk för krasch, tror du verkligen att du kunde köpa aktier/fonder för samma pris som idag? Gissningsvis inte. Folk med mer pengar, och som är snabbare, hade sett samma nyheter och redan köpt aktier/fonder så att de blivit dyrare när det blev din tur.

Så nuvarande pris återspeglar ändå risken för krasch (+ att man inte kan få avkastning utanför börsen). Så jag tycker inte det är bättre att vänta till en dag när det inte finns nån risk, för då är allt redan mycket dyrare.

Alternativet är att vänta in kraschen och köpa när det är som lägst. Men när kommer den? 1 år? 10 år?

Men när det finns alternativ igen och folk börjar satsa på dem, då sitter jag väl där med skägget i brevlådan?

Jaha, det var så du menade. Tack för förklaringen.

De flesta av er som svarat här verkar tycka att det smartaste är att köpa in sig på börsen med hela kapitalet på en gång, även fast det ser ut som det gör nu. Jag får nog sova på saken några nätter. Tacksam för alla kloka tankar och råd.

Jag håller med övriga om att man bör sträva efter maximal tid i marknaden.

Men vad gör du, och hur kommer du att känna dig, om en 50%-ig nedgång inleds precis när du har köpt in dig för alla pengarna? Jag saknar den diskussionen.

Lösningen är att inte gå in med mer kapital än vad man är bekväm med. Sover man oroligt har man för mycket kapital i börsen.

Sen vet jag inte hur din ekonomiska situation ser ut. Men om man kan månadsspara så gör det inte så jättemycket om börsen går ner. Det är ju bara bra eftersom man kan köpa mer på rabatt.

Ja, så hur du än gör så kan det gå käpprätt åt pipsvängen. Även om du tar det absolut bästa beslutet som ens är teoretiskt möjligt att ta idag. Det är ett stort känslomässigt problem. Det är fruktansvärt svårt. Det är verkligen en “damned if you do damned if you don’t” situation där det är du själv som i framtiden kan se ett dåligt resultat oavsett vilket beslut du tar idag.

Ja, precis… Det jag gör i så fall är att bara behålla allt och hoppas på återhämtning.

Men jag tror att jag tillslut har bestämt mig för hur jag vill göra. Jag stoppar in mer nu än vad jag från början tänkt mig, men behåller ändå en del på konto så har jag åtminstone en liten snuttefilt om allt skulle gå käpprätt åt skogen :sweat_smile:.

Häftigt att så många engagerade sig i mitt lilla problem. Tack!