Globalfonder. Helvete!

Tillväxt 1% förra året. Minustillväxt hittills. Börsen ATH. Sjukt less på att vänta och se. Fattar att det har med dollarraset att göra men så sjukt träligt. Med tanke på ATH så har jag svårt att se att det kan gå åt nåt annat håll än nedåt. Behöver peppning.

13 gillningar

Vet inte om detta hjälper.

Tänk träning, ta hand om trädgården, renovering eller någon annat sammanhang. Att titta på sparande utifrån ett kort perspektiv (allt mindre än 10 år) är ungefär som att gå till gymmet köra 8 repetitioner bänkpress och vara frustrerad över att man inte slog personbästa med 10 kg mellan repetitionerna. Det kräver tid, tålamod, uthållighet, disciplin, karaktär etc.

Globalfond är att träna på rätt sätt. Kommer resultaten direkt? Nej. Vill man att det ska gå snabbare? Absolut. Jobbigt se på andra som är bättre tränade? Absolut. Kommer vissa erbjuda genvägar? Absolut. Fungerar genvägarna över tid? Sällan. Kommer de flesta klara det? Nej. Men inte av kunskapsskäl men utifrån beteendemässiga anledningar. Är det värt att anstränga sig / finns guldet vid regnbågens slut? Absolut. :100:

Och så vidare….

75 gillningar

Börsen belönar uthållighet. Ge aldrig upp!

25 gillningar

Om du zoomar ut och tittar 10 år tillbaka är det kanske 200% plus. Investeringar i aktiemarknaden skall ses med minst 10 års perspektiv.

6 gillningar

Bara Guld o Silver som går bra ???!

Lundin Gold.

AuAg Guld och Silver.

3 gillningar

3år till med Kaos Trump sen blir det bättre.

13 gillningar

Tålamod mannen. Tänk vasaloppet och du väntar ff på startskottet💪 om du tycker det är jobbigt just nu så lägg 30% i korträntefond. Då har du lite krigskassa och kan köpa mer globalfonder om det blir en större sättning.

2 gillningar

Zooma ut och chilla. 5 år. Grön linje = globalfond. Lila linje PLUS alla bolag Sverige.

10 gillningar

Zooma ut! Gissar att du investerat längre än 13 månader?

Fortsätt månadsspara, satsa extra på andra intressen och håll dig till din långsiktiga plan.

Då kommer du prestera bättre än de flesta andra på börsen över tid. :blush:

:sloth::sailboat::euro_banknote:

10 gillningar

Snittet ligger på 7-8% per år kan inte ha +20-30% varje år utan att ha några minusår.

29 gillningar

Du är ju inte långsiktig alls när du tittar på ett enskilt år. Jag har köpt globalfonder när kronan har legat på 7 kr mot en USD. Även när USDn låg på 11kr. Ändå ligger jag på plus, enligt 7% per år.

2 gillningar

Hmm. Alltså, jag vill inte verka fräck men talar inte detta emot hela artikeln kring att valutarisk är en myt? Nattugglan? Jan Bolmesson? :sweat_smile:

5 gillningar

Ja guld och silver går jättebra :face_with_peeking_eye:

2 gillningar

För mig som har börjat investera nyligen med perspektivet Max 10 år känns det supersmärtsamt. Speciellt i en pensionsfond där inga nya inbetalningar sker numera, se hur det blir minus på minus. Ska jag sitta still i båten ändå?

Allt får ju göra som de vill, men det är en tidsfråga innan SEK dyker som en sten och folk gråter varför de har homebias. =P. Det är ju ganska dumt att sälja nu när USD redan ha dykt. Du skulle ha sålt vid 11 kr. Tycker man att det är smärtsamt nu så ska man inte alls vara i aktiemarknaden alls.

3 gillningar

@SparKalle Jag ser inte alls hur det kan tala emot artikeln om valutarisker och dess myter.

Du får gärna förtydliga hur du menar för jag förstår inte alls vad du menar.

1 gillning

Om jag tolkat många på forumets andemening kring Globalfonder rätt, så bygger dom på att världsordningen är något-så-när ordnad. Och att det alltid-ordnar-upp-sig, till att Globalindex till slut kommer prestera enligt boken.

Men att världsordningen plötsligt förändrats avsevärt mycket från hur det varit senaste 80 åren är inte något som bara kan viftas bort. Ja en bok med investeringstips kan vifta bort det, en vlogg med investeringstips kan vifta bort det - men det är svårare för en människa med känslor som ser i realtid att boken och råden är från en annan tid.

Världsordningen har plötsligt förändrats uppenbart med imperialistiska diktaturer, Trump, krig och klimatkatastrofer med dess migration lär stunda. Dessa faktorer är inte helt borta om 10 år: Trump är kvar 3 år till. Ett krigsrusigt Ryssland kan om det vill sig illa börja kriga mot Nato om 2-5 år. Imperialistiska diktaturer lär ju vara kvar 10+ år. Klimatkatastrofer med dess migration lär bara öka med tiden.

Utifrån detta kan man gissa vad som kommer hända, en gissning är att den multipolära världen kommer träda fram, länder sluter sig och ser om sitt eget bo, sluter avtal med andra att handla med, bygger sitt eget försvar.

Att vilja anpassa sitt sparande efter vad som (rätt så sannolikt i alla fall) skulle kunna ske är fullt förståeligt. Utifrån ovan gissningar blir inte en Globalfond lika självklart, när det finns alternativ som ligger närmare hem så att säga. Man kan spara långsiktigt även så, utan att lägga allt i Evolution, SAAB eller Guld.

Men man ska inte vara på börsen med kort horisont, så är det.

8 gillningar

Då har du missförstått bakgrunden till varför globalfonder är bäst. De har sin största styrka i att de hela tiden utan handel kommer avspegla marknadens odds för framtida utveckling.

6 gillningar

Å andra sidan om det blir krig i ett land/en region så är det ju dumt om man koncentrerade hela sin portfölj dit. Med global spridning har man både en bättre chans att del av portföljen överlever och högre risk att en del av portföljen drabbas—det jämnar ut oddsen så att man får någorlunda normalt resultat i alla alternativa framtider.

3 gillningar

Att kronan går starkt är väl bara ett problem om man säljer sina fondandelar, dvs har haft för hög risk/ kort sparhorisont. Tänker man +10 år gynnas man väl nu av den starka kronan, iom att du får fler fondandelar för dina kronor. Eller tänker jag fel?

4 gillningar