Jag är en av de olyckskorpar som tycker sig ha sett tecken på en (riktigt stor) kris har varit på gång de senaste åren. Hög skuldsättning hos stater, företag samt privatpersoner, 0-räntor mm.
Jag tycker RT förslag/åsikt om hur man sparar i breda index låter som helt rätt, samt den gamla sanningen om att man inte kan tajma nergångar/uppgångar och bättre att bara att gå in oavsett tidpunkt stämmer.
Av lite olika skäl så har jag dock inte pengarna i breda indexfonder just nu: Tömde besparingarna när jag köpte bostad för något år sedan. Sedan har det varit buffertpengar, årsbonus från företaget som trillat in på sparkonton och det sparandet jag hade kvar efter bostadsköpet låg i guld, och de har fått ligga kvar. Men nu har det blivit en rätt bra peng som “ligger fel” då jag inte har dem i breda indexfonder
jag har under våren tänkt att det vore dumt att kasta in alla pengarna i indexfonder då jag bara kommer se dem gå ner kraftigt om några månader. Så trots allt jag sa om att det är omöjligt att tajma marknaden så tycker jag det är en så stor och bred effekt att jag ändå tror mig veta bättre och tajma mina fondköp så jag slipper se de tappa 40% i värde, det första som händer.
Nu verkar som hela världens ekonomier ser ut att mjuklanda istället för en krash!
För att inläggen inte ska börja handla om mitt beetende, stå sammanfattar jag inlägget med att frågan handlar om krisen:
Kommer den komma snart, där resultatet blir en kraftig nergång av börserna, eller har alla centralbanker lyckats med en helt otrolig mjuklandning trots allt?
Det finns ingen som kan säga med säkerhet huruvida centralbankerna har lyckats eller ej, åtminstone inte på några år. Alltså inte förrän i efterhand.
Även om vi säger att du har rätt, att det kommer en djupare nedgång, så är det omöjligt att veta när detta kommer att ske. Det kan hända om en månad, om tre år, eller om tio år. Eller så händer det inte alls. Risken du tar är att du sitter utanför med dina pengar under väldigt lång tid, och går miste om väldigt mycket utveckling.
Den timing du försöker dig på just nu är statistiskt sett ett dåligt bet. Har läst flera inlägg i år av personer som gick ur börsen i början av året och väntar på den stora dippen. Problemet är att t.ex Länsförsäkringar Global Indexnära har gått upp 21% hittills i år. De som ligger utanför måste tajma in en rejäl dipp för att deras bet ska betala sig.
Det är väl som det “alltid” är? Det finns saker som skulle kunna utlösa en stor kris. Men helt omöjligt att säga om/när. Framtiden är per definition oviss, och det man “vet” med någon säkerhet är redan inprisat i aktiekurserna.
Jag tar din fråga då: Jag börjar mer och mer tro på den mjuklandning jag själv hoppades på. Dessutom prisar ju marknaden in saker framöver, så lite kristallkula har vi ju trots allt.
Det här är ju ett jätteintressant egentligen akademiskt ämne. Som lekmän är det dock som redan sagts etablerat vad den bästa strategin är för oss, oavsett marknadsläge. Med det sagt är det ekonomiskt mest rationella inte nödvändigtvis det bästa för ens egna situation. Jag tycker man gör gott i att väga de potentiella förlusterna av att missa tid på marknaden mot sitt eget behov av att sova gott om natten.
Sätt inte in pengar du inte kan stå ut med dippar på kort sikt. Dock - glöm inte att väga in den andra sidan av det myntet, nämligen det tråkiga i att inte ens inflationssäkra pengar man inte behöver i närtid.
Nu är jag inte så erfaren av finanskriser. (Min portfölj har bara genomlevt coronakrisen so far.)
Fast jag tycker det finns alltid nån ekonom/guru/expert/aftonbladet som är en olyckskorp och det är inget att lyssna på. Det är bara brus. Hade dom tajmat finansmarknaden så bra så hade dom varit rikast i världen vid detta laget.
Min åsikt är att med dagens medialandskap med sociala medier, tidningar som jagar klick och nyhetsändningar överallt. Så ska alla ha sin åsikt, det är alltid enklare att få klick och visningar om man vill förutspå domedagen. Det är de som skiljer från tidigare kriser, därför många har fått för sig att det kommer smälla rejält. De spenderar helt enkelt för mycket tid på nätet.
Vi är redan i lågkonjunktur och det verkar inte bli så långvarigt. Så hade fortsatt köpa.
Känns lite som vargen kommer, domedagsprofeter etc.
Undrar lite försiktigt vad det är för tecken alla ser och som gör att vi ska … agera på något sätt?
Jag är inte orolig för någon ekonomisk kris, jag hoppas vi är mitt i den, eller snart mitt i den. Ekonomiska kriser har såklart många okända variabler, men det mesta går att hantera.
Vad vi inte kan hantera är politiska kriser. Jag är mer orolig för krig än jag är för FEDs räntebesked.
I september kommer vi se stora fall.(-25 till -40%. Sedan kräftgång med bear market rally till början av december. Sen kommer positiva rörelser till följd av fredsförhandlingar mellan ukr och ryssland. 2024 blir slagigt men 25 kommer vi se stora uppgångar. Sveriges hushåll med sina enorma skulder kommer driva ner både omx och valutan under kommande vinter. Allsången kommer nästa år att ledas av Greta Tunberg och harpesten kommer bli ett bekymmer kring nästa midsommar.
Nä skämt och sido, jag håller med övriga ”Just keep buying”. Lyssna inte för mycket på bankpoddar etc, de håvar in på att folk går in och ut ur marknaden. Som vanlig dödlig lekman är det förmodligen bästa att låta kapitalet ligga i marknaden över tid. Vem hade trott att den bästa tiden att köpa var i början på en flerårig pandemi som stängde ner i stort sett hela samhället och slog ut flera sektorer under en lång tid… med den logiken borde man sälja när ”det ser ut som ekonomin börjar ordna upp sig”.
Här på RT får man oftast en ganska negativ bild men jag tror det har att göra med att folk som sparar mycket generellt tenderar att vara lite rädda för diverse krascher. Ibland kan man få intrycket av att man vill det för det säger då en att haft rätt i sin skeptism som en motivator för extremt sparande eller snålt leverne.
Tror precis tvärtom. Tror inte att Warren Buffet ligger i sängen och svettas över läget, snarare så utnyttjar nog de flesta som investera mycket situationen.
Det är nog snarare de som inte sparar mycket som är oroliga.
Frågan är vad som händer när BRICS slutar handla i dollar.
3 miljarder människor till att börja med. Sedan 6 miljarder.
Ska USA och Europa stå emot det med 850.000 invånare? . Där stor del av industrin är flyttad till Asien. Resten brottas med dyr energi.
Kina kan stoppa komponenter och mineraler =väst är kört ekonomiskt. Globalisternas tid är över. Schack matt Wallenberg!