Börskorrektion 2024?

Läste runt lite, och flesta tycker att det kommer komma en marknads korrektion. Vad tycker ni om detta. Eftersom att börsen är på en ath så finns det inget som kommer göra så det går ännu högre. Så tills nästa år kommer den stagnera eller
Korrigera -10%. Är det rätt tillfälle att investera nu eller vänta tills det händer?

Ingen vet vad som väntar.

Däremot är börsen ofta på all time high. Marknaden har oftast mer rätt en den enskilde investeraren som försöker tajma köp och sälj.

Ska du spara till pension t ex är det bara börja för det kommer många sättningar och ras på en 20-40 års period.

Ska du ta ut pengarna nästa år är sparkonto det rätta.

12 gillningar

De flesta har oftast fel.

19 gillningar

Marknaden kan säket sätta sig lite. Själv leker jag warren buffet o gör lite aktiva bets men vad gäller månads sparandet så trycker jag in varrenda korvöre fortsatt framöver. Sätter sig markanden så köper jag bara in mig billigare och går den upp så har jag gjort vad jag kunnat. Just keep buying tror jag på om man är långsiktig och månadssparar. Du slipper dessutom fundera på just detta.

Tror konsensus på forumet är att även om du har en klumpsumma så är det statistiskt rätt att trycka in allt direkt även om det i det enskilda fallet kan bli ett dåligt val.

Lågkonjuktur är inte omöjligt i detta läget enligt mig men håller hoppet uppe. Min uppfatting är att många är bullish framgent 2024-25 men jag kan ha fel…

1 gillning

Har gått all in på guld och det har lönat sig rejält. Tänkte hålla det till slutet av åren sen sälja det och lägga allt på lysa bara eller nån slags global fond. Hoppas det går bra bara

Börsen är ofta på topp och rekord slås av nya rekord. Det är nästan mer vanligt än ovanligt. Är det långsiktigt sparande så är det bara sätta pengarna i arbete. Att vänta på dip och “rätt tillfälle” kan bli dyrt i missad avkastning.

9 gillningar

Du har stake i alla fall och misstänker att det blev riktigt bra denna gång. Grattis! Jag är inte lika våghaslig själv… hadde jag varit det så hadde det i år blivit riktigt bra då jag hade rätt i mina case i huvudsak, ville men vågade inte satsa mer än 15% av kapitalet. Resten ligger i index med kraftig övervikt sverige ~50% Men jag är nöjd i alla fall o börsen har jue verkligen gått bra överlag

// supernöjd

1 gillning

När trycker du och säljer t-shirtar? Det där är en kandidat till en officiell RT-tröja.

34 gillningar

Jag tror inte att du läste på rikatillsammans.se:s forum iaf. :] Du kan ha tur och timea en börsnedgång (som du inte vet om/när den kommer), men om du fortsätter försöka timea uppgångar och nedgångar så kommer du troligtvis misslyckas (underavkasta jmf med index) i det långa loppet.

Men berätta mer, hur stor nedgång krävs för att du skall köpa in dig i marknaden? När börsen sen når nya all time high, ska du sälja då för att det tros komma en nedgång snart?

3 gillningar

Har lagt all min kapital på guld just nu. Så tänkte om börsen gick ner lite vi säger nån 10-15% då säljer av allt guld och lägger in det på lysa. Sen glömmer bort det och fokusera på min nya inkomst som jag håller på arbeta med.

Oavsett vilken månad du väljer 20 år framöver så kan du nog hitta folk som är bombsäkra på att börsen kommer att krasha just då.

Börjar att få vibbarna av det så mer jag läser på. Tror ska bara vänta tills gulden går upp lite mer sen sälja av det sen lägga in på lysa och glömma bort det

Hmm, jmf med ett av standardråden på RT (global indexfond) så har det inte lönat sig de senaste 15 åren iaf.

9 gillningar

Du har rätt i den men har fått mina pengar i år och la in det på guld. Så räkna med från januari tills idag. Har inte haft dessa pengar i en lång period. Därför vill sälja av gulden medans det har gått bra. Och sen lägga in i lysa. För aktier kommer alltid gå bäst framåt

1 gillning

Lf global indexnära har i princip samma utveckling i år som guld, lf har gått lite bättre till och med.

För mig är det för mycket jobb att försöka tajma uttag, köp och när man ska ligga utanför marknaden.

Men om du tycker om det, kör på det.

Sen tror jag alltid att börsen kan krascha 60% imorgon, men har pengarna där ändå, för jag har lång sparhorisont. Men jag försöker inte tjäna pengarna på klicks, gissar att ”alla” som säger att börsen kommer korrigeras i år, tjänar på påståendet. För rädsla säljer.

7 gillningar

Lysa blir nog kanon för dig! Man skall hitta en risknivå som passar för en själv, man ska kunna sova gott om natten osv.

Du kan sätta av en lite del av ditt sparande för experiment med köp/sälj. Men annars ska du:

• månadsspara löpande
  • vara passiv
  • vara oinloggad

Källa:

2 gillningar

Vad gör du om guldet istället går ner en massa nu framöver istället? Vänta tills det går upp igen eller sälja i nedgång?

3 gillningar

Därför försöker sälja av det men har fysisk guld så det tar lite tid att sälja. Var en helt nybörjare så tänkte aktier och marknaden skulle krascha och allt sånt lyssnade på fel människor. Men nu har lärt mig och vill lägga allt på lysa med en liten buffert i banken med nån Nice ränta.

2 gillningar

När jag har sålt gulden så tänkte jag dela upp det totala kapitalen sen lägga in allt varje nån månad. Vi säger delar upp kapitalen på fyra sen lägga in på lysa en kvart miljon varje två månader

1 gillning

Vågat som total nybörjare att köpa så mycket fysiskt guld :joy: :coin:

Försök undvika allt sådant brus. Det finns hela tiden runt omkring oss. Nästan meningslöst att basera sina (långsiktiga) investeringsbeslut på.

1 gillning