Nästa börskrasch?

Om vi tillåter oss att spekulera lite grann, när tror ni nästa börskrasch kommer?

När det slutas trycka ”stimulanspengar” och man börjar oroa sig för inflation?

När FED stramar åt :sweat_smile: nädå, hinner vara mycket som oroar marknaden. Räntor och inflation kommer spöka hela året misstänker jag. Svarta svanar är ju svåra att förutspå, så försöker inte ens. Nästa gång det åker ner i källarn så blir det att belåna sig.

Tjugosjunde november, 2022.

9 gillningar

Hur mycket tänker du belåna dig? Är själv intresserad av det om det blir en rejäl krasch.

4 gillningar

Jag hatar ju förutsägelser men om vi ändå ska leka leken så tror jag de kommande 1-2 åren på börsfest snarare än börsfrossa. Sedan är det inget jag agerar annorlunda på till följd av tron. Men tro kan man ju ha i alla fall. :slightly_smiling_face:

Snabba lappkast nu Jan :joy:

1 gillning

Någon gång snart de närmsta 80 åren. Jag slår vad om min pokemonsamling i Pokemon Go

2 gillningar

Alternativt till hösten/till jul eller nån gång 2023.
Antingen:
Corona verkligen är över kommer det antingen bli fullständig fest i hela världen med mängder med konsumtion. Alla som har sparpengar kommer spendera så det står härliga till. Företagen kommer gå som tåget och kommer överträffa de allra vildaste förväntningar, inflation som döljs tillräckligt väl.
Eller till hösten:
Ekonomin rullar inte igång så extremt, den återgår till ungefär marknadens förväntningar. Alla tänker att nu är det över, volatiliteten minskar. Alla lugnar ner sig, sen då smäller det. Det finns närmast oändliga mängder pengar och ingen vill ha skiten. Det går inte att köpa nåt med dem. Inflationen är extremt påtaglig. Tilltron till centralbankerna är noll så fiatvalutorna går i botten.

2 gillningar

Jag har ingen aning och folk som har betalt för att ha en aning har det inte heller, egentligen.

Det svåra är att inte glömma bort det.

8 gillningar

Ja, har inga problem att ändra åsikt. Särskilt eftersom det inte har någon påverkan på min strategi. :joy::+1:

2 gillningar

Kraschen kommer väl antagligen när restriktionerna lyfts. Fram till dess är pengar i princip gratis och många har stabila inkomster men ingen möjlighet att spendera pengar så det bara körs in i aktiefonder.

Håller med om att det säkert kan vara så att en hel del nya sparare som inte haft något annat att lägga pengarna på kommer lämna börsen när man återigen kan resa, äta och umgås.

Men det som kommer kännas konstigt om det leder till en krasch är att samhället i stort kommer vara överlyckliga och mitt i allt detta så skall alltså börsen rasa med typ 30% och räntorna vandra upp och vi får en ökande inflation då det kommer vara för mycket pengar i systemet?

Skall man vara glad över att ens föräldrar kan träffa barnbarnen igen eller bedrövad över att ens tillgångar på börsen krymper och att man inte kan betala sina lån?

Inte för jag vet exakt men cirka fredagen den 13e januari 2023 kl 23:23 CET - så säger min kaffesump i alla fall :joy:

Jamie Diamond är inne på samma spår :slight_smile:

https://www.cnbc.com/2021/04/07/jamie-dimon-says-economic-boom-fueled-by-deficit-spending-vaccines-could-easily-run-into-2023.html

Det blir inga fler börskrascher tror jag :innocent:

5 gillningar

Om några år ca 1h efter att jag når min första miljon

9 gillningar

Hahaha :joy: “Optimisten”

2 gillningar

Första reklamen för solresor på TV kanske

Det man hör mest är ”fan vad jag ska resa när den här skiten är över”.

Eller så blir det en vanlig måndag när Elon twittrar nåt spännande som får hela världen i gungning.

Ner i källarn ska vi i alla fall , ingen fara jag är van där bodde jag som liten.

1 gillning

Året ut lär det vara Bull, efter det kommer jag börja att lägga undan torrt krut i lekhinken. Bygger upp en del silver nu också då jag tror på Erics case nu när det är billigt.

2 gillningar