En mix av globalfond, samt en tillväxtmarknadfond (om globalfonden inte innehåller dessa marknader) samt kanske guld känns som hyfsat stabilt även om det blir ett ras. Särskilt om du ombalanserar mellan dem, och om du också går in över säg 12 månader. Det jag inte skulle göra är att gå in i enskilda marknader som USA el Sverige.
Du är klok du!
Lägger du till korta och längre räntor till ditt resonemang så har du en Rikatillsammans portfölj, liknande Harry Browns Permanent portfolio.
Guld är bra vid inflationen, eller eg inför inflationen 2021 gick det bra.
Redan nu får man ränta på bankkonto och obligationer, det gör inte ont.
Det folk oroas för nu är nog lågkonjunktur och kommer den då kommer räntorna sjunka och få långa räntefonder
att stiga.
Rikatillsammans portföljen och Browns Permanent portfolio har lika delar Börsindex, kort ränta, lång ränta och guld.
Personligen har jag breda billiga usa-index, defensiva utdelnings aktiefonder, guld och olika räntor.
Vilken valuta tänker du dig ska ersätta detta?
Förklara gärna även hur denna övergång ska ske, jag tänker mig att du är inne på att det ska vara Yuan som det ska skiftas till? Ser du något problem med att den inte är marknadsstyrd?
Motsvarande sak kan väl även ske åt andra hållet = Kina är kört ekonomiskt?
För att återkoppla till grundfrågan. Jag har uppfattat det som att vi är i den ekonomiska krisen nu, att den absolut kan bli sämre i form av händelser som ytterligare potentiella krig, skuldberg som ska hanteras etc. Om eller när detta sker ska jag vara ärlig och säga att jag inte har den blekaste aning om. Jag trodde att våren 2023 skulle vara skakig och väldigt svag men jag har rejält svarta siffror i portföljen hittills i år. Hade jag gått på magkänslan hade jag missat hela denna uppgång.
För att ställa en motfråga: Vilken kris är det du tänker dig ska falla ut som marknaden har missat helt och inte värderat?
Om du tror på ett 40 procentigt tapp så är väl det enda rationella utifrån detta att invänta fallet och sedan köpa? Du har en risk i att du tappar en väldigt stor del av värdet snabbt och därför blir din sparhorisont det som i all väsentlighet är viktigt. Du ville inte att det skulle handla om ditt beteende men allt du kan påverka är ditt beteende. Därför blir det nyckeln för dig. Vad som händer på de globala marknaderna har du väldigt lite inflytande över.
Känner du den oron så är nog 100 procent indexfond fel risknivå för dig.
Prova att tima efter eget huvud - se hur marknaden under samma tid utvecklar sig så kan du i efterhand se hur rätt/fel du var på det.
Lycka till! ![]()
Så istället finns risken att du kommer tappa 40% av avkastningen genom att ha de fel?
Du vet ju vad som är rätt att göra. Nu behöver du bara bita ihop och göra det. Känns det bättre så sprid ut köpen, så minskar du risken för att det värsta ska hända.
En del talar ju om the “The great reset” där typ hela världen ska vändas upp och ner osv.
Jag tror inte det kan bli mycket värre än 2008 eller 1929. Vi klarade oss igenom det också…
Nu konsumerar jag inte denna typ av media. Men ibland händer det att jag går in på di. Finns ju alltid massor med paywallade artiklar om “dessa aktierna ska du äga” osv. Jag tänker bara, om de nu är så bra, varför är inte reportrarna på di redan miljardärer som läser dessa tipsen dagarna i ända? ![]()
Ingen vet men att ha pengar på bankkonto i sek är ju också en risk (kronförsvagning).
Jag köpte lite EUR och USD på valutakonto och det var ju rätt men när jag växlar tillbaks dem åker jag på 30% skatt på “vinsten”. Skatt på inflationen!
Jag borde ha lite mer i likvid, men nu har jag mer än vad jag borde i globala indexfonder då jag ser att jag hedgar valuta på så sätt. Och de är ju ganska likvida, man kan ju sälja en del om man behöver pengar och få in dem på kontot på några dagar.
Får se hur de går framåt efter mötet nu med BRICS.
Är väl yuan kanske de lutar sig mot. Klart är att deras marknad är större än den som lämnas åt väst och dollarn.
Vilka mineraler/komponenter saknas i BRICS ländernas tillgångar som exempelvis EU skulle dra in.
Våra politiker styrda av globala företag har lagt enormt med produktion i Asien. Vad har Europa och erbjuda snart?
Vi sitter i knäet på dem nu
De största samhällsförändringarna kommer vara långsamma, och tråkiga. Du kommer knappt se dem i nyheterna eftersom de är så långsamma och framstår så självklara när du är mitt i dem.
T ex tredje världskriget blir inte en massa kärnvapen som flyger hit och dit, utan att öst och väst under flera år eldar upp varandras naturgas och vete.
T ex att det har blivit lättare att skilja sig, ledde inte främst till en massa skilsmässor när förändringen skedde. Istället ledde det till att 50 år senare så vill färre personer gifta sig.
T ex urbaniseringen ledde inte till att utflyttningskommunerna blev av med alla människor på 1920-talet. Istället blev det svårt att hitta undersköterskor i utflyttningskommunerna på 2020-talet.
Att bostadspriserna och bostadslånen stiger med 10% om året i 30 år i sträck leder kanske inte till en bostadskrasch där det går ner till vad det var på 90-talet. Istället kanske det bara leder till 10% inflation under 30 år och att löneutvecklingen ligger kraftigt under inflationen?
Jag investerar mot kronan genom att ha globala indexfonder på ISK. Då blir det ingen skatt på inflationen. Går det ha räntefonder i EUR eller USD på ISK?
Hur mycket nedgång förväntar du dig? Hur länge kommer du orka vänta på den?
Personligen hade jag tyckt det vore jobbigt att sitta vid sidlinjen i väntan på krasch när inflationen är 10 %.
Inflationen är en krasch i värdet på våra löner.
På kort sikt kanske.
K21 (index för konsultarvoden) har ökat med 8-9 % på 12 månader och jag har svårt att se att övriga löner inte kommer ikapp.
Hört marknaden ska krascha sen 2017 för då var börsen så övervärderad med tech bolagen.
De första åren oroade jag mig och försökte lära mig hitta tecken för tima.
Nu så skrattar jag bara åt all domedags inlägg och nyheter. De tar sån energi och onödig tid över något du inte kan påverka eller tajma.
Bara investera och fokusera på dina problem i vardagen som du har kraft över
Just nu och ett tag framåt kan man desstuom få ränta på sparkontot. Inte i närheten av inflationen dock.
Det är ett europeiskt bolag som sitter på den slutgiltiga makten när det gäller tillverkning av halvledare eller hur man nu ska uttrycka sig.
Pratade med en på jobbet isag, som är full lnvesterad i gamestop och amc. Han sägera tt krashen 2008 är ingenting mot vad vi kommer få se snart. Pengar trycks mer och mer hela jorden står i skuld. Riktigt dommedags snack. Fomder kommer krasha banker bailar mm. Jag sa då är väl makaroner bättre investering.
Om det nu blir såhär hur kan man tänka kring sina investerinagar samt sparande.
Full investerad i två reddit aktier säger ju en del. Den som lever får se vad som händer ![]()
Och då är ju meme-aktier med negativa P/E-tal the place to be ![]()
Vi är inne i krisen och den märktes på börsen kring årsskiftet 2021/2022. Den är inte över ännu och vi vet inte konsekvenserna av alla räntehöjningar ännu.
En del anser att det tar ca 1 år innan räntehöjningar får full effekt i ekonomin vilket då skulle betyda att det är vad räntan var för ett år sedan som påverkar oss nu och först om ett år ser vi konsekvenserna av räntan vi har idag.
Det är väldigt svårt att förutsäga vad konsekvenserna blir om det är så långt lagg.
Centralbankerna har aldrig tidigare lyckats med mjuklandning, kommer de göra det nu?
Ingen vet.
Marknaden tror dock helhjärtat på det. Marknaden trodde först att det inte skulle bli några räntehöjningar, att det bara var tomma hot från FED.
När räntehöjningarna väl kom, så trodde marknaden inte på att det skulle bli så många. Sedan skulle det vara över till Jul. Sedan skulle det inte bli någon recession, sedan skulle FED nog inte höja mer, sedan snart så pausas höjningarna, sedan skulle räntan snart sänkas, osv.
Marknaden har varit usel på att förutspå, men behållit sin optimism att det snart är över och bara upprepat detta medans tiden gått.
Lyckas man hålla i detta så får marknaden tids nog rätt, som en trasig klocka så kommer den få rätt att det “snart är över”.
Vad vi vet just nu är att det inte är över ännu och hur det blir kan vi bara spekulera i.
Det fina med att spara i allt och ha i princip alla bolag är att när man läser om företag X som har gått bra så tänker iaf jag: “Vad bra! det företaget har jag ju.
”
Så sparar du i enligt globala barnportföljen så har du hela världen. ![]()