Jag har läst en del på senaste tiden att många förutspår en “stor krasch” på börsen nån gång under 2023. Jag förstår att man aldrig ska lita på dessa siare, eller att man kan tajma marknaden. Men, om de nu har rätt, finns det någonting man kan göra för att ta tillvara på situationen? Ska man försöka samla på sig massa likvida medel och vara redo, om och när, kraschen kommer? Eller är det bäst att bara fortsätta månadsspara som vanligt?
Jag var väldigt ung under finanskrisen 2007-2008 och har således ingen personlig erfarenhet av stora krascher, och hur man bäst utnyttjar situationen.
Lite bakgrund om mig. Jag bor i en hyresrätt tillsammans med min fru. Vi är båda tillsvidareanställda inom kommunen. Jag har mina sparade pengar hos Lysa och i diverse indexfonder hos Avanza.
Vi är redan ner runt 30%. Sa dessa siare något om kraschen är från nuvarande nivå eller ska vi upp först? Fick du något datum för när det ska upp innan kraschen kommer?
Vill lägga in påminnelser i kalendern
Korta marknaden och tjäna rejält hela vägen ned. Problemet är bara att de kan ha helt fel. Ingen vet vad som sker nästa år.
Själv handlar jag hellre aktier nu när marknaden har fallit än när börsen hade eufori förra året och allt kändes dyrt. Vem vet när det bottnar. Kanske 2023. Kanske imorgon.
Jan har ett jättekul avsnitt där han inleder med att läsa upp dommedagsariklar, sedan avslöjar han att det var från det senaste deceniet @janbolmeson Vilket avsnitt?
Det kan alltid vara en fördel att ha en del likvider och andra tillgångar (t.ex Guld och andra råvaror) som inte korrelerar med börsen och som brukar gå starkt när börsen kollapsar. Däremot måste du komma ihåg att pengar som inte är investerade inte skapar någon avkastning. Om dessa siare har fel och börsen går upp med 60% innan nästa krasch kommer du ha gått miste om mycket potentiell avkastning. Sen kanske du klarar dig bättre i kraschen, men kommer vinsten du får av att köpa på botten kompensera för alla år av ingen avkastning? Kommer du ha nog med is i magen att sälja ditt säkra guld och lägga dina pengar på aktier som bara går ner, samtidigt som alla omkring dig är helt övertygade om att ekonomin håller på att kollapsa och att vi är på väg in i en ny depression?
Börsen är i uppåttrend majoriteten av tiden och den går upp mer än den går ner, det gäller för nästan alla tidsperioder sedan börsens start (och ännu bättre resultat om du månadssparar lika mycket i upp- och nedgång). Personligen fortsätter jag köpa oavsett vad börsen gör. Går det upp är jag glad över att tjäna pengar, går det ner är jag glad över att köpa till rabatt. Således agerar jag alltid med glädje i marknaden, vilket för mig är mycket skönare att försöka tajma marknaden och ha ont i magen hela tiden.
Ska man tajma marknaden måste man ha en genomtänkt plan. Jag själv har alltid tajmat marknaden och är bekväm med det.
Har man ingen direkt plan är det nog lika bra att bara fortsätta månadsspara. Speciellt om det samlade kapitalet inte är jättemycket större än nysparandet.
Jag snubblade in på nån tråd om “bostadsbubblan” på flashback för nån vecka sen och trodde att den var startad nu, tills jag insåg att inläggen jag läste var från 2011.
Så efter Corona, krig, komponentbrist, inflation, höga räntor och börsen ner 30% från årsskiftet i år så gissar någon att det skall bli värre 2023?
Kom igen 2020-talet, nu behöver världen lite glädje igen. Lite business as usual. Nu fixar vi detta under hösten och så börjar vi om på ny kula 2023 istället
Är väl 2023 man först börjar se resultatet av räntehöjningarna… Så är mycket möjligt att centralbankerna knäcker konjunkturen och en lågkonjuktur drar in. Finns ju en hel del tecken på att vi går in i en stagflationsperiod. Perioden sedan Lehman har bestått av obefintlig inflation (ej tillgångsinflation då börs och fastigheter gått som tåget) och oändligt tryckande av pengar. Baksmällan kan vara här…
Gissar att det handlar om vad det är man fokuserar på. Jag tänker inte så mycket på arbetslöshet, lågkonjunktur och problem i samhället utan snarare på när investerare kommer börja inse att pengarna skall tillbaks in på börsen igen. Och investerare brukar ju vara framåtblickande och när man väl knäckt inflationen så kan räntan sänkas och då har det förhoppningsvis även blivit bättre med leveransproblemen så då sjunker priserna.
Om det skall vara surt och gnälligt på finansmarknaden i 1,5 år till så får jag nog skaffa mig en annan hobby och låsa in besparingarna i byrålådan igen
Är väl just knäckandet av inflationen som är miljonfrågan. Har man någonsin lyckats knäcka inflationen utan en recession? Inflation brukar ju dessutom ta tid att bekämpa…
Det pågår en krasch just nu. Många storbolag är ner 70 %. Siarna kanske inte såg det komma? Släpp sargen och kom in i matchen nu. Tips: SBB, SEB, SHB, Volvo, Ericsson och SKF.