Den stora korrektionen har ingenstans att ta vägen

Hej,

Jag har varit en passiv läsare här på forumet ett tag. Här är min första tråd jag skapar. Jag skapar den för att det just nu finns en hel del trådar om “den stora korrektionen”, “domedagen” eller att “dra sig ur”.

Min stora tankeställare är “vart ska pengarna från den stora korrektionen ta vägen?”

Jag tror absolut på att det kommer ske en korrektion i framtiden, men problemet med det just nu, och i närtid, är att jag inte ser vart pengarna skulle ta vägen.

Låt säga att dom stora spelarna funderar på att sälja sitt innehav på börsmarknaden. Då kommer dom ha en massa cash liggandes, vilket inte är något dom kommer vilja. Så dom måste ju investera det någon annanstans. Valen faller på:

1. räntefonder / statsobligationer
  2. råvaror/guld

Räntor och statsobligationer ger i dagsläget och närtid nästan ingenting tillbaka. Så det alternativet stryker vi.

Guld är redan på en riktigt hög nivå, och marginalerna man kan tjäna på det är inte så stora i jämförelse med risken. Dom lär väl knappast gå all-in på guld.

Jag har alltså svårt att se att en stor korrektion kommer ske innan det finns något alternativ som ger en jämförelsebar avkastning i relation till börsen. Och för att ett alternativ ska uppenbaras så måste ju räntorna upp, men varken Sverige eller USA har några som helst planer på att göra några drastiska ändringar där som jag ser det. Det är väl just därför det varit så stort fokus på den 10-åriga USA räntan.

Jag ser alltså ingen anledning till att dra sig ur börsen i dagsläget.

Däremot så känns det som att marginalerna man kan tjäna på marknaden just nu är lite mindre/svårtillgängliga pga dom höga värderingarna. Misstänker att rotationer i börsen kommer ske mer frekvent nu i folks försök att klämma ut mer vinst från svängningarna. Men oavsett så kommer ju pengarna vara kvar på börsen. Och nya pengarna som trycks kommer forsa in i börsen dom med.

Tankar?

1 gillning

Nja, guldet har ju dippat ganska rejält sedan toppen förra året. Så jag fyller successivt på.

Många av dagens ”investerare” tänker inte på att det inte finns några vettiga alternativ till börsen etc. och gör en rationell bedömning av läget, de vill ha snabba klipp där kursen stiger 5x på några månader. Vi kommer få en generation som bränt sig och håller sig borta från börsen efter nästa större, utdragna korrektion.

1 gillning

Intressant. Du tänker att guld är något att börja fylla upp på? Vilken fond?
Men guldet är ju inte långt ifrån ATH om man jämför med vad guldet vart värt 2019.

Jo, många kommer nog bränna sig.
Frågan är vad risken är att en sådan krasch händer med dagens ränteläge.

Jag har alltid ~15% guld, både fysiskt och som ETF via GZUR. Egentligen har jag bara aktier för att öka på mitt guldinnehav :joy:

Fast du kan ju inte jämföra med priset 2019 :upside_down_face: I förhållande till börsen så är guldet billigt idag. Då köper man. När omvänt förhållande gäller säljer man av lite guld och köper mer aktier.

Alltså, det behöver inte flöda ut speciellt mycket kapital för att priserna ska börja röra sig söderut. Priser du ser är ju senast genomförda affären, om utbudet på säljsidan ökar kommer man snabbt långt ner i orderboken.

1 gillning

Välkommen hit! :slight_smile:

Egentligen inte jag heller. Mer sektor rotation där jag tycker (rätt eller fel) att en del är tokigt värderat (läs Tesla, Hemnet, etc).

Jag tycker du lägger lite för mycket värderingar i att guld är dyrt och riskabelt. Det vet ingen av oss.
Egentligen likaså med räntor, men där ska man nog skilja på korta räntor och långa räntor/obligationer. Ränterisken i det senare är betydligt mycket större medan korta räntor ju anpassar sig snabbt till den nya situationen.

Men tänk på en sak - i en krasch/korrektion så handlar det om “return of capital” inte “return on capital”. Dvs när det bär av neråt så vill alla bara ha hem så mycket cash som möjligt även om avkastningen är noll eller något negativ. Det har man råd med för att sedan kunna gå in när det lugnat sig igen.

Alltså, en börskrasch behöver inget annat alternativ än cash, i min mening åtminstone :slight_smile:

1 gillning

Ja ok, om man jämför guld mot marknaden, så ser det faktiskt ut som att guld inte är så tokigt ändå.

Visst, håller med dig om mycket. Men jag tror vi börjar drifta bort från kärnämnet. Nämligen ifall korrektionen sker snart, eller inte.

Guld i all ära, men finns det tillräckligt med dragningskraft dit för att initialisera en krasch?

Helst skulle man ju dock önska att guldet höll sig extremt billigt tills man har köpt på sig allt man behöver, det hade varit optimalt :grin: Men det är ombalanseringen mellan aktier och guld som gör att man får en fin utveckling på sikt. Sedan om man har en viss del av sitt guld i metall (låt säga 75%) så kan du fysiskt se hur ditt kapital ökar i takt med mängden guld. Några siffror på en skärm blir så abstrakt jämfört med att mängden guldmynt ökar.

haha, du tänker fysiskt guld hemma i madrassen?
Undra vad försäkringsbolaget säger om man får inbrott :stuck_out_tongue:

Näää, har knappt några värdesaker hemma, och gillar det så.

Skaffa bankfack, brukar vara försäkrat upp till 10 prisbasbelopp (476000kr i år?) vilket är ungefär ett kilo guld i dagsläget.

Hmm om jag försöker svara på frågan.

Kan inte pengar försvinna genom att pengar blir mer värda i förhållande till börsen bara helt enkelt? Om konsumtionspriser går upp måste folk prioritera annat?

Utöver det kanske pengar vänder sig till onoterat, eller läggs på hög. Men också korrektion kanske inte behövs nu om börsen slår räntorna, men om räntor går up så…

Nu blir jag mest nyfiken i hur folk handlar med fysiskt guld. Att köpa och sälja via någon guldcentral tycks innebära ~10% i diff mellan vad dom köper och säljer för. Hur gör du?

Krascher vet alla när de redan hänt och i efterhand konstruerar man en förklaring på vad det var som hände. Tex. finanskrisen och Lehman brothers.

Men att i förhand klura ut inte bara när den kommer utan också vad som orsakar den och vart pengarna kommer att rulla … ja, då är man bortom geni, sannolikt sitter man på guds högra sida :slight_smile:

Som svar, ingen vet om det kommer en krasch imorn, om en månad, om ett år eller om ett årtionde. En del menar att den händer just nu. Andra menar att Covid bottnen i mars 2020 var början på en ny super cykel på 10 år, precis som den vi hade från 2009 till 2020.

Det enda man kan och bör göra är att se över sin ekonomi så man har rätt aktieexponering oavsett vad som händer - att man överlever the mother of all bears men också att man kan få fin avskastnig om det är en ny super-cykel.

Så tänker jag :slight_smile:

För att spelarna på börsen ska lämna majoriteten av pengarna på ett bankkonto har jag svårt att se. Visst, vissa av oss småsparare kan ju göra så, men dom som sysslar med börsen lär väl vilja låta sina pengar jobba hårdare.

Ja du har ju helt rätt i ditt resonemang. Men det är ju kul att teoretisera lite ändå. Denna tråd är mest en tankeboll.

1 gillning

Just nu är det hemskt där ute, känns som alla letar fysisk metall och premierna (priset utöver själva världsmarknadspriset på guldet) är skyhöga. Lyckades dock så sent som idag få tag på lite danska mynt till ~3% premie inkl. frakt genom en annons på https://www.adelmetallforum.se/. Samma mynt gick för över 12% premie på Tradera exkl.
frakt så sent som igår.

Men är riktig torka där ute. Så vill du bara ha exponeringen mot priset skulle jag rekommendera GZUR som har fysisk backning och en avgift på 0,15%.

1 gillning

Notera att DJ World Index är ett prisindex, jämför du med motsvarande total return index (dvs inklusive återinvesterade utdelningar) så ser bilden en helt annan ut.

Frågan är väl inte så mycket om marknaden kommer gå ner pga att man investerat i annat. Frågan är väl att OM börsen kraschar av någon orsak som vi sannolikt inte kommer veta i förtid, kommer den stiga tillbaka till samma nivå nu när många företag är övervärderade? Och ifall kraschen inte händer, kommer övervärderade företag fortsätta att stiga så mycket i pris?

Omöjligt att veta. I min nuvarande situation har jag inga kval över att ha stor exponering till börsmarknaden, det får gå som det går och bara att fylla på om den går ner. Om jag var i en annan situation hade jag kanske varit mer försiktig.

2 gillningar

Ja, det är intressanta frågeställningar att fundera på vad som händer om det kraschar. Där tror jag svaren ligger i vad det finns för alternativ mot börsen. Men det är enbart en hypotes, och antagligen fel.

Här är vad Investors VD tror gällande en krash inom snar framtid:
”RISK FÖR RAS. Investors vd Johan Forsell ser en betydande risk för en rejäl sättning på börsen framöver om inflationen och räntor skulle komma tillbaka snabbare än vad marknaden tror. (DI)”

1 gillning

Nu är jag på djupt vatten här och långt utanför min kunskapsnivå… men kan det inte vara så att vid en krasch så försvinner en stor del av pengarna? Pengar försvinner i ett svart hål, på samma sätt som att pengar skapats ur intet.

Jag tänker tex på kraschen på den amerikanska marknaden 2008, då enorma belopp skapades genom komplexa produkter baserade på bolån, men där i princip vem som helst kunde låna stora belopp. När lånen betalas ut har man ju på sätt och vis skapat pengar och tryckt in luft i bubblan.
När hushållen inte kunde betala sina skulder och helt sonika lämnade sina hus måste väl massor av pengar på motsvarande sätt försvinna ur systemet? Eller tänker jag helt galet här?

Ja, jag erkänner att det mesta jag vet om detta har jag lärt mig från filmen ”the Big Short” :smile: