Visst är det minst ett halvår kvar av prisras på tillgångar innan det är köpläge.
Omx30 2015-03-16 : 1710. 87
Omx30 2022-10-07 : 1841.77
Rasar det utterligare 7% är vi tillbaks år 2015.
Men När är det köpläge?
Månadsspara är fortfarande inget vinnande alternativ.
Kommer det rasa ytterligare 25% H1 23?
Va tror ni?
Midsommar 2023 nås botten?
Men ska man investera i egendom till reapris på exekutiv auktion eller spekulera i aktier?
Kanske ska man blanda?
Eller spekulera i en båt till reapris?
Vad säger forskningen?
Nej. Jag tror på en botten, någon gång snart.
Men jag tycker samtidigt att det är vanskligt att säga, som vissa, att börsen alltid vänder upp på sikt.
Det är inte sant. Ja, sedan vi började ha värden på ”börsens värde” så kan man alltid hitta tidsintervall där det gått upp. Men börsen har ju inte funnits sedan historiens början heller.
Mänsklig framgång och framsteg skall inte tas för givet. Krig, eller religiöst motiverad politik kan sätta käppar i hjulen.
Glöm inte medeltiden. Den bröt av en lång period av framsteg för att vara 500 år av kräftgång, på sin höjd. Det är inte otänkbart, i varje fall i min värld, att något liknande skulle kunna hända igen.
Men, å andra sidan, vad spelar då sparpengarna för roll?
Min poäng är; man ska inte helt blint ta för givet att värdet på aktiemarknaderna, som fenomen, alltid kommer att stiga.
Alltså såna här tider av oro i världen blir en bra ekonomisk läxa tycker jag. Det har fått mig och min man att tänka till lite på vad vi vill göra i livet.
Häromdagen satt vi och tänkte på om hur tokig världen har blivit och vilken tur vi har som för några år sedan besökte både Kina, HongKong och…Ukraina. Länder som idag är desto mer svårbesökta…
Nu börjar vi fundera på hur vi ska tänka ifall att världen kanske är ännu galnare om tio år.
Tänk om man inte ens kan lämna Sverige för att det har kommit en ny farligare pandemi. Eller pga klimat-krig i Europa. Tänk om världen faktiskt blir en galnare plats.
Att börsen aldrig återhämtar sig ordentligt.
Tänka det värsta är rätt nyttigt ibland.
För då slår det en vad som är viktigast här och nu. För oss blir det att uppleva mer. Göra mer, här och nu av det vi drömmer om. För att det kanske inte är möjligt i framtiden.
FIRE får kanske vänta eller det blir kanske att fortsätta på den här latte-FIRE vi kör just nu. Där vi jobbar deltid istället och har en stor andel fritid.
Visst kan svarta svanar och kriser inträffa men världen är inte totalt random. Investerare kommer sannolikt att fortsätta vilja placera sina pengar nånstans. Så länge det inte finns några mer intressanta alternativ så lär börsen bestå och utvecklas.
Fast det @salladen beskriver är väl inte en svart svan utan mer som att alla svanar blir svarta?
Jag tänker att vi inte kan avfärda den möjligheten, framför allt med ett förändrat klimat ser jag det inte som omöjligt att vi rör oss in i en väldigt stökig tid på jorden som kan pågå länge.
Sen tror jag inte att det blir så, och jag kommer att fortsätta investera som om det finns en morgondag.
Forskningen säger att det är omöjligt att förutse när det bottnar, toppar eller står stilla, och att det bästa är att fortsätta månadsspara. När vi redan haft en nergång på 25-30% är oddsen mycket goda att du går ordentligt plus på några år, finns en tråd om detta på forumet.
Om du har en större klumpsumma så säger forskningen att det bästa är att investera allt så fort du har pengarna. Om det känns jobbigt psykologiskt kan du sprida ut över ett år eller två. Finns avsnitt och trådar om detta.
Det jag skriver ovan förutsätter att du har långsiktig horisont yada yada yada. Lycka till!
När det bottnar? Av och till under många år framöver enligt detta nyhetsbrev. Spana in det. Väldigt bra illustrationer som visar effekten av den förda ekonomiska politiken. Vilket också klargör att det absolut inte är en inhemskt producerad ekonomisk kris i lilla Sverige.
Det jag tar med mig från nyhetsbrevet är att investera brett i många olika tillgångsklasser.