Orsaken till nästa börskrasch?

Med inspiration from spekulationerna kring när det sker här:

tänkte jag fråga Saida, Nostradamus och er andra:

Vad tror ni är huvudorsaken till nästa krasch och/eller hur ser scenariot ut som leder fram till denna? :slight_smile:

Nästa stora börsfall kommer när FED höjer räntan.
Kinesisk invasion av Taiwan skulle kunna vara en annan trigger.

2 gillningar

Gissninglekar är kul. Jag är just nu mest rädd för Kinas syn på Taiwan och hela sydkinesiska sjön. Dagens halvledarbrist känns som en mild bris jämfört med den storm som skulle komma om Kina invaderade Taiwan…. TSMC sönderbombat, då gäller det att vara rädd om sin gamla iphone.

1 gillning

Den här kom ut på Kinamedia idag, rätt intressant läsning.

I övrigt är det såklart kul att spekulera, jag tycker det som Russell Napier har varit inne på kring finansiell repression är ett intressant ämne.

Kort och gott -

Politikerna gör centralbankerna impotenta (igen) och tvingar dem att hålla nere den korta styrräntan trots stigande inflation.

Man startar kommitéer som avgör vad som är “gröna investeringar” och kan således bestämma vilka som får låna till vad till vilka vilkor. Utöver detta kan man gå in med statliga garantier för att också där påverka inflationstakten och utlåningen.

För att hålla nere de långa statsräntorna röstar politikerna igenom reformer för att tvinga pensionsfonder och institutioner att inneha en viss procentuell del av sin portfölj i statsobligationer.

När dessa institutioner tvingas inneha en viss andel av sin portfölj i statsobligationer måste de sälja något - Aktier. :slight_smile:

1 gillning

Mest sannolikt något helt annat än det vi tror. Att höjda räntor kommer att spela in i utvecklingen är ingen högoddsare men det kan utlösas av många olika orsaker eller kombinationer av olika saker.

Det jag tror att den kommer orsakas av en händelse som ingen hade kunnat förutse, som kommer som en stor överaskning för marknaden…

8 gillningar

Tänk om det aldrig mer kommer komma en börskrasch…

4 gillningar

Det vore ett spännande scenario om alla bara gick och väntade på kraschen som aldrig kom, snacks om en svart svan…

Personligen tror jag att nästa stora krasch, bortsett från mindre korrektioner, kommer vara orsakat av geopolitik kring Kina och USA. Om det nu blir Taiwan, sydkinesiska havet eller någon annan stans är svårt att säga.

Jag tror inte en långsam höjning av räntan kommer resultera i en krasch, och jag tror riksbankerna kommer ta det långsamt.

1 gillning

Jag får väl spåna lite också eftersom jag startade tråden.

Lågoddsare: Kraschen har sitt ursprung i, eller i relation till, Kina.

Jag tror mer på energi- eller logistikkris än regelrätt krig som orsak. Båtkorken i Suez visade hur snabbt saker påverkades och det finns ett par strategiska sund och liknande i världen där även mindre konflikter eller naturkatastrofer kan ställa till det. Om Erdogan går bananas och pluggar igen t ex eller något påverkar Suez (igen) eller Panama.

Räntorna är väl det stora sorgebarnet på marknaden. Men är det knas nog för att utlösa en krasch? Det känns mer som bear market när jag tänker på det. Det behövs nå’n mer spänning till vilken räntehöjning kan vara både katalysator och resultat.

Summa summarum: Energikris i Kina skapar materialbrist (som på halvledarfronten). Ryssland är inte lika sugna att vrida på exportkranen för att lösa det. Förtroende för Kina sjunker. Tonen från Beijing eskalerar och eventuellt tar de ut sin frustration på Taiwan. Världssamfundet harklar sig, lider av brist och frar ner på tillverkningen och bollen är i rullning.

Annan/parallell variant: Konflikterna och spänningarna på Afrikas horn gör inte passagen genom Suez säkrare. Ändrat köpbeteende triggat av både kris, (container)priser och shoppingskam sänker utgifterna och hjulen snurrar långsammare i Europa också. Alla överblivna slantar sätts på börsen och knuffar upp värdet. Har inte regeringar eller centralbanker agerat förr så lär de göra det nu. Pengarna måste ju därifrån för att få snurr på hjulen.

Det blir lite alternative history över det och som nå’n sa, troligen blir det nå’t helt annat. De europeiska nationalstaternas uppdelning i mindre länder kanske? Mer handel på kortare avstånd? Den som lever får se. Men Kinas roll ska inte underskattas.

1 gillning

Jag tror att detta är ganska realistiskt, men jag tror inte det leder till någon krasch utan snarare att uppgången upphör och vi får en mer platt marknad en tid framåt.

1 gillning

Ett förhoppningsvis osannolikt scenario är att Coronan tar nya tag och myndigheterna i rika länder inte kan, eller vill, gå in med mera pengar.

Vad syftar du på då? Börsen eller den verkliga ekonomin? Jag ser det som två väldigt olika saker i dagsläget, dom har liksom bytt plats och glidit ifrån varandra…

Efter Corona-dippen på våren 2020 så känns det som att många är rejält sugna på att “köpa i dippen” så frågan är om inte kraschen blir lite annorlunda denna gång. Typ något som liknar en krasch, men den räddas av köpare som vill in, men när de inser att det inte blir samma snabba återhämtning då landar den “riktiga” kraschen då alla skall ut.

4 gillningar

Jag syftade på börsen.

Nja, vet inte om börsen och ekonomin är så långt ifrån varandra. De flesta bolag som går bra här trots allt bra vinster nu. Inte orimligt med höga värderingar om vinsterna fortsätter i nuvarande takt uppåt. Men skulle vinsterna avstanna så kan börsen bli mindre rolig ett bra tag framåt.

Även detta känns som ett ganska troligt scenario, får många för dig att det är dags att springa mot utgången så kan vi säkert se ett stort fall på börsen.

Jag tror svensk börs och ekonomi är betydligt närmare varandra än amerikansk börs och ekonomi… Tror usa kommer få problemen först och att det kommer sprida sig som ringar på vattnet väldigt snabbt…

2 gillningar

Oväntad deflation.

Ekonomin tvärstannar när allt kapital som pumpats ut i ekonomin fastnat i extremt höga tillgångspriser. Ingen har pengar att konsumera för. Tada, brist på pengar och ekonomin tvärstannar.

1 gillning

Jag är även lite orolig för hur Putin kommer att agera när hans opinionsläge försämras. Till skillnad från Kina så har ju Ryssland en historik av att använda sin militär i tveksamma syften… Syrienstödet hade som bieffekt att skapa en flyktingvåg som både skapat klyftor och brexit, Kriminvasionen förbättrade opinionsläget internt och nu på senare tid är jag övertygad om att Ryssland gjort allt de kan för att förstärka energikrisen så att alla vill öppna North Stream 2…. Putiin gillar ju också att överraska och luras, och med ökande intäkter ifrån olja och gas får han ju större makt att sabotera för demokratier

3 gillningar

Du borde oroa dig mer för The Great Reset / World Economic Forum.

“Inbordeskrig” i USA mellan de gröna och klimatskeptiker. Eller är min gissning långsökt? :thinking: