Du har rätt i det men tycker att från allt det skit jag lärde mig rätt så mycket så fick nån värde på det. Plus så har guldet gått upp rätt så bra så fick inget minus på hela situationen. Men nu gått typ 5 månader och lärt mig realt mycket. Plus har en massor att lära mig fortfarande.
Ja, en sådan vill jag ha i så fall! Svart bakgrund med vit tydlig text ![]()
Teori:
-Köp alltid i princip endast globalindex. Just Keep Buying.
Magkänsla:
Globalindex, USA och techbolag specifikt, samt USD:
-Korrigering nedåt att vänta. Kan bli smärtsamt om det är kumulativt, så det blir både nedgång i index och valuta. Ner 30-50% räknat i SEK inom ~1-3 år?
Sverige, småbolag specifikt, samt SEK:
-Korrigering uppåt att vänta. Kan bli ljuvligt om det är kumulativt, så det blir både uppgång i index och valuta. Upp 30-50% i SEK inom ~1-3 år?
Skillnaden mellan en nedgång på 30-50% vs uppgång på 30-50% kommer i så fall bli brutal.
Om 3+ år vet vi var det landade. ![]()
Jag som har tänk att lägga på lysa kommer det går bra. Eller är det dåligt om man räknar med det det här ska hända
Angående att äga guld fysiskt: Hur ställer sig banken till att man kommer med en massa kontanter som man vill sätta in på kontot? En del frågor på det antar jag. Köper de svaret att jag sålde några guldtackor?
Cred till dig för att du ställer om så snabbt när du presenteras med nya idéer! Är ofta svårt att inte hålla fast vid första informationen man presenterades för👍
Kan inte annat än att ställa mig bakom tidigare skribenter, globalindex+ränta/konto med hänsyn till risktolerans.
Se upp bara så att du inte investerar i dogecoin, storskogen eller nästa Bernie maddof för att du köper idén för snabbt😉
Det är det som jag tänkte också. Plus har jag en massa dollar i cash. Så blir lite lurigt att lösa det
Det är ju inte så att Lysa eller indexfonder inte kan gå ner… Går börsen ner så kommer även lysa och indexfonder att gå ner. Så du ska inte tänka att dessa är riskfria på något sätt.
Du kan alltid räkna med att större börsnedgångar kommer att ske. Men vi vet inte när… Tittar vi historiskt så kan man se att 1-2-3 stycken är rimligt att anta under en t.ex 15-årsperiod. Det är därför börsen endast är till för långsiktigt sparande.
A tänkte typ så. Vill bara få mer information så jag har koll på grunden kan man säga. Vet att det kommer gå ner och upp ingen färsking här. Men att veta lite mer om själva marknaden är alltid en plus för mig.
Bara ett annat perspektiv jmf med olyckskorparna i tråden: I morgondagens DI är det ett uppslag med ”Riskaptiten på topp - styrkebesked” och ”Proffsen ser gott om köplägen”. DIs journalist drar utifrån analys och intervjuer med höjdare inom finansbranschen slutsatsen att den starka uppgången i nästan allt sedan oktober kommer fortsätta en längre tid. VIX ligger dessutom lägre än på länge.
Nu vet ju DI lika lite om framtiden som alla andra, men slående hur olika syn man kan ha på marknaden.
Med vänlig hälsning,
F
Kanske 2026, nu är det number go up som gäller
Som Abraham Lincoln sa: Du ska inte tro på allt du läser på Internet
Källa på det?

![]()
Jag och korrektionen har haft möte. Efter utdragna förhandlingar bestämde vi oss för att skjuta dennes medverkan på framtiden. Under frånvaron visstidsanställdes istället en trygg och stabil positiv trend som lovar att hålla verksamheten fungerande med en investerarvillig syn på framtiden och ett driv mot gröna siffror. Jag ser därmed också positivt på marknaden och behöver nu inte bekymra mig förrän en ny förhandling kommer att ske i maj 2025.
Frågor på det? ![]()
Hur tänkte du nu? Om börsen skulle krascha så fort den nått ath skulle vi aldrig få någon tillväxt.
Inte vad jag tänker men det är så folk tänker. Det finns ingen driv som kommer ta upp den ännu mer dom här månaderna. Därför vill jag fråga runt till folk som kan mer än mig.
Vill människan och företagen inte längre utvecklas till att bli ännu bättre och göra ännu bättre produkter?
Eller vad menar du med “finns inget driv”?
Det finns igen om några månader läser jag det som.
Här en av länkarna